PDA

View Full Version : Nieuwe versterker kopen.. waar moet je op letten?



Bas
16 juni 2002, 20:11
Binnen kort ga ik een nieuwe versterker kopen, want mijn huidige 15 watt squier'tje gaat het niet redden op het podium.

Nou is dit eigenlijk mijn eerste 'echte' versterker en ik vroeg me af, waar let je nou op als je zon ding gaat kopen? Vol geluid, ruis..

Wat maakt nou een goeie versterker?

En btw, ik zit wel te denken aan een combo, das wel zo makkelijk voor nu nog.

Dude
16 juni 2002, 20:50
kijk alle internet sites gewoon af man, en check de zoek button !!!

pimmetje
16 juni 2002, 20:58
Allereerst goed rondkijken wat er binnen je budget ligt. Vergeet hierbij zeker niet de 2e-hands buizenversterkers! En kijk ook even op gitaarmarkt, marktplaats en zo naar tweedehands mogelijkheden.

Dan gewoon je gitaar mee naar een paar winkels nemen en op alle mogelijke manieren een mooi geluid uit de versterker te krijgen. Bij sommige versterkers zal dit naar jouw smaak niet lukken. Die vallen dan al snel af.

Als je nog niet zo zeker bent over je eigen kunnen bij het instellen van geluid bij een versterker, dan kan je beter iemand meenemen of het personeel in een zaak die je vertrouwt om wat hulp vragen. Je vooral nooit gaan schamen voor wat je niet weet en kan!!! Da's echt nooit ergens voor nodig.

Ik gok dat je opties zich al snel beperken tot 2 of 3 versterkers. Ga dan lekker naar huis een paar nachtjes slapen. Lees op het internet (hier, harmony-central en via google of zo) gewoon een boel over die 2 of 3 versterkers.

Een paar dagen of een weekje later ga je die 2 of 3 versterkers gewoon nog eens proberen (gewapend met de extra kennis van het internet). Misschien probeer je ook nog een nieuwe. Met een beetje geluk kan je dan kiezen.

Als je 't niet zeker weet, gewoon nog niet kopen. Je kan beter een weekje langer denken, leren en luisteren dan te vroeg kopen.

pimmetje
16 juni 2002, 21:10
Als je meer puntsgewijs bedoelde:
- hoeveel kanalen heeft ie: 1, 2 (clean/scheur), 3 (clean/crunch/scheur)
- hoeveel Watt is-tie: voor optredens (volgens mij) minimaal ongeveer 20W buizen of 50W transistor.
- Hoe helder clean kan hij, hoe vet kan die maximaal scheuren en kan je ook precies dat geluid eruit krijgen wat je zoekt?
- Vooral bij buizen belangrijk: hoe hard moet-ie voor die lekker klinkt en op welk punt wordt de eindtrap voor jou smaak teveel overstuurd.
- als er knoppen op zitten waarvan jij niet precies weet wat ze eigenlijk doen, dan ook even vragen. Misschien is 't iets wat voor jou uiteindelijk de doorslag gaat geven.

Soulman
17 juni 2002, 19:11
Belangrijk is natuurlijk hoeveel je te besteden hebt en of je 'm voor optredens gaat gebruiken.
Ga met je gitaar naar de winkel en gebruik je oren. Ik wil je niet opzadelen met de controverse tussen buizen en transistors, want een goed geluid komt uit je vingers,MAAR....
een goede basis begint mi bij een goede gitaar en goede buizen versterker (wel wat duurder, toch ff doorsparen).
Neem voor de zekerheid iemand mee die er kijk op heeft.
Persoonlijk vind ik ook dat je een versterker op podiumvolume moet kunnen testen , helaas denken niet alle muziekwinkels daar ook zo over.Een versterker kan op luisterniveau in een winkel echt anders klinken dan op podiumniveau. Bespreek dit ff van te voren met de verkoper, ik kan me voorstellen dat zo'n man stapelgek wordt van het zoveelste nu-metal rifje op vol vermogen.
Succes

philbee
18 juni 2002, 11:37
budget bepaalt je mogelijkheden natuurlijk. Sluit inderdaad 2e hands buizen versterkers niet uit. Koop dan wel een gereviseerde (of een hele recente) niet willekeurig iets wat achteraf kosten met zich mee kan brengen.

