PDA

View Full Version : Wie weet er wat over Martin Gitaren? (Coldplay)



seeyousoon
3 januari 2005, 23:40
Ik zat laatst een dvdtje te kijken van Coldplay. De leadzanger speelt daar op een paar akoestische nummers met een gitaar van Martin&Co.
Ik vind de sound van die gitaar echt fantastisch op die dvd! Wie kan mij wat meer over dit merk gitaar vertellen?

Ik heb even naar de prijzen gekeken en die komen hasst niet onder de 1000 euro! Weet iemand misschien een goedkope dealer of iets dergelijks?

Ik ben benieuwd naar jullie posts! bvd

Wormaap
3 januari 2005, 23:41
Dit hoort een beetje veel in het 'Akoestische Gitaren' forum :)
Maar Martin is 'gewoon' een redelijk oud, behoorlijk goed en onbetaalbaar merk.

Orpheo
4 januari 2005, 00:21
nee, niet met je eens!

heb n baby-martin in mn handen gehad (ook al een goed ding), en die was 475 euro. natuurlijk nog teveel, en ik speel liever op taylors, maar goed....tis dus wel redelijk betaalbaar :wink:

Wormaap
4 januari 2005, 00:24
Ja OK, maar die zijn kleiner enzo, niet dat ze dan slecht zijn maar de normale maat Martins is redelijk aan de prijzige kant voor zover ik weet.

Orpheo
4 januari 2005, 00:27
Ja OK, maar die zijn kleiner enzo, niet dat ze dan slecht zijn maar de normale maat Martins is redelijk aan de prijzige kant voor zover ik weet.

klopt. maar de normale maat martins vind ik niet lekker spelen :razz:

geef mij maar die kleine, is licht, en speelt heerlijk!! vind ik iig. en lekkere tone natuurlijk (heb er maar 15 minuten o pkunnen spelen, maar goed...)

prs
4 januari 2005, 00:51
Je hebt geloof ik de Martin DX1 en de Martin DM die bij Bergmann of Casa Benelly (dacht ik) onder de 800 euro nieuw zitten.
Laatst stond op marktplaats een DM voor 450 euro dacht ik. De tweedehands markt is wat dat betreft wellicht interessanter voor je.
Succes!

(Oh ja, vergelijk ook de bovenstaande Martin's eens met de Taylor 110, zelfde prijsklasse alleen moet je die Taylor ook echt ff horen!).

Edit: het grote verschl tussen de Martin DX1 en de Taylor 110 is dat de Martin een bovenblad heeft van HPL, High Pressure Laminate. Je moet je dat HPL voorstellen als afval van hout wat op andere duurdere martins gebruikt is, daar wordt zaagsel van gemaakt en dat wordt geperst tot een bovenblad (met nog andere technieken). De 110 heeft gewoon een gelamineerd bovenblad. Niet massief dacht ik, maar zeker geen HPL.
De eigenaar van Bergmann heeft mij ooit de Taylor aangeraden (qua constructie, klank en bespeelbaarheid) i.p.v. de Martin.

bert k
4 januari 2005, 01:44
nee, niet met je eens!

heb n baby-martin in mn handen gehad (ook al een goed ding), en die was 475 euro. natuurlijk nog teveel, en ik speel liever op taylors, maar goed....tis dus wel redelijk betaalbaar :wink:
:???: Ik ken de baby Taylor, maar de baby Martin heb ik nog nooit van gehoord.

Ik verplaats dit trouwens maar naar Akoestisch, daar zitten veel Martin kenners.

Harald
4 januari 2005, 08:42
Martin is niet alleen een oud merk, maar ook de bedenker van de Dreadnought. Meer een klassieker eigenlijk :) Zowel voor Taylors als voor Martins geldt dat een goede gitaar (heeft die Taylor 110 een laminaat bovenblad :o voor die prijs?) veel geld kost. Je hebt in beide gevallen dan wel een topmerk in huis. Beide merken zijn trouwens ook 2e hands goed te vinden. (en nog steeds niet echt goedkoop.) Dat kan de moeite waard zijn.

Vergelijking tussen beide moet je dan wel op geluid doen en niet op prijs. Martins hebben een heel ander karakter dan Taylors. En beoordeel ze dan akoestisch (en evt. versterkt) naast elkaar, niet vanaf een dvd. Martins hebben vaak een heerlijk knorrend bas geluid.

Versterkte geluid is weer een ander verhaal. Wat dat betreft lijkt Taylor nu zo'n beetje wat Ovation in de 70er & 80er jaren was. De standaardkeuze voor een akoestische gitaar op het podium in een band. (maar minder extreem als met de ovations toen. er zijn nu tenslotte veel meer bruikbare systemen om een akoestische gitaar te versterken, dan toen.) Weet niet wat voor versterking Martin standaard in zijn gitaren bouwt.

