PDA

View Full Version : Oorzaak fretbuzz??



Dionyios
14 juni 2002, 22:03
Voordat ik begin wil ik even zeggen dat ik de zoekfunctie al heb gebruikt, dus daar hoeven we het niet meer over te hebben :wink:

Inleidend verhaal:
Ik heb vandaag een fretbuzz ontdekt bij mijn b-snaar. Wanneer ik die snaar een beetje hard raak komt ie dus tegen het laatste fretstaafje aan.

Nou deed de lage E dat ook altijd al, maar ik dacht dat dat kwam omdat ik de action gewoon laag heb staan. Maar nu ik de B-snaar dit ook hoor doen begon ik te twijfelen.

Dat ik mijn gitaar kocht zaten er 0.10-0.46 snaren op. Daarna ben ik geleidelijk aan veranderd naar 0.09-0.42 snaren.

Ok nu de vragen:
1. kan deze fretbuzz nou komen doordat er minder spanning op de hals is komen te staan door de andere snaren?
2. is dit schadelijk voor de hals? en is het dus raadzaam om de hals bij te stellen?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik zit nou eenmaal met deze brandende vraag...
Gr. Dennis


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dionyios op 2002-06-14 22:10 ]</font>

mirage
14 juni 2002, 22:21
schadelijk is het in ieder geval niet als er minder spanning op je hals staat, maar je hebt nu zelf al het probleem ondervonden.

het zal idd kwestie zijn van hals bijstellen

(toen ik dat ging laten doen hoorde ik dat mijn hals krom was, nog onder garantie godzijdank)

sebass
14 juni 2002, 22:28
Het is niet schadelijk. Maarja als je het vervelend vind klinken moet je de hals bijstellen. Het komt inderdaad omdar je er lichtere snaren op hebt gezet. De ampilute is groter omdat de snaren losser hangen om dezelfde toon te produceren als een dikkere snaar voor die toon. Dus tikt deze tegen de hals. Dus moet de hals iets holler. Maar ja echt vervelend is het niet toch. Hoe lager de aktie hoe lekkerder het speelt.

Dionyios
14 juni 2002, 22:31
Ja da's waar maar ik vroeg mij dus af of ik me hals niet aan gort speel als ik er niets aan doe...

Maar het valt gelukkig mee; Da's al een hele geruststelling voor me. :wink:

En Mirage: was dat dan een produktiefout of kwam dat ergens anders door?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dionyios op 2002-06-14 22:33 ]</font>

Ic3gl0vE
17 juni 2002, 22:05
en stel nou je hals is recht, je hebt de 'originele' (dus eerste set) snaren nog op je gitaar zitten en je E snaar buzzt?
wat dan?

SiNiSTRaL
17 juni 2002, 22:08
Als je gitaar al enkele jaren oud is,......dan zijn ze aan vervanging toe, dat je snaren zou oud zijn, dat als je bend, dat dan je vinger opensnijd ofzo :grin:

Ic3gl0vE
18 juni 2002, 16:22
Op 2002-06-17 22:08, schreef SiNiSTRaL:
Als je gitaar al enkele jaren oud is,......dan zijn ze aan vervanging toe, dat je snaren zou oud zijn, dat als je bend, dat dan je vinger opensnijd ofzo &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">


kep de gitaar gekocht in maart... ja ik weet het er moeten nieuwe snaren op maaruh, kweenie hoe dat moet met een floyd rose :$
kga binnenkort toch maar ff naar the american guitarstore dan maar dan moet het wel minder warm worden want met dit weer fiets ik nie naar enschede!

Neals
20 juni 2002, 09:07
ehm, heeft dit niet te maken met het 'een floyd-rose-hoef-je-niet-bij-te-stemmen' fabel????

bijstemmen wil nogal helpen, of zet er gewoon iets dikkere snaren op.