PDA

View Full Version : Nieuwe snaren op gitaar met Floyd-rose brug



anoniem
23 september 2001, 14:50
mijn hoge E-snaar is gisteren geknapt en nou moet ik dus nieuwe snaren op mijn gitaar zetten. nou is dat met een normale gitaar geen probleem, maar met een Floyd-rose brug lijkt het me toch wel lastig.. als ik alle ouwe snaren er eerst afhaal, krijg ik me nieuwe snaren er nog wel op dan ? (door de veren trek je toch meteen de eerste snaar stuk die er op gaat?)

ook weet ik niet wat voor snaren (dikte) er nu op de gitaar zitten.. hoe kom ik daar achter ? of kan ik gewoon een (standaard) dikte nemen?

ik wilde Ernie Ball R.P.S snaren erop zetten.. is dat slim ?

Ibanez
23 september 2001, 14:55
Het is wel ingewikkelder dat floyd rose gedoe om snaren te verwisselen. En ernie ball snaren van 0.10 mm zijn prima.

anoniem
23 september 2001, 14:59
stel dat de oude snaren een andere dikte hebben.. moet de gitaar dan opnieuw worden afgesteld ? ivm. de intonatie ? en kan ik dat bij een floyd-rose brug zelf doen ?

taylor
23 september 2001, 22:07
nee als je niet echt technisch bent kun je dit waarschijnlijk zelf niet.

en ja je moet hem dan opnieuw afstellen als je een andere dikkte gebruikt omdat je floyd dan in en andere positie komt.

is al ergens 1 topic over waar ik ook uitleg hoe je dit doet.

Eko
23 september 2001, 22:31
Voor een ieder die niet weet wat hij gaat kopen als hij een gitaar koopt met een Floyd Rose.
Vraag de verkoper welke dikte van snaren er op zit. Daarna vertel je hem dat je altijd met minimaal 2 dikten meer of minder speelt.
Vraag hem dan waar je bij bent even een nieuwe set ( of minimaal 3 snaren ) te monteren en te stemmen. Niet ongeveer maar haarzuiver en geintoneerd en wel.
Dan weet je direct waar je aan begint als je zo`n gitaar koopt. Voor een beginner een absolute doodsteek voor de hobby.
Voor een doorgewinterde speler is het geen bezwaar ( die weet het toch?)maar voor de aanvanger 1 advies. Laat hangen blijf af niet doen kom over een tijdje maar terug als je weet wat je koopt.
Trouwens als de verkoper er al niet aan wil beginnen ( het liefst op een zaterdag proberen)hoe moet het dan met jou op zondag als erniemand is om je te helpen?
Dit is niet bedoeld om het systeem af te kraken want het werkt perfect. Het is alleen dat veel jongeren blijkbaar aan iets beginnen wat ze niet eens weten.Een verkoper hoort daarop te letten.Een ontevreden klant komt immers niet meer terug of vertelt hier wat een waardeloze zaak het was die hem die gitaar heeft verkocht.
Voor alle anderen:
Blijf spelen !

anoniem
23 september 2001, 23:21
ehm. ik heb die gitaar nu al. en tja.. hij speelt wel errug fijn.

maar er moeten alleen wat andere snaren op :smile:

naja. ik zet ze er zelf wel op (dat lukt me wel..) en als de intonatie niet klopt vraag ik wel of ze hem nog een keertje opnieuw afstellen :smile:

anoniem
23 september 2001, 23:21
ehm. ik heb die gitaar nu al. en tja.. hij speelt wel errug fijn.

maar er moeten alleen wat andere snaren op :smile:

naja. ik zet ze er zelf wel op (dat lukt me wel..) en als de intonatie niet klopt vraag ik wel of ze hem nog een keertje opnieuw afstellen :smile:

anoniem
30 november 2001, 03:48
je kan ook kijken op http://www.jackson.com of tik in een willekeurig zoekprogramma floyd rose in en je vind allerlei instructies. ik had hetzelfde probleem en heb het ook zo opgelost. Bovendien, oefening baart kunst en als je die gitaar wilt houden zal e het toch moeten leren. Succes!!!

idono
30 november 2001, 09:21
Hey,

Wat kost het opnieuw afstellen van je gitaar??? En kunnen ze dat bij Feedback in Rotterdam ook??? Ik denk het wel :smile:

Greetz Henk

taylor
30 november 2001, 10:38
niet echt veel hoog uit en paar tientjes,of ze dat bij feedback kunnen geen idee vraag is effe

anoniem
30 november 2001, 12:22
Vervang je snaren 1 voor 1 en stem de nieuwe snaar voordat je de volgende snaar vervangt.
Da's de makkelijkste manier voor een beginner.

