PDA

View Full Version : piezo



JvD.
4 januari 2005, 14:20
Voor zo ver ik heb kunnen uitvinden zijn piezo elementen de enige redelijke benadering van akoestisch op de elektrische gitaar.
voor mijn iceman zou ik dan dus dit kopen:

http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/-/gbtmp1chrome.jpg

maar er zijn dingen die ik niet begrijp:

Ik heb een line6 spiderII, en die heeft zeg maar altijd een amp model aan, werkt het dan nog ?

Moet ik een extra input maken of kan ik hem gewoon in me switch verwerken, dat ik “ nek-element _ piezo-elemten _ brug-element ” heb, op me 3-way switch(ik gebruikte de middelste stand nooit).

alvast bedankt!

fred dons
4 januari 2005, 14:28
als je hem wilt mengen met je normale pups dan zul je een pre-amp moeten inbouwen
je kunt een extra input maken maar het mooist is je originele input
vervangen voor een stereo ingang zodat je kunt kiezen - beide signalen op 1 versterker of het electrische gedeelte naar je line 6 and het akoustische naar een pa of dedicated amp

het akoustische effect zal helaas niet merkbaar zijn op je line six, je zult een tweeter in je speaker kast moeten hebben om het extra hoog naar voren te brengen en dat zit helaas niet in een line six (dus of naar een PA of naar een speciale akoustische versterker )
ik krijg zelf wel een mooi akoustisch geluid met een boss acoustic simulator pedaal (over een normale versterker), mijn piezo gitaren klinken minder akoestisch over de zelfde versterker

Brianmayrulezzz
4 januari 2005, 14:58
vergelijk het ff met een Parker ofzo zou ik zeggen...

hadv
4 januari 2005, 19:40
dat is dus de pest met modelling amps die geen neutrale stand hebben

bert k
4 januari 2005, 19:58
Modeling amps hebben wel een neutrale stand. Kwestie van ff zoeken. Maar wat is neutraal? Je gaat toch op je gehoor af, gewoon zoeken met de toonregeling tot je er bent.
Het blijft natuurlijk een electrische gitaar, hij zal nooit 100 % klinken als een Martin of een Taylor.
(En wat is dat voor idee om tweeters in een line6 te gaan hangen? Zo kut klinkt dat echt niet. Hoog loopt ver genoeg door.)

bat
4 januari 2005, 19:59
dat is dus de pest met modelling amps die geen neutrale stand hebben

Hoezo? Kun je jou amp dan wel op een neutrale stand zetten?

Anyway JvD: met piezo's en een "normale" amp-simulatie (dus niet een high-gain amp) kom je al een end in de richting van een soort van akoestisch geluid. Helemaal perfect kun je het nooit benaderen...

vosarnout
4 januari 2005, 21:27
als je een bv een buizen bak hebt en die zet je in de voor jou neutrale stand, dan heb je toch een versterker "model"aanstaan....
Tuurlijk kun je ook je spider in een neutrale stand zetten, ik zou zeggen kies een zo clean mogelijke versterker simulatie, je high low en mid neutraal zetten en klaar ben je....

vinni
4 januari 2005, 22:47
Heb zelf een parker nitedly, dus ook met Piezo's.

De piezo's zelf over een lampenbak vind ik niet geweldig.
Ik mix ze altijd met een single coil midden of hals/midden.
Over een buizenbak met wat delay, chorus, reverb is het best wel een fraai geluid.

Overigens kan je ook gaan werken met een stereo jack out met een stereokabel en verdeelboxje...het ene signaal naar je buizenbak en de andere naar zo'n acoustisch versterkertje.....vele mogelijkheden.

P.s.....weet iemand soms of je een VG400 tremolo bridge van Wilkinson kan uitrusten met piezo element zadeltjes?

Groet,
Vinni

crapton
5 januari 2005, 14:05
Ik heb zelf het Ghost piezo systeem ingebouwd op een Sheraton II, dus lijkt heel sterk op jouw plaatje. Heb een V-Amp Pro + stereo eindtrap, dus ook modelling.

