PDA

View Full Version : CRAFTER GAE vs. OVATION PINNACLE



BLACKEY
5 januari 2005, 13:15
Hoi,

Binnenkort ga ik beginnen met het spelen op een staalsnarige gitaar.
Nu ben ik op zoek naar een goede staalsnarige gitaar, waar ik de komende aantal jaren op vooruit kan.
Ik heb al wel drie jaar klassiek gitaarles.

Er zijn twee gitaren die mijn interesse hebben.
Dat zijn: Crafter Gae30 en de Ovation Pinnacle CU-147.
Heeft iemand ervaring met een van deze gitaren, waardoor ik een
goede keus kan maken.

Met vriendelijke groet.

Kasper
5 januari 2005, 14:29
Hallo en welkom op het forum!

Ik kan niet zeggen dat ik ervaring heb met deze 2 gitaren, maar heb wel al eens op een ovation gespeeld. Ze klinken op zich wel goed, maar zijn wel iets apart (door die kunststof body en iets andere vorm). Zo'n ovation is dus niet onmiddellijk iets voor mij.
Het beste dat je kan doen is gewoon gitaarwinkel binnenstappen en ze gaan vergelijken. Kijken waar je je het best bij voelt.

MonkeyFace
6 januari 2005, 01:38
ik heb op beide gitaren gespeeld, en ben ook een groot fan van zowel Crafter als Ovation... Het hangt af wat je van de klank verwacht. Unplugged klinkt de Crafter zeker beter, ingeplugd is er niet echt een vergelijking mogelijk, daar het geluid van een Ovation nergens mee te vergelijken valt... Ovations vind ik persoonlijk fijner qua bespeelbaarheid en het geluid bevalt me uitstekend, maar dit is ook iets wat je voor jezelf moet bepalen door het uit te proberen.

Ik zou zeggen: aan beide doe je geen miskoop. Probeer ze beiden en maak je keuze...

Brianmayrulezzz
6 januari 2005, 11:24
en als je vooral thuis speelt moet je je gewoon afvragen: wil ik een hout (warm) geluid, of kies ik voor het nasalere geluid van de ovation...

Les Paul
7 januari 2005, 19:39
Ik heb ook naar deze gitaren gekeken. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Larrivee. Deze is iets duurder, maar klinkt echt veel beter. Hij speelt ook geweldig lekker. Ik heb ook gespeeld op een behoorlijk prijzige Takamine, maar zelfs die kwam niet in de buurt van de Larrivee.

BLACKEY
8 januari 2005, 11:54
Bedankt voor de suggestie (larrivee)

Maar ik heb even op de website gekeken en de goedkoopste gitaar begint bij ca. 1100 euro.
Dit past niet in mijn budget.
Mijn budget stopt echt bij 900 euro.

iam
8 januari 2005, 12:04
Bedankt voor de suggestie (larrivee)

Maar ik heb even op de website gekeken en de goedkoopste gitaar begint bij ca. 1100 euro.
Dit past niet in mijn budget.
Mijn budget stopt echt bij 900 euro.

mss moet je dan eens kijken naar Ayers?
(sommigen gaan denken daar issie weer)

zie andere topic

zijn echte goeie gitaren voor het geld...

maar de goedkoopste Larrivée is toch wel maar 899 hoor,
kijk maar eens naar de OM-01, die was beter dan de Ayers die ik nu heb, maar ik had gewoonweg geen 900 te spenderen (en die Larrivée is ook zonder preamp)

Daniël_san
8 januari 2005, 12:39
Bedankt voor de suggestie (larrivee)

Maar ik heb even op de website gekeken en de goedkoopste gitaar begint bij ca. 1100 euro.
Dit past niet in mijn budget.
Mijn budget stopt echt bij 900 euro.

Als je naar een goeie winkel gaat, hebben ze de 03 serie voor rond de 900. (die serie zonder binding erop) Bij Kees Dee hebben ze larrivees voor 950 euro, maar je kan er altijd nog zo'n 50/60 euro aflullen.

Les Paul
8 januari 2005, 13:57
Bedankt voor de suggestie (larrivee)

Maar ik heb even op de website gekeken en de goedkoopste gitaar begint bij ca. 1100 euro.
Dit past niet in mijn budget.
Mijn budget stopt echt bij 900 euro.

Ik heb mijn Larrivee gekocht voor onder de 1000 Euro. Geloof me, die kleine 100 Euro extra, daar ga je geen spijt van krijgen. De Larrivee kan je echt vergelijken met Martins en Taylors die minimaal het dubbele kosten.
Ik zou er gewoon een paar proberen en vergelijken met de Ovation en de Crafter.

