PDA

View Full Version : 18 Watt zelfbouw



bert k
3 januari 2005, 21:10
Zo, nu is mijn zelfbouwprojekt toch echt begonnen. Het wordt een 18 Watt TMB, schema komt van het 18 watt forum, en zelf prutsen we ook nog wat. Frits van M heeft de supervisie, die weet echt van buizen, en ik kan niet meer dan netjes solderen :D Frits is ook begonnen met zijn eigen bouwsel; ik hoop dat hij eerdaags een eigen topic start.
We doen alles echt zelf: chassis begon met een plaat aluminium, waar nu gaten in zitten. Grondverf zit erop, en morgen ga ik het spul zwart spuiten.

http://www.home.zonnet.nl/bert57/chassis.jpg
http://www.home.zonnet.nl/bert57/chassis2.jpg

Het gaat een leuk samenraapsel worden. Powertrafo goedkoop van Internet, en de uitgangstrafo komt uit een erfenis... Ben benieuwt wat het wordt.
O ja, het wordt een top. Er gaat een 2 x 12 kastje onder komen, ik heb nog een stel 20 Watt Greenbacks liggen.

Jeroenvanhulsteijn
3 januari 2005, 21:16
Spannend!

Waarom heb je voor de 18w gekozen?

Waarin ligt jouw persoonlijke inbreng (schema??) ?

Veel suc6 ermee iig! Dit zijn altijd leuke topics om te volgen.

Mr.Jay
3 januari 2005, 21:41
We doen alles echt zelf: chassis begon met een plaat aluminium, waar nu gaten in zitten. Grondverf zit erop, en morgen ga ik het spul zwart spuiten.

Welke dikte ALU heb je gebruikt ? buigt niet door ?
Speciaal gereedschap nog om de grotere gaten te maken ?
Die 2 "dingen" die er voor liggen zijn de zijkanten ?....hoe zet je die nog vast ?

JaY

birt
3 januari 2005, 22:17
das een leuke amp. spijtig dat ik nog geen goede pt heb voor de mijne

Negative K3 fan
3 januari 2005, 22:24
ziet er veelbelovend uit!

ik ga na mn champ>hi octane denk ik een firefly bouwen :)

bert k
3 januari 2005, 22:31
Spannend!

Waarom heb je voor de 18w gekozen?

Waarin ligt jouw persoonlijke inbreng (schema??) ?

Veel suc6 ermee iig! Dit zijn altijd leuke topics om te volgen.

Het wordt een 18 watt omdat... het een populair ontwerp is, met een mooie sound, ...omdat het met wat hulp best wel te bouwen is, niet heel moeilijk, maar ook niet te simpel. ...omdat ik dus uit een erfenis een perfekte OT te pakken had ...omdat Frits uit die erfenis de KT66 buizen geconfiskeerd had, maar hij had nog wel een paar EL84 liggen...

Welke dikte ALU heb je gebruikt ? buigt niet door ?
Speciaal gereedschap nog om de grotere gaten te maken ?
Die 2 "dingen" die er voor liggen zijn de zijkanten ?....hoe zet je die nog vast ?


We hebben anderhal alu, dat moet dik genoeg zijn. Ik zag op een hoop fora dat met anderhalf gebruikte. Als het toch gaat doorbuigen zet ik er wel een T-stukje in, overlangs.
Die gaten boren was lachen! Ik zat ook al aan speciaal gereedschap te denken, wat ik niet heb. Toen kwam Frits met het idee om gewoon een speedboor te gebruiken... :o (Ja, maar die zijn voor hout! Nou en? Gewoon boren!) Dat werkt dus perfekt! Beetje koelen met spiritus, en als boter!
Die twee dingen zijn idd de zijstukken. Ga ik gewoon met boutje-moertje vastzetten. Wel zelfborgend trouwens...