Qua bespeelbaarheid zijn Taylors erg goed. Martin bouwt gitaren met verschillende halzen. Vind zelf de V halzen vreselijk spelen, maar dat is persoonlijk.

SaferSephy
4 januari 2005, 09:42
Martin was voor mijn gevoel vroeger voor de acoustics, wat Gibson voor de electrische gitaren was

Brianmayrulezzz
4 januari 2005, 14:09
in de lage series, zowel martin als taylor, schijn je nogal voor het merk te betalen. Deze zijn dan ook in het oosten geproduceerd.

Ander uiterste is de D50, kost bijna 50.000 dollar, maar of ie mooi is? :wink: :o
http://www.martinguitar.com/guitars/choosing/pImages/D-50%20K2%20Deluxe_n.jpg

prs
4 januari 2005, 14:14
Excuses, de Taylor 110 heeft wel een massief bovenblad. Echter wel gelamineerde zij en achterkanten!

seeyousoon
4 januari 2005, 16:50
Bedankt voor jullie reacties! Het gaat allemaal ver boven mijn budget dus ik kan daar voorlopig alleen van dromen. Nieuw dan.

Wat vinden jullie een goede staalsnarige akoestische gitaar voor ± 500 euro?

Brianmayrulezzz
4 januari 2005, 17:00
kun je goed spul voor krijgen hoor. Met nog iets erbij heb je al helemaal goede shit. Ik weet niet bij welke prijzen Furch start, maar dat schijnen gitaren te zijn met excellent value for money! Gebruik de search optie van het forum maar.
Wil je echt bij het budget van 500 blijven, dan kun je es kijken naar Canadese merken als Simon & Patrick / Art & Luthery (kweet niet precies hoe je het schrijft, beide merken zijn van het Canadese Godin), of de Yamaha CPX serie. Crafter kun je ook bekijken.
Succes!

Harald
4 januari 2005, 17:29
De laatste keer dat ik goedkopere gitaren ging vergelijken (rond de 250 tot 300 Euro) voor een kennis die wilde beginnen met gitaar, was ik erg onder de indruk van het geluid van een Cort. Die waren wel zo slim geweest er Elixer snaren op te zetten. Vond die gitaar (onder de 300 Euro) erg goed klinken vergeleken met andere gitaren in die prijsklasse. Was toch net iets warmer dan de Crafter. (Maar daar vond ze de (extreem smalle) nek weer fijner van en die klonk ook niet slecht) Cort is dus misschien ook de moeite waard. Weet niet of iemand hier meer ervaring met dat merk heeft?

Brianmayrulezzz
4 januari 2005, 21:46
tsja, wederom een verwijzing: www.harmonycentral.com :wink:

seeyousoon
6 januari 2005, 14:23
Bedankt voor jullie replies. Ik zal eens gaan kijken voor een crafter of een cort. Wie weet... :)

Leen Kap
23 januari 2005, 10:52
Het valt mij altijd op dat veel muziekliefhebbers zo krampachtig doen over de prijs van een echt goede gitaar. Ze geven net zo makkelijk €20.000 uit aan een auto die over 8 jaar een restwaarde heeft van 0, terwijl een muziekinstrument van €1500 buitensporig lijkt te zijn. Een goede akoestische gitaar houdt zijn waarde, zeker als je 'm tweedehands koopt. En je hebt er natuurlijk waanzinnig veel plezier van!

Leen Kap
23 januari 2005, 10:52
Het valt mij altijd op dat veel muziekliefhebbers zo krampachtig doen over de prijs van een echt goede gitaar. Ze geven net zo makkelijk €20.000 uit aan een auto die over 8 jaar een restwaarde heeft van 0, terwijl een muziekinstrument van €1500 buitensporig lijkt te zijn. Een goede akoestische gitaar houdt zijn waarde, zeker als je 'm tweedehands koopt. En je hebt er natuurlijk waanzinnig veel plezier van!

cortjakje
23 januari 2005, 11:00
Ik heb een cort ntl20 deze gitaar speelt heel licht en het geluid is ook mooi
:wink:

Leen Kap
23 januari 2005, 11:54
Maar: probeer maar eens een weekje naast een high end gitaar........ Dan zul je toch verschil merken!

Azrael
23 januari 2005, 12:28
Maar: probeer maar eens een weekje naast een high end gitaar........ Dan zul je toch verschil merken!

Zal best maar dat is leuk als je heel goed gitaar kunt spelen. Of geld teveel hebt....

