PDA

View Full Version : Fender Cyber series



dave_floppost
16 juni 2002, 14:10
Ik ben van plan om een nieuwe versterker te kopen en het wordt in ieder geval een Fender. Weet iemand misschien iets over de cyber amps. Alles op de Fender site is natuurlijk positief. Maar hoe zit dat nu echt met dat geweldige geluid?? En met de electronica?
Als die cyber niks is wordt het waarschijnlijk een Hot ROD.

Robbert
16 juni 2002, 14:56
Och, de meningen zullen verdeeld zijn.

Ik heb zelf een tweetal vrij eenvoudige versterkers. Heb zowiezo geen multi FX spul, en heb daar ook absoluut geen behoefte aan.

Maar als jij die versterker leuk vindt klinken, en kan betalen, dan houd ik je niet tegen. Of je er een echt mooi (buizen) geluid uit kunt halen, waarschijnlijk niet.

Laat wel effe weten of je heb gekocht hebt.

Dionyios
16 juni 2002, 14:56
he dave, kijk eens op deze review site. Daar staan meningen van gebruikers.

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Fender/

dave_floppost
19 juni 2002, 15:31
Ja die cyber twin zal wel aardig zijn. Is ook volle buizenbak. Maar hoe zit het met de cyber deluxe. Heeft ook veel mogelijkheden enzo maar is wel een transistor versterker.
(ook stukje goedkoper) Graag nog een reactie.
Mijn probleem is eigenlijk dat veel effectenapparatuur toch de kwaliteit verslechterd. Misschien dat doordat de effecten zijn ingebouwd het geluid dus goed blijft. Maar ik heb eigenljk geen idee.

dave

Kim Wilson
19 juni 2002, 16:10
Nou, de Cyber Twin is "gewoon" een 130W transistorversterker met twee 12AX7 preamp buizen. En in principe tast elke manier van fx je geluid aan.
Ik heb zo geen idee wat de Cyber Twins kosten, maar ik denk dat je voor dat geld ook twee Twin Reverbs van half jaren 70 kunt kopen, die minstens net zo (zo niet meer) betrouwbaar zijn. Ook heb ik geen ervaring met het geluid van de Cybers, maar ik ben persoonlijk dus helemaal anti-digi. Ik denk ook dat je met een Cyber Twin het geluid van een Bassman of Twin Reverb oid wel kunt benaderen, maar nooit zult evenaren.
Mijn advies is om toch om je heen te kijken voordat je je met veel te veel geld in een desillusie gaat storten. Een echte oude Fender buizenbak is met transistor-amps namelijk nooit te evenaren.

Oh ja, als ik hiermee een Cyber Twin-liefhebber mee voor de schenen schop: zo is het absoluut niet bedoeld. De Cyber Twins zijn ongetwijfeld goed klinkende versterkers. Maar als iemand zo overtuigd een Fender-sound wil, is het verstandig dat ie ook voor de "echte" Fender gaat. Mijn mening. Nog steeds vriendjes :grin:?

SteavisSmokin
19 juni 2002, 18:54
Ik ben het met Kim eens, ik heb eens de Cyber Twin getest toen hij nog niet zo lang uit was. Klinkt niet slecht. Daarna prikte ik hem in een Fender buizenbak en d'r kwam spontaan een glimlach op mijn gezicht. Dat is het verschil tussen buizen of niet buizen; buizen versterker leven, ademen, reageren op wat je doet en ik heb nog geen enkele transistor of digital modelling versterker gehoord die dit ook kan.

jamar
20 juni 2002, 11:22
Ben het helemaal met Steavis en Kim eens. Probeer eens zo'n mooie buizenbak en je begint spontaan mee te zingen. Ik heb onlangs de Vetta van Line6 gehoord en die komt een behoorlijk eind in de richting maar.....
1. Het is het toch net niet
2. Kost heel veel

Dude
20 juni 2002, 16:11
volgens mij is die cyber twin toch een volledige buizenbak maar dan met wat meer electronica spulletjes erin, ik dacht zoiets gelezen te hebben op een reclame foldertje

Dude
20 juni 2002, 16:15
http://www.fender.com/cyber/index.php?page=2&amplifier=CT

op deze pagina zie je inderdaad die twee preamp buisjes in de kast staan, beetje lullig, ik heb eecht ergens gelezen dat die cyber twin echt buizen circuits heeft, en ze niet nabootst ofzoiets vaags

SteavisSmokin
20 juni 2002, 16:53
Dat heb je dan echt fout gelezen of het is fout geschreven want de Cyber serie heeft geen eindbuizen..

dave_floppost
20 juni 2002, 19:21
wel flauw dat die cyber twin echt veeeel duurder is dan die cyber deluxe. Met twee "nep" buizen. Ze houden je dus eigenlijk een beetje voor de gek.
Ik wil geen discussie beginnen over buizen of geen buizen maar...zonder buizen wil niet zeggen dat ie niet goed klinkt. Ik speel regelmatig op een Laney van iemand anders en die klinkt echt best goed, zonder buizen. Ook attack erop die goed klinkt.

