PDA

View Full Version : Actieve elementen of niet?



Marcel2
4 januari 2005, 10:37
Ik ga binnenkort een bas bouwen.
Wat betreft de meeste te gebruiken materialen weet ik wel wat ik wil.
Het enige waar ik nog niet uit ben is de vraag of ik actieve of passieve elementen zal gebruiken. Ik zal sowieso een actieve toonregeling in gaan bouwen.
Ik ben benieuwd naar jullie mening over de voor- en nadelen van actieve, dan wel passieve elementen en hoor graag jullie advies.

John P
6 januari 2005, 15:27
Ik vind actieve elementen warmte missen. Ik heb nu een passieve bas en een actieve en ik grijp toch steeds vaker naar de passieve. Ligt ook aan het soort muziek, die je speelt natuurlijk en wat je lekker vindt klinken.

frenske
6 januari 2005, 16:08
Dat hangt natuurlijk ook helemaal van de elementen af. Ik vind de Barts soapbars juist heel veel warmte hebben.
In het algemeen zijn actieve elementen wat zuiverder.

John P
6 januari 2005, 16:53
Misschien is dat meer het woord: zuiverder. Het soort verschil als tussen buizen en transistor. Ik vind actieve elementen klinischer klinken, meer hifi. Als je dat prefereert is dat natuurlijk prima.

Phyrexian
7 januari 2005, 10:18
Misschien is dat meer het woord: zuiverder. Het soort verschil als tussen buizen en transistor. Ik vind actieve elementen klinischer klinken, meer hifi. Als je dat prefereert is dat natuurlijk prima.

Hifi is wel een goeie benaming. Actieve elementen klinken vaak zuiverder en vooral heel erg helder.

De elementen in m'n actieve G&L klinken in ieder geval ontzettend vol en warm. Passieve elementen verbleken er gewoon tegen.

olaf reijnders
27 januari 2005, 15:45
Ik ga zelf voor de combinatie passieve elementen/ aktieve electronica. Je hebt dan de klankvarieteit van de aktieve electronica met de levendigheid en warmte van de passieve elementen. Persoonlijk zou ik voor Kent Armstrong elementen gaan. Succes met de bouw. :razz:

BassAgent
28 januari 2005, 12:13
Ik heb 2 passieve bassen, en het ligt ook aan je versterker hoe het klinkt natuurlijk. En het ligt er helemaal aan welke muzikale kant je op wil.