PDA

View Full Version : zwaar geluid



JeStO
5 januari 2005, 23:35
beste gitaristen,

ik speel sinds kort gitaar en ik wil graag weten welke gitaren bekend staan als gitaren met een zwaar, ruig, bijvoorbeeld geschikt voor metal, geluid. ook wil ik weten hoe je dan een gitaar ruiger laat klinken.

alvast bedankt,

JeStO

Rock on!

Mr.Bluesbreaker
5 januari 2005, 23:39
Dan moet je een baard laten staan, metal is niet voor mietjes.
In ieder geval moet je een set stevige humbuckers hebben. Dan een versterker met een behoorlijke hoeveelheid gain. De rest komt uit je vingers. Verder kun je evt een 7-snarige gitaar aanschaffen voor hele lage tonen, of een mahoniehouten gitaar nemen voor wat vettere bas. Succes. Tip: zoek op metal, ibanez, EMG. Krijg je vast wel wat je zoekt.

Swan
5 januari 2005, 23:52
de amp is t belangrijkst.

verder heb ik de zwaarste volste toon gevonden; Jackson in B over n Basversterker op 10 :evil:

Nrrrk
6 januari 2005, 00:52
de amp is t belangrijkst.

verder heb ik de zwaarste volste toon gevonden; Jackson in B over n Basversterker op 10 :evil:

Lijkt me ook vrij zwaar :P

on topic:
EMG/Seymour Duncan/DiMarzio elementen erin duwen met 'n hoge output, versterker met flinke gain. Gitaren: ehm.. tsja.. wat is jouw gitaar? =P kijken wat jouw het beste ligt, en als ie naar stront klinkt, moet je gewoon elementen vervangen (zo ie zo verstandig, als je meer output wilt).

Aad-d-h-d
6 januari 2005, 09:36
Metal gitaren jah....

veel metalbands die ik ken spelen op ook weer verschillende gitaren. Ik noem: ESP, Jackson, Schecter en Ibanez. Niet alleen vanwege de EMG elementen (hoge output) maar ook vanwege de lange mensuur en een dunne hals met een vlakke toets zodat je lekker snel kunt spelen.

Daarnaast wordt een zwaar geluid vaak door een goeie zware buizenbak i.c.m. een van deze gitaren gecreëerd. Peaveay 5150, JCM 800 of Mesa!!

Geen goedkope combinatie maar wel zwaar en METAL :wink:

Verder geen 0.09 snaren spelen maar 0.10 of zelfs 0.11 klinkt je gitaar al heel anders!

Dick Wolkendeck
6 januari 2005, 10:30
Metal gitaren jah....

veel metalbands die ik ken spelen op ook weer verschillende gitaren. Ik noem: ESP, Jackson, Schecter en Ibanez. Niet alleen vanwege de EMG elementen (hoge output) maar ook vanwege de korte mensuur en een dunne hals met een vlakke toets zodat je lekker snel kunt spelen.


ESP, Jackson, Schecter en Ibanez bouwen meestal gitaren met een lange (Fender) mensuur, niet met een korte (Gibson) mensuur. Anyway, als het dan echt lomp moet: Koop die Epiphone Zakk Wylde (klinkt volgens kenners beter dan de Gibson uit de custom shop), stem de lage E naar A (doet hij ook soms) en rammen maar!

Overigens, koop niet op recept maar probeer ze zelf allemaal uit! Alleen jouw oren kunnen je vertellen wat jij goed vindt klinken.

JeStO
6 januari 2005, 15:10
bedankt voor jullie reactie, maar nog een vraag: wat is een mensuur??

JeStO

schwalbe
6 januari 2005, 15:18
mensuur=snaarlengte

D3nnis
6 januari 2005, 17:45
on topic:
EMG/Seymour Duncan/DiMarzio elementen erin duwen met 'n hoge output, versterker met flinke gain.

Ja, maar let op voor het karakter van de gitaar...ik heb eens een gitaar gehad die van zichzelf heel erg veel mid had. Schroef je daar dan mid-agressieve elementen in, dan houd je een totaal onbruikbaar geluid over... :-?

bazzieman
6 januari 2005, 19:15
zet dan ook meteen die snaren van mister zakk erop. Die hebben
voor de lage snaren dikke(voor het grommende toontje), en die hoge zijn niet zo extreem dik om nog lekker te kunnen soleren.
ze zijn geloof ik van het merk guitar Boomers! hehe 8-)

Nrrrk
6 januari 2005, 19:51
on topic:
EMG/Seymour Duncan/DiMarzio elementen erin duwen met 'n hoge output, versterker met flinke gain.

Ja, maar let op voor het karakter van de gitaar...ik heb eens een gitaar gehad die van zichzelf heel erg veel mid had. Schroef je daar dan mid-agressieve elementen in, dan houd je een totaal onbruikbaar geluid over... :-?

Dat is waar. Maar hoe zou je zoiets nou vooraf kunnen bepalen?

D3nnis
6 januari 2005, 19:55
Dat is wel lastig om dat van te voren te bepalen. Laat van te voren iemand naar je gitaar luisteren (en dan bedoel ik niet 1 of andere vakantiekracht in een muziekzaak, maar bijvoorbeeld een goede bouwer), daar word je best wijzer van :)

O ja, meneer Wylde heeft idd een GHS "signature" set snaren :)

Swan
7 januari 2005, 01:05
maar dan nog....de amp is het belangrijkst....n squier door n 5150 klinkt altijd nog vetter dan n esp door n klein ampje met mt2

michielv
7 januari 2005, 11:49
Eigenlijk geldt dat nog meer voor de speaker: diezelfde kleine amp klink een stuk voller over een grote speaker of (nog liever) een 4*12" kabinet dan over een standaard oefenversterker speaker (wat zijn die dingen, 6", 8" ?)

Andersom klinkt die 5150 niet half zo lekker door zo'n klein prutspeakertje als door een lekker groot kabinet ;)

Kevin-D
7 januari 2005, 12:44
Heb ik 'n goeie combi van beide ofzo? Roland Cube 60 met 12" speaker :razz:

AART
7 januari 2005, 13:08
bedankt voor jullie reactie, maar nog een vraag: wat is een mensuur??

JeStO

Heee, weer een diemse boer op het forum erbij, de 4e al :lol:

hadv
7 januari 2005, 13:47
een mensuur is wat we bij het plannen van activiteiten als eenheid te besteden tijd gebruiken.
dus het opstellen voor een procedure voor het vervangen van een set snaren kost 1 mensuur, het vervangen van alle zes snaren kost 0,25 - 0,5 mensuur (afhankelijk van of er een versnellingspook in zit of niet)

het leuke met mensuren is dat je dan de kosten van een activiteit vooraf kunt vaststellen en achteraf kunt doorbelasten.

als je veel mensuren nodig hebt, bv voor het bouwen van een huis, kun je beter over mensdagen (= 8 mensuur) of over mensjaren (=255 mensdagen of 2040 mensuren) spreken.

er zijn ook andere gebieden waar het begrip mensuur wordt gebruikt, dan heeft het iets met de lengte van een trillende snaar te maken.

caelin
7 januari 2005, 23:57
tjezus wat zijn we weer aardig :S:S:S

laat die jongen toch of geef hem gewoon antwoord ....

zeiken moet je van heineken !!!!!!!

Azrael
8 januari 2005, 00:36
Heb ik 'n goeie combi van beide ofzo? Roland Cube 60 met 12" speaker :razz:

Hey! Hoe klinkt dat ding? REVIEW PLEASE! :-D