Maar over de cyber ampies. Nu weet ik het helemaal niet meer. Mijn punt is eigenlijk dat ik best veel effecten gebruik maar met al die kastjes is het zo irritant dus wat dat betreft lijkt die cyber deluxe me dan wel wat. Is nog wel betaalbaar ook. en ik denk niet dat Fender zomaar rommel verkoopt

dave

pimmetje
20 juni 2002, 20:55
Het is helemaal waar dat je met (bepaalde) transistor-versterkers ook prima geluid kan neerzetten. Het is ook zo dat als je de juiste buizenbak voor jouw stijl en geluid hebt gevonden, dat je dan al snel verbaasd bent dat je 't zolang zonder buizen hebt gedaan.

Die Cybers zijn voor jou misschien perfecte dingen, maar je laatste opmerking vind ik gevaarlijk. Je zei: "en ik denk niet dat Fender zomaar rommel verkoopt".

Fender heeft - net als vele andere merken - enorm goede versterkers gemaakt, maar ook - net als diezelfde vele andere merken - genoeg bagger. Nooit blindstaren op het merk... je oortjes goed gebruiken, want zo'n versterker blijft teveel geld om slordig verkeerd te besteden.

Kim Wilson
21 juni 2002, 08:13
Wat kost een Cyber Twin nou tegenwoordig?

pimmetje
21 juni 2002, 10:50
Cybertwin is geloof ik zo'n kleine 2000 euro.

SteavisSmokin
21 juni 2002, 13:31
Áls je een cybertwin koopt, kijk dan eerst even op http://www.fenderforum.com Er schijnt een probleem te zijn (geweest) bij de cyber twins wat ze 'tube rattle' noemen. Wat het allemaal precies inhoud weet ik niet dus check it out.

Kim Wilson
21 juni 2002, 13:49
Ja dat las ik ook, maar dan op Harmony Central. De meningen over deze amp zijn nogal verdeeld. De één vindt hem geweldig, terwijl de ander wel op 't apparaat kan schijten. De mensen die al een buizenbak hebben zijn er het minst over te spreken (zij zijn ook verwend :grin:). Vergeet ook niet dat dit door Fender nogal tot een hype-produkt is gemaakt.

Ik vind hem bovendien veel te duur, als hij die 2000 Euro kost. Voor tussen de 750 en 1000 heb je een hele nette Fender, bijv. de Super Reverb of Twin Reverb met de echte Fenderklank. Koop hier een paar goeie pedaaltjes bij en je hebt voor pak 'm beet 1500 euro een beest van een set.

dave_floppost
21 juni 2002, 14:49
Ik denk dat ik toch maar een Fender buizenbakkie koop. Toch een van de HOT RODd.
Ik wil in ieder geval die cybers eens uitproberen.
Hey, maar nog even een tip.
Via 123music.com kun je veel goedkoper allerlei gitaarspul kopen, ook versterkers. Scheelt echt bakken met geld.

Mazl
dave

Kim Wilson
21 juni 2002, 15:21
Ik heb ook nog een tip: http://www.marktplaats.nl of http://www.gitaarmarkt.nl voor een mooie tweedehandse van de jaren 70. Point-to-point wiring (dus geen printplaat) en vaak een fantastisch geluid. Dat scheelt pas bakken met geld. Pas wel op voor de reissues, deze zijn veel te duur en klinken vaak niet hetzelfde als die van weleer.
Conclusie: Vrogger was alles better :grin:.

pimmetje
22 juni 2002, 11:02
Die Hot Rod zou ik ook eerst nog ff goed vergelijken met andere (oudere) fenders die je voor die prijs ook op de kop kan tikken. Ik kan me herinneren dat ik vooral van het vervormd kanaal niet kapot was... had iets on-buis-achtigs.

dave_floppost
21 augustus 2002, 13:04
Hey, ja ik heb bij een echt mega mega grote muziekwinkel in Deinze (Belgie) Check it out at http://www.piens.be eens wat versterkers geprobeert. Heb ook de cyber series gespeelt maar de cyber twin is echt teveel voor mij. Te groot en teveel high tech. Ik was uiteindelijk ook niet tevreden over de andere buizenbakken die ze hadden staan en ik heb uiteindelijk de kleine broer van de twin gekocht de Cyber deluxe. Zonder buizen weliswaar maar het geluid was echt verbazend goed. Ben wel benieuwd hoe lang alles meegaat. De tijd zal het wel leren....

In ieder geval wil ik iedereen wel aanraden om eens zo'n cybertje te proberen.

dave

BLOK182
21 augustus 2002, 13:20
AAhhhhhhh ze hebben bij Fender het "aan-lampje-design" van Mesa gejat. Of is het nou andersom?

PeArLjAm
21 augustus 2002, 19:36
Op 2002-08-21 13:20, schreef BLOK182:
AAhhhhhhh ze hebben bij Fender het "aan-lampje-design" van Mesa gejat. Of is het nou andersom?


Hmm dat is toch echt andersom hoor. Fender had dat een paar (lees tientallen) jaartjes eerder dan mesa..

BLOK182
21 augustus 2002, 20:09
Oh ok. Maarre, Meas heeft wel een kinky paars kleurtje :wink: