PDA

View Full Version : Gitaar inruilen of mechanieken vervangen?



eline89
4 januari 2005, 18:17
Ik heb een paar jaar geleden een 2de hands squier strat gekocht.Mijn eerste electrische gitaar. Maar de mechanieken zijn slecht, mijn gitaar ontstemd steeds. Ik wil misschien er wel andere mechanieken op zetten, maar ik zit er ook over te denken om hem in te ruilen. Wat zal ik doen want ik ben bang dat als ik hem al inruilen er toch niet veel voor terug zal krijgen en het is dan zonde om er nieuwe mechanieken op te zetten. Maar het is wel mijn eerste gitaar dus vind ik het eigenlijk wel jammer om hem weg te doen. :(

Kan iemand mij tips geven??

schizo910
4 januari 2005, 18:20
Als je nu al twijfelt: NIET DOEN. Spaar voor een nieuwe gitaar maar doe je eerste gitaar niet weg. In ieder geval niet als je nu al twijfelt. Zet er gewoon nieuwe mechanieken op en spaar door voor een nieuwe betere gitaar.
Ik zelf heb nu een aantal zeer fraaie en goede gitaren, maar ik heb nog altijd spijt van dat ik mijn eerste gitaar verkocht heb. Ondanks dat ik hem met winst heb verkocht en dat het een pokke-ding was...

scholier
4 januari 2005, 18:41
ik zou het ook niet doen, ik heb ook de verhalen gelezen van 100 jaar oude gekken met duizenden gitaren (oke een beetje overdroven) die het nog steeds jammer vinden dat ze dat kloteding ooit hebben verkocht. :-D (dit verhaal is niet gebaseerd op een van de forumleden persoonlijk :-D )

bazzieman
4 januari 2005, 20:35
ik zou em verkopen op marktplaats want dan vang je er meer voor.
mechanieken vervangen is te duur voor zon ding en dan komen er altijd
wel andere gebreken. ik heb een half jaar geleden mn eerste gitaar weg gedaan en als je dan je nieuwe hebt en je vind em fijn dan weet ik zeker
dat je dat ding niet mist. (kheb t laatste anderhalf jaar tzelfde doorgemaakt :wink:

je moet maar zien wat je doet

scholier
4 januari 2005, 20:40
tis ook een beetje persoonlijk he. De een denkt dat hij zijn gitaar nooit weg zal doen, speelt ermee terwijl hij zijn vrouw loopt te beffen en spendeert er een heleboel geld in terwijl de ander hem uit zijn raam gooit of bij het vuilnis zet :-D

michielv
4 januari 2005, 20:46
Zolang de gitaar verder nog prima is, waarom niet? Je kunt voor best redelijke prijzen zowel 2e hands als nieuw hele goede mechanieken krijgen. Monteren is ook vrij simpel. En aan de gestreepte Telecaster van WouterJ hebben we kunnen zien dat van een eenvoudige Squier nog best iets heel moois te maken is.

Hou gewoon gitaarmarkt.nl en marktplaats.nl enzo in de gaten en als je wat leuks ziet voor rond de 25 euro, doen.

Tenzij je toch al van plan bent om je gitaar te verkopen natuurlijk maar anders zul je er denk ik niet alteveel voor kunnen krijgen. In ieder geval niet genoeg om nog een fatsoenlijke gitaar terug te kopen.

Javaca
5 januari 2005, 02:40
Doe hem iig niet weg!!!!

Ik ben begonnen op een eersteklas kutgitaar. Maar het is er wel 1 die ik niet kan missen. De emotionele waarde ervan is niet in geld uit te drukken.

Gooi er een paar betere mechanieken op. (Hoeft geen topkwaliteit te zijn maar vaak scheelt het al of je de standaardmechanieken of een setje van 25-50 euro er op hebt zitten.

Ga door met deze gitaar en spaar door voor 1 erbij. :D

ijff
5 januari 2005, 08:49
Koop gewoon een fijn setje Sperzel locking tuners.. da's nooit weggegooid geld.
Als je dan ooit nog een echte strat koopt zet je die gewoon daar op en zet je de originele mechanieken weer terug op de Squier.

guvnor
5 januari 2005, 10:19
Ik zeg van elke gitaar dat ik haar nooit wegdoe maar uiteindelijk gaan de meeste toch... Van een paar krijg ik nog steeds maagkrampen van spijt, maar elke gitaar die weggegaan is maakte plaats voor een ander mooi exemplaar.

Ik let nu wel meer op wat ik wegdoe. Gitaren die om een bepaalde reden bijzonder zijn gaan niet snel weg. Bij de één is dat bepaalde hardware die niet meer te verkrijgen is, bij de ander is dat een hals die om niet te verklaren redenen fantastisch speelt (productie foutje..?). En als ik een paar jaar terug had geweten wat die letters JV op m'n Squiertje betekenden dan had ik haar niet voor 250 gulden ingeruild...

Mijn eerste gitaar heb ik niet lang gehad. Ingeruild op iets waar ik meer aan had. Bleek een goede beslissing want die tweede gitaar heb ik nog steeds (bijna 18 jaar). Zonder inruil had ik die gitaar nooit gekocht.

Emotionele waarde..? Meestal blijkt GAS vele male sterker. Standaard productiegitaren zonder enige kans om ooit als vintage aangemerkt te worden vaak slachtoffer van een GAS attack. Dus: exit Epi Les Paul, Aria Pro II stratcopy enz... Zelfde geldt voor andere gear.

pol
5 januari 2005, 11:55
het kan ook zijn dat het helemaal niet aan de stemmechanieken ligt, maar aan de nut ( dat stuk vanboven waar de snaren overheenlopen )
na een tijdje spelen slijten die dieper uit en kunnen je snaren blijven hangen hierin waardoor je gitaar slecht gestemd blijft. Laat die nut es terug wat uitvijlen, of wat je ook kan doen is er wat potlootvijlsel (grafiet dus) tussen doen . Dus de snaren losdoen, wat grafiet in het gleufje en de snaren terug erop.

frekie
5 januari 2005, 13:46
Goede tip Pol. Ook mogelijk: de stelschroefjes bovenop de mechanieken wat aandraaien met een schroevendraaier zodat ze minder makkelijk terug lopen. Of: nieuw setje snaren erop en dan net zolang blijven rekken totdat ze niet meer terug lopen. Of: zwaarder setje snaren gebruiken. Word je hard van :-D en klinkt beter zeker met een strat.