PDA

View Full Version : De ''cola'' truc



Strat uber alles
5 januari 2005, 22:55
Hallo,

Ik heb vandaag m'n zelfbouw gitaar helemaal uit elkaar gehad,
mede omdat de stemmechanieken zo goed als vast zaten,
en ze zijn verroest, als ik die stemmechanieken in een glas cola zet, hoe lang moet ik die er dan in houden?Iets van 2 dagen?
hetzelfde wil ik met de brug doen,

en om die stemmechanieken weer goed te krijgen, moet ik er dan
olie tussen gooien of iets dergelijks?

groeten Gertjan

Orpheo
5 januari 2005, 23:03
je kan ook gewoon die mechanieken even in zoutzuur leggen. kan je gewoon kopen (kweenie precies waar...maar okay)

das maar HOOGUIT 3 molair. makkie dus!!
de ph van cola is nl veel lager dan die van zoutzuur 3M

Verder: als je olie in je mechanieken gooit, en er komt (GEHEID!!) troep+stof in, gaat t koeken. grafiet ingooien werkt t best vind ik (doe ik ook in sloten als die stroef lopen. loopt als een trein!)

Anders Destium
5 januari 2005, 23:04
Wat ik doe met bijv verroeste schroefjes is eerst ergste vuil/roest er af met bijv in cola gedepte watten. Veel verder dan dat ben ik nog nooit gegaan, is meestal ook niet nodig. Wattenstaafjes werken ook erg goed, zo verbruik je ook niet al te veel cola :wink:

Stemmechanieken die niet meer goed werken kun je het beste vervangen, het is erg lastig om die weer goed te krijgen.

wietse
5 januari 2005, 23:13
ooit van kruipolie gehoord ?
goede kruipolie lost roest op en is niet erg vettig.

Orpheo
5 januari 2005, 23:14
ooit van kruipolie gehoord ?
goede kruipolie lost roest op en is niet erg vettig.

alsje t tegen mij had:
nee, ik had daar nog niet van gehoord. of de topicstarter t weet, weet ik natuurlijk niet :wink:

Diedo
5 januari 2005, 23:27
je kan ook gewoon die mechanieken even in zoutzuur leggen. kan je gewoon kopen (kweenie precies waar...maar okay)

das maar HOOGUIT 3 molair. makkie dus!!
de ph van cola is nl veel lager dan die van zoutzuur 3M

Verder: als je olie in je mechanieken gooit, en er komt (GEHEID!!) troep+stof in, gaat t koeken. grafiet ingooien werkt t best vind ik (doe ik ook in sloten als die stroef lopen. loopt als een trein!)

Ik weet niet of jij ooit hebt opgelet bij scheikunde, maar als jij je hand in 3 molair zoutzuur doet heb je helemaal geen hand meer over...

3 molair zoutzuur zou een pH van -0,47 hebben. Dat tegen een ph van 2,5 à 3,5 van cola....
Ik hoop voor je dat die zoutzuur van 3M toch niet 3 molair is....

el loco
5 januari 2005, 23:56
Zo sterk is 3 molair zoutzuur niet hoor, geconcentreerd is ongeveer 11 molair (daar dus niet je hand in steken!) Maar als je dat dus 4 keer verdunt (ongeveer) dan moet het wel lukken. Ik zou het niet drinken en er voorzichtig mee omgaan, maar je vingers oplossen doet het niet 123, het zal wat prikken.

Wormaap
6 januari 2005, 00:14
Zo sterk is 3 molair zoutzuur niet hoor, geconcentreerd is ongeveer 11 molair (daar dus niet je hand in steken!) Maar als je dat dus 4 keer verdunt (ongeveer) dan moet het wel lukken. Ik zou het niet drinken en er voorzichtig mee omgaan, maar je vingers oplossen doet het niet 123, het zal wat prikken.
Niet om lullig te doen ofzo... Maareuh...
WAT EEN BULLSHIT.
0.1M zoutzuur is wat bij de gemiddelde scheikundeles gebruikt wordt, dit heeft een pH van 1. Als je dat in je ogen krijgt en je hebt het er niet binnen pak'm beet 30 seconden uit ben je blind, punt.
1M zoutzuur met'n pH van 0 is genoeg om flink op je huid te branden. 3M zit op -0.47 en wil ik nieteens bij in de buurt zijn, en de 11 die jij suggereert...

Sjezus man, straks gaat de topicstarter nog door dit belachelijk advies daadwerkelijk met 3M zoutzuur in de weer, en de gevolgen daarvan wil ik niet meemaken :-?

