PDA

View Full Version : Vervangende elementen voor blues én rock in Epiphone Les Pau



Kim Wilson
14 juni 2002, 12:08
Ik ben dus op zoek naar andere humbuckers voor mijn Epi Les Paul. Ik speel graag blues, maar ik zit ook in een punkband. Voor het blues spelen zet ik vaak het halselement aan en voor rock, solo's e.d. het brugelement. Wie kan mij wat advies geven over hoe bepaalde elementen klinken en welke ik zou kunnen gebruiken? Ik heb al vaker gehoord van de Seymour Duncan PAF '59 en Jeff Beck, maar welke klank geven die?
Ik wil echter geen compromisloze elementen, en zeker niet in de brugpositie. Het moet wel een béétje een allroundgitaar blijven en clean moet ook écht clean zijn. Dat halselement mag wel lekker vet klinken, maar wel een goed heldere bluesklank. Of eis ik nu teveel :smile:?
Ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben van mijn wensen.
Gaarne advies AUB.

Hans

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kim Wilson op 2002-06-14 16:14 ]</font>

Dionyios
14 juni 2002, 16:45
He Hans, op de site van Seymour Duncan kan je de elementen horen...
Ook kan je daar een soort kieshulpje gebruiken.

Zelf heb ik geen ervaringen met deze elementen dus ik kan je daarbij verder niet helpen...

Maar Sebass zeer waarschijnlijk wel!
Oja, bekijk deze thread ook nog maar ff:
http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=2372&amp;forum=1

sebass
14 juni 2002, 17:57
Ja in die topic staat al aardig wat. Als je nog vragen heb stel ze maar.

Kim Wilson
14 juni 2002, 18:46
Ja, die forum had ik ook al gelezen, maar daar heb ik niet zoveel gelezen over de specifieke klank van de betreffende SD's. Zouden deze elementen een beetje aansluiten op mijn wensen?
Ik hoef niet speciaal Seymour Duncan's in mn gitaar, misschien zijn er wel betere of goedkopere elementen.
Iid bedankt voor de reaxie.

Gr. Hans

sebass
14 juni 2002, 19:11
Tja de klank gaat er in ieder geval op vooruit. De Jeff Beck is een all round element zeg maar. De meest universele die SD verkoopt dus daar zit je bijna altijd goed mee. Het heeft een mooi clean en je kan er ook goed mee scheuren. De 59'in de hals is een stuk warmen en die gerbuik ik liever voor lead. Een warm en smooth lead geluid en een beetje akkoestische clean (niet ze akkoestisch als een piezo element maar dat lijkt me duidelijk). Voor punk is die jeff beck ook wel te gebruiken. Beter is daarvoor een element met een ceramic bar maarja daar kun je niet echt veel mooi clean uit halen. En voor blues zou ik de four conductor versie nemen (jeff beck is dat standaard maar de '59 niet) want die kun je dan ook nog splitten voor een wat meer sprankelend geluid (single coil).
Tja het zijn niet echt twee stijlen waar een element voor is die voor die twee perfect geschikt is daarvoor zijn ze te verschillend. Ik heb het zelf niet zo op DiMarzio's terwijl ik daar toch in eerste instantie voor ging, maar het geluid beviel me niet zo. Emg's zijn meer voor het hardere werk en aangezien ik ook wat jazz en blues en vooral een warm clean geluid wil hebben vielen die af.
Ik denk dat het voor jou wel een goede keus is de jeff beck en de '59 vooral op je epi les paul want die heeft iets minder body dan de Gibson versie.
Als ik een gibson had was ik voor de '59 brug en alcino pro II hals gegaan of misschien een dragon II van prs. Nu heb ik de '59 hals en jeff beck op de brug positie.
Ik ben er tevreden mee. Mij gitaar klinkt veel beter. Maar je moet geen wonderen verwachten dat je gitaar ineens klinkt alsof je speelt over de beste spullen. Maar de vooruitgang is het waard want zoals al gezegt is de clarity gaat omhoog het is net alsof je een doek van je versterker hebt gehaald hij klinkt niet meer zo dof het klinkt allemaal minder rommelig als je goed speelt, want als je alles beter hoort dan moet je natuurlijk wel alles goed spelen want elk foutje hoor je ook :smile:
Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Dionyios
14 juni 2002, 19:18
Zou je niet gewoon gibson elementen in je epi kunnen zetten? Ik bedoel de elementen die ook in de Gibson Les Paul Standard zitten...

Daar dacht ik laatst tenminste aan. Vind het geluid van iemand die ik ken met zo'n gitaar wel mooi eigenlijk!

sebass
14 juni 2002, 20:37
Ja hoor kan net zo makkelijk. Ten minste als je ze kan vinden. Je moet eerst achterhalen welke het zijn of je moet ze uit een gibson overplaatsen,dat kan ook.

Mitch
14 juni 2002, 22:26
Als je gaat vervangen zou ik zeker humbuckers nemen die je kunt splitten. Ik heb een Jazz in de hals en die is clean erg mooi vol, maar voor blues met een lichte crunch is de sound pas echt perfect als -ie gesplitst is. Het geeft je gitaar een stuk meer veelzijdigheid.
Je zit alleen clean wel met het verschil in output natuurlijk, maar da's met een booster of zo simpel te verhelpen. Met een beetje overdrive is het verschil ook al weer een stuk minder.

Lacrymosa
15 juni 2002, 02:34
Ik zou voor de SD's gaan.
Trouwens, mijn oude vertrouwde gitaaronderdelen leverancier die kan zo aan Gibson elementen komen.
Kijk anders maar op http://www.voxhumana.nl
daar staan ze dacht ik ook.
Verder is de keuze '59/JB super, vooral de JB is in een les paul super, omdat ie em wat minder boommy maakt en em wat smoother maar aan de andere kant ook weer wat agressiever laat klinken.
En voor de neck heb je de keuze uit: alnico, Pearly Gates, Seth Lover, 59
zijn allemaal een beetje het zelfde, zitten wat kleine verschillen in.

CheerS!!

lynyrd
18 juni 2002, 23:31
mijn ervaring is een seymour duncan sh-1'59 model neck in de bridge positie , en een jef beck in de neck positie/en die in fase schakelen succes

Thomasvv
18 juni 2002, 23:42
Deze heb ik in mn LP zitten: 490R en 498T van Gibson. Klinken superlekker... kijkj anders ff op http://strings.gibson.com/pickups.html voor een overzicht van hun pickups..

Ibanez
19 juni 2002, 13:37
Ik heb een total guitar, waarin allemaal elementen staan die geschikt zijn als vervanging voor gewone lp pickups. Kzal ze allemaal ff opnoemen: Dimarzio bluesbucker, dimarzio paf classic, dimarzio tone zone, seymour duncan george lynch sreamin demon, kent armstrong hr01, kent armstrong hpa01, seth lover model humbucker sh-55b, de laatste kwam het beste uit de test.

Dionyios
19 juni 2002, 15:10
He Thomasvv heb jij een Gibson of heb je die elementen in een Epiphone ofzo laten zetten?

sebass
19 juni 2002, 18:29
De Seth lover is ook het duurste model dus dat is niet zo vreemd. Hij is naar mijn mening ook het best maar je moest er veel meer voor betalen dan voor de andere hummies die verder wel allemaal dezelfde prijs hebben.