PDA

View Full Version : f#ck geen serienummer!



Set Wenker
3 januari 2005, 12:44
Hey,

Ik heb even een vraagje. Ik kocht een maandje geleden een tweedehands JCM 800 via marktplaats. De versterker kocht ik van een man, die hem naar eigen zeggen weer van zijn neef kreeg. Nou zat ik van laatst de achterplaat te bestuderen en zag ik dat het serienummer is doorgekrast. :-? Dit betekent dus waarschijnlijk dat hij ooit eens gestolen is. Ik heb er helemaal niet aan gedacht dit bij aankoop te controleren.

Nou vraag ik me dus af, of ik hier probelemen mee kan krijgen. Ik wil binnenkort de buizen laten vervangen en weet niet hoe muziekwinkels reageren op een mogelijk gestolen versterker. Ik weet uberhaupt niet wat mijn positie in dit plaatje is.

Iemand verstand van dit soort situaties?

Groeten Set.

ieme
3 januari 2005, 15:31
tsja, is er niets te zien van t nummer?

ieme
3 januari 2005, 15:32
Als t zo'n geperst nummer is kun je t misschien aan de achterkant van t plaatje zien...

Phyrexian
3 januari 2005, 15:47
Nou vraag ik me dus af, of ik hier probelemen mee kan krijgen. Ik wil binnenkort de buizen laten vervangen en weet niet hoe muziekwinkels reageren op een mogelijk gestolen versterker. Ik weet uberhaupt niet wat mijn positie in dit plaatje is.

Kan je die serieplaat er gewoon niet afhalen alvorens je amp binnen te brengen bij een shop.

SilverFoo
3 januari 2005, 16:05
Je kan toch gewoon zeggen dat je hem zo gekregen hebt? Ik denk niet dat een muziekwinkel er moeilijk over gaat doen...

AART
3 januari 2005, 16:29
Op mijn SL-X kan ik überhaupt geen serienummer vinden :-?

ieme
3 januari 2005, 16:30
denk dat winkels er geen probleem van maken, t valt ze waarsch. niet eens op

Set Wenker
3 januari 2005, 16:49
Kan je die serieplaat er gewoon niet afhalen alvorens je amp binnen te brengen bij een shop.

Nee, dat gaat niet zo makkelijk. Het staat op de plaat aan de achterkant, die voor het binnenwerk zit. Dan zou ik er een hoekje uit moeten halen.

De cijfers zijn er bewust uitgevijld dat kun je duidelijk zien. Ik dacht zelf aanvakelijk ook dat het weinig uitmaakte, maar ik kreeg een discussie met iemand die beweerde dat ik me in principe schuldig gemaakt heb aan heling en dat ze daar streng op letten in muziekwinkels. Ik vroeg me af in hoeverre dit echt waar is, maar als iedereen hier zegt dat het niet veel uitmaakt dan zal het wel meevallen.

Het blijft overigens irritant dat hij waarschijnlijk gestolen is.

ben79
3 januari 2005, 20:05
ja aan het kutgevoel dat je hebt is niks te doen
maar aan het nummer wel dacht ik : stickers erover, van je eigen band dan valt het nog minder op, of een sticker met je naam en adres..

ieme
3 januari 2005, 20:08
ja aan het kutgevoel dat je hebt is niks te doen
maar aan het nummer wel dacht ik : stickers erover, van je eigen band dan valt het nog minder op, of een sticker met je naam en adres..

goeie tip...

hadv
4 januari 2005, 19:21
als je iets te goeder trouw koopt is het geen heling, dat is nl iets kopen waarvan je bij voorbaat weet dat het is gestolen
in jouw geval heb je het niet gecontroleerd, je had geen reden te wantrouwen, en dat is wat wordt bedoeld met te goeder trouw
dat het misschien niet slim was, en dat je er van baalt snap ik, maar een muziekwinkel die jou daar op aanspreekt zou ik geen tweede keer bezoeken

omgekeerd, ik heb een 2ehands gitaar met serienummer
wie zegt dat die niet ooit gestolen is

ok, het doelbewust weghalen van het serienummer klinkt niet lekker
hier kunnen 2 redenen voor zijn
- hij is gestolen
- het serienummer duidt op een andere 'waarde' van het product, in dat geval maakt de verkoper zich schuldig aan oplichting, maar dat is weer een ander verhaal

zo heb ik ooit een garantiebewijs gekregen bij een 2e hands gibson waarop de datum, duidelijk zichtbaar, was veranderd van 9 feb naar 29 feb, en dat in 1979
maar dat was eigenlijk alleen maar zielig :razz: :razz: :razz: :razz:

bat
4 januari 2005, 20:42
als je iets te goeder trouw koopt is het geen heling, dat is nl iets kopen waarvan je bij voorbaat weet dat het is gestolen
in jouw geval heb je het niet gecontroleerd, je had geen reden te wantrouwen, en dat is wat wordt bedoeld met te goeder trouw


Dit is niet geheel waar. Als koper heb je wel degelijk de plicht om je er zeker van te stellen dat het artikel niet mogelijk door diefstal verkregen is, tenminste voor zover dat in alle redelijkheid van je verwacht kan worden.

Lees dit eens:


Heling

Een strafbaar feit als heling klinkt misschien niet direct bekend in de oren. Toch kun je er onbewust mee te maken krijgen. Wat soms een leuke handel lijkt kan een strafbaar feit als heling opleveren. Heling is het in bezit hebben van gestolen spullen.

