PDA

View Full Version : Kenmerken van de ideale fingerpick/style gitaar



JanB
5 januari 2005, 14:26
Wat is in jullie ogen de ideale fingerpick/style gitaar? Wat zijn essentiele kenmerken of eigenschappen? En welk merk/type komt daarvoor dan in aanmerking?

Ik zelf vind een wat bredere hals wel prettig (b.v. 45 mm of 1 3/4 inch). In een advertentie van Morris (over hun speciale S-serie fingerstyle gitaren) hebben ze de 6 snaren zelfs wat naar boven verplaatst (dus acentrisch) waardoor je eenvoudiger met de duim aan de slag kunt. Ik heb er geen ervaring mee, maar het is een idee. Aangezien een kortere mensuur lichter speelt is een kortere dan standaard (650mm of 25 5/8 inch) wellicht ook een idee. Een slagplaat lijkt me onzin, vind ik trouwens ook niet mooi. Teveel parelmoer vind ik persoonlijk ook meer passen bij de "country&western" kant van de staalsnarige gitaar. Nylon of staalsnarig? Beide kunnen denk ik. Ik speel zelf grotendeels op nylon) Wel of geen cutaway hangt ook van het repertoir af.
De dikte van de hals, lichte bespeelbaarheid is m.i. erg belangrijk.
Smaak, zeker over uiterlijk speelt altijd mee natuurlijk. Ik ben zelf altijd erg gecharmeerd geweest van de wat sobere, ceder modellen van Lowden.

Benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Jan

SaferSephy
6 januari 2005, 13:40
voor folk fingerstyle a la Chet Atkins/Tommy Emmanuel vind ik staalsnarig fijner omdat nylon snaring voor geen meter benden. ikzelf vind een smallere hals ook fijner omdat het gewoon iets sneller speelt.

chris c
10 januari 2005, 11:58