PDA

View Full Version : welke gibson??



rupke
5 januari 2005, 08:45
Hoi,

Al hele lange tijd hik ik er tegenaan om een gibson te kopen. Eindelijk heb ik de centen bij mekaar om een tweedehandse aan te schaffen. Nu ben ik een beetje aan het rondsnuffelen op het internet en zie echt door de bomen het bos niet meer; gibson standard, classic, premium + en ga zo maar even door.

Ik wilde in eerste instantie gaan voor de standard omdat ik dacht dat dat een zeer goed model was.

ik speel rock / hardrock / metal achtige dingen.

de gibson moet mijn epiphone custom met joe barden elementen gaan vervangen. Ik ben zeker niet ontevreden over het geluid van de epiphone maar ik denk dat de gibson veel makkelijker speelt of zit dat maar in mijn hoofd omdat gibson zo'n hoog aangeschreven merk is.

Wie oh wie kan me een beetje helpen.

Groetjes Rupke

Michael AE
5 januari 2005, 09:23
Ik zou wel een antwoord willen geven, maar helaas staan er geen vraagtekens achter jouw vraag! :razz:

Serieus: Het zal varieren. Sommige Gibsons zullen misschien beter spelen, maar het is per exemplaar verschillend. Misschien vind je een Gibson met een betere neck voor jouw smaak, maar de actie die te behalen is, is, nogmaals, exemplarisch. Probeer er zoveel mogelijk uit, dan zul je het zelf ondervinden.

robzilla
5 januari 2005, 09:26
Ik zou gewoon gaan testen, zelf heb ik een Standard. De Standard heeft een wat dikkere nek en voller geluid dan de Classic. Ik vind de Classic niks, vanwege het vrij dunne neckje. De Premium + heb ik geen ervaring mee.

Ik neem aan dat je dus een Les Paul wilt, dan zou ik als ik jou was gewoon naar een grote winkel gaan en flink wat uitproberen. Je zou bijvoorbeeld ook nog een Custom kunnen proberen. Deze heeft een dikkere neck dan de Std. maar de body is ook weer een flink stuk dikker, wat dus weer anders klinkt...

Gewoon even testen wat jij het beste vind! Suc6!

Stratman70
5 januari 2005, 09:54
Precies! Die dingen moet je gewoon gaan testen. Ik heb een Classic en had achteraf (om bovenstaande redenen) ook liever een standard gehad.

Ik heb trouwens op genoeg gitaren gespeeld om je te kunnen verzekeren dat de Gibson PER DEFINITIE echt niet lekkerder speelt ofzo hoor. Dat is een Mythe die stamt uit de jaren 60 ofzo, toen dat inderdaad ook nog het geval was. Tegenwoordig heb je zoveel merken die zo gemakkelijk met Gibson kunnen concureren in alle opzichten en het vaak qua prijsvergelijk zelfs nog winnen.

Joop M
5 januari 2005, 09:55
Ik ben het met Robzilla eens.
Zoek een gitaarzaak waar ze ze allemaal hebben en probeer ze uit.
Dan kan je altijd 2e hands gaan zoeken ,doe je dit niet en je gaat 2e hands ergens kijken, dan heb je kans dat je gelijk er aan vast zit,terwijl je niet weet hoe die anderen zijn ( of te wel de verkoper lult hem je aan )
Dus eerst uitproberen

Grz Joop

Joop M
5 januari 2005, 09:55
Dubbelpost

Aad-d-h-d
5 januari 2005, 10:00
Wat er net gezegd wordt ja... Proberen!!

Het betekent niet dat je makkelijker speelt. Ik vraag me af hoe je in godsnaam makkelijker op een gitaar speelt. Kijk dat ie lekkerder speelt en een beter geluid heeft ja!

Ik heb zelf een studio ltd deze zijn qua prijs te betalen en je hebt een topgitaar naar mijn ervaring. Ik heb 'm nieuw gekocht bij Nederland Muziek, een Gibson Importeur. Ik werd daar supergoed geholpen en geinformeerd over de verschillen tussen de modellen Gibson en het eeuwige getouwtrek tussen Gibson en Epiphone :razz: Ze verkopen ook tweedehands.

Ik ben supertevreden over mijn gitaar. Hij klinkt i.c.m mijn 5150 heerlijk! verder is het een persoonlijke kwestie!

