PDA

View Full Version : Buizen vs solid state. youre opinion...



Nocki
16 juni 2002, 01:22
hoi.
ik ben van een transtor preamp met een buizen poweramp naar een buizen pre & power amp combinatie gegaan.
nu hoor ik mezelf veel beter op een lager volume.
hebben jullie dat ook?
ik hoef dus tegenwoordig niet meer hard te spelen om mezelf te horen. ook het geluid wordt anders geprojecteerd dan voorheen.

ben ik de enigste die dit hoort of hebben jullie dat ook.

en waarom spelen jullie op wat je speelt?
buizen of solid state (transistor)

Nocki

Dionyios
16 juni 2002, 10:56
Nou... ik heb dus een 30 watt transistor versterkertje van Marshall, en ik heb die gekocht omdat het wel een mooie was om mee te beginnen. Ik was ook altijd zeer tevreden met het geluid.

Tot gister dus! Toen heb ik voor de lol ff een vierkanaals 100 watt buizenbak geprobeerd. Dit was de Engl Sovereign Vintage 100 met één Celestion Vintage 30 speaker erin. Nou die klonk in de winkel best wel goed maar ik had geen vergelijkingsmateriaal op dat moment, dus ik gaf er verder niet zoveel waarde aan.

Maar dat ik gisteravond dus weer met me Marshalltje ging pielen hoorde ik ineens hoeveel verschil er tussen die twee zat.
De Marshall was ontzettend modderig in vergelijking met de Engl. En het geluid was gewoon véél beter!

Dus nu wil ik weer een buizenbak voor veel €'s. Ach je moet toch wat he...

Robbert
16 juni 2002, 13:33
Ik speel op twee, bijna volwaardige, buizen amps, omdat me die zijn komen aanwaaien.

Ik heb dus een Carlton High Gain amp, met drie ECC83 en vier EL34 buizen. Toch zit er ook wat Solid State zooi in, maar hij klinkt wel goed. Toch mis ik een beetje het compressen van de buizen, maar dat kan ook komen, doordat ik niet verder ga dan standje 5 (van de tien).

En sinds een week heb ik een Echolette koppeltje, een Echolette S tape echo en een M100, dat is een vier inputs buizenversterker. Vroeger hadden ze namelijk een versterker voor zang, gitaar en orgel, daarom zitten er vier inputs op. Is wel makkelijk aangezien bv. mijn Boss Chorus twee ouputs heeft.

Maar iedergeval. Ik had eerst een Squier versterkertje en dat was Soldis state. Klonk wel geinig, maar het mist een hoop (lees: alles). Toen ik goedkoop die Carlton kopen, gelijk gedaan.
Ik denk niet dat ik nog van buizen zou willen afstappen. Misschien ooit nog wel een leuke Solid State erbij, maar nooit mijn buizen amps weg!

lars
16 juni 2002, 15:26
natuurlijk wel een verschil als je een SS 10 watt versterkertje vergelijkt met een buizenbak.
Zoiezo, zo snel als je er een tubescreamer of een distortion of wat dan ook pendaal voor je buizenbak gooit heb je weer te maken met solidstate...
Ik speel over een bossgt-6 die in een mesa boogie 50/50 gaat en dat klinkt perfect. combinatietje dus.

Nocki
16 juni 2002, 15:51
wat ik eigenlijk wil zeggen is dat sinds dat ook mij preamp buizen heeft ik mezelf beter door de mix kan horen in de band.
zonder ook weer overdreven hard te moeten.

hebb jullie dat ook???

Robbert
16 juni 2002, 15:58
10 watt?? 15 hoor!

:grin:

sash
17 juni 2002, 18:34
Ik speel nu over een baggervalvestate van marshall (vs230) met een v-amp ervoor. Klinkt voor geen meter dus. Ben aan het sparen voor een goeie Fender buizenbak (deluxe reverb, twin reverb), want dat is gewoon HET geluid.

