PDA

View Full Version : Stereo????????



bazzieman
5 januari 2005, 16:36
ey gasten

ik ga binnenkort een delay kaufen ennuh daar zit ookeen stereo uitgang op.
is mooi natuurlijk alleen daar gaan dus 2 draadjes uit. waar moet ik die er
in prikken. en ja ik wil em over de loop doen.
alstublieft neit een te ingewikkelde uitleg.

alvast bedankt.

Robbert
5 januari 2005, 16:40
Ik zal wat meer moeite doen een beetje net Nederlands neer te zetten..


Als je hem in je effectsloop van je versterker zet, komt er 1 draad van loop out naar je effects input. En de andere kabel van je effects ouput naar je loop input.
Als je versterker geen stereo signaal kan ontvangen, heb je niks aan het stereo signaal van je delay. Zo'n pedaal werkt prima in mono, je mist alleen wat dimensie.

Mark S
5 januari 2005, 18:13
het echte stereo effect krijg je alleen met stereo versterkers of met 2 verschillende versterkers. De sound van een stereo delay klinkt ook het overweldigendst als je de speakers ver uit elkaar zet want bij b.v. een stereo combo of 4X12 hoor je daar niet veel van...

BlackSun
5 januari 2005, 18:47
Ik heb een stereo chorus op mn 2x12 combo, en zeker wel dat je verschil hoort tussen mono en stereo!! En dan staan de speakers heel dicht op elkaar. geeft een veel ruimtelijker geluid..

H.Manback
5 januari 2005, 18:56
Zeker weten ja, het stereo effect hoeft helemaal geen speakers ver uit elkaar te hebben, het principe van uitdoving geldt ook voor 2 speakers naast elkaar. Wat nou uiteindelijk mooier is valt over te twisten uiteraard, maar ik heb eens een Roland Jazz gehoord met een ingebouwde stereo chorus... Nou dat merk je echt wel.

Mark S
5 januari 2005, 19:29
heren heren,...de topicstarter ik heb het hier toch over een delay :???:

2 speakers aan weerskanten van het podium (of apart micen via de PA) en dan op standje 'Ping Pong'... 8-)

Alain
6 januari 2005, 17:20
Ik heb een stereo chorus op mn 2x12 combo, en zeker wel dat je verschil hoort tussen mono en stereo!! En dan staan de speakers heel dicht op elkaar. geeft een veel ruimtelijker geluid..

stereo chorus heeft niks te maken met verschillende chorussen op de speakers.

Een stereo chorus maakt enkel dat er 2 tegengestelde sinussen zijn ipv 1 die je chorus vormen.

Als ik me niet vergis heeft Fender een stereo chorus versterker met 1 speaker.

BlackSun
6 januari 2005, 18:03
Ik heb een stereo chorus op mn 2x12 combo, en zeker wel dat je verschil hoort tussen mono en stereo!! En dan staan de speakers heel dicht op elkaar. geeft een veel ruimtelijker geluid..

stereo chorus heeft niks te maken met verschillende chorussen op de speakers.

Een stereo chorus maakt enkel dat er 2 tegengestelde sinussen zijn ipv 1 die je chorus vormen.

Als ik me niet vergis heeft Fender een stereo chorus versterker met 1 speaker.

Dat lijkt me een raar verhaal, en klopt volgens mij in dit geval niet. Stereo betekent letterlijk uit 2 kanalen (van Dale: ruimtelijke geluidsweergave via twee kanalen => stereo) .
ALs ik 1 speaker mic met de stereo chorus aan, krijg ik een belabberd chorus effect met wisselende volumes. Zet ik de mic in het midden van de amp, is dit probleem grotendeels opgelost. Wel degelijk 2 kanalen dus.

Als een fabrikant beweert stereo chrous te hebben, is dit volgens mij onmogelijk met maar 1 speaker...

BlackSun
6 januari 2005, 18:05
By the way: 2 tegenovergestelde sinussen uit 1 speaker doven elkaar uit....(principe van antigeluid)

Dirk_Hendrik
6 januari 2005, 18:32
stereo chorus heeft niks te maken met verschillende chorussen op de speakers.

Niet helemaal waar. De beste stereo chorus zou je weldegelijk krijgen met 2 losse chorusses over twee speakers.



Een stereo chorus maakt enkel dat er 2 tegengestelde sinussen zijn ipv 1 die je chorus vormen.

Ook niet helemaal waar.....

Dat is in theorie dus. In de praktijk heb je gelijk en is bij de meeste stereo chorusses het stereo signaal de tegenfase van het mono signaal. Een uitzondering is bijvoorbeeld een Boss CE 3 waar je kunt selecteren watvoor signaal er uit de 2e stereo uitgang. Direct + of - het delay signaal. Voor hen die me nu op een fout hopen te betrappen. Chorus is niets anders dan een vertraagd signaal met een delaytijd van enkele milliseconden waarbij de delaytijd ook nog eens moduleerdt (varieert).

BlackSun
6 januari 2005, 18:53
uhhm...maar...de sinus in tegenfase dooft dan de ander toch uit?...tenmisnte..zo wordt mij geleerd op HBO elektrotechniek :razz:

Dirk_Hendrik
6 januari 2005, 20:48
jep. Maar da's een elektronische sinus. In de akoestische praktijk is en genoeg "spill" van kuchttrillingen dat dat niet geheel gebeurt. Bedenk dat de speakers niet recht tegenover elkaar staan (antigeluid) maar naast elkaar.

BlackSun
6 januari 2005, 20:53
Ja daar had ik idd niet bij nagedacht :)