PDA

View Full Version : HELP!!! Hoe krijg ik een beter geluid uit mijn les paul?



marcobuffing
3 januari 2005, 00:38
Beste lezer,

ik heb een stagg les paul en ik ben niet zo erg tevreden over het cleane geluid van mijn Paul. weten jullie misschien hoe ik dit kan verbeteren? eventueel misschien met nieuwe elementen? ik hoor graag jullie tips hoe ik dit kan verbeteren. Verder het kan niet aan mijn versterker liggen want die heb ikclean gehoord met een epiphone en dat klonk super als jullie begrijpen wat ik bedoel...

in iedergeval bedankt voor de reactie!!!

groetjes Marco

JvD.
3 januari 2005, 00:43
't zou handig zijn als je verteld wat er mankeert aan je geluid ?
[tip: onderschat de tone knop niet!]

Michael AE
3 januari 2005, 00:45
Helaas kan ik niets anders zeggen dan: verkopen die hap.

Misschien kun je het proberen met nieuwe elementen en (belangrijk, maar vaak vergeten!) nieuwe bedrading, maar of dat veel zal helpen is niet te zeggen.

Succes.

MonkeyFace
3 januari 2005, 01:44
ik denk dat je beter kan gaan sparen voor een echte gitaar... Stagg is zo ongeveer het Wibra-merk onder de gitaren. Voor die Stagg ga je 2e hands ook niet erg veel meer krijgen, of je moet de juiste gek vinden ;)

Een epiphone Les Paul is zeker aan te raden, of als je het geld kunt missen een Gibson Les Paul. Ik heb zelf een Epiphone Les Paul Elitist hangen en die bevalt me erg goed, en de Zakk Wylde LP met EMG elementen vond ik ook ERG lekker klinken :)

Maar onderschat de kracht van de toneknop en eventueel een setje 'verse' snaren ook niet :)

Als je ook best iets anders wil dan een LP --> kijk eens voor een Squier of een Fender TexMex Telecaster, en vervang het brugelement door een Seymour Duncan humbucker...

HEERLIJK geluid :)

BartL
3 januari 2005, 02:12
Een epiphone Les Paul is zeker aan te raden, of als je het geld kunt missen een Gibson Les Paul.
Juist, daarom heeft ie een Stagg :-? :wink:







Maaruhm, ga NIET aan die gitaar kloten. Dat loont zich absoluut niet. Of je moet voor 50 euro 2 goede humbuckers kunnen aanschaffen, anders; NIET AAN BEGINNEN en sparen voor een goede 2dehandse gitaar!

michielv
3 januari 2005, 07:47
Mwoh, ik zou er geen kapitalen aan uitgeven maar als je een paar redelijke elementen kunt krijgen voor een paar centen kun je die later altijd nog over zetten of verkopen.

Wat je niet moet gaan doen is naderhand alle hardware (mechanieken, brug) enz. vervangen maar andere elementen en evt. bedrading hoeft geen superkostbare zaak te zijn.

Shaggy
3 januari 2005, 07:51
mooi clean en les paul gaat volgens mij niet echt samen (nu haal de woede van lp bezitters op mijn hals :D ) .. voor mooi clean moet je toch richting single coil denken

hooguit mooie jazz-clean maar meer ook niet

marcobuffing
3 januari 2005, 11:30
wat voor zouden jullie mij eventueel aanraden? het geluid dat mij stoort is toch met de vele bas tonen die in mijn oren niet helder klinken... het lijkt net alsof een valse gitaar speel terwijl hij 100% gestemt is... begrijpen jullie? en ik heb geen geld voor een nieuwe gitaar.. ook al zou ik het hebben .. gitaar heeft een sentimentele waarde ( van me vriendin gekregen )
wat zijn nou de beste humbuckers???

ToTaL FaKe
3 januari 2005, 13:01
kijk eens bij voxhumana bij de WSC humbuckers, niet duur maar tog wel lekker. laat je gitaar ook eens afstellen. Kan ook een hoop schelen.

www.voxhumana.nl

guvnor
3 januari 2005, 13:10
Is de gitaar wel goed afgesteld? Bij een verkeerde intonatie kan een gitaar die met open snaren goed gestemd is met gefrette snaren wel vals klinken. Zeker de moeite waard om te controleren.

Een als je toch per se op jacht wilt naar goede pups dan is Seymour Duncan nooit verkeerd. Denk dan aan een setje '59s of een Jazz bij de hals en een Jeff Beck in de brugpositie.
Mocht je ooit een echte gitaar kopen, dan kan je die pups zo overzetten. Die pups verbeteren ook het geluid van een Epiphone die op zich best redelijke pups heeft, maar niet echt top. SD's in een Stagg is zoiets als een Lada met Ferrari motor...

Bluesbreaker
3 januari 2005, 13:53
wat voor versterker heb je?