O ja, eigen inbreng: hij krijgt twee gelijkrichtbuizen. We hadden de goeie niet, en Frits had deze nog liggen. Gaan parrallel, dat werkt ook...
En hij krijgt een triode/pentode schakelaar. En een Groen Oog! Als op een ouwe buizenradio :D

nicoverduin
3 januari 2005, 22:38
Mocht je het nog niet weten, Ik heb er al eens een gebouwd. Kijk maar op http://home.wanadoo.nl/nico.verduin

:-D NIco

bert k
3 januari 2005, 23:13
Ja, dat is die blauwe! Mooi man, maar jij hebt echt een replica gemaakt, dat gaat me nooit lukken. Ik wil zo uniek mogelijk eindigen. Ik ga de kast (van de top) misschien maken van een stuk aanrechtblad wat ik nog heb staan... (wel heel mooi grijs gespikkeld, en beslist waterdicht :D )
Ik moet trouwens nog een 2 x 12 in elkaar zetten... Weet iemand wat? Wat kan je het beste met twee 20W Greenbacks bouwen? Ik offer een 4 x 12 op, die zou ik kunnen doorzagen, plankje erop, klaar.

Negative K3 fan
3 januari 2005, 23:19
2 gelijkrichtbuizen, dan wordt het wel een glasbak :) trekt de pt dat trouwens?

bert k
3 januari 2005, 23:23
De pt trekt het wel, die is in feite veel te groot, we moeten de spanning flink omlaag zien te krijgen, die zit nu nog ver boven de 400 volt. Maar eerst maar eens kijken wat er van overblijft met die flessenwinkel :D

Mr.Jay
3 januari 2005, 23:26
We hebben anderhal alu, dat moet dik genoeg zijn. Ik zag op een hoop fora dat met anderhalf gebruikte. Als het toch gaat doorbuigen zet ik er wel een T-stukje in, overlangs. Die gaten boren was lachen! Ik zat ook al aan speciaal gereedschap te denken, wat ik niet heb. Toen kwam Frits met het idee om gewoon een speedboor te gebruiken... :o (Ja, maar die zijn voor hout! Nou en? Gewoon boren!) Dat werkt dus perfekt! Beetje koelen met spiritus, en als boter!
[/quote]

mooi, ik heb ook dun ALU gebruikt voor mijn TUBEREVERB, ging prima, zitten natuurlijk ook maar kleine trafootjes in, weegt allemaal niks, maar moet zeggen, voor een amp-chassis zou ik het nooit gebruikt hebben, was te dun. Ook kun je de boven- en onderkant , omdat ie hangt ook, naar elkaar buigen.
Gaten heb ik ook met een speedboor gemaakt, gaat heel goed ja.
Ziet er prima uit allemaal.

http://home.hetnet.nl/~mrjay/index.html
hier staan mijn resultaten

JaY

nicoverduin
3 januari 2005, 23:29
Ik werk alleen nog maar met staal 1.5 mm. Verder heb ik de juiste handponsers en konische boren. Laatst weer een paar in de VS gekocht.

Verder ben ik nu aan het experimenteren met uitbesteden....

Groetjes
Nico :-D

Negative K3 fan
3 januari 2005, 23:36
De pt trekt het wel, die is in feite veel te groot, we moeten de spanning flink omlaag zien te krijgen, die zit nu nog ver boven de 400 volt. Maar eerst maar eens kijken wat er van overblijft met die flessenwinkel :D

mja had ik ook last van, toen heb ik een 10k 5w direct na de rectifier gezet, dat was wat overkill, mn b+eindigde bij de 226, dat is voor jou asl een redelijk beind in de richting kwa el84s toch?

ik had trouwens een 350-0-350 schema is wel in mijn topic te vinden

bert k
3 januari 2005, 23:49
Dat was ook ons plan. Eers maar eens die voeding in elkaar zetten, en kijken hoeveel we meten. En dan idd met een dikke weerstand. (Of iets anders wat licht geeft? :D )

Frits van Mourik
4 januari 2005, 01:38
Zo, nu is mijn zelfbouwprojekt toch echt begonnen. Het wordt een 18 Watt TMB, schema komt van het 18 watt forum, en zelf prutsen we ook nog wat. Frits van M heeft de supervisie, die weet echt van buizen, en ik kan niet meer dan netjes solderen :D Frits is ook begonnen met zijn eigen bouwsel; ik hoop dat hij eerdaags een eigen topic start.
We doen alles echt zelf: chassis begon met een plaat aluminium, waar nu gaten in zitten. Grondverf zit erop, en morgen ga ik het spul zwart spuiten.
Het gaat een leuk samenraapsel worden. Powertrafo goedkoop van Internet, en de uitgangstrafo komt uit een erfenis... Ben benieuwt wat het wordt.
O ja, het wordt een top. Er gaat een 2 x 12 kastje onder komen, ik heb nog een stel 20 Watt Greenbacks liggen.

