PDA

View Full Version : Kenmerken van de ideale fingerpick/style gitaar



JanB
5 januari 2005, 14:26
Wat is in jullie ogen de ideale fingerpick/style gitaar? Wat zijn essentiele kenmerken of eigenschappen? En welk merk/type komt daarvoor dan in aanmerking?

Ik zelf vind een wat bredere hals wel prettig (b.v. 45 mm of 1 3/4 inch). In een advertentie van Morris (over hun speciale S-serie fingerstyle gitaren) hebben ze de 6 snaren zelfs wat naar boven verplaatst (dus acentrisch) waardoor je eenvoudiger met de duim aan de slag kunt. Ik heb er geen ervaring mee, maar het is een idee. Aangezien een kortere mensuur lichter speelt is een kortere dan standaard (650mm of 25 5/8 inch) wellicht ook een idee. Een slagplaat lijkt me onzin, vind ik trouwens ook niet mooi. Teveel parelmoer vind ik persoonlijk ook meer passen bij de "country&western" kant van de staalsnarige gitaar. Nylon of staalsnarig? Beide kunnen denk ik. Ik speel zelf grotendeels op nylon) Wel of geen cutaway hangt ook van het repertoir af.
De dikte van de hals, lichte bespeelbaarheid is m.i. erg belangrijk.
Smaak, zeker over uiterlijk speelt altijd mee natuurlijk. Ik ben zelf altijd erg gecharmeerd geweest van de wat sobere, ceder modellen van Lowden.

Benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Jan

SaferSephy
6 januari 2005, 13:40
voor folk fingerstyle a la Chet Atkins/Tommy Emmanuel vind ik staalsnarig fijner omdat nylon snaring voor geen meter benden. ikzelf vind een smallere hals ook fijner omdat het gewoon iets sneller speelt.

chris c
10 januari 2005, 11:58
Tot voor kort was mijn ideaal van een fingerstyle gitaar een auditorium of OM model met bredere hals, liefst zonder slagplaat. Maar zaterdag heb ik in Keulen een winkel bezocht met honderden gitaren in alle soorten en prijzen, ik ben er urenlang gebleven en heb er tientallen uitgeprobeerd, van Martin, Avalon, Lowden, Guild, Lakewood, Larrivee, Furch, enz. enz. De beste voor fingerpicking was de laatste, die ik probeerde "omdat je zo'n ding toch eens bespeeld moet hebben" : een Gibson J-100. Bijna het andere uiterste van wat tot dan toe mijn ideaal was ! Jumbo body, vrij smalle hals (maar toch heel comfortabel), lange mensuur, veel te grote slagplaat, moustache bridge,... Maar wat een klank : perfect gebalanceerd, diep, helder, even krachtig over de hele hals, ook in uiterst verlaagde stemmingen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik meestal met fingerpicks speel, misschien is die gitaar daarvoor bijzonder geschikt.

iam
10 januari 2005, 13:36
Tot voor kort was mijn ideaal van een fingerstyle gitaar een auditorium of OM model met bredere hals, liefst zonder slagplaat. Maar zaterdag heb ik in Keulen een winkel bezocht met honderden gitaren in alle soorten en prijzen, ik ben er urenlang gebleven en heb er tientallen uitgeprobeerd, van Martin, Avalon, Lowden, Guild, Lakewood, Larrivee, Furch, enz. enz. De beste voor fingerpicking was de laatste, die ik probeerde "omdat je zo'n ding toch eens bespeeld moet hebben" : een Gibson J-100. Bijna het andere uiterste van wat tot dan toe mijn ideaal was ! Jumbo body, vrij smalle hals (maar toch heel comfortabel), lange mensuur, veel te grote slagplaat, moustache bridge,... Maar wat een klank : perfect gebalanceerd, diep, helder, even krachtig over de hele hals, ook in uiterst verlaagde stemmingen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik meestal met fingerpicks speel, misschien is die gitaar daarvoor bijzonder geschikt.

ik heb hier het album van Tom Vanstiphout liggen, Motion
ok zeemzoete liedjes, ietwat melig, maar WAT een klank!!!
hij speelt op een Gibson J-200 denkek....
als ik na het beluisteren van dit album op mijn eigen gitaar ga spelen, denk ik toch even dat ik nog ferm wat ga moeten sparen...