BLACKEY
10 januari 2005, 08:33
Ben van het weekend bij Kees Dee geweest, om wat gitaren uit te proberen.
Ik heb op de ovation gespeeld, en op de crafter.
Ook heb ik gespeeld op een Taylor (950 Euro) en op een Larivee.
Maar van deze twee laatste gitaren vond ik de klankkast veel te groot.
Voor mijn gevoel speelde de crafter het fijnst.
Ik ben niet zo groot en heb dus ook niet zulke grote handen, maar bij de crafter speelde ik de akkoorden zo weg.
Bij de Ovation ging het iets stroever, ook weet ik niet of ik het specifieke ovation geluid wel zo mooi vind.

Maar van de week ga ik nog een keer terug, misschien met iemand die er meer verstand van heeft als ik, gewoon nog een keer spelen en luisteren.
Wordt vervolgd.

BLACKEY
10 januari 2005, 08:34
Ben van het weekend bij Kees Dee geweest, om wat gitaren uit te proberen.
Ik heb op de ovation gespeeld, en op de crafter.
Ook heb ik gespeeld op een Taylor (950 Euro) en op een Larivee.
Maar van deze twee laatste gitaren vond ik de klankkast veel te groot.
Voor mijn gevoel speelde de crafter het fijnst.
Ik ben niet zo groot en heb dus ook niet zulke grote handen, maar bij de crafter speelde ik de akkoorden zo weg.
Bij de Ovation ging het iets stroever, ook weet ik niet of ik het specifieke ovation geluid wel zo mooi vind.

Maar van de week ga ik nog een keer terug, misschien met iemand die er meer verstand van heeft als ik, gewoon nog een keer spelen en luisteren.
Wordt vervolgd.

BLACKEY
10 januari 2005, 08:34
Ben van het weekend bij Kees Dee geweest, om wat gitaren uit te proberen.
Ik heb op de ovation gespeeld, en op de crafter.
Ook heb ik gespeeld op een Taylor (950 Euro) en op een Larivee.
Maar van deze twee laatste gitaren vond ik de klankkast veel te groot.
Voor mijn gevoel speelde de crafter het fijnst.
Ik ben niet zo groot en heb dus ook niet zulke grote handen, maar bij de crafter speelde ik de akkoorden zo weg.
Bij de Ovation ging het iets stroever, ook weet ik niet of ik het specifieke ovation geluid wel zo mooi vind.

Maar van de week ga ik nog een keer terug, misschien met iemand die er meer verstand van heeft als ik, gewoon nog een keer spelen en luisteren.
Wordt vervolgd.

Picker
10 januari 2005, 19:19
Ik ben een groot fan van Ovations. Heb er een hele zooi van. Die pinnacle ken ik niet, maar om even wat Ovation voordelen op een rijtje te zetten:

1. Oerdegelijk! Zeer strakke en starre hals, en met de lyrachord achter- en zijkanten hoef je je geen zorgen te maken over krassen en deuken ;)

2. Goeie plug-in gitaar. Een geluid dat overal doorheen snijdt, en weinig feedback problemen.

3. Wordt standaard geleverd met shims, zodat je zelf gemakkelijk de action kunt instellen.

4. Fijn bespeelbare, dunne hals.

5. Ik vind ze acoustisch ook prachtig klinken, door hun volume, intrinsieke compressie en perfecte toonseparatie (de tonen lopen niet door elkaar heen) zijn ze goed voor fingerstyle. Gebruik Ernie Ball Phosphor Bronze, 012-054 die klinken naar mijn smaak erg goed.

Dat ze van kunststof zijn en niet van hout is geen keuze uit armoede, maar een keuze met reden. Dat wordt weleens vergeten!

Picker.

PS: een van mijn Ovations (acoustisch) kun je hier horen!
http://www.eltjohaselhoff.com/HTMLobj-1173/Mugle.mp3
Klinkt dat nou zo nasaal en on-acoustisch?

Les Paul
10 januari 2005, 21:39
Ook heb ik gespeeld op een Taylor (950 Euro) en op een Larivee.
Maar van deze twee laatste gitaren vond ik de klankkast veel te groot.


Ik wilde ook niet zo'n grote klankkast. Er zijn verschillende modellen. Ik heb uiteindelijk een OM-01 gekocht. Die was voor mij in ieder geval niet te groot.