Aad-d-h-d
3 januari 2005, 16:46
Stagg is inderdaad een van de lada's onder de gitaren!!

je merkt snel klasseverschil en om dat te merken moet je ze proberen! Je kunt wel aan die stagg gaan lopen sleutelen maar dan wordt het net een opel kadet met teveel spoilers en chroom. Een opel blijft een opel en een Stagg blijft een stagg.

Michael AE
3 januari 2005, 16:50
Stagg is inderdaad een van de lada's onder de gitaren!!

je merkt snel klasseverschil en om dat te merken moet je ze proberen! Je kunt wel aan die stagg gaan lopen sleutelen maar dan wordt het net een opel kadet met teveel spoilers en chroom. Een opel blijft een opel en een Stagg blijft een stagg.

Goede analogie!

marcobuffing
3 januari 2005, 18:44
ik snap dat een stagg niet een ferrari is:P hehe maar wat zou ik eventueel kunnen doen om er een leuke gitaar van te maken? ik bedoel ik heb namelijk niet het geld om een goeie gibson aan te schaffen...

daarom heb ik van mensen vernomen om er nieuwe humbuckers op te zetten... die een mooier geluid geven...

groet marco

robzilla
3 januari 2005, 18:49
ik snap dat een stagg niet een ferrari is:P hehe maar wat zou ik eventueel kunnen doen om er een leuke gitaar van te maken? ik bedoel ik heb namelijk niet het geld om een goeie gibson aan te schaffen...

daarom heb ik van mensen vernomen om er nieuwe tumbackers op te zetten... die een mooier geluid geven...

groet marco

wat voor dingen? :o

wietse
3 januari 2005, 18:51
check de intonatie even zoals al eerder gezegd , als die fout is dan klinkt de duurste gitaar nog als stront.
en ja het is een stagg je kan er wel veel aan versleutelen maar dat loont niet , wil je goedkoop een andere lp kopie probeer eens een nieuwe richwood daar hoor ik veel goeds over , die nieuwe serie.

Aad-d-h-d
4 januari 2005, 10:43
Kijk je kunt wel een ander element in je gitaar laten zetten maar dat kost gemiddeld 100 eurie voor je element en zeker 30,- voor het monteren en afstellen.

Ik zou dat geld lekker bewaren en dan bij een betere gitaar stoppen. Maar dat is puur mijn mening! Maar aangezien je tips vraagt.

welke dikte snaren speel je? 0.9 of 0.10 wil ook nog wel eens verschillen.

Verder wat de andere al zeiden af laten stellen en maybe een boss equalizer proberen maar die zijn ook al gauw 100 Euro en dat zou ik opsparen om bij een betere gitaar te stoppen.

marcobuffing
4 januari 2005, 13:11
kspeel dikte 0.10

glacius
4 januari 2005, 20:37
heb nog wel een setje burstbuckers te koop uit mijn gibson les paul standard :wink:

en ook nog een epiphone ....... spam spam (het spijt me)

bel me nul-zes-vijf-twee-nul-nul-zes-zeven-zes-twee <- marktplaats style

heb trouwens ook nog een single coil onder een humbucker kapje liggen, die erg clean klinkt

Dick Wolkendeck
4 januari 2005, 20:55
Ik denk dat andere humbuckers de moeite waard zijn, omdat je zelf aangeeft dat de gitaar emotionele waarde heeft! Klnkt zij onversterkt mooi en open? Beetje als een akoustische gitaar? Dan is er hoop :)

In dat geval (dan en slechts dan):

Ik ben zelf erg gek op DiMarzio pickups. Voor een mooie cleane (Jazz)sound neem je de Air Norton Neck pickup. Gaat niet erg hard, meer voor clean en blues. Maar dat wil je toch? Lomp element bij de brug voor scheur en je bent de man :wink: .

Super clean, als een single coil klinkt de DiMarzio Humbucker From Hell. Laat je niet van de wijs brengen door de knullige naam, dit is echt klasse. single-coil clean, zonder ruis of brom.

In geval dat je gitaar onversterkt ook niet mooi klinkt: helaas, leuk voor aan de muur. Tja klinkt lullig, maar het onversterkte geluid is de basis. Wat er onversterkt niet is, kan een element er niet inbrengen.

Succes!

turboblues
5 januari 2005, 01:12
"Hoe krijg ik een beter geluid uit mijn Les Paul?" - Gitaarlessen!! :-D

Shaggy
5 januari 2005, 08:50
wellicht ligt er ook een antwoord bij een nieuwe versterker :)

Kevin-D
6 januari 2005, 18:00
@Shaggy, (als woedende LP bezitter :)) )
Hey kheb 'n LP (Heritage H150CM Ultra met HRW pickups), en nou staan deze pickups er bekend om zeeeer veelzeidig te zijn (mag ook wel ze kosten 170 euri per stuk lost). Deze hebben dus wel een zeeeeeer mooie clean (en zéker niet alleen voor jazz, daarvoor draai je de tone 'knop een b'tje dicht ;-) ) Helaas geld dit niet voor alle Lp's (ok ok voor lang niet alle lp's)