Casey
30 november 2001, 12:25
Lees dit:
http://www.jemsite.com/tech/t_rstrng.htm

Voor andere trem problemen hier :
http://www.jemsite.com/tech/

puvin
30 november 2001, 21:56
hoi,
ik had hetzelfde probleem

nie ongerust zijn :wink:
komt wel in orde

ja klinkt raar maar ik begon even wat te freaken :wink:

de actie van mijn akoustische gitaar namelijk...
pffff

ekkerman
1 december 2001, 17:09
is toch simpel ? 1 voor 1 en dan kun je de snaar meteen aan de hand van de oude snaren stemmen zodat de druk op de hals een beetje constant blijft .

BRiet
1 december 2001, 23:17
Is effuh wat minder makkelijk schoonmaken, maar 1 voor 1 is echt de makkelijkste manier. Je kan ze er wel allemaal af halen, ben je alleen wat langer bezig met stemmen. Of het stemmen nu langer duurt of het schoonmaken... :smile:

anoniem
4 december 2001, 20:58
Okee, tips voor de Floyd Rose:

haal NOOIT alles snaren er tegelijk vanaf! NOOOOIT!
Wissel de snaren altijd om en om bij het erop zetten van een nieuw setje.

Begin met het neutraal zetten van de fijnstemmers (liefst in het midden zodat ze zowel naar beneden als naar boven gedraaid kunnen worden). Je haalt ook de top locks eraf of draait ze los.
Als je er een setje op zet, begint je met de bassnaar (E). Die stem je tot dat hij de goede toon heeft, rekt de snaar ff in (trek boven de 12e fret een paar keer aan de snaar totdat hij max. 1,5 cm boven de fret is) en stemt 'm opnieuw. Dan zet je de hoge e erop en herhaalt het proces. Dan de A, dan de b, dan de D, dan de g.

Bij het stemmen precies zo. Eerst de E, dan de e, dan de A, dan de b, dan de D, dan de g.

Zo blijft de druk op de veren het meest geleidelijk verspreid zodat hij in een ruststand blijft en hij niet steeds ontstemt na het stemmen van de andere snaren.
Nu hoef je alleen dit proces een paar keer te herhalen omdat de complete gitaar dan wellicht iets te laag is, maar niet alleen de onderste.

Is je gitaar goed gestemd, speel ff wat bends, rek nog ff in, chekc de intonatie. Als alles dan nog goed is kan je de top locks er weer opzetten.

Als je dit proces een keer hebt gedaan zul je zien dat de volgende keer de FR veel rustiger reageert bij het stemmen en je niet een half uur maar hoogstens een paar minuutjes aan het stemmen bent.

Succes!

BRiet
4 december 2001, 22:19
oh ja, draai het niet te vast aan allemaal, bij mij brak een schroef die je nergens kan krijgen, en het blijkt helemaal niet nodig zo vast aan te draaien.

gershwin5150
7 december 2001, 22:36
Als je de Floyd toch nooit gebruikt om noten te verhogen (omhoog trekken dus), kan je hem ook vast zetten door er een blokje hout tussen te doen, heb ik ook gedaan.
Ja kan dan alleen de trem-hendel naar beneden duwen en niet meer omhoog.

Snaren vervangen is heel simpel dan. Je kan ze er dan gewoon allemaal afhalen, effe je toets goed schoonmaken (gaat met snaren erop altijd zo lastig), en dan zet je nieuwe er zo op, en stemmen ze net zo makkelijk als bij een fixed bridge. Nouja, wel fijnstemmen enzo, maar als je de ene snaar stemt wordt de andere niet gelijk weer vals. Suc6!

ekkerman
8 december 2001, 13:41
wat meneer gershwin hier bedoeld is aan de achterkant ( bescherm plaat je eraf ,waar je je snaren doorheen doet dus...) dan zie je het tremelo blok zitten met de 2 of 3 veren en dan is het de bedoeling om de ruimte waarin het blok zich beweegt die
( als je gitaar nu op zijn voorkant/snaren ligt snaren naar beneden en de hals naar links dus ) je links van het tremelo blok ziet en die wordt verkleind als je de tremelo achterover gooit dat je die opvult met een stukje hout zodat het blok niet meer naar voren/links dus kan komen .
dan is het blok stabieler ,het bij dempen blijft je toon constant en ook blijft ie beter op stemming .
ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegt .

anoniem
8 december 2001, 16:13
Achterplaatje waar je je snaren door heen doet op een gitaar met een Floyd ??

gershwin5150
8 december 2001, 17:41
hehe nee dat klopt idd niet, dus gewoon die plaat op de achterkant van je gitaar, waar de veren van de trem achterzitten :smile:

ekkerman
10 december 2001, 12:44
dat bedoel ik natuurlijk ook !!!