Ibanez RuleZ
6 januari 2005, 10:39
oppassen idd met zoutzuur... als je het over 11 molair hebt dan is de pH onder de -1 en geloof mij, daar wil je zeker niet bij in de buurt zijn. heb dr 1 keer mee gewerkt en dat is echt rotzooi.

zoutzuur zou ik ook niet gebruiken, cola is licht zuur (pH van 3 d8 ik en dat is volgens mij genoeg voor roest, zou k nog eens na moeten kijken)

Harrald

Orpheo
6 januari 2005, 10:52
je kan ook gewoon die mechanieken even in zoutzuur leggen. kan je gewoon kopen (kweenie precies waar...maar okay)

das maar HOOGUIT 3 molair. makkie dus!!
de ph van cola is nl veel lager dan die van zoutzuur 3M

Verder: als je olie in je mechanieken gooit, en er komt (GEHEID!!) troep+stof in, gaat t koeken. grafiet ingooien werkt t best vind ik (doe ik ook in sloten als die stroef lopen. loopt als een trein!)

Ik weet niet of jij ooit hebt opgelet bij scheikunde, maar als jij je hand in 3 molair zoutzuur doet heb je helemaal geen hand meer over...

3 molair zoutzuur zou een pH van -0,47 hebben. Dat tegen een ph van 2,5 à 3,5 van cola....
Ik hoop voor je dat die zoutzuur van 3M toch niet 3 molair is....


bij mijn weten is zoutzuur van 3M 3 molair.

verder: dat zoutzuur, van 3M is even sterk als t zoutzuur in je maag (nee, iets minder sterk zelfs)
en DAT heb ik wel op mn handen gehad. zoutzuur van 10 M, das pittig spul, en dat raak ik ook NIET aan, maar 3M is nog te hebben.

Orpheo
6 januari 2005, 10:52
je kan ook gewoon die mechanieken even in zoutzuur leggen. kan je gewoon kopen (kweenie precies waar...maar okay)

das maar HOOGUIT 3 molair. makkie dus!!
de ph van cola is nl veel lager dan die van zoutzuur 3M

Verder: als je olie in je mechanieken gooit, en er komt (GEHEID!!) troep+stof in, gaat t koeken. grafiet ingooien werkt t best vind ik (doe ik ook in sloten als die stroef lopen. loopt als een trein!)

Ik weet niet of jij ooit hebt opgelet bij scheikunde, maar als jij je hand in 3 molair zoutzuur doet heb je helemaal geen hand meer over...

3 molair zoutzuur zou een pH van -0,47 hebben. Dat tegen een ph van 2,5 à 3,5 van cola....
Ik hoop voor je dat die zoutzuur van 3M toch niet 3 molair is....


bij mijn weten is zoutzuur van 3M 3 molair.

verder: dat zoutzuur, van 3M is even sterk als t zoutzuur in je maag (nee, iets minder sterk zelfs)
en DAT heb ik wel op mn handen gehad. zoutzuur van 10 M, das pittig spul, en dat raak ik ook NIET aan, maar 3M is nog te hebben.

Rewind
6 januari 2005, 10:53
hehe, m'n tante maakt altijd de plee schoon met zoutzuur, dat zal dan dus wel erg sterk spul zijn ja :-D

Anders Destium
6 januari 2005, 10:56
Waarom sterker spul nemen als cola goed voldoet en zeker weten niet schadelijk is :???:

What's next? Ik heb mijn gitaar getorched omdat er een vlekje op zat, van dat vlekje is niets meer over!

Strat uber alles
6 januari 2005, 11:15
haha lui waar jullie nu even praten heb ik echt totaal geen
verstand van, over dat gelul van molair en weet ik veel,
scheikunde vind ik een kut vak, maar ik probeer het met cola
maar eens en dan wat kruipolie er in,


hahahaha machtig mooi topic :lol: :lol: :lol:

Anders Destium
6 januari 2005, 11:19
Iedereen die 3 molair op zijn handen heeft gehad en daarover opschept heeft het toch niet helemaal begrepen...

Orpheo
6 januari 2005, 11:54
Iedereen die 3 molair op zijn handen heeft gehad en daarover opschept heeft het toch niet helemaal begrepen...

ach, de een noemt t opscheppen, de ander noemt t gewoon iets meedelen...

el loco
6 januari 2005, 12:17
Ik werk vaak met zoutzuur van 3 molair en hogere concentraties: je moet het niet in het rond gaan sproeien of je haar ermee wassen, maar het is echt niet supergevaarlijk.

In de scheikundeles wordt inderdaad meestal 0,1 of 1 M(olair) zoutzuur gebruikt, leerlingen hebben nog wel eens de neiging om onhandig te zijn vandaar. In hogere jaren gebruik ik daareentegen wel eens geconcentreerde zuren, met de juiste waarschuwingen daarbij uiteraard.

Tips voor werken met zoutzuur van +/- 3 M:
- zet een bril op vanwege spatten
- spoel je handen af als je wat morst (draag eventueel afwashandschoenen)

Diedo
6 januari 2005, 12:22
je kan ook gewoon die mechanieken even in zoutzuur leggen. kan je gewoon kopen (kweenie precies waar...maar okay)

das maar HOOGUIT 3 molair. makkie dus!!
de ph van cola is nl veel lager dan die van zoutzuur 3M

Verder: als je olie in je mechanieken gooit, en er komt (GEHEID!!) troep+stof in, gaat t koeken. grafiet ingooien werkt t best vind ik (doe ik ook in sloten als die stroef lopen. loopt als een trein!)