Dus je zou gewoon een zaak in kunnen lopen daar modellen proberen en je laten informeren en dan op internet gaan zoeken naar een tweedehands! Let wel goed op mankementen :wink: Goedkope Gibsons willen nog wel eens wat mankeren. Neck Repair of iets dergelijks.

Verder zou ik goed de tijd nemen om een goeie Gibson te kopen en véél proberen!

rupke
5 januari 2005, 10:30
Allemaal al bedankt voor de reacties.

Dat wordt dus proberen.

Over de hals van de epiphone custom bne ik tevreden dat vind ik een fijne hals. Alleen dacht ik of hoopte ik of ging ik er vanuit door de verhalen (en mythe waarschijnlijk) dat een zelfde vorm hals op deen originele gibson makkelijker of lekkerder of fijner zou spelen omdat die beter afgesteld zou zijn of beter en zorgvuldiger afgewerkt dan de epiphone.

Het is voor nu dus even kijken welke hals van gibson overeenkomt met de hals van de epiphone custom die ik nu heb.

Weet iemand waar ze de meeste gibsonmodellen hebben staan misschien?

Alvast bedankt

Groetjes Rob

rupke
5 januari 2005, 10:31
Allemaal al bedankt voor de reacties.

Dat wordt dus proberen.

Over de hals van de epiphone custom bne ik tevreden dat vind ik een fijne hals. Alleen dacht ik of hoopte ik of ging ik er vanuit door de verhalen (en mythe waarschijnlijk) dat een zelfde vorm hals op deen originele gibson makkelijker of lekkerder of fijner zou spelen omdat die beter afgesteld zou zijn of beter en zorgvuldiger afgewerkt dan de epiphone.

Het is voor nu dus even kijken welke hals van gibson overeenkomt met de hals van de epiphone custom die ik nu heb.

Weet iemand waar ze de meeste gibsonmodellen hebben staan misschien?

Alvast bedankt

Groetjes Rob

Aad-d-h-d
5 januari 2005, 11:21
Haha de hals en toets van een Gibson les paul custom maar die is echt te duur!!! :wink:

Verder bestaat de hals van een Epi uit twee gelijmde delen en die van een gibson uit een deel. Dit maakt de gitaar wel fragiler maar de klank is 100% beter dan een Epiphone. Dus wees voorzichtiger met je Gibson hahah!!!

Verder heeft een custom nek bindingen dus zoek zoeits op een Gibson. Zowiezo is een gibson beter geconstrueerd, afgewerkt en hogere kwaliteit waar je dus voor betaald :razz:

hier (http://www.nederlandmuziek.nl) hebben ze er een hoop staan. 1500 stuks in voorraad! Daar komt de mijne ook vandaan!

Voor de rest veel succes ermee :)

Laat effe weten wat het geworden is?

Negative K3 fan
5 januari 2005, 11:39
ik zou ook kijken naar andere modellen mnet dezelfde LP features, zoals bv. deans, die hebben de klassieke ingredienten in een andere vorm.

ook leuk is heritage, een merk dat gibson clones bouwt met ex medewerkers van gibson!

maylingjv
5 januari 2005, 12:14
zoals negative K3 zegt: Heritage,steevast de moeite,je hebt veel meer opties er word beter materiaal gebruikt,het is goedkoper ze klinken beter en het is opgericht door de originele bouwers,verder is gordon smith ook even erg de moeite maar dan zijn andere pickups erin wel aangeraden vind ik, een oude tokai maybe ?hamer gitaren,er is echt zoveel beter...

lemon sole
5 januari 2005, 12:34
Gordon Smith rules!!! Heb er zelf een en die gitaar speelt zo lekker en bovendien heeft ze naar mijn smaak ook nog eens goede elementen (je kan er veel verschillende geluiden uithalen).

Jammer dat het merk niet zo bekend is....

Orpheo
5 januari 2005, 14:29
wat je ook kunt doen, is een 2ehands custom nemen, kost niet schrikbarend veel, als je geluk hebt.

zelf vind ik de customs veel beter dan de standards/classics.

betere sound, speelt lekkerder. naja, gewoon the whole shabang.

bij feedback zijn die dingen overigens redelijk goedkoop. iets van 2900 euro. dus voor een eurotje of 600 meer heb je een echte custom.