Picker
10 januari 2005, 13:51
"De ideale fingerstyle gitaar" is iets heel persoonlijks. Vaak komt met op de proppen met zoiets als de Taylor 12 of 14 series en de Maton 808 modellen.


Maar in de praktijk ligt dat bij iedereen anders. Zo vind ik Ovations erg goede fingerpickers. Ooit iemand dat horen zeggen? Toch is het zo, voor mij dan! Smalle hals (ik heb kleine handen), goede toonseparatie (door de bolle achterkant?) en uitstekende acoustisceh compressie waardoor de muziek veel strakker klinkt dan bij bijvoorbeeld een Taylor, die erg gevoelig is voor harde/achte aanslag.

Enzovoort. :)

JanB
21 maart 2005, 10:36
Kwam deze informatieve verhandeling over dit topic tegen.

http://www.ringmusic.com/tips/fingerboard.html

Jan
[/url]

RIES
21 maart 2005, 15:36
Een Dreadnought is voor mij de ideale gitaar, staal snarig en bolle achterkant van de hals. 14 frets tot aan de klankkast. (sommige hebben er twaalf maar vind ik persoonlijk klote)

Niet te breed maar zeker ook niet te smal. Heb zelf op verschillende Martins gespeeld en is voor mij de fingerstyle gitaar.
En de Takamine's niet te vergeten.

Heb zelf een replica van een D-28 en zal niet zo snel voor een andere gitaar gaan maar das smaak denk ik, wat ben ik blij met deze gitaar
(Aria AD-50).

Speelde gister op een crafter maar nee die zijn het toch net niet.

O ja, koos voor een MAT gelakte hals (word in de loop der tijd wel gladder) dit omdat je hand er dan beter over glijd.
Je handen worden met spelen toch wat "klef" om het zo maar eens te zeggen en met hoogglans gaf dat vond ik persoonlijk problemen.

SaferSephy
22 maart 2005, 00:11
Crafter vind ik heel vet klinken voor Clapton achtig spul. prijs kwaliteit verhouding is natuurlijk top! Actie is bij veel modellen nogal hoog...waardoor fingerpicking hoog op de hals bijna onmogelijk is

Mattia
22 maart 2005, 09:01
Kleinigheidje: Je moet een gitaar proberen niet te beoordelen op hoe hoog de actie is, maar op hoe lekker die klinkt, wat voor geluid dat ding maakt. Vraag dan aan de tech/reparateur in de winkel of die de gitaar volgens jouw wensen afstelt, als je dat niet zelf kan, en je hebt een mooi klinkende gitaar die lekker speelt. Kost je wel wat euri, maar dat is een uitgave waar je geen spijt van zult hebben. Het is wel makkelijker en goedkoper als het niet hoeft, maar als een gitaar echt tot je spreekt, maar de setup is niet echt geweldig, laat het dat gewoon nakijken, en laat die gitaar niet weglopen! Het moet wel ergens in de buurt van 'goed' zijn om mee te beginnen; als het meteen een neck reset nodig heeft is 't einde een beetje zoek!

Mienmachine
22 maart 2005, 11:03
Hij moet luid klinken, veel gitaren geven met een plektrum wel een luid geluid, maar zodra je gaat fingerpicken..

angorawol
3 april 2005, 22:57
… omdat nylon snaring voor geen meter benden…

Comč,
nylonsnaren kan je ook benden hoor (ik doe niets anders)

belg
4 april 2005, 09:19
Okay, hoe zit dat met de hals?
Moet deze dikker zijn, dwz meer ruimte aan de bovenkant voor de vingers?
Klank? Meer uitgebalanceerd, waardoor een dreadnought wellicht minder geschikt is? En welk type dan wel?

zomaar wat vraagjes..

Einzeln
7 januari 2006, 22:59
Een 000

gertdm
8 januari 2006, 00:46
De ideale fingerpick gitaar?
Het begint toch echt met je zelf en daarna het materiaal.
Ik bedoel hiermee dat je toch begint met het fingerpicken en so what op wat voor gitaar.
Vervolgens zoek je de sound in n gitaar. Iets wat bij jou past.
Daarom ook lach ik me krom om die merkgevoeligheid hier en het gedweep met bv Taylor en Martin etc....

