PDA

View Full Version : Hihi-speakers, enkele vragen.



Jax
3 januari 2005, 09:48
Hee,

Ik heb hier nog twee goede hifi-speakers liggen, en wil deze dus aan mijn PC aansluiten. Nu heb ik twee vragen. Één is; Hoe kan ik het best de speakers aansluiten aan mijn PC. Want nu hebben ze een aantal kleine kabeltjes die voorheen aangesloten waren aan het centrale deel van de hifi -set. Moet ik hier een speciaal kabeltje voor kopen? Is het eigenlijk wel mogelijk?

Ten tweede, ik had ergens gelezen dat de speakers op oorhoogte moeten worden geplaatst, om het geluid zo goed mogelijk te horen. Ook mochten de speakers niet op de tafel/bureau/etc. rusten, omdat anders het geluid zou terugkaatsen van het hout. Ter verduidelijking , hier even een Paint-creatie :razz: http://www.xs4all.nl/~epedel/speaker.bmp
De groene lijnen geven het geluid weer dat rechtstreeks je oren in gaat, de rode lijnen stellen het geluid voor dat eerst wordt teruggekaatst door de tafel, en dan pas je oren in gaat.

In hoeverre is het een probleem als de speakers op een tafel rusten? Zijn speaker standaards echt noodzakelijk?

bert k
3 januari 2005, 20:18
Vraag 1: je zal ergens een versterker moeten opduikelen. Je kan een PC niet rechtstreeks op Hifi speakers aansluiten. Ouwe stereoversterker is perfect.

Vraag 2: gewoon goed luisteren. Eerst zoals je het tekent, en dan met een kleedje of een dik stuk stof voor de speakers op tafel. Luister naar het verschil.
Ook ff proberen om de boxen iets hoger te zetten (paar cm maar) Kan ook heel anders klinken.
Maar laat je oren beslissen!

Jax
4 januari 2005, 07:34
Bert, bedankt voor de aanwijzingen.

ResNovae
6 januari 2005, 14:02
Als het echte HiFi-speakers betreft let dan donders goed op de impendantie en de versterker die je eraan gaat hangen.

Moeilijk aanstuurbare HiFi-speakers krijg je namelijk zo kapot als er een te zwakke versterker aan hangt. (hang geen B&W speakers aan een JVC versterker bij wijze van spreken)

Als je ze wil gebruiken als 'studiomonitor' bestaat overigens het gevaar dat je bij een hoog volume of een gitaar in overdrive je conussen kapot blaast.

imlikeajungle
6 januari 2005, 14:30
Moeilijk aanstuurbare HiFi-speakers krijg je namelijk zo kapot als er een te zwakke versterker aan hangt. (hang geen B&W speakers aan een JVC versterker bij wijze van spreken)

? kan je dat allemaal ns uitleggen?

ResNovae
6 januari 2005, 15:10
Misschien zwaar off-topic:

Ik zal een poging wagen: de meeste speakers hebben een nominale impendantie die loopt tussen de 4 en 8 ohm. Ik zeg expres nominaal, omdat muziek DYNAMISCH is en dus de speakers niet op elk moment dezelfde hoeveelheid geluid te verwerken krijgen, want muziek immers dynamisch.

Dit kan ertoe leiden bij speakers die nominaal op 4 Ohm zitten (moeilijker aanstuurbaar), dat sommige passages muziek vragen om een impendantie lager dan 4 Ohm. ( in mijn voorbeeld kunnen dit B&W speakers zijn die op sommige momenten op 2 Ohm zitten).

Tot zover is er nog niks aan de hand. Doordat de werkelijke impendantie van de speaker door dymaniekverschillen in muziek altijd anders is, zal de speaker ook geen constant vermogen van de versterker vragen; de ene keer kan dit 20 watt op 8 Ohm zijn, maar het kan ook 120 watt op 4 Ohm of 200 watt op 2 Ohm zijn. Afhankelijk van de hoogte van het aantal Ohm zal de versterker meer vermogen naar de speaker moeten sturen om de muziek er goed uit te krijgen.

Om deze verschillende vermogens te kunnen leveren, heb je in je versterker een transformator nodig die een dergelijk hoge capaciteit als bijvoorbeeld 200 watt op 2 Ohm zonder problemen zou moeten kunnen leveren. Kan de versterker de vraag naar vermogen van de speaker niet aan, dan zal de versterker toch zijn best doen om alles eruit te persen wat hij wel heeft. Dit doet hij dan, maar wel tegen een vreselijke vervorming. (clippen)

En dit clippen zorgt ervoor dat je je speakers kapot blaast.