(als je iig een nieuwe standard wilde.....als je een goedkope, 2ehands customwilt, ben je veeeel meer kwijt)

maar ja, customs wegen meer, en hebben een dikkere nek. je moet t maar lekker vinden.

maylingjv
5 januari 2005, 14:57
ja speel zelf ook op gordon smith en betrap me erop dat ik nog geen betere gitaar in mijn handen heb gehad buiten een ruokangas deluxe die ik op de musikmesse 6 jaar terug eens heb kunnen testen,tis veelzijdig maar dat heeft alleen te maken met de coil split en dat je het treble boost kan geven,heb nu een oude tom anderson p.u in de brug steken, ga als ik tijd heb nieuw bedrading steken en suhr p.u's erin solderen die ik al ffkes heb liggen,gaat een veel beter resultaat geven

Les Paul
5 januari 2005, 17:37
Bij Gibson is er helaas veel verschil in kwaliteit. Sommige Les Pauls zijn gewoon matig, maar andere zijn echt heel bijzonder in klank. Ik heb bijv verschillende classics gehoord, waarbij ik de ene niet zou willen hebben en de andere gelijk mee wilde nemen (maar ik had net mn 58 RI Plaintop gekocht ;)

Ik ben het met Aad-d-h-d eens dat Nederland Muziek een erg goed startpunt is. Vraag aan Wouter naar de best klinkende voor je budget en hij helpt je verder. Je zal dan niet de goedkoopste deal hebben, maar waarschijnlijk wel de best klinkende.

Hoeveel is je budget?

Eventueel wil ik best met je mee gaan naar Nederland Muziek. Ik denk dat ik met 4 Les Pauls een redelijk oordeel kan geven (zie: http://community.webshots.com/user/robbert155)

Les Paul
5 januari 2005, 17:38
Sorry, dubbelpost

Les Paul
5 januari 2005, 17:40
Sorry, dubbelpost

Les Paul
5 januari 2005, 17:47
Sorry, dubbelpost

Les Paul
5 januari 2005, 17:53
Sorry, dubbelpost

Les Paul
5 januari 2005, 18:03
Sorry

Les Paul
5 januari 2005, 18:08
Sorry

Les Paul
5 januari 2005, 18:52
Sorry

Les Paul
5 januari 2005, 22:09
Sorry

Les Paul
5 januari 2005, 23:11
Sorry

Les Paul
6 januari 2005, 18:12
Sorry

Les Paul
7 januari 2005, 19:42
Sorry voor alle dubbelposts. Het heeft 2 dagen geduurd voordat de berichten hier verschenen

turboblues
8 januari 2005, 04:17
...maar ja, customs wegen meer, en hebben een dikkere nek. je moet t maar lekker vinden.
Mijn Gibson Les Paul Standard weegt meer en heeft een dikkere nek dan mijn Gibson Les Paul Custom. Onzinalarm!!

turboblues
8 januari 2005, 04:24
... Je zou bijvoorbeeld ook nog een Custom kunnen proberen. Deze heeft een dikkere neck dan de Std. maar de body is ook weer een flink stuk dikker, wat dus weer anders klinkt...


Ben ik niet mee eens. Althans, mijn Gibson Les Paul Standard weegt meer en heeft een dikkere nek dan mijn Gibson Les Paul Custom! Varieert sterk!

turboblues
8 januari 2005, 04:24
Shit! Weer een dubbelpost!

Orpheo
8 januari 2005, 13:46
...maar ja, customs wegen meer, en hebben een dikkere nek. je moet t maar lekker vinden.
Mijn Gibson Les Paul Standard weegt meer en heeft een dikkere nek dan mijn Gibson Les Paul Custom. Onzinalarm!!

:o :o :o



wowww.....dat hoor ik ook voor t eerst....

maar goed....dan zal ik t anders zeggen:

de meeste black beauties (de echte, die krengen van " maar " 7.5 tot 9 kilo) die zijn zwaarder :wink:

standards hebben nl gewichtsbesparende gaten in t body, en BB's niet.

Orpheo
8 januari 2005, 13:46
...maar ja, customs wegen meer, en hebben een dikkere nek. je moet t maar lekker vinden.
Mijn Gibson Les Paul Standard weegt meer en heeft een dikkere nek dan mijn Gibson Les Paul Custom. Onzinalarm!!