MonkeyFace
11 januari 2005, 00:22
Ik ben een groot fan van Ovations. Heb er een hele zooi van. Die pinnacle ken ik niet, maar om even wat Ovation voordelen op een rijtje te zetten:

*VERHAAL*

PS: een van mijn Ovations (acoustisch) kun je hier horen!
http://www.eltjohaselhoff.com/HTMLobj-1173/Mugle.mp3
Klinkt dat nou zo nasaal en on-acoustisch?

AMEN!!! en die mp3 is echt weer fantastisch :) Ik ben sinds ik bij de tab van jouw Silent Night uitkwam veel meer gaan klooien met het geluid van mijn Ovation, en ik krijg er nu ook een steeds beter geluid uit... Daarnaast laat ik de laatste tijd regelmatig mensen in een bepaald Bredaas cafe watertanden bij het zien en horen van mijn Ovation ;) Ze blijken inderdaad ook uitstekend geschikt voor fingerstyle (ben je lessen aan het doorspelen... *fingerstyle n00b meldt* ) en het gaat op mn Ovation toch fijner dan op mn Crafter D6, alhoewel dat toch wel bijna mijn all time favo rand-van-bed-en-bij-het-kampvuur-gitaar is :P (wil eigenlijk mn D6 een keer inruilen voor een GAE model, maar is hier in de buurt slecht verkrijgbaar :( )

Buzz
11 januari 2005, 08:47
@ Picker: eindelijk een betoog dat beter hout snijdt (vergeef me de woordspeling) dan de "het-is-geen-hout-dus-klinkt-het-kl*te" argumentatie, al gaat je verhaal wel voornamelijk op voor de betere(=duurdere) Ovations.

Maar: wat zijn shims? :???:

NostraJanus
12 januari 2005, 13:37
Ik heb zelf een Crafter uit de GAE-36 serie en die speelt heerlijk. Kan ik je zéker aanraden!

Buzz
12 januari 2005, 14:21
Maar: wat zijn shims? :???:

Laat maar, ik weet het al:
http://www.guitartips.addr.com/tip107.html

Picker
12 januari 2005, 19:22
@ Picker: eindelijk een betoog dat beter hout snijdt (vergeef me de woordspeling) dan de "het-is-geen-hout-dus-klinkt-het-kl*te" argumentatie, al gaat je verhaal wel voornamelijk op voor de betere(=duurdere) Ovations.

Maar: wat zijn shims? :???:

Precies. Stel je voor: "Mooie Porsche, maar wel jammer dat de wielen niet van hout zijn!"

(net als vroeger)

Picker
12 januari 2005, 20:12
@ Picker: eindelijk een betoog dat beter hout snijdt (vergeef me de woordspeling) dan de "het-is-geen-hout-dus-klinkt-het-kl*te" argumentatie, al gaat je verhaal wel voornamelijk op voor de betere(=duurdere) Ovations.

Maar: wat zijn shims? :???:

En inderdaad, ik heb meer ervaring met duurdere Ovations, eigenlijk alleen maar de topmodellen, luxeprobleem, sorry! Ofschoon... ik vorig jaar een eenvoudige Balladeer uit 1978 heb gerepareerd (gebarsten bovenblad) en die klonk ook als een klok hoor!

Shims zijn dunne latjes die je onder de brug kunt leggen om de action te verhogen. Standaard komen Ovations met twee shims, die je eventueel verwijderen kunt.

Picker.

BLACKEY
18 januari 2005, 20:26
Ik ben weer naar de gitaarwinkel geweest.
Het idee van een Ovation heb ik laten varen.
De klank van hout vindt ik toch mooier.
Nu is mijn oog gevallen op een Takamine EF261S.
Heeft er iemand ervaring met deze gitaar?
Is de gitaar beter als een Crafter GAE30?
Of is Takamine een stukje duurder omdat je voor de naam betaald?

Ik lees namelijk hele verschillende dingen op het forum over beide merken.

BLACKEY
18 januari 2005, 20:27
Ik ben weer naar de gitaarwinkel geweest.
Het idee van een Ovation heb ik laten varen.
De klank van hout vindt ik toch mooier.
Nu is mijn oog gevallen op een Takamine EF261S.
Heeft er iemand ervaring met deze gitaar?
Is de gitaar beter als een Crafter GAE30?
Of is Takamine een stukje duurder omdat je voor de naam betaald?

Ik lees namelijk hele verschillende dingen op het forum over beide merken.