Ha, wacht maar tot ik mijn zwaar gepimpte bak den volke toon!
Chassis +/- zoals dat van Bert, maar dan metallic hoeren-roze gespoten.
Buizen: AZ4, 150C1, KT66, 6SN7, 12SL7. Allemaal uit de jaren '40.
Als dàt geen vintage-sound oplevert! :razz:

Franc
5 januari 2005, 21:42
Allemaal woorden Frits :-D
Foto's willen we zien! :D

Ziet er goed uit Bert!

jor15
6 januari 2005, 12:37
Een vraag aan Bert (en andere bouwers): wat voor montage draad gebruiken jullie zoal en waar kun je dit kopen in Nederland?

Tot nu toe heb ik van die Velleman setjes montagedraad gebruikt, maar die vind ik eigenlijk te iel ofzo. Ik ben eigenlijk op zoek naar fatsoenlijk solid core draad in Nederland, en niet per 100 meter.

Bert: veel plezier en succes met de bouw!

Bedankt alvast,

Groeten van Joris

nicoverduin
6 januari 2005, 19:08
Ik gebruik tegenwoordig Teflon draad. brandveilig; kl...te om mee te strippen maar wel erg mooi.
Ik koop af en toe een hele klos.
Nico :-D :-D

bert k
6 januari 2005, 20:54
Eigenlijk nog niet over nagedacht... Ik kreeg vanmiddag een dikke doos van Tubetown binnen (dat is: onderdelen. Geen Duitse dame...) dus ik kan vooruit voorlopig.
Ik zie zo hier en daar verhalen over cloth wire en/of teflin wire. Wie heeft hier een mening over?

jor15
6 januari 2005, 21:30
Hmmm, misschien is Teflon draad inderdaad wel een goed idee. Afgezien van het strippen is misschien een ander nadeel dat je maar één kleur hebt (toch?). Van de andere kant: dan wordt het wel rendabeler om een rol te kopen.

Cloth wire lijkt me persoonlijk niet zo prettig: schijnt ook lastig te strippen en het is vrij duur. Het ziet er alleen lekker vintage uit, maar dat boeit me niet zo. Qua binnenkant van de versterker dan :-)

Ik was eigenlijk half en half van plan om een paar verschillend gekleurde rollen PCV draad bij RS Components te kopen, maar ik denk dat ik eerst maar een stukje Teflon ga proberen.

Joris

Negative K3 fan
6 januari 2005, 23:28
ik heb gewoon allerlei solid core troep gebruikt wat mn vader op zoder had liggen, lekker dikke draden voor alle ground connecties.

bert k
6 januari 2005, 23:33
Voordeel van mooi zwart verkolend PVC draad is dat je ziet waar het fout gaat :-D

Mr.Jay
7 januari 2005, 00:35
Cloth wire lijkt me persoonlijk niet zo prettig: schijnt ook lastig te strippen en het is vrij duur. Het ziet er alleen lekker vintage uit, maar dat boeit me niet zo. Qua binnenkant van de versterker dan :-)Joris

Ik gebruik zelf uitsluitend pushbackwire, ofwel clothwire.
hoef je NIET te strippen, je schuift effe stukkie stof terug, solderen, en klaaro. Gaat supersnel, het is stijf, je kunt hetperfect in allerlei hoeken en bochten leggen.
En ...inderdaad helaas jammer : het ziet vintage uit.
Bij FNS is het verkrijgbaar en zó duur is het niet, of je moet 10 amps in de maand willen bouwen, maar voor die ene hobby-amp......

JaY

Frits van Mourik
7 januari 2005, 02:32
Ik gebruik tegenwoordig Teflon draad. brandveilig; kl...te om mee te strippen maar wel erg mooi.
Ik koop af en toe een hele klos.
Nico :-D :-D

Hoi Nico,

Afgezien van de brandveiligheid, wat is er verder voor voordeel aan teflon-isolatie?