:o :o :o



wowww.....dat hoor ik ook voor t eerst....

maar goed....dan zal ik t anders zeggen:

de meeste black beauties (de echte, die krengen van " maar " 7.5 tot 9 kilo) die zijn zwaarder :wink:

standards hebben nl gewichtsbesparende gaten in t body, en BB's niet.

robzilla
8 januari 2005, 14:00
...maar ja, customs wegen meer, en hebben een dikkere nek. je moet t maar lekker vinden.
Mijn Gibson Les Paul Standard weegt meer en heeft een dikkere nek dan mijn Gibson Les Paul Custom. Onzinalarm!!

Wat voor Std. en Custom heb je dan?

:???:

turboblues
9 januari 2005, 01:42
Mijn Gibson Les Paul Custom is natuurlijk wel een zware gitaar, even zwaar als gelijk welke Custom (eender welke kleur ze in te verkrijgen waren). Maar bij de standards zit er veel verschil op : ik heb al veel lichtere in mijn handen gehad. De mijne is echt superzwaar, nog nooit een zwaardere gitaar gezien, ever. Niks gew(r)ichtsbesparends aan, en de klank : warm, zwaar en sustain voor dagen!

turboblues
9 januari 2005, 02:03
Hier ligt de standard bij! Nothing fancy, plain top, just killer sound!

http://www.tinypic.com/17c0ib

Orpheo
9 januari 2005, 08:28
Hier ligt de standard bij! Nothing fancy, plain top, just killer sound!

http://www.tinypic.com/17c0ib

1: waanzinnig mooie collectie!!!!!!


2: die standard, is dat de variant van dit jaar? ik weet nl dat de 2004-varianten lichter zijn dan de voorgaande jaren....en dat ze al een jaar of 2, 3 flametops op de standards gooien. op de LP's zonder flametop staat Classic. dus wellicht is die van jou niet van 2002-2004......kan ook kloppen, heb nl zelf ook een standard in handen gehad uit 1999 (en 1jte uit 1994 die NOG zwaarder was) die zwaarder was dan een gemiddelde custom...


maar goed, boeit niet echt. daar gaat deze discussie niet over :oops:

D3nnis
9 januari 2005, 11:37
Zowiezo is een gibson beter geconstrueerd, afgewerkt en hogere kwaliteit waar je dus voor betaald :razz:


Slaat dit op het vergelijk Gibson vs Epiphone?

turboblues
9 januari 2005, 12:46
@ Orpheo: klopt wat je zegt, ze is uit '93. :)

Punt
9 januari 2005, 15:39
Check de Gibson Customshop Historic R7 (Reissue 1957).
De beste prijs/kwaliteit verhouding.
Eventueel zelf uit de US laten komen. Heb ik ook gedaan.
Is goedkoper dan een gewone standaard hier kopen.
Het is wel een Goldtop, maar echt een super Les Paul.

Check het Les Paul Form eens.
Daar kun je alles over Gibson vinden.

PeArLjAm
9 januari 2005, 15:53
Check de Gibson Customshop Historic R7 (Reissue 1957).
De beste prijs/kwaliteit verhouding.
Eventueel zelf uit de US laten komen. Heb ik ook gedaan.
Is goedkoper dan een gewone standaard hier kopen.
Het is wel een Goldtop, maar echt een super Les Paul.

Check het Les Paul Form eens.
Daar kun je alles over Gibson vinden.

ja klopt.. Heb ze naast elkaar gehad, standard en een R7 en de R7 is beter in elk opzicht. veel resonanter en de toon is veel opener zeg maar. Coole gitaar. Wilde eerst voor de R7 gaan, maar heb nu toch voor de Slash signature gekozen, heeft dezelfde constructie als de historics maar de hals is wat dunner (ben maar een klein manneke :) ). Vind die tobacco burst erg gaaf en ik heb hem voor een hele scherpe prijs kunnen krijgen. Hij is nu onderweg met FedEX :D

Punt: hoeveel vraag je voor die darkburst elementen? kun je me even PMen?

Agent_Smith
9 januari 2005, 21:17
Gordon Smith rules!!! Heb er zelf een en die gitaar speelt zo lekker en bovendien heeft ze naar mijn smaak ook nog eens goede elementen (je kan er veel verschillende geluiden uithalen).

Jammer dat het merk niet zo bekend is....