Degene die zegt dat er geen wezenlijk verschil zit tussen buizen en transistors kan beter meteen in de Josti band gaan.

Bas
19 juni 2002, 10:08
Nou qua budget zat ik aan een bedrag te denken van rond de +/- 1100 euro ofzo.

Trouwens over buizen, wanneer moet je die eigenlijk gaan vervangen? Ik heb verschillende dingen gelezen, wisselent van 2 tot 20 jaar..



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bas op 2002-06-19 10:09 ]</font>

Dude
19 juni 2002, 10:25
Op 2002-06-18 11:37, schreef philbee:
budget bepaalt je mogelijkheden natuurlijk. Sluit inderdaad 2e hands buizen versterkers niet uit. Koop dan wel een gereviseerde (of een hele recente) niet willekeurig iets wat achteraf kosten met zich mee kan brengen.



je kan ook en erg goedkoop ding op de kop tikken en hem laten reviseren natuurlijk, als je het slim aanpakt scheelt dat je mischien nog wel wat geld ook, het risico met buizenbakken is allen dat als er iets fout is je meteen erg veel geld kwijt kan zijn. mischien is het de gok waard om een opknapper te kopen.

pimmetje
19 juni 2002, 11:37
Op 2002-06-19 10:08, schreef Bas:
Nou qua budget zat ik aan een bedrag te denken van rond de +/- 1100 euro ofzo.

Trouwens over buizen, wanneer moet je die eigenlijk gaan vervangen? Ik heb verschillende dingen gelezen, wisselent van 2 tot 20 jaar..

Voor zo'n 1100 euro kan je echt wel een leuke buizenbak vinden... ook nieuw als je dat liever wilt. 't Ligt er dan alleen nog aan wat je zoekt. Gewoon goed de tijd nemen om allerlei versterkers (nieuw en 2e hands) uit te proberen. Als een versterker dan bevalt, kan je op het internet (o.a. hier) kijken of er info over de voor- en nadelen enzo te vinden is.

Het vervangen van de buizen ligt een beetje aan hoe je met je buizen omgaat en hoe vaak en hoe hard je speelt. Als richtlijn zie je vaak: eindversterker iedere 2 jaar, voorversterker iedere 5 jaar.

Soulman
20 juni 2002, 13:14
Speel je 2 a 3 keer per week op flink volume dan gaan eindbuizen inderdaad zo'n twee jaar mee. Op slaapkamerniveau kan dit wel 10 jaar zijn. Reken twee keer zo lang voor voorversterkerbuizen.
Er is ook een andere gedachte...."if it ain't broke, don't fix it"
Als het goede buizen zijn kunnen ze jaren mee en kun je ze eventueel vervangen wanneer je geluid en de feel van je versterker verandert.

Bas
21 juni 2002, 17:00
Nou heb ik mijn oog op een Marshall JCM800 laten vallen (lekkere volle sound!). Maar dit beestje komt uit 1980. Zijn deze versterkers na zoveel jaar nog goed functioneel mits de buizen knap zijn?

Valt dit te controleren trouwens (buizen)



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bas op 2002-06-21 17:01 ]</font>

Dude
21 juni 2002, 21:04
knappe buizen ?? WTF is dat dan ??

AllodoX
21 juni 2002, 23:00
knap zal wel iets van " nog in orde " zijn :smile:

Ic3gl0vE
27 juni 2002, 17:09
Op 2002-06-21 17:00, schreef Bas:
Nou heb ik mijn oog op een Marshall JCM800 laten vallen (lekkere volle sound!). Maar dit beestje komt uit 1980. Zijn deze versterkers na zoveel jaar nog goed functioneel mits de buizen knap zijn?

Valt dit te controleren trouwens (buizen)



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bas op 2002-06-21 17:01 ]</font>



ligt eraan hoe er mee om is gegaan hè