En Mannen van de Zelfbouw:

Waarom prefereren jullie massief boven soepel draad?

-Frits

Franc
7 januari 2005, 08:50
Ik niet hoor.
In prinvcipe vind ik soepel draad prettiger werken. Dat kun je nog eens ergens onder duwen enzo.
Als een stuk massief draad net iets te langs is kun je heel veel moeite hebben het weg te moffelen. Massief draad moet je eigenlijk vooraf op de juiste lengte maken en in de goeie vorm buigen.

Het ziet er wel cool uit natuurlijk, met cloth vooral. Lekker vintage.

jor15
7 januari 2005, 09:42
Jay: ik heb een paar PT's gekocht bij FNS en de 6.3V draden die daar aanzitten zijn cloth wire. Probleem daarbij is dat er nog een extra laagje over de koperdraad lijkt te zitten wat het solderen bemoeilijkt. Meestal schraap ik een stukje van de koperdraad af voordat ik het soldeer. Hoort dit zo, of doe ik iets fout?

Frits: het prettige aan masieve draad vind ik dat je het erg goed in een bepaalde route kunt leiden, dat is iets lastiger bij soepele draad.


Voordeel van mooi zwart verkolend PVC draad is dat je ziet waar het fout gaat

Lach me uit, maar dat vind ik eigenlijk inderdaad best handig :-)

Mr.Jay
7 januari 2005, 09:50
Jay: ik heb een paar PT's gekocht bij FNS en de 6.3V draden die daar aanzitten zijn cloth wire. Probleem daarbij is dat er nog een extra laagje over de koperdraad lijkt te zitten wat het solderen bemoeilijkt. Meestal schraap ik een stukje van de koperdraad af voordat ik het soldeer. Hoort dit zo, of doe ik iets fout?

hoort zo, het is dikke draad, loopt veel stroom door en hj is gelakt.
Die cloth is wat moeilijk te verwijderen inderdaad, daarna stukie blank vijlen. Twist em ook !
Ben benieuwd of je op 6,3V uitkomt :D [/quote]


Frits: het prettige aan masieve draad vind ik dat je het erg goed in een bepaalde route kunt leiden, dat is iets lastiger bij soepele draad

precies, en vandaar mijn voorkeur voor clothwire > het is massief maar niet TE dik, je kunt makkelijk buigen een in vorm leggen, maar hetheeft ook een hoogwaardige kern en je hoeft niet te strippen, bedraden gaat écht super snel > 1 punt solderen, leggen op maat, afknippen , stukkie terugtrekken en vastsolderen, klaaro.

JaY

nicoverduin
7 januari 2005, 10:01
Ik ben nog steeds tevreden met teflon. Ik vind het ook veiliger. Ik maak me wat zorgen over het cloth wire bij vocht. Zeker als ik een amp bouw voor een ander.

NIco

jor15
7 januari 2005, 10:19
Ben benieuwd of je op 6,3V uitkomt

Ja hoor, dat klopt precies. Ik ben tot nu toe redelijk tevreden met de FNS trafo's. Bedankt voor de bevestiging qua lak op de draad!

Ik denk dat ik het allebei maar eens ga proberen. Wel handig bij clothwire dat je geen striptang nodig hebt, dat klinkt goed.

matto
7 januari 2005, 11:28
Jay, heb jij slechte ervaringen met Fns trafos?
Ik lees zo af en toe in je berichten dat je twijfelt aan de kwaliteit van de Fns trafos. :o

Mr.Jay
7 januari 2005, 22:12
Ben benieuwd of je op 6,3V uitkomt

Ja hoor, dat klopt precies

Nou zeg ! da's knap.
JaY

Mr.Jay
7 januari 2005, 22:15
Jay, heb jij slechte ervaringen met Fns trafos?
Ik lees zo af en toe in je berichten dat je twijfelt aan de kwaliteit van de Fns trafos. :o

Ze zijn goedkoop en mooi gemaakt, maar de spanningen van de voedingstrafoos kloppen niet vaak. Zou beter moeten.
Maar verwacht ik teveel voor zulke prijzen....