Henri_Ibanez
17 juni 2002, 18:57
Ik snap persoonlijk niet wat er interessant aan een transistor-amp kan zijn. Erg veel bands bij mij uit de buurt spelen op Marshall valvestates. De bedoeling van valvestates is dat ze het geluid van een buizen-amp goed benaderen. Dat is dus absoluut niet. Je betaalt gewoon voor de naam Marshall die erop staat en meer wil het niet zeggen. Wat ook zo toevallig is, is dat bijna iedereen er (multi-)effectpedalen voor hangt. Waarom koop je dan gewoon niet een eenkanaals buizen-amp?! Er zijn er tweedehands zoveel; london/power/sound-city , musicman, ik noem maar wat. Oke ze zijn best oud maar als je er 250 euro voor betaalt en hem voor 250 euro nog eens laat nakijken en helemaal herbuizen ben je goedkoper uit dan met valvestates en klinkt het veel beter.

lars
17 juni 2002, 20:51
buizen klinken vooral goed als ze overstuurd worden, als je effecten wil gebruiken (dus ook distortion) dan wil je een zo clean mogelijk geluid..... en laten transistor bakken daar nu juist goed in zijn.
(naar verhoudig van de prijs dan he)

staar je niet al te dood op buizen, dr zijn ook meer dan zat klote klinkende buizenversterkers.

Ic3gl0vE
17 juni 2002, 22:01
ik heb een hybride versterker met een gt3 ervoor, klinkt erg lekker hoor., ik hoef op zich geen buizenversterker want dan heb je ook onderhoudt aan nieuwe buizen enzo en daar heb ik echt geen zin in :smile:

deze gitarist is ook tevreden met een wat goedkopere setup :grin:

pimmetje
18 juni 2002, 14:13
Je kan altijd solid state blijven spelen en een prima geluid neerzetten. MAARRRRR.... als je eenmaal echt ff de tijd hebt genomen met buizen, wil je NOOIT meer terug naar transistoren.

Nocki, ik weet niet of je met een andere buizenbak ook beter door de mix heen zou komen. Ik heb een buizenversterker waarvan ik op het internet regelmatig heb gelezen dat hij relatief moeilijk door de mix heen zou komen (Twintone). Zelf heb ik daar echter helemaal geen problemen mee. Het zal allemaal ook wel van gitaar, speelstijl overige bandleden en muziekstijl afhankelijk zijn.

In vergelijking met m'n vorige versterker (Marshall 8080) lijkt het geluid wel duidelijk meer te duwen. Ook gaat er minder geluid in de versterker verloren. Dat laatste in combinatie met een duidelijk mooier/warmer geluid is de reden dat ik de Marshall uiteindelijk (met opvallende gretigheid) opzij heb geschoven.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2002-06-18 13:16 ]</font>

Ic3gl0vE
18 juni 2002, 16:45
Op 2002-06-18 13:13, schreef pimmetje:
Je kan altijd solid state blijven spelen en een prima geluid neerzetten. MAARRRRR.... als je eenmaal echt ff de tijd hebt genomen met buizen, wil je NOOIT meer terug naar transistoren.


ja en daarom blijf ik ook maar ff weg van de buizenversterkers want die dingen zijn ook niet goedkoop...kep het laatste half jaar al wel een aardige knaak aan gitaarstuff uitgegeven

Phizer
18 juni 2002, 21:24
ik wil ook een buizen amp, maar tis idd erg duur...

pimmetje
18 juni 2002, 21:38
Buizen is inderdaad wel wat duurder dan transistor. Als je echter bij de juiste zaken een beetje tussen de tweede-hands buizenbakken snuffelt, kan je wel eens plezierig verrast worden.

Ook op het internet (marktplaats en zo) staan wel 2e hands buizen-apparaten, maar daar moet je dan wel bij rekenen dat je er een paar nieuwe lampen in moet zetten (en dattie dus ff opnieuw gebiassed moet worden).