PDA

View Full Version : Distortion/Overdrive pedalen



amon
3 januari 2005, 09:09
Ik ben zo eens aan het rondneuzen naar een leuk overdrive pedaal. En wellicht kan ik jullie ervaringen gebruiken.

Allereerst, ik heb een Ibanez RG750 waar ik het meeste op speel en een Fernandes Vertigo met 2 seymour duncan hums erin. Dit bespeel ik over mijn JCM800 100W Lead combo.
Wat ik zoek is een lekker warme distortion, niks schels dus. Moet goede sustain bevatten en zo veel mogelijk noten/details/etc gewoon laten klinken. Ook vind ik het belangrijk dat mn geluid niet dusdanig vervormd wordt waardoor ik geen verschil meer in gitaren hoor...
Bands: Pearl Jam(!), Nirvana (tja...), Alice in Chains, etc.

Ik kom op marktplaats (en hier) ook veel van die (in mijn ogen) onbekende merken: vierkante doosjes met zo'n drukknopje. Hiervan weet ik dus echt niets en ik verwacht/vermoed dat die eigenlijk beter klinken dan al dat van Boss, aangezien veel mensen hier zo'n ding hebben.

dejohan
4 januari 2005, 09:23
Ik zou deze eens proberen

Ibanez TS-7 (nieuwe tubescreamer, een typische buizen-overdrive sound, met extra boostknop), kost ongeveer 59€. Vintage of reissue tubescreamers gaan van 130€ tot 300€, maar de TS-7 is een heel goed alternatief.
Electro Harmonix Big Muff (USA): kost zo'n 70€ : romige, volle drive met veel sustain, denk Smashing Pumpkins
Boss DS-1: 59€. Is een echte distortion, is misschien wat te schel voor jou, test hem eens.

Dit zijn zowat de meest legendarische overdrives/distortion, en toch zijn ze helemaal niet duur.

dejohan
4 januari 2005, 09:26
Ik zou deze eens proberen

Ibanez TS-7 (nieuwe tubescreamer, een typische buizen-overdrive sound, met extra boostknop), kost ongeveer 59€. Vintage of reissue tubescreamers gaan van 130€ tot 300€, maar de TS-7 is een heel goed alternatief.
Electro Harmonix Big Muff (USA): kost zo'n 70€ : romige, volle drive met veel sustain, denk Smashing Pumpkins
Boss DS-1: 59€. Is een echte distortion, is misschien wat te schel voor jou, test hem eens.

Dit zijn zowat de meest legendarische overdrives/distortion, en toch zijn ze helemaal niet duur.

AoDf
4 januari 2005, 11:24
Of probeer eens een Marshall JH-1 (Jackhammer)

Ben ik zelf zeer tevreden over. Heeft een 2-standen schakelaar voor Overdrive of Distortion.

Is totaal niet schel, sterker nog, in Distortion-stand heeft ie naar mijn idee ontzettend (te) veel bas, maar goed dat kun je terug draaien. Het pedaal geeft je wel een typische Marshall klank, beetje korrelig maar zeker genoeg sustain en distortion als je dat wilt.

amon
4 januari 2005, 11:29
Ik ben zo eens op marktplaats weesten kijken.
Er is slechts maar 1 advertentie met zo'n ts-7. Maar als ik die foto bekijk, zie ik een pedaal, met het uiterlijk uit de nieuwe reeks en naar mijn mening zijn er niet veel mensen tevreden over die serie. Maargoed, ik ga hem eens proberen ergens en anders, 30 euro is niet veel....
De ts-9 wordt echter wel veel meer aangeboden, wat is het verschil hiertussen tov de ts7? (buiten dat hij wat duurder is).

Die EHX gaan wel voor meer weg dan 70 euro, maar die hou ik in de gaten, misschien op ebay.de.

Jeroenvanhulsteijn
4 januari 2005, 11:38
die vierkante doosjes met drukknopjes zijn denk ik Barber Electronics pedalen. Die worden hier op gitaarnet erg enthousiast ontvangen. Moet je eens zoeken op gitaarnet op: Barber, Banzai, Fulltone, Radial. Zijn meestal niet zulke goedkope pedaaltjes. Maar laten vaak je geluid wel beter in tact dan Boss en DOD en Ibanez TS enzo.

Van wat ik hoor schijnt de TS7 bijna hetzelfde als de TS9 te zijn. Je kunt hem naar het schijnt makkelijk ombouwen naar TS808 specificaties, wat dan weer de Holy Grail van TS serie zou moeten zijn.