Hopelijk is het duidelijk zo.
Mochten er aanvullingen/verbeteringen zijn, dan hoor ik het graag.

harrie-beton
6 januari 2005, 16:39
Het is al vaker gezegd: live gespeelde muziek of live opnamen heeft veeeeeeeeeeel meer dynamiek dan een CD.
Om je speakers te beschermen kan het handig zijn een compressor/limiter te gebruiken. Deze apparaten (compressor limiter)worden meestal gecombineerd soms ook nog een enhancer erbij in.

Een losse limiter is ook goed. Dan gaan je dure speakers lang mee en met een compressor/limiter klinkt het geluid ook iets voller.

Of gewoon lage volumes maar dat is vaak geen optie :-D

hb

Jax
10 januari 2005, 09:50
Ok, mijn hifi-speakers zijn geinstalleerd op mijn pc-bureau. Ik heb zelfs standaards gekocht omdat de speakers volgens een site op internet op oor-hoogte moeten zijn. De speakers staannu aan elke kan van mijn beelscherm, en ze zijn zo gedraaid dat ze allebei op mij zijn gericht.

Toch ben ik nog best wel ontevreden over het geluid. Het klinkt heel hol, en dof, alsof niet alles in mijn oren komt. Waar kan dit aan liggen? Valt er iets tegen te doen, of ligt dat gewoon aan mijn speakers? Het zijn redelijk goede hifi-speakers, van het merk Jamo, maar ze zien er best wel duur uit. (Ik heb ze ook maar ergens achterin een kast gevonden!)

ResNovae
10 januari 2005, 10:49
Wat voor versterker heb je er tussen staan?

Tip om te kijken of het aan de speakers of aan de versterker ligt: hoofdtelefoon aansluiten op versterker en kijken of het een enorme verbetering is ten opzichte van de speakers of juist niet.

Klinkt het op de hoofdtelefoon ook klote, dan is het of de versterker of je audioinstellingen in Windows.

Azrael
10 januari 2005, 11:53
Wat voor versterker heb je er tussen staan?

Tip om te kijken of het aan de speakers of aan de versterker ligt: hoofdtelefoon aansluiten op versterker en kijken of het een enorme verbetering is ten opzichte van de speakers of juist niet.

Klinkt het op de hoofdtelefoon ook klote, dan is het of de versterker of je audioinstellingen in Windows.

Mits je een goede koptelefoon hebt natuurlijk.............

ResNovae
10 januari 2005, 12:10
Wat voor versterker heb je er tussen staan?

Tip om te kijken of het aan de speakers of aan de versterker ligt: hoofdtelefoon aansluiten op versterker en kijken of het een enorme verbetering is ten opzichte van de speakers of juist niet.

Klinkt het op de hoofdtelefoon ook klote, dan is het of de versterker of je audioinstellingen in Windows.

Mits je een goede koptelefoon hebt natuurlijk.............

Dat is natuurlijk wel handig, maar zelfs met een el-cheapo hoofdtelefoon zou je het verschil moeten kunnen horen. (zelfs mijn oordopjes van de discman klinken met de slechtste opnames nooit dof of hol.

Een goede koptelefoon kan trouwens nooit kwaad :P

Azrael
10 januari 2005, 12:43
Lang leve mijn Sennheiser :)

bert k
10 januari 2005, 13:44
Toch ben ik nog best wel ontevreden over het geluid. Het klinkt heel hol, en dof, alsof niet alles in mijn oren komt. Waar kan dit aan liggen? Valt er iets tegen te doen, of ligt dat gewoon aan mijn speakers? Het zijn redelijk goede hifi-speakers, van het merk Jamo, maar ze zien er best wel duur uit. (Ik heb ze ook maar ergens achterin een kast gevonden!)