Ikzelf zou mij nu vreselijk ongemakkelijk voelen met een akoestische gitaar van boven de 1000 euro....simpelweg omdat mijn spel het niet rechtvaardigt om zo'n gitaar te hebben.

bert k
23 januari 2005, 14:20
Geloof ik niks van... Ook als je nog een beginner bent weet je absoluut niet wat je overkomt als je een hele mooie gitaar bespeelt. En je gaat ook onmiddelijk beter spelen, echt waar :D

(Ik snap het overigens best als zo'n gitaar te duur is, dat ligt voor de hand.)

Azrael
23 januari 2005, 15:30
Geloof ik niks van... Ook als je nog een beginner bent weet je absoluut niet wat je overkomt als je een hele mooie gitaar bespeelt. En je gaat ook onmiddelijk beter spelen, echt waar :D

(Ik snap het overigens best als zo'n gitaar te duur is, dat ligt voor de hand.)

Ik geloof niet in het feit dat dure gitaren zoveel beter spelen dan goed afgestelde goedkopere. Het blijft een plank met snaren hoe je het ook went of keert. Mijn Ibanez RG3120 was het RG topmodel destijds....speelt beter dan een GRX40 of een squier , maar om nu te zeggen dat er een hemel aan speelgenot openbreekt......nou nee.....
Mits goed afgesteld valt op elke gitaar wel prima te spelen.

Les Pauls bijvoorbeeld spelen in mijn ogen gewoon klote....maar zijn reteduur. Klank is echter een ander verhaal (vind ik ook niks maar ik ben nu eenmaal meer een strat man)

Dat ze beter klinken die goede akoestische gitaren , dat geloof ik graag en dat klopt ook voor de volle 100%.....

Seagull
23 januari 2005, 15:54
Bedankt voor jullie replies. Ik zal eens gaan kijken voor een crafter of een cort. Wie weet... :)'Koop een Seagull of iets uit de godin stal. Super gitaren (en dat voor weinig). Geloof me. Ik wou eerst ook graag een martin D-18 of D-28, maar toen zei mijn gitaar leraar dat ik zijn gitaar (Seagull S6) maar is moest proberen en ik was meteen verkocht. Ga maar is proberen. Ik weet zeker dat het je bevalt.

Succes

Brianmayrulezzz
23 januari 2005, 16:59
ja of dat australisch merk. Ayers, kan dat? Schijnt ook good value for money te zijn...

MonkeyFace
23 januari 2005, 17:35
*MonkeyFace verwacht a.s.a.p. een post van iam in dit topic om je standpunt te onderschrijven*

Ayers schijnt inderdaad een behoorlijk goed merk te zijn, maar ik moet zelf nog steeds een keer zo'n gitaar uitproberen... Voorlopig ben ik prima tevreden met mijn Crafter D6N en mn Ovation Celebrity Deluxe

Leen Kap
23 januari 2005, 20:44
Ayers is Vietnamees.

Het is niet zo dat je aan een echt goede gitaar pas iets hebt als je heel goed kunt spelen. Eric Clapton heeft daarover gezegd dat een heel goede gitaar je ook helpt om goed te spelen.............. Hij zal het wel weten.

Leen Kap
23 januari 2005, 20:44
Ayers is Vietnamees.

Het is niet zo dat je aan een echt goede gitaar pas iets hebt als je heel goed kunt spelen. Eric Clapton heeft daarover gezegd dat een heel goede gitaar je ook helpt om goed te spelen.............. Hij zal het wel weten.

Buzz
24 januari 2005, 09:26
Ja, wie weet leert-ie zelf ook eens spelen :D

belg
24 januari 2005, 10:51
Ik ben er zo een die nu sinds twee jaar er achter is dat ie ws wel de rest van zijn leven zal blijven spelen. Daar hoort voor mij dus wel een gitaar bij die prima speelt en klinkt.

Ben dus overgestapt van een matige aria naar een martin d-15 en een breedlove ac25-sm ( met fishman element ). Heb dus ff financieel uitgepakt. Maar he als je weet dat je je hobby zal blijven beoefenen, dan wil je toch dat het blijft klinken?? En overstappen van zeer matig naar gewoon goed hout, met bijbehorende klank, hoort daar imo bij!
Of ik ooit nog overstap naar een echte top-gitaar hangt van mijn progressie af, maar dat het iets zal kosten is duidelijk. Ik heb liever een echt goede gitaar die mij in vervoering helpt te brengen dan een of andere mooie auto of zo. Daar komt tenslotte geen muziek uit....

@ picker: heb nog steeds de douane niet op mijn dak....

Buzz
24 januari 2005, 15:33
Hee Belg!

Vertel eens wat meer over die Breedlove. Schijnt constructief een heel goeie gitaar te zijn. Maar hoe klinkt-ie??? Ik heb er dus geen ervaring mee.