PDA

View Full Version : tekort aan gitaar theorie kennis



JvD.
4 januari 2005, 00:43
Ik vind de combinatie van de chords: E G# en A#m heel mooi.
Maar hoe vind ik uit in welke toonsoort ik hier over heen kan spelen/soleren

[niet te ingewikkeld graag, ik ken bijna geen theorie]

Ik kan eigenlijk alleen mineur en melodische mineur toonladder, maar ik kan alles opzoeken.

alvast bedankt.

Daevren
4 januari 2005, 13:33
Je bent zelf al bang dat iemand een 'ingewikkelde' uitleg geeft. Dus ik denk dat je het beste bij het begin kunt beginnen. Als je dit wilt snappen moet je gewoon wat muziektheorie leren. Leer over intervallen en tonaliteiten, leer de kern van de westerse muziek snappen.

supermagneet
4 januari 2005, 16:41
probeer gewoon mee te spelen op gehoor als je geen theorie wilt leren, en probeer de solo's te beginnen vanuit de greep, heb je de toonladders sneller door denk ik.

Harald
4 januari 2005, 17:37
Ik vind de combinatie van de chords: E G# en A#m heel mooi.


Weet je zeker dat je deze akkoorden bedoelt? Combinatie E en A#m lijkt mij wat ongebruikelijk... Hoe ziet het hele akkoorden schema eruit?

JvD.
4 januari 2005, 20:41
Ik vind de combinatie van de chords: E G# en A#m heel mooi.


Weet je zeker dat je deze akkoorden bedoelt? Combinatie E en A#m lijkt mij wat ongebruikelijk... Hoe ziet het hele akkoorden schema eruit?

jah, het is ook ongebruikelijk, daarom weet ik het niet =] maarjah, ik vinnut heel mooi.. moet ik dan gewoon de A# mineur toonladder der door heen halen, die komt er het meest in voor?

Harald
4 januari 2005, 21:16
:o Tja, over smaak valt niet te twisten. Ik zal wel ouderwets worden :???:

Ligt zo te zien niet echt in een toonsoort, je zou de G# als I kunnen nemen en de A#- als II, dan is de E een verhoogde V:

Over de G# en A#- kun je dan deze tonen proberen:
G#: G# A# C C# D# F G
en dat dan in zijn geheel over het E akkoord een halve toon verhogen naar A: A B C# D E F# G#

De akkoordtonen:
E: E G# B
G#: G# C D#
A#-: A# C# F

G#: G# A# C C# D# F

Maar er zitten hier wel mensen met goede theorie opleiding. Ben wel benieuwd wat die ervan maken, zit ook maar wat te proberen :-?

sneez0r
4 januari 2005, 23:36
De toonladder van Gis-groot (majeur dus) bestaat eigenlijk uit

g# a# b# c# d# e# f## [spreek uit: fisis]

b# is wel, zoals je had opgemerkt, enharmonisch gelijk aan c, e# aan f en f## aan g. G#maj bestaat dus ook uit g# b# d#, en A#m uit a# c# e#. Dat zal niemand je kwalijk nemen, maar op bladmuziek valt het wel op.

Het valt al op dat de akkoorden, op die gis, na geen enkele noot gemeen hebben. Die gis zou je ten eerste kunnen gebruiken om de akkoorden E en G# te verbinden.

Maar wat verder? Het is heel lastig om een toonaard bij deze akkoorden te bedenken. Ik hoor er nauwelijks structuur in, maar ieder diertje z'n pleziertje. :)

Twee methodes:
a) je kan de arpeggio's van de akkoorden spelen. Dus je focussen op de tonen die in het akkoord voorkomen. Hoeft niet eens beperkend te zijn.

b) je kan alle akkoorden los zien.

- de E;
Daar kan je goed E ionisch (majeur) over spelen - e f# g# a b c# d#.
Desnoods kan je van de a een a# maken, of van de d# een d. Het ligt er aan of je die E een Emaj7-klank wilt geven of een E7.
Als dat allemaal te moeilijk is, kan je ook C# minor pentatonic gebruiken, of E major pentatonic.

- die G#;
Zelfde verhaal. G#-majeur staat hierboven. Eventueel van de c# een c## (is dus een d) maken, of van de f## een f#. Makkelijker: E# (=f) minor pentatonic of G# major pentatonic spelen.

- die A#m;
In principe kan je gewoon de toonladder van A#-mineur gebruiken:

a# b# c# d# e# f# g#

Makkelijker: A# minor pentatonic. Je kan ook nog wat aanpassen: van die f# een f## (is g) maken [dan krijg je dezelfde noten als G#-majeur, zie de post van Harald], en misschien zelfs van die g# een g## (is a) maken.

Resultaat van deze methode: elk akkoord krijgt zijn eigen 'klank', omdat je per akkoord een specifieke toonladder gebruikt. Misschien bevalt dat, en kan je er iets leuks van maken. Nadeel is dat je erg gauw krijgt dat de akkoorden volkomen los van elkaar klinken, en je solo wat willekeurig gaat klinken.

Azrael
5 januari 2005, 14:22
LOL..........die akkoorden vind ik totaaaaal niet bij elkaar passen. Klinkt heel onsamenhangend....maarja....ieder zijn meug....

Dai
5 januari 2005, 14:58
Ik vind de combinatie van de chords: E G# en A#m heel mooi.


Weet je zeker dat je deze akkoorden bedoelt? Combinatie E en A#m lijkt mij wat ongebruikelijk... Hoe ziet het hele akkoorden schema eruit?

jah, het is ook ongebruikelijk, daarom weet ik het niet =] maarjah, ik vinnut heel mooi.. moet ik dan gewoon de A# mineur toonladder der door heen halen, die komt er het meest in voor?

als je er niet uitkomt kun je op zich ook proberen om per akkoord de toonladder die daarbij hoort te spelen, dus e grote tertstoonladder, g#grote tertstoonladder en a#kleine tertstoonladder

Voidhead
5 januari 2005, 16:58
LOL..........die akkoorden vind ik totaaaaal niet bij elkaar passen. Klinkt heel onsamenhangend....maarja....ieder zijn meug....

helemaal mee eens, zou die E een F worden dan zou het al beter klinken.

Thom TK
5 januari 2005, 23:24
goewd...ik heb er nooit problemen mee eigenlijk.
Ik heb erg weining kennis van theorie (wat Dai zie...de kleine tertstoonladder ken ik bijv. helemaal niet)...maar ik doe het vooral op gevoel.
Ook bij het schrijven van nummers gebruik ik hele simpele theorie (en ik schrijf dan muziek a la Nightwish e.d.)...