Helaas, Jamo, zeker de duur glimmende Jamo's, zijn geen goeie speakers. El cheapo uit de jaren 80.

harrie-beton
10 januari 2005, 14:12
mmm jamo was een dochteronderneming van Bose toch?
Niet echt el cheapo vind ik

"middenklasser"

Han S
10 januari 2005, 14:31
Hou op over Bose, dat is bagger voor heel veel geld.

bert k
10 januari 2005, 14:48
Boehoehoe, Bose... Niet ok,
Jamo was trouwens geen dochter van Bose, had er nix mee te maken. Jamo is Deens, en in de jaren 80 maakten ze uitermate stoere disco boxen met een droevig geluid. Het schijnt dat ze nu wel ok zijn.
Bose heeft een fixatieop ruimtelijk geluid en op melkpakken, maar ik vind ze echt volkomen kut klinken. Die dochter, was dat Inkel niet?

ResNovae
10 januari 2005, 14:48
Hou op over Bose, dat is bagger voor heel veel geld.

Dan vind je dit vast leuk om te lezen: http://www.fiendation.com/300zx/bosefaq.htm

Ik ben het overigens roerend met je eens!

bert k
10 januari 2005, 14:48
Boehoehoe, Bose... Niet ok,
Jamo was trouwens geen dochter van Bose, had er nix mee te maken. Jamo is Deens, en in de jaren 80 maakten ze uitermate stoere disco boxen met een droevig geluid. Het schijnt dat ze nu wel ok zijn.
Bose heeft een fixatieop ruimtelijk geluid en op melkpakken, maar ik vind ze echt volkomen kut klinken. Die dochter, was dat Inkel niet?

Han S
10 januari 2005, 15:25
No highs, no lows, must be Bose, as the saying goes.

For more: http://www.intellexual.net/bose.html

Jax
10 januari 2005, 15:59
Ok, dus als ik het goed begrijp zijn de boxen gewoon k*t?


Wat voor versterker heb je er tussen staan?

Tip om te kijken of het aan de speakers of aan de versterker ligt: hoofdtelefoon aansluiten op versterker en kijken of het een enorme verbetering is ten opzichte van de speakers of juist niet.

Klinkt het op de hoofdtelefoon ook klote, dan is het of de versterker of je audioinstellingen in Windows.

Ik heb een AKAI losse versterker, en die klinkt door een koptelefoon echt goed, dus waarschijnlijk zijn het of de speakers zelf, of hoe ze opgesteld zijn. Nog iemand ideeen?

ResNovae
10 januari 2005, 16:24
Ik heb een AKAI losse versterker, en die klinkt door een koptelefoon echt goed, dus waarschijnlijk zijn het of de speakers zelf, of hoe ze opgesteld zijn. Nog iemand ideeen?

Opstelling lijkt me niet waarschijnlijk. Dan zijn het inderdaad de speakers. Misschien zijn ze zo oud dat de rubberen randen dusdanig kapotgevreten zijn en er dus geen fatsoenlijk geluid meer uitkomt?

Ik vrees dat je zult moeten uitkijken naar nieuwe monitoren.

bert k
10 januari 2005, 16:47
No highs, no lows, must be Bose, as the saying goes.

For more: http://www.intellexual.net/bose.html
Net ff dat artikel gelezen. :o Bloody hell, is het zo erg? Die dip in het laag-mid ken ik, heel lelijk. Maar als ik dit zo lees ben je nog beter af met een midi setje van Aiwa.

Han S
10 januari 2005, 18:48
Bert, het is natuurlijk een mening van iemand, maar ik had laatst contact met een Amerikaan die bij Bose heeft gewerkt en die vertelde dat de satelites van Bose worden gemaakt in Mexico, voor de kostprijs van $0.50, dus nog minder dan een halve euro per stuk.

En dat gaat dan als paar met een 'basmodule' de markt op voor achthonderd dollar. Hoeveel marge is dat?

En als die consumenten dat kopen, moeten ze zelf weten, maar slim is anders in mijn boek.

Marketing baby!

Maar kijk nou eens naar al die surround setjes welke worden verkocht als warme broodjes, het meeste is toch gruwelijke rotzooi?

Maar kijk eens naar de 'audiofielen', welke speciale netsnoeren kopen voor €1995.-, of een 'interlink' (kabeltje van een meter met twee tulpstekkertjes aan elke kant) voor €3000, een paar luidsprekerkabels van 2.5 meter voor €7775.- , ja, ik lieg niet!

En een verschil dat ze horen! Twee sjoelschijven op elkaar gekit, welke aan een kant een plakzijde heeft welke je op de voorkant van je luidsprekerbox moet plakken, 'met de houtnerf vertikaal', anders werkt het niet. Kosten slechts €40 per stuk, en goed dat het klinkt!

