PDA

View Full Version : vraag over midi switching mesa



gengar678
4 januari 2005, 15:04
super artikel, by the way.
Ik heb net een ms4 switcher op mijn mesa gezet om de kanalen via een z12 floorboard te kunnen switchen.

Op kanaal 1 heb ik clean gelust (alles via de jacks op de achterkant waar een jack is voor kanaal 1, 2,3 en fx loop en solo (volume))
Op kanaal 2 niks, omdat de versterker standaard in kanaal 2 staat als er niks aangegeven wordt
Op kanaal 3 kanaal 3 van de versterker
Op kanaal 4 solo.

Het probleem is dat ik als ik onder onder patch 6 clean met solo volume wil activeren, er slechts een heel kort moment het hardere volume te horen is terwijl wel de leds op de ms 4 aanblijven van 1 en 4.
Hetzelfde geldt voor de andere kanalen, het lukt niet om een kanaal te activeren en en tegelijk de solo loop. Wat heb ik verkeerd gedaan?
Hetliefste zou ik onder patch 5 de solofunctie onderbrengen, maar als ik alleen 4 activeer op de ms4 dan gaat de amp weer terug naar kanaal 2.....

IK ben nieuw met deze shit dus waarschijnlijk heb ik iets verkeerd aangesloten, elk advies zou super zijn.

THx, gengar

Raffel
4 januari 2005, 15:55
je moet in je Z-12 denk ik even goed kijken wat je precies aan messages doorstuurt in elke patch.

Het zal waarschijnlijk via 1 van de onderstaande methodes gaan. Ik ben er maar even vanuit gegaan dat je de MS4 over midi kanaal 1 aanstuurt.

=======
Methode 1
=======

Misschien dat je per patch 2 program changes door moet sturen. 1 voor het kanaal waar je naar wil switchen en 1 voor al dan niet toevoegen van volume solo. (of gebeurt dit met een CC?)

Presets op MS4:

Preset 1: Clean (PC waarde 1 verzenden over midi kanaal 1 in preset op Z-12)
Preset 2: Crunch? (PC waarde 2 verzenden over midi kanaal 1 in preset op Z-12)
Preset 3: Lead/Rhythm (PC waarde 3 verzenden over midi kanaal 1 in preset op Z-12)

Preset 4: Solo

Als je nu die volume boost moet hebben, kun je dus een preset op de Z-12 maken waarin je Preset 1 en 4 (voor clean + Solo) activeert. Of bijvoorbeeld Preset 3 + 4 (voor Lead + Solo).

Dat betekent dus dat je dan in 1 preset op je Z-12, 2 PC's moet versturen. (of 1 PC en 1 CC afhankelijk van hoe dat SOLO werkt)

Als het zo niet werkt, werkt het wellicht \/ zo \/


=======
Methode 2
=======

Als je alle presets op de MS4 met maar 1 PC aankiest, zou dit een voorbeeld kunnen zijn.

MS4 presets

Preset 1: Clean (PC waarde 1 verzenden over midi kanaal 1 in preset op Z-12)
Preset 2: Standaard (Crunch? waarde 2 verzenden over midi kanaal 1 in preset op Z-12)
Preset 3: Lead/Rhythm kanaal? (waarde 3 verzenden over midi kanaal 1 in preset op Z-12)
Preset 4: Clean + Solo (PC waarde 4 verzenden over midi kanaal 1 in preset op Z-12)
Preset 5: Standaard + Solo (PC waarde 5 verzenden over midi kanaal 1 in preset op Z-12
Preset 6: Lead/Rhythm + Solo (PC waarde 6 verzenden over midi kanaal 1 in preset op Z-12)

gengar678
4 januari 2005, 16:15
thx,

dit ook hoe ik het geprobeerd heb, maar dit lukte dus niet.

BIj methode een, komt de amp elke keer in kanaal 2 op, omdat er geen signaal aan de kanalen wordt doorgegeven waardoor hij naar 2 terugschakelt (denk ik) en bij methode 2 heb ik het solo geuil dus slechts heel even hoorbaar.
De ms4 staat op omni trouwens, bij aankoop hebben ze me verteld dat dit de way to go was, maar ik snap denk ik niet helemaal hoe het zit

Raffel
4 januari 2005, 16:30
als je een kanaal voor de midi switcher kan kiezen, zou ik dat gewoon doen. Ik heb nog niet het voordeel van midi-omni ontdekt moet ik zeggen.

Ik denk dat je als je dit gedaan hebt je even het volgende moet checken:

- Gaan alle CC's/PC's over hetzelfde midi kanaal als waar de MS4 naar luistert?
- Staan er CC's in de presets op je Z-12 die wijzigingen naar de MS4 doorsturen terwijl dit niet moet?
- Staan er PC's in de presets op je Z-12 die wijzigingen naar de MS4 doorsturen terwijl dit niet moet?


Oftewel, begin even met een schone lei. Maak een nieuwe preset op je Z-12.
Van te voren een midi kanaal op de MS4 inschakelen ipv Midi Omni en in de handleiding even opzoeken hoe je de MS4 aanstuurt. Of dat alleen met PC's is of ook met CC's. En aan de hand daar van 2 PC's, 1 PC, of een PC en CC in de preset op je Z-12 verwerken.

gengar678
4 januari 2005, 16:44
ok bedankt. Jammer dat je je messenger niet aan had staan, hadden we het even kunnen kortsluiten. Kan wel wat info gebruiken geloof ik op dit gebied..

erwin_ve
5 januari 2005, 11:17
Wat Raffel zegt zit wat in, je Z-12 en Ms4 allebei instellen op midi kanaal 1.
Waarom? als je z-12 over meerdere midi kanalen kan zenden bv. over midi kanaal 1 een command wat je geprogrammerd hebt en over kanaal 2 een command welke je niet geprogrameerd hebt dan zal je ms-4 eerst kanaal 1 afhandelen en daarna kanaal 2(dat is dus die midi omni mode!) het gevolg is dat je kort je instelling hoort en daarna de instelling van midi kanaal 2 gebruikt.
Het is een hypothese, maar wel gebruikservaring met midi pedalen die over meerdere kanalen meerdere commands kunnen sturen.

Mmmm. als ik mijn verhaal zo terug lees dan kan het woord kanaal wat verwarrend overkomen: ik bedoel midi kanaal niet wat je switcher doet met je amp

Michael AE
5 januari 2005, 12:44
Het probleem met de MS-4 is dat niet alle switches per definitie uit de fabriek op latch/momentary staan, dat moet je instellen.

Kijk hier (http://www.nobels.com/oman/ms-4_ownersmanual.pdf) hoe je het moet instellen.

Succes, Michael.

Michael AE
5 januari 2005, 12:52
ik zal het even beter uitleggen, trouwens.

Momentary betekent dat de switch eerst aan gaat en dan weer uit, terwijl latch maar 1 keer aan gaat. Ik denk dat hierdoor je volume eerst wel aan gaat en daarna weer terug switched. Zet alle switches eens op latch, misschien helpt het!

Succes, Michael.