Ik weet niet of jij ooit hebt opgelet bij scheikunde, maar als jij je hand in 3 molair zoutzuur doet heb je helemaal geen hand meer over...

3 molair zoutzuur zou een pH van -0,47 hebben. Dat tegen een ph van 2,5 à 3,5 van cola....
Ik hoop voor je dat die zoutzuur van 3M toch niet 3 molair is....


bij mijn weten is zoutzuur van 3M 3 molair.

verder: dat zoutzuur, van 3M is even sterk als t zoutzuur in je maag (nee, iets minder sterk zelfs)
en DAT heb ik wel op mn handen gehad. zoutzuur van 10 M, das pittig spul, en dat raak ik ook NIET aan, maar 3M is nog te hebben.

ik dat je niet de merknaam "3M" en de molariteit door elkaar halen. Daar kunnen ongelukken van komen :)

MazeMouse
6 januari 2005, 12:38
3 mol zoutzuur is niet bepaald een goedje wat ik snel in de buurt van mijn gitaar zou brengen. Maar goed, ieder zin meug natuurlijk :D

(een van de betere uit de klas zijn bij scheikunde kan altijd goed van pas komen ;))

Wormaap
6 januari 2005, 22:05
Even voor de goede orde:
Je maagzuur heeft een pH van ongeveer 1 á 2, da's 0.1 tot 0.01 molair, dit is dus _NIET_ sterker dan 3 molair, en iedereen die zegt van wel mag een scheikundeboekje gaan kopen.

Anders Destium
6 januari 2005, 22:45
Ik heb al minstens 6 jaar geen scheikunde meer, maar was het niet zo dat iets van 1 molair ph 0 heeft? Of was het nou 1 ? Damn :lol:

GuitarMaster
6 januari 2005, 22:55
Ik heb al minstens 6 jaar geen scheikunde meer, maar was het niet zo dat iets van 1 molair ph 0 heeft? Of was het nou 1 ? Damn :lol:

Idd, de sterke zuren hebben een PH van 0 bij 1 Molair.

Spirit of Strings
7 januari 2005, 00:20
Dat hele Cola-lost-roest-op-verhaal is een onzinverhaaltje, dat door iedereen wordt nagepraat. Ik heb veel vastgeroeste onderdelen los gekregen in mijn leven (voornamelijk van old-timer bromfietsen) en dat is me nog nooit gelukt met Cola. Ik heb het wel diverse malen geprobeerd, omdat ik zelf wou ervaren of het nou een bakerpraatje was of niet.

Kortom, zoals al vermeld hier, gewoon kruipolie gebruiken en vooral geduld hebben.

heavy-metal-thunder
7 januari 2005, 00:42
haha lui waar jullie nu even praten heb ik echt totaal geen
verstand van, over dat gelul van molair en weet ik veel,
scheikunde vind ik een kut vak, maar ik probeer het met cola
maar eens en dan wat kruipolie er in,


hahahaha machtig mooi topic :lol: :lol: :lol:

Ik zou het met "petrol" (lampolie) doen, als je dat niet hebt, wat mazout. Dat reinigt, kost niks én het laat een vetlaagje achter dat gunstig is tegen latere corrosie tegen te gaan.

Kruipolie is natuurlijk super, maar een spuitbusje kost direct al wat euro's. Een beetje zuinigheid is nooit misplaatst.

xxlarsxx
7 januari 2005, 10:16
Even voor de goede orde:
Je maagzuur heeft een pH van ongeveer 1 á 2, da's 0.1 tot 0.01 molair, dit is dus _NIET_ sterker dan 3 molair, en iedereen die zegt van wel mag een scheikundeboekje gaan kopen.

Scheikundeboek kopen is misschien niet nodig, beter opletten in de les wel.
Dit hele topic is bullshit, pH en molariteit worden hier door elkaar gegooit, die maagzuur vergelijkingen is al helemaal bullshit en zo kan ik nog wel even doorgaan.

3M (ook wel 3 molair, dus 3 mol per liter) zoutzuur is absoluut niet gevaarlijk en ook zeker geen drama om je hand in te steken, het enige wat er gebeurt is dat als je je handen de hele dag niet meer wast, het een beetje gaat irriteren. (het is wel k*t voor je tanden en ogen maarja......)

In cola zit geen zoutzuur dus die vergelijking is zoiezo krom, je kan zuren onderling niet gaan vergelijken, ik heb liever 3 M azijnzuur dan 3M mierezuur of zwavelzuur op mijn handen eerlijk gezegt... (binas tabel 49 ofzo?)

Verder, de molariteit van een zuur is mol/liter dus hangt helemaal af van de concentratie..... denk je dus werkelijk dat je maagzuur een vaste concentratie heeft? ik bedoel als je 1 liter water drinkt of een bak pap eet veranderd de concentratie toch?