Ervaringen met dit systeem (!!!!!! ):
1. Pre-amp eigenlijk helemaal niet nodig. Qua sound is e.e.a. op de V-amp goed bij te regelen, dan bedoel ik hoog, mid en laag. Ook geen gezeik met batterijen.
2. V-amp heeft een pre-amp bypass ofwel schakelt het hele modelling deel uit. Verder zit er een tube-pre-amp model in waarbij je uiteraard de speaker modelling kan uitzetten. Dit geeft het best resultaat, maar ook complete bypass werkt prima. Presets stel ik in met footswitch.
3. Ik heb een tweede 3-way switch ingebouwd: top = electr, mid = electr + piezo en down = piezo. Makkelijk, eenvoudig te bedienen. Voordeel - geen stereo kabel nodig of twee amps.

Succes ermee.

crapton
5 januari 2005, 14:05
Ik heb zelf het Ghost piezo systeem ingebouwd op een Sheraton II, dus lijkt heel sterk op jouw plaatje. Heb een V-Amp Pro + stereo eindtrap, dus ook modelling.

Ervaringen met dit systeem (!!!!!! ):
1. Pre-amp eigenlijk helemaal niet nodig. Qua sound is e.e.a. op de V-amp goed bij te regelen, dan bedoel ik hoog, mid en laag. Ook geen gezeik met batterijen.
2. V-amp heeft een pre-amp bypass ofwel schakelt het hele modelling deel uit. Verder zit er een tube-pre-amp model in waarbij je uiteraard de speaker modelling kan uitzetten. Dit geeft het best resultaat, maar ook complete bypass werkt prima. Presets stel ik in met footswitch.
3. Ik heb een tweede 3-way switch ingebouwd: top = electr, mid = electr + piezo en down = piezo. Makkelijk, eenvoudig te bedienen. Voordeel - geen stereo kabel nodig of twee amps.

Succes ermee.

john.3001
5 januari 2005, 14:11
dat is dus de pest met modelling amps die geen neutrale stand hebben


Modeling amps hebben wel een neutrale stand.

@ bert k: lees :roll:


Hoezo? Kun je jou amp dan wel op een neutrale stand zetten?

Mijn cube30 heeft een clean kanaal, dus het kan blijkbaar wel bij modelling amps...

bat
5 januari 2005, 15:32
Een clean kanaal is iets anders dan een neutrale stand. En een Line 6 zal ook vast een clean geluid kunnen produceren.

Wat voor soort versterker je ook gebruikt, er zal altijd een bepaald karakter aan het geluid meegegeven worden. Bij een niet modeling versterker (zeker een buizenversterker) zal dat zelfs eerder meer dan minder zijn dan bij een modeling versterker.

ruezzz
5 januari 2005, 16:56
Ik zou echt een gescheiden circuit aanleggen voor de piëzo.
Dus een aparte jack uitgang op je gitaar.
Anders krijg je in veel gevallen/zalen een aardlus met bijbehorende brom waar je U tegen zegt.
En dan nog heb je, omdat de beide circuits (de gewone elementen en de piëzo) via de brug in verbinding staan,(die weer een aardedraad naar potmeters van je elementen heeft) soms last van een lus.
Ik heb uit ervaring gemerkt dat dit per zaal sterk verschilt, waarschijnlijk afhankelijk van een al dan niet 'vervuild' lichtnet (of TL's in de buurt)
Zolang je clean speelt (ik kon met een volumepedaal het acoustische signaal bijmixen - deze ging rechtstreeks de P.A. in) is er niks aan de hand, maar heb je een vette distortion (op de gewone elementen) dan treedt de brom op.
Deze brom heb ik weer geëlimineerd door een aardelift-schakelaar - ik zou ff moeten checken waar ik die ook weer precies geplaatst heb (waarschijnlijk wordt met de schakelaar de verbinding tussen brug en potmeter onderbroken).

Je hebt niet perse een pre-amp in je gitaar nodig.
Je kan, als via een P.A. speelt een D.I. box gebruiken en de toonregeling via de zaaltafel laten lopen. Je hebt dan wel monitoring nodig om jezelf te horen.
Een externe pre-amp is ook een optie:
Ik gebruikte deze: http://www.bosscorp.co.jp/products/en/AD-5

Ik heb al een tijdje de piëzo-gitaar niet meer gebruikt, maar zal em binnenkort weer es uit het stof halen. Grote nadeel is dat je met twee, (aan elkaar getapete) kabels moet werken, een stereokabel werkte bij mij niet...

Succes