Een houten knop welke je op je versterker zet in plaats van de standaard volume en andere knoppen, met een speciale lak, maakt het geluid stukken beter en kost slechts 1500 dollar.

Een versterkertje in een soort koektrommeltje, twee IC's en en paar condensatoren en weerstandjes. Bedrading te triest om naar te kijken en soldeerwerk wat een kleuter beter voor elkaar krijgt. Kost slechts 2000 dollar. En goed dat het klinkt!

Als je me niet gelooft, hier een paar links:

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2118

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1966

http://www.referenceaudiomods.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=NOB_C37_C&Category_Code=

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0203/powersnake.htm

En deze moet je ook effe lezen Bert:

http://s88932719.onlinehome.us/audio_bs.htm

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=27.0

Azrael
10 januari 2005, 18:53
Mhah , we hebben hier beneden 2 Amerikaanse 301's staan en die klinken toch best lekker. Kosten 230 gulden per stuk destijds dus niet extreem duur. Bose maakt niet alleen maar troep.....

Jax
10 januari 2005, 18:54
Opstelling lijkt me niet waarschijnlijk.

Nou, het is wel zo dat ik steeds het idee heb dat ik mijn hoofd moet draaien, alsof ik niet al het geluid hoor. Dat kan zijn doordat het geluid dermate slecht is dat ik inderdaad veel van de bass of treble of wat dan ook mis, maar het zou ook kunnen dat het geluid als het ware langs me heen gaat. Tja, ik weet het ook niet. De speakers staan gewoon goed naar me gericht op oorhoogte, dus het lijkt me ook niet. Misschien dan toch een setje monitors kopen.... :-?

ResNovae
10 januari 2005, 19:11
Misschien dan toch een setje monitors kopen.... :-?

Setje KRK's uit de rokit serie? Klinken goed...zijn alleen 199 euro per stuk


:(

Han S
10 januari 2005, 20:15
Mhah , we hebben hier beneden 2 Amerikaanse 301's staan en die klinken toch best lekker. Kosten 230 gulden per stuk destijds dus niet extreem duur. Bose maakt niet alleen maar troep.....

Een collega van mij heeft eens een test gedaan met de beroemde 901, destijds het vlaggeschip van Bose.

Heeft hij er een versterker op gezet met een toon van 30hz, de versterker werd er bloedheet van, maar er was niets te horen. Leuke dingen voor in de kroeg, want ze gaan wel hard, maar weer: no highs, no lows.

Jax
10 januari 2005, 20:29
Setje KRK's uit de rokit serie? Klinken goed...zijn alleen 199 euro per stuk

Wordt het wel meteen duur. Misschien betere hifi-speakers, of is dat het gewoon net niet, en krijg ik daar dan spijt van?

ResNovae
11 januari 2005, 09:47
Wordt het wel meteen duur. Misschien betere hifi-speakers, of is dat het gewoon net niet, en krijg ik daar dan spijt van?

Een setje fatsoenlijke HiFi speakers zijn als het goed is minstens zo duur als een setje fatsoenlijke monitoren. Je moet even bij jezelf nagaan waar je ze voor wilt gebruiken.

Han S
11 januari 2005, 11:52
Jongelui, ik heb al heel veel studio monitoren gehoord, waarvan sommige heel erg veel kosten, maar mijn favorite 'monitoren' zijn een paar tweedehands IMF ALS40II speakers uit begin jaren 80, welke ik heb gekocht voor 150 euro.

De jazz muzikanten vinden deze speakers ook het best klinken en de mixen welke op deze speakers werden gemaakt krijgen lovende kritieken.

Het verhaal dat studio monitoren meer geschikt zouden zijn dan hi fi speakers is onzin. Er zijn echter veel hifi speakers welke zodanig kleuren dat zeongeschikt zijn, maar een aantal KEF, Infinity en Mission speakers bijvoorbeeld, doen het goed.

De Yamaha NS10 was oorspronkelijk ook een gewoon huiskamer speakertje en de NS1000 is legendarisch.

bert k
11 januari 2005, 13:59
De NS10 klinkt trouwens alsof hij bij Bose gemaakt is...

Han S
11 januari 2005, 15:24
De NS10 klinkt trouwens alsof hij bij Bose gemaakt is...

De NS10 Bert, daar is wel zoveel discussie over op al die forums, hij wordt overigens niet meer gemaakt, maar feit is dat hij wel een paar sterke kanten heeft.