Soul Grinder
4 januari 2005, 11:49
Of probeer eens een Marshall JH-1 (Jackhammer)

Ben ik zelf zeer tevreden over. Heeft een 2-standen schakelaar voor Overdrive of Distortion.

Is totaal niet schel, sterker nog, in Distortion-stand heeft ie naar mijn idee ontzettend (te) veel bas, maar goed dat kun je terug draaien. Het pedaal geeft je wel een typische Marshall klank, beetje korrelig maar zeker genoeg sustain en distortion als je dat wilt.
Zo'n ding heb ik hier ook nog ergens liggen. Ik was er minder tevreden mee dan jij. Ik ben toendertijd maar overgestapt op de Metal Zone. Maar ja, nu een ik buizenbak heb, kan die Metal Zone dus ook wel het raam uitgesmeten worden, bij wijze van spreken... Bruut geluid en toch een veel betere toondefinitie dan een Metal Zone. 8-)

amon
4 januari 2005, 12:17
Ik zou deze eens proberen

Ibanez TS-7 (nieuwe tubescreamer, een typische buizen-overdrive sound, met extra boostknop), kost ongeveer 59€. Vintage of reissue tubescreamers gaan van 130€ tot 300€, maar de TS-7 is een heel goed alternatief.
Electro Harmonix Big Muff (USA): kost zo'n 70€ : romige, volle drive met veel sustain, denk Smashing Pumpkins
Boss DS-1: 59€. Is een echte distortion, is misschien wat te schel voor jou, test hem eens.

Dit zijn zowat de meest legendarische overdrives/distortion, en toch zijn ze helemaal niet duur.

Hoe verhoudt die Russische Big Muff zich tegenover de USA? Die zie ik anmelijk evenveel aangeboden, en goedkoper...

duckman
4 januari 2005, 12:50
Hoi,

deze gebruik ik icm mijn jcm800
(top 3,favoriet van hoog naar laag)

1. Visual Sound Jekyll & Hyde II : dist+od in een, en een hele goede sound
2. Proco RAT II : vette distortion, simpel, niet duur en erg lekker :-D
3. Bixonic expandora: warme distortion, met dip schakelaars te wijzigen in fuzz of OD

probeer ze eens uit, ik wissel nog wel eens tussen 1 en 2, maar die J&H bevalt me goed.

mazzel,
Arjan

dejohan
4 januari 2005, 13:20
De ts-9 wordt echter wel veel meer aangeboden, wat is het verschil hiertussen tov de ts7? (buiten dat hij wat duurder is).


Qua schema is er geen verschil tussen de TS7 en de TS9, er zit ook dezelfde chip in (in de nieuwere TS9 reissues toch), alleen is de TS-9 uit beter materiaal opgebouwd, en ziet de laatste er exact hetzelfde uit als de ouwe TS9.


Nieuwe USA Big Muff voor 77€:
http://www.musicmakerpricebreaker.com/v2/products.asp?dptid=1&dptd=7&taal=0

dejohan
4 januari 2005, 13:20
dubbel

amon
4 januari 2005, 23:49
Hoe is de Morley DDB deluxe distortion?

(Ja, ik roep maar wat... :wink: )

En hoe is de rusische EH Big Muff tov de Amerikaanse?

Maurits
9 januari 2005, 16:14
He,

Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar een fulltone fulldrive2 is echt een aanrader. Deze klinkt helder (dus niet elke gitaar klinkt hetzelfde) en is echt enorm smoothhhh!! daarbij kan je van clean met een randeje naar een aardige scheur (met humbuckers).

Misschien eens opzoek naar een 2e hands?

Maurits
9 januari 2005, 16:14
He,

Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar een fulltone fulldrive2 is echt een aanrader. Deze klinkt helder (dus niet elke gitaar klinkt hetzelfde) en is echt enorm smoothhhh!! daarbij kan je van clean met een randeje naar een aardige scheur (met humbuckers).

Misschien eens opzoek naar een 2e hands?

ijff
9 januari 2005, 16:31
... ik weet nog wel een goede (warme!!) overdrive te koop :-D (sig, gitaarmarkt, marktplaats)

amon
9 januari 2005, 18:36
ik ben al geslaagd, check mn nieuwe topic!

(ja, ik vond het de moeite waard om er een nieuw topic over te beginnen)

8-)