Inderdaad, helemaal mee eens. Ik heb ook een Gordon Smith (naast m'n Gibsons 8-) en dat zijn idd hele fijne gitaren. Het zal alleen niet meevalen iets te vinden, want je ziet ze zelden te koop.

Maar om even terug te komen op het Epiphone / Gibson verhaal: vergeet ook niet dat een Gibson LP Custom een ebony toets heeft en een Epi niet. En als ik mag kiezen, dan is ebony toch the way to go.

Agent_Smith
9 januari 2005, 21:21
Hier ligt de standard bij! Nothing fancy, plain top, just killer sound!

http://www.tinypic.com/17c0ib

Soowwwww! Hele mooie Les Paul hoor! Mijn favo kleur allertijden!! :lp:

hadv
9 januari 2005, 22:11
let niet alleen op gewicht
de klank is superbelangrijk

enige tijd geleden hoorde ik een standaard waarvan de klank echt ongelooflijk slecht was. dun, iel

zelf heb ik een custom (ja, zwaar) met dus alnico's
gibson heeft ook lp's met keramische pup's, klinken duidelijk anders
of een paf, of burstbuckers, dus, keuze te over

het advies van Nederland Muziek vind ik goed, de laatste keer dat ik daar was hadden ze behoorlijk veel. verder werd ik daar super geholpen
ben uiteindelijk weggegaan met een sg 61 na inruil van een V
en de prijs was stukken lager dan bij de andere winkels in nederland

Orpheo
9 januari 2005, 22:44
dat advies, neem eigenlijk gewoon de LP die je t lekkerst vindt KLINKEN, kan ik alleen maar onderbouwen.

ik heb zelf een keer op een LP custom gespeeld....en ik was verkocht. heb nog tests blind gedaan, qua sound dan (de custom speelde IMO ook gewoon beter dan de anderen)...

ik was geblinddoekt, en iemand anders pingelde op de custom en de classic en de standard (de nieuwe dus :wink: ) en zelfs geblinddoekt kon ik nog de custom eruit pikken. i was hooked, and i still am.

zit nog steeds dus vet te gassen op een custom.... :wink:

Moraal van dit verhaal:

neem de axe die je t lekkerst vindt klinken.


(deed ik ook met mn charvel. was ie verdomme nog goedkoper dan de andere LP die ik testte, en die LP was echt BRAK....en was een dikke 200 euro duurder...)

Anders Destium
9 januari 2005, 22:53
Het lijkt er bijna op alsof je pissig was/bent dat de Charvel beter klonk em goedkoper was :???:

Als ik een Les Paul zou kopen zou het deze zijn en dan puur om het visuele (lastig uittesten als een gitaar hier eigenlijk niet te krijgen is :wink: ). Ik ben geen tonesnob, en dat heeft in de dagelijkse praktijk als gitarist alleen maar voordelen :D

http://www.elderly.com/images/new_instruments/30N/LPS2002-50S-MM_body-front

Ik zie nu trouwens ook deze standard, en die zou bij mij thuis ook niet misstaan :oops:

http://www.elderly.com/images/vintage/30U/30U-12308_body-front.jpg

Orpheo
10 januari 2005, 07:38
Het lijkt er bijna op alsof je pissig was/bent dat de Charvel beter klonk em goedkoper was :???:

Als ik een Les Paul zou kopen zou het deze zijn en dan puur om het visuele (lastig uittesten als een gitaar hier eigenlijk niet te krijgen is :wink: ). Ik ben geen tonesnob, en dat heeft in de dagelijkse praktijk als gitarist alleen maar voordelen :D

http://www.elderly.com/images/new_instruments/30N/LPS2002-50S-MM_body-front

Ik zie nu trouwens ook deze standard, en die zou bij mij thuis ook niet misstaan :oops:

http://www.elderly.com/images/vintage/30U/30U-12308_body-front.jpg

haha, klopt ook haast wel een beetje.

ik ging voor een les paul naar die toko, en liep de deur uit met een charvel....

was niet echt de bedoeling. heb ook heeeel erg moeten wennen aan de kleur en headstock (das er zo eentje a la jackson). de kleur is een soort camo-groen met glitters. ik zal wel ooit s een foto posten van de charvel.