Cola verhaal: ja in cola zit zuur (citroenzuur als ik me niet vergis) maar ook een hoop suiker en andere zooi die je niet op bewegende delen wil smeren lijkt me. Als je dan toch roest wil verwijderen zijn daar betere manieren voor (zoutzuur is leuk, maar dat tast net zo hard niet verroest metaal aan.....) De reden dat cola zo slecht is voor je tanden is trouwens niet echt alleen dat zuur wat erin zit, maar vooral het suiker dat zich enzymatisch omzet in (jawel) sterker zuur. Een leuk experiment zou zijn om met een mond vol cola te gaan slapen, de volgende dag dat over je verroeste delen uit te spugen, en vervolgens je vinger in de keel steken en over een ander verroest deel kotsen, dan kan je mooi vergelijken wat het best werkt.

Sorry voor het lange verhaal trouwens, maar als ik me dan toch een keer nuttig kan maken....

Anders Destium
7 januari 2005, 10:22
Dat hele Cola-lost-roest-op-verhaal is een onzinverhaaltje, dat door iedereen wordt nagepraat. Ik heb veel vastgeroeste onderdelen los gekregen in mijn leven (voornamelijk van old-timer bromfietsen) en dat is me nog nooit gelukt met Cola. Ik heb het wel diverse malen geprobeerd, omdat ik zelf wou ervaren of het nou een bakerpraatje was of niet.

Kortom, zoals al vermeld hier, gewoon kruipolie gebruiken en vooral geduld hebben.

Ik gebruik het zelf al jaren, en OP GITAREN voldoet het heel goed :roll: Van vastgeroeste bromfietsen weet ik dat zo net nog niet... :wink:

Wormaap
7 januari 2005, 13:22
@xxlarsxx: sorry, maar wat je zegt klopt gewoon niet... pH en molariteit kunnen niet door elkaar gebruikt worden, da's onzin, sorry.
Een sterk zuur (zoals bv. HCl) wordt bij oplossen in water (vrijwel) helemaal omgezet in H3O+ en een restproduct (bij zoutzuur dus Chloride-ionen die verder weinig betekenis hebben in zuur-base reacties)
3 molair zoutzuur staat dus gelijk aan 3 molair H3O+
En wat is pH? JUIST! Het negatieve logaritme van de H3O+ molariteit.
-log(3) ~ -0.477
Als jij zelf beter had opgelet in de scheikundeles had je geweten dat'n oplossing van een sterk zuur in behoorlijke mate een bufferwerking heeft, en dat de pH van je maagzuur dus zeker niet heel veel gaat schommelen door wat je eet en drinkt.
STEL: Je maagsap is 1 liter 0.1 molair zoutzuur, dit komt neer op een pH van 1 volgens -log(0.1)
Nu gaan we een litertje water erbij gooien, dan hebben we 2 liter 0.05 molair zoutzuur.
-log(0.05) ~ 1.3
HOEZEE, wat een verschil.
Zuren kun je onderling niet vergelijken zeg je? Dan mag je me gaan vertellen waar in godsnaam de hele pH-schaal voor is uitgevonden, omdat dat grappig is zeker? Zuren geven H+ af aan het water, dat met H2O reageert tot H3O+ en dat is het stofje dat een oplossing daadwerkelijk zuur maakt. De mate waarin H+ afgegeven wordt, en dus H3O+ gevormd wordt is bepalend voor de uiteindelijke zuurgraad van de oplossing.
Of je nu een citroenzuuroplossing met pH 3 of'n azijnzuuroplossing met pH 3 hebt, dat maakt voor de werking van het zuur zelf (let wel: restprodukten van de opgeloste stoffen heb ik het even niet over, en in een zuur/base-reactie hebben die ook geen enkele invloed) geen ene zak uit.

En als je dan tóch mijn ongelijk wil bewijzen, mag jij speciaal voor mij een keer je hand in een bak 3 molair zoutzuur steken, even laten inweken en als je huid dan hooguit 'een beetje geïrriteerd' is geef ik je gelijk dat het ongevaarlijk is. Het feit dat na moorden hele lijken worden opgelost in huishoudzoutzuur dat nauwelijks 0.1 molair is zal ik het maar niet over hebben dan. (OK dat duurt dan wel'n paar dagen, maar da's ook 1/30e keer zo geconcentreerd)

Diedo
7 januari 2005, 14:28
nou vind ik het wel weer genoeg hoor... straks moet er nog een scheikunde subforum komen....
:)

xxlarsxx
7 januari 2005, 22:05
@xxlarsxx: sorry, maar wat je zegt klopt gewoon niet... pH en molariteit kunnen niet door elkaar gebruikt worden, da's onzin, sorry.
Een sterk zuur (zoals bv. HCl) wordt bij oplossen in water (vrijwel) helemaal omgezet in H3O+ en een restproduct (bij zoutzuur dus Chloride-ionen die verder weinig betekenis hebben in zuur-base reacties)
3 molair zoutzuur staat dus gelijk aan 3 molair H3O+
En wat is pH? JUIST! Het negatieve logaritme van de H3O+ molariteit.
-log(3) ~ -0.477

Dit klopt allemaal, wat niet klopt is zeggen dat een zuur, ongeacht welk zuur, met een laag pH "gevaarlijk"is. Azijnzuur of een ander zwak zuur met een lage pH is gewoon niet aggresief. Waar hier om ging welk zuur en dan vooral de sterkte ervan en dat kun jij niet zien aan de pH/concentratie en dat stoorde me.

Als jij zelf beter had opgelet in de scheikundeles had je geweten dat'n oplossing van een sterk zuur in behoorlijke mate een bufferwerking heeft, en dat de pH van je maagzuur dus zeker niet heel veel gaat schommelen door wat je eet en drinkt.
STEL: Je maagsap is 1 liter 0.1 molair zoutzuur, dit komt neer op een pH van 1 volgens -log(0.1)
Nu gaan we een litertje water erbij gooien, dan hebben we 2 liter 0.05 molair zoutzuur.
-log(0.05) ~ 1.3
HOEZEE, wat een verschil.

Ik lette wel eens op, ik verdien mijn geld met scheikunde, wat je hier dus vergeet is dat je het zoutzuur in je maag niet verdunt maar laat reageren, waarom denk je dat je zoutzuur ik je lichaam hebt? voor de zier? als zoutzuur reageert wat gebeurt er dan met de pH denk je? juist... Maar daar ging het hier niet om. Leuk zuur-base experimentje misschien: wat denk je dat er gebeurt als je een rennie eet?


Zuren kun je onderling niet vergelijken zeg je? Dan mag je me gaan vertellen waar in godsnaam de hele pH-schaal voor is uitgevonden, omdat dat grappig is zeker?

Is geen uitvinding is gewoon een andere manier van opschrijven (logaritmisch inderdaad)

Zuren geven H+ af aan het water, dat met H2O reageert tot H3O+ en dat is het stofje dat een oplossing daadwerkelijk zuur maakt. De mate waarin H+ afgegeven wordt, en dus H3O+ gevormd wordt is bepalend voor de uiteindelijke zuurgraad van de oplossing.
Of je nu een citroenzuuroplossing met pH 3 of'n azijnzuuroplossing met pH 3 hebt, dat maakt voor de werking van het zuur zelf (let wel: restprodukten van de opgeloste stoffen heb ik het even niet over, en in een zuur/base-reactie hebben die ook geen enkele invloed) geen ene zak uit.

En daar zit je fout, dat maakt zeer zeker WEL uit, volgens jou zou een bak met zeg eens wat, 3 molair zoutzuur, 3 molair waterstof fluoride en 3 molair azijnzuur even schadelijk zijn voor je vingertjes omdat het allemaal de zelfde concentratie en pH heeft?? nein!


En als je dan tóch mijn ongelijk wil bewijzen, mag jij speciaal voor mij een keer je hand in een bak 3 molair zoutzuur steken, even laten inweken en als je huid dan hooguit 'een beetje geïrriteerd' is geef ik je gelijk dat het ongevaarlijk is. Het feit dat na moorden hele lijken worden opgelost in huishoudzoutzuur dat nauwelijks 0.1 molair is zal ik het maar niet over hebben dan. (OK dat duurt dan wel'n paar dagen, maar da's ook 1/30e
keer zo geconcentreerd)

Haha ik weet een leukere, ik ga die uitdaging aan maar dan met een extra toevoeging: ik steek mijn hand 10 seconde in een bak 3 M zoutzuur en dan als jij ziet dat ik niks heb, dan steek jij je hand 10 seconde in een bak 3M waterstoffluoride (volgens jou redenering is dat geen verschil toch HCL of HF?). Ik werk op de TU dus materiaal is geen probleem :) een EHBO koffer ook niet.

Trouwens niet alles geloven wat je op tv ziet (sterker nog, nooit geloven wat je op tv ziet!), die lijken zullen ongetwijfeld oplossen in 0,1 M HCL maar dat duurt heeel heeeeel lang maar waarom zou je in godsnaam 0,1M zoutzuur pakken als je net zo gemakkelijk 12M zwavelzuur kan kopen? ooit wel eens dat experimentje met de kippenbotjes en redelijk geconc. zoutzuur gehad op de mavo? dat duurde verdomt lang voordat die echt aangetast begonnen te worden!


Nogmaals sorry voor dit, voor de meeste saaie, verhaal maarja gitaarspelen kan ik niet dus ik moet ergens mijn punten halen he :)

Wormaap
7 januari 2005, 22:27
1. Je incinuatie dat ik mavo doe is behalve flauw nogal fout, ik zit op 6 atheuneum met het volledige SK-pakket momenteel :)
2. Je zegt dat je je geld verdient met scheikunde, maar toch maak je een uitspraak als 'volgens jou zou een bak met zeg eens wat, 3 molair zoutzuur, 3 molair waterstof fluoride en 3 molair azijnzuur even schadelijk zijn voor je vingertjes omdat het allemaal de zelfde concentratie en pH heeft?? nein!' terwijl iedereen weet dat dat nergens op trekt, omdat azijnzuur geen sterk zuur is, en bij een gelijke molariteit dus nooit dezelfde pH zal hebben.
3. Als jij met je hand in 3 molair zoutzuur gaat staan, er geen last van hebt en mij een bak met 3 molair HF geeft (iedereen weet trouwens ook dat opgelost HCl of HF nieteens bestaat maar vooruit) waar eventueel fluor uitgehaald is, zal ik daar met alle plezier mijn hand insteken.

Je vergeet in je hele verhaal dat er maar 1 stof is die de zuurgraad van je oplossing bepaalt, en dat is H3O+ Een zuur dat je oplost in water geeft H+ af aan het water waardoor er H3O+ gevormd wordt. Per zuur zal de hoeveelheid afgegeven H+ verschillen, hiermee verschilt de hoeveelheid gevormd H3O+ en hiermee verschilt dus ook de pH, sim-pel.
En ja, een bak zoutzuur met pH 3 (bijvoorbeeld) en een bak azijnzuur met pH 3 (waarvoor je wel VEEL meer azijnzuur nodig hebt, omdat dit een vele malen zwakker zuur is dan HCl) zijn qua zure eigenschappen volledig gelijk, aangezien de restprodukten (in dit geval Cl- en CH3COO-) niet meedoen in eventuele zuur/base-reacties.
Je voorbeeld met een Rennie in maagzuur trekt ook op niks, omdat een Rennie basisch is en dus (in tegenstelling tot water dat slechts verdunt) wél een reactie aangaat met het maagsap.

Strat uber alles
7 januari 2005, 22:32
leuk jongens :lol: :lol: :-D

turboblues
8 januari 2005, 02:16
Ik kan bijna niet wachten op de volgende aflevering van de zoutzuur-soap! :D

xxlarsxx
8 januari 2005, 09:34
Ik kan bijna niet wachten op de volgende aflevering van de zoutzuur-soap! :D


komt ie dan!

xxlarsxx
8 januari 2005, 10:03
1. Je incinuatie dat ik mavo doe is behalve flauw nogal fout, ik zit op 6 atheuneum met het volledige SK-pakket momenteel :)

good for you!

2. Je zegt dat je je geld verdient met scheikunde, maar toch maak je een uitspraak als 'volgens jou zou een bak met zeg eens wat, 3 molair zoutzuur, 3 molair waterstof fluoride en 3 molair azijnzuur even schadelijk zijn voor je vingertjes omdat het allemaal de zelfde concentratie en pH heeft?? nein!' terwijl iedereen weet dat dat nergens op trekt, omdat azijnzuur geen sterk zuur is, en bij een gelijke molariteit dus nooit dezelfde pH zal hebben.

klopt deels, als je 4 andere sterke zuren zou pakken die wel volledig dissocieren (dus volledig omzetten naar h30+) zouden ze dus allemaal even sterk zijn volgens jou?
Nogmaals als je de sterkte van (sterkte zuren) onderling gaat vergelijken dan zegt de pH niet zoveel meer omdat ze toch allemaal volledig omgezetten. Maak eens 3 bakjes HCl HBr en HF met dezelfde concentratie en kijk naar de verschillen als je er een stukje ijzer ofzo in gooit. (bij HF kun je trouwens beter geen glazen bakje pakken :)


3. Als jij met je hand in 3 molair zoutzuur gaat staan, er geen last van hebt en mij een bak met 3 molair HF geeft (iedereen weet trouwens ook dat opgelost HCl of HF nieteens bestaat maar vooruit) waar eventueel fluor uitgehaald is, zal ik daar met alle plezier mijn hand insteken.


Pardon? weet je serieus waar je het over hebt nu? Waarom zou je in godsnaam fluor eruit halen? Volgens mij snap je het gewoon niet.
HF en HCL bestaan zeker wel in oplossing (als H+ en CL- ionen natuurlijk). Nogmaals de sterkte van het zuur is afhankelijk van het (Cl F of wat dan ook) ion.

Kijk anders eens naar bijvoorbeeld deze link:
http://barronsbooknotes.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=224&t=000055


Je vergeet in je hele verhaal dat er maar 1 stof is die de zuurgraad van je oplossing bepaalt, en dat is H3O+ Een zuur dat je oplost in water geeft H+ af aan het water waardoor er H3O+ gevormd wordt. Per zuur zal de hoeveelheid afgegeven H+ verschillen, hiermee verschilt de hoeveelheid gevormd H3O+ en hiermee verschilt dus ook de pH, sim-pel.

Jahaa dat weten we nu wel, niemand beweert anders, maar het gaat niet om de zuurtegraad, waar het hier om gaat is de sterkte van een zuur. de corrosiviteit als je wil.

En ja, een bak zoutzuur met pH 3 (bijvoorbeeld) en een bak azijnzuur met pH 3 (waarvoor je wel VEEL meer azijnzuur nodig hebt, omdat dit een vele malen zwakker zuur is dan HCl) zijn qua zure eigenschappen volledig gelijk, aangezien de restprodukten (in dit geval Cl- en CH3COO-) niet meedoen in eventuele zuur/base-reacties.

Doet CH3COO- niet mee aan een zuur base reactie? (niet dat het hier om zuur base gaat trouwens maar oke even wat extra's) Zoek dat nog eens goed op, dat is namelijk gewoon niet waar. hint (zwak zuur, pijlje naar links en pijltje naar rechts, reversibel je weer waarschijnlijk wel wat ik bedoel).

Je voorbeeld met een Rennie in maagzuur trekt ook op niks, omdat een Rennie basisch is en dus (in tegenstelling tot water dat slechts verdunt) wél een reactie aangaat met het maagsap

Juistum. Maar denk je dat dan niet met, noem eens wat, pap of een bak friet gebeurd dan? dat is het nut van maagzuur, die reactie (met wat enzymen etc).

.

Wormaap
8 januari 2005, 11:15
Kijk, nu beginnen we eindelijk ergens te komen.
De hele discussie begon over zuurreacties, en nu begin jij de rest er ineens bij te betrekken, en dat had je een hoop posts geleden even duidelijk erbij mogen zeggen. Ben je het dan met me eens dat het voor de sterkte v.h. zuur niets uitmaakt welk sterk zuur je gebruikt, maar voor eventuele ANDERE reacties die weinig te maken hebben met de daadwerkelijke zuurgraad wel?
De sterkte van het zuur zelf hangt volledig af van de H3O+ molariteit, maar Fluor zélf is een wreed agressieve (vul hier in: oxidator of reductor, zo snel geen BINAS bij de hand, ik geloof reductor) en zal daarom inderdaad de uiteindelijke uitwerking van je oplossing beïnvloeden, maar met de zuurgraad zelf heeft dat betrekkelijk weinig te maken.

Beetje flauw dat je me gaat verbeteren op het verhaaltje over azijnzuur en zoutzuur, dat was even gauw opgekalkt om een punt mee te maken, waaraan je volledig voorbij gaat in je euforie dat je me kan verbeteren.

Mijn vraag of je in 'mijn' bak de Fluor wilde verwijderen heeft overigens wel zijn doel bereikt, want nu heb je tenminste duidelijk gezegd dat jij het ook over de andere stoffen hebt, die met het zuur zelf niks te maken hebben, maar uiteraard wel een rol kunnen gaan spelen bij eventuele andere reacties.

xxlarsxx
8 januari 2005, 14:00
Kijk, nu beginnen we eindelijk ergens te komen.
De hele discussie begon over zuurreacties, en nu begin jij de rest er ineens bij te betrekken, en dat had je een hoop posts geleden even duidelijk erbij mogen zeggen. Ben je het dan met me eens dat het voor de sterkte v.h. zuur niets uitmaakt welk sterk zuur je gebruikt, maar voor eventuele ANDERE reacties die weinig te maken hebben met de daadwerkelijke zuurgraad wel?
De sterkte van het zuur zelf hangt volledig af van de H3O+ molariteit, maar Fluor zélf is een wreed agressieve (vul hier in: oxidator of reductor, zo snel geen BINAS bij de hand, ik geloof reductor) en zal daarom inderdaad de uiteindelijke uitwerking van je oplossing beïnvloeden, maar met de zuurgraad zelf heeft dat betrekkelijk weinig te maken.

Nee nee nee! je snapt et nog steeds niet, als je het over zoutzuur (HCL) of waterstof fluoride (HF) hebt dan heb je in oplossing H3O+ en fluorIDE en chlorIDE!!!! Niet fluor en chloor!! als er daadwerkelijk fluor in bijv je tandpasta zat ipv fluoride dan had je per direct geen tandarts meer nodig (even om aan te geven dat er een gigantisch verschil is tussen een molekuul en een ion, je snapte dit waarschijnlijk zelf ook al).

Die wisselwerking tussen het proton(H+) en zijn tegenion X- is wat de sterkte/corrosiviteit van een zuur bepaald. DAT is de reden dat je de gevaarlijkheid van 2 zuren onderling niet kan bepalen aan de hand van concentratie/molariteit/pH

Duidelijk nu? Ik probeer hier niet de "jeuj ik heb lekker gelijk" wijsneus uit te hangen, zou ook een beetje flauw zijn tegenover een vwo'er maar ik zie precies waar je denkfout zit en dat probeer ik je te laten zien.


Beetje flauw dat je me gaat verbeteren op het verhaaltje over azijnzuur en zoutzuur, dat was even gauw opgekalkt om een punt mee te maken, waaraan je volledig voorbij gaat in je euforie dat je me kan verbeteren.

? Ik beleef hier geen geluks momenten mee hoor, ik probeer je alleen te helpen. Als dat niet gewenst is, zeg het maar dan kap ik er mee.