JaY

bert k
9 januari 2005, 23:20
Zo, ff updaten. Chassis is gespoten, de onderdelen zijn binnen, en het bordje is bijna af. Ik heb een mock up gemaakt, en hij wordt best mooi... Nou nog het frontje. Ik wil een plexi frontje maken, dus stuk acrylglas gekocht, maar wat een splijtzooi is dat! Hoe moet je dat zagen? Iemand?

http://www.home.zonnet.nl/bert57/zwartbuiten.jpg

http://www.home.zonnet.nl/bert57/zwartbinnen.jpg

EdJ
9 januari 2005, 23:35
Hee,ziet er goed uit!
Ik kan het op de fotò niet zo goed zien maar als ik het goed heb heb ik voor mijn eerste versterker hetzelfde board materiaal gebruikt.
Als ik daar een tip over mag geven;plaats iets onder het board(een stuk pertinax ofzo)want bij mij vielen wat van die dingetjes waar je aan soldeert(geen idee hoe die heten)uit hun gaatjes.Kan aan mij gelegen hebben natuurlijk maar die ellende wil ik je graag besparen vandaar.
Succes!
Ed

EdJ
9 januari 2005, 23:37
O sorry,bij jou hangt ìe ondersteboven dus dan hoeft het natuurlijk niet.
Sorry,Ed

matto
9 januari 2005, 23:57
zaag het perspex tegelijkertijd met een stuk triplex dan splijt het niet zo makkelijk.

Franc
10 januari 2005, 08:23
Acrylglas is normaal gesproken heel makkelijk te zagen hoor.
Beschermlaagjes laten zitten en met een goeie scherpe houtzaag rustig zagen, geen probleem.

Ik heb het eerst geprobeerd te snijden met een stanleymes, maar dat is een ramp. Je schiet heel makkelijk uit.

Mr.Jay
10 januari 2005, 09:52
Acrylglas is normaal gesproken heel makkelijk te zagen hoor.Beschermlaagjes laten zitten en met een goeie scherpe houtzaag rustig zagen, geen probleem.
Ik heb het eerst geprobeerd te snijden met een stanleymes, maar dat is een ramp. Je schiet heel makkelijk uit.

Is een houtzaag niet té grof ? mij lijkt een fijntandige ijzerzaag geschikter hiervoor.
JaY

Franc
10 januari 2005, 10:39
Nee gaat prima met een houtzaag.

Ik vind dat gepriegel met zo'n ijzerzaag altijd zo'n gedoe.
Je moet zonder houder zagen omdat je anders vastloopt en echt recht zagen gaat ook niet.

Je kunt acryl naderhand ook heel goed bewerken met een vijl om de rand weer mooi glad te krijgen.

skabouter
10 januari 2005, 18:16
http://www.home.zonnet.nl/bert57/zwartbuiten.jpg

mooi hoor, jongens ! ziet er tof uit ! wat zijn de controls nou allemaal ?

ennuh, moet deze niet bij moderne amp, hij is toch in 2005 gebouwd :wink:

birt
10 januari 2005, 18:57
http://www.home.zonnet.nl/bert57/zwartbuiten.jpg

mooi hoor, jongens ! ziet er tof uit ! wat zijn de controls nou allemaal ?

ennuh, moet deze niet bij moderne amp, hij is toch in 2005 gebouwd :wink:
inputs kanaal 1, mastervolume, volume, inputs kanaal 2, volume, treble, mid, bas


of zoiets :D

Negative K3 fan
10 januari 2005, 19:17
erg netjes bert ik word al bijna jaloers :)

Frits van Mourik
10 januari 2005, 23:33
Allemaal woorden Frits :-D
Foto's willen we zien! :D

Ziet er goed uit Bert!

Nou, OK, hier dan:

http://www.studiohetpand.nl/pics/amp8.jpg


Nog lang niet af, maar groeiende...

bert k
18 januari 2005, 13:45
JOEHOE, geluid! :-D Gisteren de eerste test gedaan. Op een externe voeding, de voeding van de amp is nog niet af.
En ja hoor, geluid. Wel een brom aanwezig, dus daar moet wat aan gebeuren. Normale kanaal werkt goed, TMB kanaal oscileert iets, maar geeft ook geluid. Veelbelovend geluid, maar het was laat, en het speakertje was klein, dus de klank moet nog ff wachten.