Een gitaarleerling van me heeft een 'ideale fingerpick'gitaar. Een Martin Eric Clapton. Een OM dus, een pancake....volgens de theorie is dat een fingerpickgitaar...
Ik vind het betrekkelijk....

Ik had zelf ooit een Martin ooo18, ook een fingerpicker...en n OM van L'arrivee
Allemaal verkocht....

Het gaat om meer dan het model, merk etc....

Ik speel nu 40 jaar gitaar en heb veel gitaren gehad of op gespeeld, van cheap tot onbetaalbaar....en mijn ervaring is dat het altijd de combinatie is van jou als persoon, je anatomie en de gitaar. Daarom is voor de een n bepaald merk gitaren alles en voor de ander niets....

Ik heb op n Santa Cruz D model gespeeld en mijn huidige gitaar laten bouwen naar dat model (met cutaway) terwijl n Dreadnought eigenlijk geen fingerpickgitaar is.
Maar die Santa Cruz had alles wat ik wilde en ik kon er heerlijk op fingerpicken....

Mijn Lárrivee OM was stug en mellow, terwijl dat toch 'het'model is voor fingerpicking....

kortom....er is geen echte fingerpick gitaar, behalve die gitaar die jou aanspreekt en is 'als was in je handen'......

Dat is mijn conclusie...

gertdm
8 januari 2006, 01:05
ps Ik vergat nog te melden dat het begrip fingerpicking ook breed is.
Als je in n bepaald idioom speelt, zoals de Atkins adepten, dan heb je n gitaar nodig die helder klinkt.
Maar speel je bv meerdere technieken, zoals ikzelf, dan heb je n gitaar nodig die buigzaam is en zowel in open stemmingen als in standaardstemming en zowel bij tapping / percussie techneken als bij meer traditionele technieken, goed en overtuigend klinkt.

Daarom ook is het aantal gitaren dat dat kan bieden beperkt.
Ik kijk dan ook nooit naar het merk of model maar naar wat de gitaar met mij doet en wat ik ermee kan.
Uiteindelijk heb ik daarom qua 6string een gitaar laten bouwen met dat wat ik zoek.
Qua 12string heb ik een compromis gesloten tussen laag stemmen, volume en bespeelbaarheid...ik speel n Taylor LKSM-12
Maar mijn Guild JF30-12 is eigenlijk beter als het gaat om volume en sound.

Ik bedoel maar.....:)

gertdm
8 januari 2006, 11:27
Nog n aanvulling: m.b.t. mijn opmerking dat ik me af en toe krom lach omtrent merkgevoeligheid etc, dat schreef ik wat krom :)
Het is niet lullig bedoeld namelijk.
Wel denk ik dat er veel goede gitaren zijn en dat duur niet altijd betekent dat het ook meteen goed is. Sommige merken hebben een standaardkwaliteit en sommige merken bouwen meerdere typen gitaren waarbij het ene type meer geschikt lijkt dan het ander.
Veel fabrikanten bouwen bv OM gitaren qua model. Martin, Taylor, Stevens, Lakewood, Lárrivee...en ook Cort en Crafter hebben ze.
Kortom: er is meer onder de zon.


Ik heb jaren op n Lowden F32C gespeeld die voor mij wel aan veel eisen voldeed. Maar ook daar heb ik modificaties moeten doen en bovendien is het een gitaar met een eigen geluid. Daar moet je van houden.

Over t algemeen geldt i theorie dat een fingerpickgitaar een kleinere body mag hebben. Vooral in de Atkins / Dadi stijl is dat prettig.
Maar dan nog denk ik dat het gaat om wat jij zelf fijn vindt spelen en wat het geluid is in jouw handen.

gertdm
8 januari 2006, 13:54
[quote=" Vraag dan aan de tech/reparateur in de winkel of die de gitaar volgens jouw wensen afstelt, als je dat niet zelf kan, en je hebt een mooi klinkende gitaar die lekker speelt. ![/quote]

Afestelling bepaalt ook het geluid. Hoe lager de actie, hoe minder volume.
Een cutaway bepaalt ook nog eens hoeveel hout er is om het geluid te projecteren...
Kortom , het gaat om de balans...