Mijn vraag of je in 'mijn' bak de Fluor wilde verwijderen heeft overigens wel zijn doel bereikt, want nu heb je tenminste duidelijk gezegd dat jij het ook over de andere stoffen hebt, die met het zuur zelf niks te maken hebben, maar uiteraard wel een rol kunnen gaan spelen bij eventuele andere reacties.

Nogmaals het zijn geen andere stoffen, een zuur bestaat uit een proton (H+) en een tegen ion, die 2 zijn NIET los van elkaar te zien, daar vergis je je in. De COMBINATIE van beide bepaald de naam en de eigenschappen van het zuur. Met dat voorbeeld van HBr HCl en HF moet dat toch duidelijk zijn? je krijgt in alle gevallen een proton en Dus de ionen Cl- Br- en F- en die zijn allemaal niet "gevaarlijk"of "wreed agressief" als ion, kijk maar eens op je bronwater flesje, ze zitten er allemaal in! je moet het zien als de wisselwerking tussen het negatieve ion en het proton, dat bepaald bepaald hoe snel je "lijk de badkuip" verlaat.

Nogmaals, je hoeft me niet te geloven, maar het is gewoon wel waar... Vraag et eens (na de vakantie natuurlijk) aan een leraar ofzo.
succes

xxlarsxx
8 januari 2005, 15:33
Trouwens, ontopic: Cola is dus een slecht idee, maar dit lijkt me wel erg geschikt:

http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_produkten.htm

Kost niet eens veel meer dan een bak cola en tast het "goede metaal niet aan.

succes

Wormaap
8 januari 2005, 18:58
Het verschil tussen een ion en een molekuul is mij volkomen duidelijk, en ik zat me dan ook echt behoorlijk af te vragen hoe jij Fluor uit een HF-molecuul kreeg.
Het lijkt me een behoorlijk slecht idee om deze discussie op dit moment voort te zetten, aangezien je mij met je vasthoudendheid mbt. het verhaal over die wisselwerking toch aan het twijfelen gebracht hebt. Maandag heb ik weer scheikundeles, en ik zal het dan aan mijn leraar voorleggen en de resultaten hier posten, zou blijken dat ik ernaast zat ga ik zeker niet lullig doen en het achterhouden :)

Anders Destium
8 januari 2005, 21:04
Trouwens, ontopic: Cola is dus een slecht idee, maar dit lijkt me wel erg geschikt:

http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_produkten.htm

Kost niet eens veel meer dan een bak cola en tast het "goede metaal niet aan.

succes

Cola heeft bij mij altijd goed gewerkt, hoewel de theorie misschien wat anders vertelt werkt het in de praktijk wel :lol:

Tupelo
8 januari 2005, 21:47
Eureka een scheikunde les. Misschien forumdeelnemers die een wedje willen wagen?

Anders Destium
8 januari 2005, 21:50
Daar ga ik mijn vingers niet aan branden :D

turboblues
9 januari 2005, 01:25
Eureka een scheikunde les. Misschien forumdeelnemers die een wedje willen wagen?
Ik wed voor 3 molair zoutzuur, dat..nou toch maar niet. Ik ga een colaatje drinken!

RubenP
9 januari 2005, 07:56
In coca cola zit fosforzuur.
Mogelijk dat dit een ontroestende werking heeft maar waarschijnlijk is de concentratie te laag voor enige activiteit.

meer info http://www2.coca-cola.com/contactus/myths_rumors/ingredients_acidity.html
en http://www.truths.coca-cola.com/cleaner_rumor.shtml

Ook leuk : http://members.tripod.com/~Barefoot_Lass/cola.html

Ben wel benieuwd naar de rest van het verhaal :)

Groeten
Ruben

Wormaap
11 januari 2005, 19:01
Schooooop. Beetje vertraagd (gisteren een punt teruggekregen voor scheikunde, waar uiteraard 10 mensen vragen over moesten stellen na de les, en ik had geen zin om in de rij te gaan staan) maar dan toch.

Je hebt helemaal gelijk :)
De sterkte v.h. zuur hangt dus kennelijk voor een groot deel ook af van de stabiliteit van het ion waar het H+ deeltje vanaf komt.
Zit je in de 6e, 3 hoofdstukken over zuren gehad, en heb je zoiets nog niet gehad... :-(

xxlarsxx
14 januari 2005, 21:52
Zo leer je nog eens wat op een gitaarforum, nou beter nu er achter komen dan tijdens je examens of als je een lastig lijk in je kuip hebt en het maar niet weg rot ;)





Schooooop. Beetje vertraagd (gisteren een punt teruggekregen voor scheikunde, waar uiteraard 10 mensen vragen over moesten stellen na de les, en ik had geen zin om in de rij te gaan staan) maar dan toch.

Je hebt helemaal gelijk :)
De sterkte v.h. zuur hangt dus kennelijk voor een groot deel ook af van de stabiliteit van het ion waar het H+ deeltje vanaf komt.
Zit je in de 6e, 3 hoofdstukken over zuren gehad, en heb je zoiets nog niet gehad... :-(