Alles gaat dus lekker. Binnenkort de voeding afmaken, en wat toeters en bellen inbouwen. (Pentode/triode schakelaar, negatieve feedback)

H.Manback
18 januari 2005, 14:09
:cool: blijft toch altijd erg mooi als er voor het eerst geluid komt uit een zelfbouw he :) (niet dat ik een veteraan ben met 2 effecten gebouwd :razz:)

Negative K3 fan
18 januari 2005, 18:18
hey bert weetje het zeker van dat pentode triode etc?

ik hoor namelijk vaak dat mensen toch altijd in pentode stand spelen omdat triode gewoon minder klinkt en ik hoor ook dat als mensen een feedback sxchelaar bouwen die schakelaar altijd in een stand houden, kun je beter experimenteren totdat je de juiste waardes daarvoor hebt...

bert k
30 januari 2005, 19:34
Zo, ff update. Het geheel is bedraad, en uitgetest op een 4 x 12. OMG.... wat gaat dat ding hard! Ik kon maar kort spelen vanwege de buren, maar van de week gaan we testen in de studio.

Eerst de foto's:
http://www.home.zonnet.nl/bert57/amp.jpg

De amp, van links naar rechts, ECC83, drie keer, EL84 twee keer Philips Miniwatt, dan links naast de trafo twee EZ80 parallel. Volgens schema moest het EZ81 zijn, maar die hadden we niet, en dit werkt prima. De trafo levert een gruwelijke 450 volt, maar de gloeispanning van de gelijkrichters is maar 4 volt, dus die buizen worden niet echt wakker. Resultaat: een keurige 320 volt. Midden voor de trafo staat een EM80, das een groen oog! Nog niet aangesloten, maar die moet als een soort VU meter gaan werken. Beetje onzin natuurlijk, maar het staat mooi!


http://www.home.zonnet.nl/bert57/stack.jpg


De cab is geladen met 4 Celestion G12M Greenbacks, 20 Watt, 16 ohm, uit ongeveer 1965, ouder dan de meeste bezoekers hier :-D Charvel model 4 spreekt voor zich.
http://www.home.zonnet.nl/bert57/darmen.jpg


Bedrading is echt nog spagetti, sorry :D Ik moet alles nog netjes bij elkaar binden, dat komt nog. (hoop ik)
Ik had het hele spul op een bordje geplakt, met de lay out van 18Watt.com, maar de bedrading werd echt lang, dus ik heb de helft er weer afgesloopt en direct op potmeters en buisvoeten gezet. Klinkt heel wat beter!
Trafo's heb ik mee geboft. De voedingstrafo heb ik gewoon van Marktplaats. Behoorlijk aan de zware kant, (in twee opzichten, hij weegt als lood :) ) maar echt berekend op alles wat ik nog ga verzinnen. De OT is een Amroh, NOS zegt men dan, maar ik heb hem uit een erfenis van een ouwe overleden electronicus.

Ik ga nu door met het houten kastje verzinnen. Ik zal hier wel weer een plaatje posten. Ik verklap niks over het uiterlijk, behalve dat er een vensterbank bij komt kijken...

Mods ga ik nog wel uitvoeren. De toonregeling leent zich daar voor, en Frits had een handig progje waar je de toonregeling in kon simuleren, dat moet ie zelf maar ff uitleggen.
@NK3: weet je, zo'n pentode/triodeswitch is in vijf minuten inhebouwd, dus ik ga gewoon luisteren hoe het klinkt. En die neg. feedback is ook simpel. Daar lees ik van dat die wel fijn is om een wild scheurend kanaal te temmen, maar daar heb ik al een normaal kanaal voor. Maar ik hang het er zeker ff in. Ook nuttig zou een effectloop zijn, of een galm. Daar moet dan wel weer een buisje voor bijkomen, maar goed, plaats genoeg...