Er zit een piek van +7db bij 1.5khz en onder de 100 db valt ie als een baksteen naar beneden, bij 50hz is hij 10db zachter dan bij 100hz.

Maar in het laagmidden is het een geweldige monitor, als je daar bagger hebt hoor je dat gegarandeerd op de NS10, Frits heeft ze ook nog dacht ik?

En ze zijn super vermoeiend, na een paar uur zitten je oren helemaal op slot.

Wat ik nou zo leuk vind is dat als ik een mix goed voor elkaar heb op mijn IMF's, dan klink hij ook heel goed op de NS10.

En ik dacht altijd dat het andersom was, als het goed klinkt op de NS10 klinkt het overal goed, was het credo.

guhlenn
11 januari 2005, 15:52
LOL, doet me denken aan de discussie over gitaarkabels. en dat hier in de moderne versterkers sectie mensen het verschil horen tussen het materiaal van de handgreep van de speakerkast (niet de trilling van de handgreep, nee het soort materiaal). hehehe.

Ikzelf heb een tip gekregen van een master engineer; de wharfedale diamond 8.2. Met een tweedehands bryston. echt een super stereo beeld (tom rolls zijn zoooo mooi). Maar de bass is wat zacht (ze gaan tot pakweg 80 Hz voordat ze "als een baksteen vallen" zoals Han het zeer mooi verwoord. Iemand nog een goede goedkope sub als tip?

En 199,- is niks, als je dat niet wil uitgeven moet je gewoon niet zeuren en het met Jamo of whatever doen. De M-audio BX-8 vond ik ook best ok.

Han S
11 januari 2005, 18:08
Ik heb een Eltax Atomic 8 subje bij de NS10's en dat werkt heel erg goed. Het gaat niet zo hard, maar daar hou ik toch niet van. Dat subje kost weinig en heeft een variabele crossoverfrequentie, 180 graden fase flipper en een volume regeling.

Rond de 120 euro of zo.

hadv
11 januari 2005, 21:50
Maar kijk eens naar de 'audiofielen', welke speciale netsnoeren kopen voor €1995.-, of een 'interlink' (kabeltje van een meter met twee tulpstekkertjes aan elke kant) voor €3000, een paar luidsprekerkabels van 2.5 meter voor €7775.- , ja, ik lieg niet!

En een verschil dat ze horen! Twee sjoelschijven op elkaar gekit, welke aan een kant een plakzijde heeft welke je op de voorkant van je luidsprekerbox moet plakken, 'met de houtnerf vertikaal', anders werkt het niet. Kosten slechts €40 per stuk, en goed dat het klinkt!

Een houten knop welke je op je versterker zet in plaats van de standaard volume en andere knoppen, met een speciale lak, maakt het geluid stukken beter en kost slechts 1500 dollar.

Een versterkertje in een soort koektrommeltje, twee IC's en en paar condensatoren en weerstandjes. Bedrading te triest om naar te kijken en soldeerwerk wat een kleuter beter voor elkaar krijgt. Kost slechts 2000 dollar. En goed dat het klinkt!

Als je me niet gelooft, hier een paar links:

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2118

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1966

http://www.referenceaudiomods.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=NOB_C37_C&Category_Code=

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0203/powersnake.htm

En deze moet je ook effe lezen Bert:

http://s88932719.onlinehome.us/audio_bs.htm

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=27.0

sjeezus, waar haaaaaaaaaaaaal je het vandaan
echt gillen, blij dat ik goed zat
idd is dat soldeerwerk echt fantastisch om te zien
vooral die idioot die met netwerk kabel (UTP) een gevlochten netsnoer wil maken

ik geloof best in goeie spullen, maar sommige mensen maken er echt een geloof van, griezelig gewoon
ze luisteren met hun portomonnee ipv met hun oren

toch leuk dat het dan allemaal zo duur is, ik vind het best een creatieve en haast positieve manier van oplichten

hehe, ff bijkomen
:razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz:

guhlenn
12 januari 2005, 13:46
Dank ik zal even zoeken.

schwalbe
20 januari 2005, 14:23
Ik denk dat een deel van je probleem wel eens kan zijn dat je hifi-speakers gebruikt als nearfield-monitors... Hifi-speakers klinken op hun best als je er minstens 1,5 meter vandaan zit; nearfield monitors zijn speciaal gemaakt voor een kleinere luisterafstand.