Heling is een misdrijf en strafbaar gesteld in het Wetboek van Strafrecht. De meeste mensen kennen de term ‘heling’ wel maar als je vraagt of ze het kunnen uitleggen, dan valt dit niet altijd mee. Wanneer je gestolen goederen in ontvangst neemt of verbergt terwijl je weet dat deze gestolen zijn, dan is het voor de meeste mensen vrij duidelijk dat dit strafbaar is.

Opzetheling
Je gaat bijvoorbeeld met een vriendin een winkel in en deze pikt twee zonnebrillen. Eenmaal buiten de winkel vertelt ze jou dat ze brillen heeft gestolen en ze geeft jou er ook een. Je neemt een bril in ontvangst waarvan je weet dat deze van een misdrijf (winkeldiefstal) afkomstig is. Je maakt je dan schuldig aan heling. Dit noemen we opzetheling, want je wist dat het spul gestolen was. Het is strafbaar gesteld in artikel 416 van het Wetboek van Strafrecht en er staat maximaal 4 jaar gevangenisstraf op.

Schuldheling
Opzetheling is voor iedereen vrij duidelijk. Naast opzetheling kennen we schuldheling. Dit is strafbaar gesteld in artikel 417bis van het Wetboek van Strafrecht. Bij schuldheling wordt het een stuk lastiger. Bij opzetheling moest je ervan op de hoogte zijn dat goederen van een misdrijf afkomstig waren (diefstal, oplichting, verduistering etc.), terwijl er bij schuldheling sprake van moet zijn, dat je redelijkerwijs had moeten vermoeden dat het van een misdrijf afkomstig was. Op schuldheling staat 1 jaar gevangenisstraf.

‘Redelijkerwijs vermoeden’ – hoe bedoel je?
Hier bedoelt de wetgever mee dat ieder normaal denkend mens zou moeten merken dat er een luchtje aan zat. Met schuldheling krijg je sneller te maken dan je denkt. Misschien word je op school wel eens iets aangeboden. Een leuke fiets, een mobieltje of kleding. Een leuke deal is natuurlijk nooit weg. Maar kijk goed uit wat je doet in zo’n geval. Kost een mobieltje in de winkel 99 euro en het wordt je voor 30 euro, nieuw in de doos, aangeboden? Dan zou je als je even snugger nadenkt, moeten vermoeden dat er iets mis mee is.

Maar heeft de aanbieder het mobieltje gekocht voor 99 euro, maar hij wil het na een week al weer kwijt voor 75 euro met alle originele papieren? Dan is het een leuk handeltje, dat bovendien ook gewoon toegestaan is. Hiertussen zit dus een grijs gebied. Pas hiermee op. Wordt de dader van de diefstal gepakt en hij vertelt dat hij spullen aan jou verkocht heeft, dan staat de politie op je stoep in verband met heling. Wist je dat het spul gestolen was, dan is het opzetheling. Kon je dat, als je even een ogenblikje nuchter had nagedacht, vermoeden, dan is het schuldheling. Wees dus voorzichtig met het kopen van goedkope spullen, want voor je het weet ben je dubbel de klos. De spullen worden namelijk in beslag genomen en je krijgt nog een proces-verbaal ook. Heling geldt trouwens niet alleen voor kopen, maar ook voor het cadeau krijgen of het bewaren van spullen.
bron: www.jeugdagent.nl

Hierboven wordt een te lage prijs als voorbeeld genoemd, maar hetzelfde geld voor een onherkenbaar gemaakt serienummer.

Diedo
5 januari 2005, 00:55
en als je nou geen reet om serienummers gaf toen je dat ding kocht... blijkt maar weer dat dit geen heling was. Als jij een verhaal ophangt over dat je onwetend was op het gebied van versterkers en dat je enzenzenz...

nouja dat is dus alleen in het geval dat ze problemen gaan maken, maar ik acht die kans ook niet bijster groot

Set Wenker
5 januari 2005, 02:05
tja, heb er nooit aan gedacht om het serienummer te checken nee. Is me verder ook niets opgevallen. Daarnaast heb ik 425 betaald voor een jcm 800 combo. Dat lijkt me ook niet extreem weinig ofzo. Dus... Dan ga ik er afgaande op wat ik gelezen heb vanuit dat het wel goed zit.

Binnenkort dan maar eens bij de muziekzaak langs, al kreeg ik dus van laatst te horen dat ze wel buizen installeerden, maar niet konden biassen. Iemand enig idee waar ik dat dan wel kan laten doen? (Omgeving Zwolle).

matto
5 januari 2005, 07:14
Ik heb ooit een surfplank rechtstreeks bij de importeur gekocht waar het serienummer uit was gekrast, de reden hiervoor was dat het een demoplank was met een klein defect.
Het serienummer was doorgekrast om er zeker van te zijn dat ik niet via een dealer ging proberen om garantie te vragen.
Misschien in jouw geval ook zo iets? :-?

bat
5 januari 2005, 12:46
Tsja, ik ga er ook niet echt vanuit dat je er problemen mee gaat krijgen, maar mocht hij toch gejat zijn en ze komen uiteindelijk bij jou terecht, dan heb je wel een probleem. Dán namelijk ben je wel heler, omdat een doorgekrast serienummer op z'n minst opmerkelijk is en je daar in ieder geval even naar had kunnen vragen. Een smoes zoals dat je er niet in geinteresseerd en het je niet opgevallen was werkt dan echt niet.

Maar gezien de prijs lijkt het er inderdaad op dat het waarschijnlijk wel goed zit in dit geval.

Volgende keer gewoon wel letten op dit soort dingen, dan hoef je je ook geen zorgen te maken...