Ik zit zo langzamerhand te denken over een vervolgprojekt; ik denk iets heel lichts. Ik dacht dat een 18Watt een huiskamer/oefenversterker was, maar dit geweld kan ik mijn buren echt niet aandoen... Iets an 1 Watt of zo, ik een handzaam koffertje misschien.

V!N
30 januari 2005, 20:05
http://www.home.zonnet.nl/bert57/darmen.jpg
Bedrading is echt nog spagetti, sorry :D Ik moet alles nog netjes bij elkaar binden, dat komt nog. (hoop ik)

Ik vind het meer een rattennest. ;)


Gefeliciteerd Bert ! Een eerste bouw waar meteen al geluid uit komt, ik ben trots op je ! :)

Weinig Watt kan al erg luid zijn en de 18 Watt is een mooi voorbeeld van ouderwets blazen. :) Je komt er mee boven de drummer uit en hebt een fantastisch scheur-geluid .. wat wil je nog meer ! Oh ja, thuis ook kunnen spelen. Er zijn vrij eenvoudige "L-pads" te bouwen die je als attenuator kunt gebruiken als je thuis speelt.
Maar misschien kun je jezelf eerst afvragen of een kleinere kast dan je 4x12" voor thuis een handiger project is. :)

Leuk persoonlijk tintje, dat kattenoog. :-D Dat zat ook in mijn eerste buizenversterker.

Dat was een grote houten Philips radio met bovenop een platenspeler voor 33, 45 en 78 toeren, platen op 16 toeren waren er toen al nauwelijks meer. Achterin stopte ik een standaard electriciteits-snoer in de ingang voor de bandrecorder en aan de andere kant had ik de plug van een oude hoofdtelefoon geknoopt en met een stukje cellotape vastgezet. :)

Dan op de andere radio een plaat van Golden Earring en meerocken tot zuslief kwaad binnenkwam dat ze zo geen huiswerk kon maken. :)

bert k
30 januari 2005, 21:09
Haha, ja, ouwe radio's, geweldig! Mijn eerste was een versterker uit een jukebox! De vader van een vriendje had een bedrijf in die dingen en dus een pakhuis vol ouwe zooi. Stapels buizenamps...

En die 4 x 12 is voor thuis natuurlijk wat over the top. :D Ik ga nog wel een kastje bouwen. 2 x 12 denk ik, maar Frits heeft nog een 1 x 12 cabje liggen, dus wie weet, ff testen.

Negative K3 fan
30 januari 2005, 23:30
links naast de trafo twee EZ80 parallel. Volgens schema moest het EZ81 zijn, maar die hadden we niet, en dit werkt prima. De trafo levert een gruwelijke 450 volt, maar de gloeispanning van de gelijkrichters is maar 4 volt, dus die buizen worden niet echt wakker. Resultaat: een keurige 320 volt.

de ez's hebben wel indirect verhitte kathodes he, is het dan niet belastend om hem op 4 ipv 6,3 volt te laten lopen?

Negative K3 fan
30 januari 2005, 23:32
en ik had je van te voren al wel kunnen vertellen dat het hard zou gaan. ik ga voor mezelf als volgende avontuur een firefly maken, met een 12au7 als eindbuis voor een watt of 1,5, nog steeds wat te luid, maar wel lijp, franc of nico verduijn ofzo heeft er al 1 gebouwd.

bert k
30 januari 2005, 23:52
Al sla je me dood, volgens Frits kan het geen kwaad, die 4 volt. Het enige wat he dan krijgt is dat de elektronenstroom minder efficient is. En daar waren we wel blij mee.
Ja, ik wist wel dat die dingen kogelhard gingen, maar erover lezen is heel wat anders dan het zelf meemaken :-D Bertje is blij...
Waar staar er ergens een schema van die firefly?

Negative K3 fan
31 januari 2005, 00:04
http://home.cfl.rr.com/dbhammond/ff.htm

bert k
31 januari 2005, 19:08
Zo, ff snel wat samples opgenomen:

Clean kanaal, halselement: http://www.bertk.tomaatnet.nl/cleanhals.mp3

Zelfde kanaal, nu brugelement: http://www.bertk.tomaatnet.nl/cleanbrug.mp3 Denk er wat galm en echo bij, surf!

Brulkanaal, halselement, gain half open: http://www.bertk.tomaatnet.nl/tmbhals.mp3

Nu met de gain op driekwart, en het brugelement: http://www.bertk.tomaatnet.nl/tmbbrug.mp3

Gitaar was een Charvel 4, single hals, humbucker brug
Ik heb ZACHT gespeeld, wegens buren...

Nielsje
31 januari 2005, 19:14
dat klinkt lang niet slecht bert!

ben wel benieuwd naar de live situatie!

thumbs up!

Negative K3 fan
31 januari 2005, 19:23
klinkt goed bert, maar iok zou eens hiert naar kijken

http://www.tone-lizard.com/images/Tremaine.gif

4 volt ipv 6,3 volt is 30% afwijking...

Negative K3 fan
31 januari 2005, 19:24
je clips zijn erg koel, vrijwel noise loos etc. ook een stevig aanwezig laag. klinkt goed.

H.Manback
31 januari 2005, 20:25
Inderdaad zeg, klinkt erg lekker zo!

Puik werkje

bert k
31 januari 2005, 20:30
klinkt goed bert, maar iok zou eens hiert naar kijken

http://www.tone-lizard.com/images/Tremaine.gif

4 volt ipv 6,3 volt is 30% afwijking...
Ga ik eens navragen... Overigens, die buizen lopen op 5 volt, dat scheelt weer.

nicoverduin
31 januari 2005, 20:48
Je buizen gaan snel ter ziele. Je krijgt zogenaamde "kathode vergiftiging"
NIco

Frits van Mourik
2 februari 2005, 01:03
Potverdomme! Ik geloof, dat jullie gelijk hebben! :-(
Ik schaam mij diep; :oops: :oops: :oops: ik behoorde dit te weten.
Heb ik Bert vals voorgelicht. Grrrrr...

Zo, dan ga ik nu mezelf even schoppen.

mathe
14 februari 2005, 20:48
Voor alle 18 Watt bouwers:
Ik kreeg onderstaande trafo vandaag binnen :o

http://www.amp-restoration.com/temp/rsel841.jpg

Voor diegene die het niet weten, dit is een Radiospares EL84 uitgangstrafo zoals gebruikt in de originele Marshall 18 Watter. 40 jaar oud en nog als nieuw.
Als ik over 2 jaar die versterker een keer in elkaar heb zitten laat ik weten hoe hij klinkt :oops:

Marc

V!N
14 februari 2005, 21:26
Voor alle 18 Watt bouwers:
Ik kreeg onderstaande trafo vandaag binnen :o

Marc

Ach, sodemieter toch op met dat oude lor ! En NEEN, ik ben niet jaloers .. :-D

Puike vondst Marc, proficiat ! Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Wanneer we toe zijn aan een werkbankdag, gaan we wat 18 Watters met elkaar vergelijken.

En mocht je nog eens tegen zoiets aanlopen, mag je ten alle tijden een e-mail sturen. :)

groets,

Vin

bert k
14 februari 2005, 23:17
Bofferd! Mens is toch afhankelijk van de spullen die hij heeft. Mijn hele projekt is begonnen met het vinden van een perfekte Amroh-trafo.

mathe
14 februari 2005, 23:58
Ha Bert,

Dit is eigenlijk het laatste onderdeel wat ik nog nodig had voor een 18 Watter. De rest heb ik al in originele onderdelen liggen, inclusief RS Hygrade voedingstrafo en vier Celestion 7442 10"speakers.
Dat wordt dus smullen over een poosje :wink:

Marc

ChrisMW
15 februari 2005, 00:18
Te gek!

nicoverduin
15 februari 2005, 20:06
Er staat er nog een op ebay (op dit moment al GBP 68,-) +/- 100 euro. nog een uurtje of 4 te gaan.

Nico :-D :-D

nicoverduin
15 februari 2005, 20:12
En een andere ging net weg voor zo'n GBP 105. Dus dik 150 euri. Mag wel een heeellllllleeee bijzondere zijn.
NIco :-D

ChrisMW
15 februari 2005, 20:51
'n Goeie trafo is niet goedkoop....
:-D