PDA

View Full Version : kort vraagje mbt meerder amps



Mr.Bluesbreaker
3 januari 2005, 23:00
Goed, even weer zo'n typische noob vraag van mij, het volgende:

Ik heb een TSL halfstack, en een Roland JC-120 combo.
Die zet ik bij gigs op mekaar, dus eerst vanaf de grond: cab, JC, TSl top.
Punt is, ik had het laatste thuis mooi opgesteld, en als ik via een stekkerdoos met zo'n 6 stroomdingtjes beide amps erinplug en aanzet, komt er heel-erg-veel-ruis op de JC, van de TSL top. Wordt minder als ik hem optil, de top. Nu vroeg ik me af, (omdat ik de JC in het oefenhok heb staan kan ik het niet testen) kan ik gewoon beide amps in verschillende stekkerdozen/verlengsnoeren drukken om de ruis te verminderen, of moet ik de TSL dmv. bijvoorbeeld een paar blokken hout/flightcase ophogen zodat de eindtrappen niet mekaar "aansteken"? :???:

Wormaap
3 januari 2005, 23:02
Gewoon verder uit elkaar zetten, althans dat zou ik doen :)

andy
3 januari 2005, 23:26
Je kunt ze aansluiten op verschillende stekker dozen. Deed ik idt ook wel in de repetitieruimte als ik twee full stacks voor de gein een flink stuk van elkaar afzette.
Maar ook naast elkaar staand gaven ze niet meer ruis af dan normaal.

Maar misschien snap ik het hele verhaal niet goed. :wink:

Mr.Bluesbreaker
3 januari 2005, 23:34
Wacht even hoor....
2 full stacks in het oefenkot....
Andy, jij was toch van Mars niet :-D
Maar misschien helpt het idd met verschillende stekkerdozen, ik bedoel eignelijk 2 eindtrappen onder elkaar gestapeld enzo.

Firebird
4 januari 2005, 00:51
Mr. Bluesbreaker,

probeer eens allebei de amps op 1 stekkerblok, en dan een geaard en de ander niet. Dus bij een van de stekkers een plastic zakje ofzo afschermen bij de aarde (aarding??). Als het goed is moet het werken en heb je (veel) minder ruis.

Give it a try!!

johantipker
4 januari 2005, 03:15
Hee gasten,

haal liever geen geintjes uit met niet aarden en zo.... aarden is van levensbelang ivm het (vrijwel) uitsloten van het risico van elektrocutie en ook ter vermindering van ruis enzo, de officiele manier om 2 amps met elkaar te verbinden is dmv di-boxjes, 1 amp sluit je dan groundlifted aan of via de xlr-output, stekkers gewoon in een geaard stopcontact, de amps blijven dan aarde "zien" uit het net, maar je krijgt geen aardlus die een brom veroorzaakt, instralings ruis van amps die op elkaar instralen (veroorzaakt door strooiveld van netrafo's voorkom je inderdaad door ze iets uit elkaar te zetten en/of ze iets tov elkaar te draaien), wel gave rig trouwens!

pol
4 januari 2005, 10:12
hoe lopen die aansluitingen nu juist ?
gaat de gitaar naar beide versterkers of sluit je de ene versterker op de andere aan ?
Wat wil je doen met deze setup ? De JC-120 voor clean gebruiken en de marshall voor distortion ?
Anyway, als je wil afwisselen tussen de marshall en de roland heb je een A/B box nodig waarvan de signalen geisoleerd zijn van mekaar. bv, van Lehle, Palmer, Radial Switchbone, etc....

Mr.Bluesbreaker
4 januari 2005, 17:02
Nee, gewoon van onze forumbouwer Speedemon heb ik een A/B switcher.
Ik gebruik inderdaad de JC voor puur clean, de TSL voor lichte OD en wat zwaarder scheurwerk. Dus gewoon alleen keuze of de ene of de andere.
Wat zou het beste zijn denk je dan -met aarding enzo weet ik het ook inet helemaal of dat goed is?

bert k
4 januari 2005, 17:26
Ik denk dat je last heb van instraling/ De voeding van de ene straalt in op de andere amp. Dan is verder uit elkaar een optie, of afchermen met geaard metaal.
Ik ben bang dat het niet veel te maken heeft met je 220 aansluiting.

andy
4 januari 2005, 17:49
Wacht even hoor....
2 full stacks in het oefenkot....
Andy, jij was toch van Mars niet :-D
Maar misschien helpt het idd met verschillende stekkerdozen, ik bedoel eignelijk 2 eindtrappen onder elkaar gestapeld enzo.

Nee niet van Mars, maar ik mag toch wel eens wat uit proberen?? :wink:

Trouwens wel geaard spelen AUB.

Mr.Bluesbreaker
4 januari 2005, 18:12
Ok mensen, bedankt voor de reacties. Dat afschermen met geaard metaal lijkt me op zich wel een optie, alleen wat ik ook merkte is als ik mijn TSL top optilde, verder van de JC dus, werd de ruis minder. Dus ik dacht: laten we gewoon eens een centimeter of 10 de top omhoog doen met gewoon een paar blokken ertussen. Wordt het hele gevaarte hopelijk niet minder stabiel, maargoed maar eens experimenteren.

Wordt het toch niks, probeer ik je tip uit Bert K, van het metaal, alleen hoe en wat scherm ik dan precies af, je bedoelt toch niet dat ik een soort hekwerk a la ENGL eromheen moet gaan bouwen ofzo:)
Wat zou ik het beste kunnen afschermen in dat geval?