PDA

View Full Version : Engl 530 of Mesa Quad



Demian
5 januari 2005, 15:19
Hallo lui,

Ik weet t er zijn al genoeg topics over deze preamps maar ik ben op zoek naar iemand die ze beide heeft gebruikt en me kan helpen met de keuze... Naar wat ik uit de topics opmaak klinkt de Mesa op alle fronten goed en heb ik het idee dat de Engl 530 ook goed is maar dat je aan de ceane en chrunchy sounds gaat horen dat de preamp gemaakt is met t oog op moderne heavy sounds (die ook nodig heb, zo strak en heavy mogelijk).
Is dit zo (andere apparatuur daargelaten)? Ik heb namelijk wel een goed clean en crunch kanaal nodig...

Ik hoor graag wat adviezen van jullie....
Thanx

mijnechtenaamisalvergeven
5 januari 2005, 18:19
Ik weet helaas niet veel te vertellen over de quad maar de 530 heeft een clean dat met de meeste gitaren best ok klinkt. De crunch kan heel goed klinken alleen deelt ie de instellingen met het lead kanaal. Hierdoor zul je nooit kunnen overschakelen van je favoriete crunch standje naar je favoriete lead stand.

jw009
5 januari 2005, 22:10
Quad: erg mooie clean, top scheur, en prima crunch.
Op alle gedeeltes dus erg goed. De clean van de Engl is niet de meest beste heb ik gehoord. Maar neit slecht natuurlijk

Demian
6 januari 2005, 15:33
Ok, Dan ga ik maar eens op zoek naar een Mesa Quad...
Zag nu trouwens ook dat er een Soldano SP-77 werd aangeboden, mmhhh is dat wat?? Kan die ook strakke en heavy metalsounds afleveren??

doncker
6 januari 2005, 19:31
Ja, maar je hebt slechts 2 kanalen. Beide kanalen hebben wel een aparte toonregeling. Kvond hem iets te beperkt, Ben79 vond zijn scheur iets te mesa.

ben79
6 januari 2005, 22:36
Ja hoe moet ik het omschrijven, ik vond hem iets te droog klinken, met mesa kan je veel meer sounds halen maar de std mesa rect. distortion vind ik zo korrelig en droog (weet niet hoe ik het beter kan omschrijven).
Deze preamp heeft het ook en heeft minder gain dan de mesa rect.

Nocki
7 januari 2005, 08:59
De oversturign van de quad is erg bijzonder. hij heeft naar mijn idee meer gain dan de recto's maar de overdrive klinkt alsof je clean speelt. met zoveel definitie...

heel mooi geluid. mits de juiste buizen erin zitten.

NOcki

Tubefreak
7 januari 2005, 17:57
Ik heb een Quad en daarnaast regelmatig over een 530 gespeeld.

530 PLUS punten
* strake moderne oversturing
* lekkere crunch
* compact

530 MIN punten
* matig tot ok clean
* crunch en lead delen elkaars EQ ed
* beperktere mogelijkheden qua sounds

QUAD PLUS punten
* vele sounds
* prachtige clean en high gain sounds
* klinkt goed in een band
* meerdere kanalen met vele opties

QUAD MIN punten
* moeilijk in te stellen
* geen echte marshall crunch
* groot/zwaar

Maarten

jw009
13 januari 2005, 14:07
even een vraag voor de quad begruikers en of kenners:

krijgen jullie een lekkere zware OEMPF als palm muted speelt?

ik namelijk niet, als ik er meer bass indraai vind ik het niet echt strak meer, en ook al gooi ik er flink wat bass bij die OEMPF krijg ik niet echt.
Mijn bandgenoot heeft een jmp-1 en een jcm800 kast en lukt het wel,
ik heb een koch v30 cab dus daar zou het niet aan moeten liggen.
Is dit " probleem " ook bekend voor jullie?

dennis808
13 januari 2005, 19:50
Ik hoor maarten's Quad iedere week OEMPFEN (leuk woord), want zitten in dezelfde band en dat klinkt toch echt wel lekker hoor! Ondanks dat hij eigenlijk vrij weinig gain gebruikt.
Ik denk dat het aan meerdere dingen kan liggen; voorversterkerbuizen, EQ, en niet te vergeten de eindtrap. Maarten heeft een Mesa Boogie SimulClass 395 eindtrap en had een tijd terug een Mesa Strategy 500 in bruikleen, en met beide eindtrappen klonk de OEMPF zoals het hoorde.
Ikzelf speel een 5150II, die zijn built to OEMPF. :D

jw009
13 januari 2005, 20:32
ok dus het ligt niet aan de Quad (kon me ook haast al niet voorstellen)

doncker
13 januari 2005, 20:36
Welke eindtrap gebruik jij ?

jw009
13 januari 2005, 22:45
mesa 50/50

vinni
14 januari 2005, 14:01
Over dat oempfen :-D

Dat ligt ook heel erg aan de gitaar die je gebruikt.
Op mijn Vigier gaat palmmuting veel beter dan op mijn Parker.
Heeft o.a. te maken met de brug. Je legt je palm op een bepaalde manier
op je brug. De vorm maakt dan uit.

Groet,
Vinni

Raffel
14 januari 2005, 14:38
inderdaad,

als je je hand diagonaal over de snaren legt krijg je over het algemeen een betere palm mute dan als je hem er loodrecht oplegt. Dus meer oppervlakte = beter. (tot op bepaalde hoogte) Naar mijn mening tenminste.

dennis808
14 januari 2005, 15:37
Hoe oud zijn de buizen in de Quad en in de 50/50?
Want aan de apparaten zel ligt het volgens mij niet. Ik vermoed echt dat je eindtrapbuizen lui aan het worden zijn.
De manier van aanslaan kan volgens mij niet ZO veel verschil maken.

(Heb overigens een tijd terug bij Feedback Rotterdam een ENGL 530 op een Mesa 50/50 bespeeld met een goedkope Ibanez SZ320 en dat klonk erg strak!)

jw009
15 januari 2005, 00:40
jaar oud de buizen zo'n beetje, het klinkt allemaal wel rete strak daar hoor je mij echt niet over klagen. Maar zware diepe oempf heb ik niet,
misschien ben ik wel te kies keurig hoor, want een oempf is er wel degelijk maar voor mij niet " laag" genoeg. Ik ga gewoon wat experimenteren met mijn handpositie...

mijnechtenaamisalvergeven
15 januari 2005, 14:37
(Heb overigens een tijd terug bij Feedback Rotterdam een ENGL 530 op een Mesa 50/50 bespeeld met een goedkope Ibanez SZ320 en dat klonk erg strak!)

Je moet dat ding eens op een goede eindtrap horen. Die 50/50 die bij feedback staat is echt bagger.

Demian
19 januari 2005, 11:21
Uiteindelijk ga ik toch maar de Engl 530 aanschaffen, voor 350 euro.
Prijs is gunstiger en zeker ook t formaat. Ik wil em namelijk wel vanuit de oefenruimte weer mee kunnen nemen naar huis zodat ik daar ook een ok geluid heb, zie ik mezelf niet met de Quad doen (ik reis met de bus dus)....vrijdag ga ik em uitproberen...