ccc
10 januari 2005, 17:12
Ik was vorig jaar ook op zoek naar een goeie Gibson, maar niets wat ik in handen kreeg was overtuigend genoeg voor de zuurverdiende Euro's te verantwoorden , dan kreef ik toevallig een Hamer usa Artist in handen die voor 1700 Euro te verkommeren hing in een gitaarwinkel. Fantastische gitaar véél beter afgewerkt en een klank om achterover te vallen.
Toevallig vond ik net dezelfde op Ebay van een verkoper in Ieper.
Gekocht voor 1000 Euro en dit is echt een "keeper". Mahoney-Maple top-semi hollow-2 x Duncan Seymore Seth Lovers.
Sinsdien ook nog wat Hamer usa's gekocht en allemaal fantastisch.

V!N
13 januari 2005, 21:03
De Classic en Custom (USA fabrieksmodel welteverstaan) komen standaard met elementen met aardig wat meer kracht dan de reguliere Les Pauls. Dit maakt het dat deze twee uitermate geschikt zijn voor de wat hardere stijlen waar je deze gitaar voor zoekt.

Natuurlijk kun je in elke gitaar het element gooien wat je maar wilt, maar deze zijn "uit de doos" al zeer geschikt voor jou.

grayfink
13 januari 2005, 22:16
een keeper uit Ieper

Hé, dat rijmt!

hadv
13 januari 2005, 23:38
De Classic en Custom (USA fabrieksmodel welteverstaan) komen standaard met elementen met aardig wat meer kracht dan de reguliere Les Pauls. Dit maakt het dat deze twee uitermate geschikt zijn voor de wat hardere stijlen waar je deze gitaar voor zoekt.

Natuurlijk kun je in elke gitaar het element gooien wat je maar wilt, maar deze zijn "uit de doos" al zeer geschikt voor jou.

gibson heeft gewoon een paar standaard elementen die toch wel zeer verschillend klinken. op een Custom zitten Alnico's, zeker erg volumineus en diep. Op m'n V zaten (heppum niet meer ) keramische, heel ander geluid, hard en fel. Op m'n sg 61 RI zitten '57 classi (paf), ook hard, maar weer ander geluid.

het is toch, zoals gewoonlijk, een kwestie van smaak
wat ik bij Gibson waardeer is dat er winkels zijn met een LP waarin je elk element kunt hangen, zowel nek als brug. heb ik meerdere keren uitgeprobeerd, en dan hoor je pas echt goed hoe die elementen onderling verschillen.

vester86
14 januari 2005, 12:55
welke winkels zijn dat, daar wil ik dat ook wel eens uitproberen, dat is echt handig

imlikeajungle
14 januari 2005, 13:39
dirk witte in a'dam bijvoorbeeld

Kasper
14 januari 2005, 13:49
Het lijkt er bijna op alsof je pissig was/bent dat de Charvel beter klonk em goedkoper was :???:

Als ik een Les Paul zou kopen zou het deze zijn en dan puur om het visuele (lastig uittesten als een gitaar hier eigenlijk niet te krijgen is :wink: ). Ik ben geen tonesnob, en dat heeft in de dagelijkse praktijk als gitarist alleen maar voordelen :D

http://www.elderly.com/images/new_instruments/30N/LPS2002-50S-MM_body-front

Ik zie nu trouwens ook deze standard, en die zou bij mij thuis ook niet misstaan :oops:

http://www.elderly.com/images/vintage/30U/30U-12308_body-front.jpg

Wat bedoel je, dat ze hier niet te verkrijgen zijn? Europa? Nederland?

Ik heb die blauwe enkele weken geleden in Piens - Deinze zien staan.
Vind ik ook echt een supergitaar (visueel dan alvast :wink: )

imlikeajungle
14 januari 2005, 13:55
die blauwe is prachtig maar die knoppen.... bah...

Snaar'n Bennie
14 januari 2005, 14:02
die blauwe is prachtig maar die knoppen.... bah...

Heppie helemaal gelijk in! Prachtige kleur!!

Anders Destium
14 januari 2005, 14:57
[
Wat bedoel je, dat ze hier niet te verkrijgen zijn? Europa? Nederland?

Ik heb die blauwe enkele weken geleden in Piens - Deinze zien staan.
Vind ik ook echt een supergitaar (visueel dan alvast :wink: )

Ze zijn er wel, maar zoveel duurder dat je steil achterover slaat :wink: