PDA

View Full Version : Waarom heb je je effecten en hoe gebruik je ze?



pimmetje
14 juni 2002, 08:16
Juist doordat ik hier zoveel multi-effecten genoemd zie, vraag ik me af wat mensen er nu eigenlijk mee doen. Dus wat voeg je toe aan je gitaar en versterker.

Ik zelf gebruik geen effecten (meer), maar dat komt door de muziekstijl van m'n band. We spelen blues (old style) en daar kloppen de meeste toegevoegde effecten voor mij toch niet bij. We hebben een redelijk aantal kastjes aangesloten (waaronder tube screamer), maar ze leken allemaal het geluid van alleen gitaar (blueshawk) en versterker (twintone) juist minder 'echt' te maken.

Spelen de mensen met de multi-bakken nu in coverbandjes, waardoor ze verschillende geluiden van de originelen moeten benaderen? Of gebruik je de effecten voor het geluid van één of enkele bekende gitaristen (of een mengsel van gitaristen? Wat mist er dus eventueel aan jouw droge set-up van gitaar en versterker? Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

AllodoX
14 juni 2002, 08:40
'k heb het hier dan over de basgitaar eh :smile:

Ik gebruik m'n phaser om een beetje extra atmosfeer te geven aan de rustigere stukjes

M'n bass synthesizer gebruik ik meer zo nu en dan eens om zeg maar " eens wat anders " te doen qua geluid. anders wordt het zo eentonig op den duur..

En de overdrive, om de refreinen (sp?) wat zwaarder en ruiger te laten klinken.

Maar ik vind wel : Effecten zijn een toevoeging, geen vervanging.

The Edge
14 juni 2002, 09:01
Ik vind dat als je ergens fan van bent en je gaat het samen met een band of alleen iets naspelen, klinkt het het leukst als je zijn geluid kan nadoen.
neem bv The Edge van U2 gebruikt veel delay´s en echo´s en is volgens sommige mensen niet een topgitarist maar heeft wel een heel eigen stijl die net veel andere gitaristen hebben.:smile:

Lucky
14 juni 2002, 09:11
Ik gebruik mijn effecten niet zozeer om een bepaalde gitarist na te kunnen doen...maar wel om een bepaalde stijl in je gitaargeluid te krijgen.
Ik hou persoonlijk heel veel van die donkere warme effecten die je uit 70'opnamen hoort.
Ik heb een tijdje geleden een ehx smallclone chorus gekocht...en je herkent gewoon die sound...dat is wel heel leuk!

Originaliteit zit hem in je creativiteit...niet zozeer in de spullen die je gebruikt....meer hoe je ze gebruikt

moretel
14 juni 2002, 09:16
Ik heb een aantal cleane instellingen en overdrive instellingen. Gebruik ik om mijn basisgeluid wat op te krikken, daar gebruik ik ook nog een tube factor voor. Als ik een nieuwe buizen versterker heb dan heb ik dat ws. niet meer nodig. Momenteel ga ik weer naar losse pedaaltjes toe. Die losse chorus of flanger vind ik wel wat hebben en de dediening gaat makkelijker. De multibakken hebben zoveel instelmogelijkheden dat ik er duizelig van wordt. Ik speel wel covers maar doe weinig moeite om de originele artiesten te benaderen.

In feite zoek ik naar een mooi clean geluid en goede overdrive, af en toe opgeleukt met een chorus of delay, compressor.

Echoes
14 juni 2002, 09:18
ik vind het gewoon leuk om te expirimenteren met effecten...en als ik sommige liedjes naspeel (oefen) dan gebruik ik ook nog welleens het een en ander.
Maar op zich gebruik je het meeste van die effecten niet echt. Meer om te klooien :smile:
(ik dan)

Ic3gl0vE
14 juni 2002, 21:02
de distortion van m'n versterker is niet echt een metaldistortion en die uit m'n gt3 wel, en ik vind het ook wel leuk om een chorus aan te hebben voor een wat voller geluid enzo

Bins
14 juni 2002, 21:18
Ik heb geen effecten. Dr zit een chorus op me amp en daar speel ik voor de gein welles "come as you are" mee. Distortion is ook nice op me amp. Ik vind effecten wel leuk om een beetje mee te "klojo-en", maar daar zijn ze toch net iets te duur voor (of ik ben er te arm voor). Ik zou wel een harmonizer (heet dat zo?) willen hebben, of een delay, daar kan ik denk ik wel wat mee. En een equalizertje, maar daarna is het echt over :wink:

skapiche?!
14 juni 2002, 21:41
ik gebruik zelf een delay of een tremelo voor de solo's, of extreem veel reverb voor wat intro's. het zeker geinig om voor de afwisseling wat effecten te gebruiken.

sebass
14 juni 2002, 21:51
Ik gebruik nu alleen een korg ax1500g. Ik maak zelf de patches want ik was niet echt weg van de originele fabrieks patches.
Ik had een zoom 707 en een apart distortion boxje waar ik verder niet meer van weet dan dat hij geel is. De laatste twee heb ik dus verkocht en ik red het heel goed met mijn korg. Hij simuleert goed een akkoestische gitaar en ik heb er een paar leuke lead sounds in gegooid. Luister maar eens naar LITS die ik heb gespeelt of experience daar hoor je die effectenprocessor.

Mitch
14 juni 2002, 22:19
Voor het betere ruimtelijke effect tjidens langzame solo's gebruik ik een Electro-Harmonix Holy Grail (verliest wat signaal bij extreme reverb, maar daar hebben we de booster weer voor). Voor bijvoorbeeld de slag voor een intro gebruik ik 'm soms in combinatie met mijn Ibanez Delay (categorie simpel maar doeltreffend).
Verder een goeie overdrive voor de lichte crunch, het distortionkanaal van mijn versterker voor de stevigere oversturing voor bijv. solo's en een fantastische 70's Fuzz (met twee types fuzz-sound) voor het betere ragwerk.

Met niet al te veel pedaaltjes een behoorlijk breed bereik dus: voor mij geen multi-fx meer !

plusminus
15 juni 2002, 00:09
Heb slechts een Gibson LP Custom in mijn marshall met een 60's buizen bandecho
klinkt fantastisch ,ook met blues ,maar vooral als ik wat Thin Lizzy werk naspeel

aadplagiaat
15 juni 2002, 18:34
Nou hier wil ik ook wel op reageren.
Helaas speel ik op dit moment niet in een band en speel ik voornamelijk acoustisch, dit om m'n techniek weer op te pakken en dan vind ik acoustisch het makkelijkst omdat je die niet "aan" hoeft te zetten.
Dat draagt er toe bij dat ik nu erg aan het experimenteren ben met de acoustische snaar, jawel.
Toch wil ik uiteindelijk weer samenspelen met anderen en optreden. Dus lekker uit m'n dak. Wat voor effecten daarbij?
Ach voor de begeleiding en zo wel het een en ander, maar belangrijk? Ter verbreding van de sound zal ik maar zeggen: chorus, delay, wah is allemaal wel mooi. Reverb om je geluid smooth te maken. De vervorming van je amp en je gitaar. Maar het belangrijkste effect van alle: de beheersing van je sound door je vingers en je aanslag onder controle van je geest. Diep he!

skapiche?!
15 juni 2002, 19:18
trouwens over wah wah gesproken! daar ga ik zeker van uit mijn dak als ik daar een solo mee speel. met een wah kan je heel veel gekke dingen mee doen, werkt trouwens behoorlijk verslavend!!!

gangsta
15 juni 2002, 19:41
zo min mogelijk effecten....
epi les paul in mn rivera. soms tubescreamer en wah maar meestal puur.

Ik heb nu alleen een goede strat nodig en eigenlijkook nog een fenderversterker....
je weet wel...Bluessss

Nocki
16 juni 2002, 10:38
hoi.

ik heb geen fx nodig maar vind het wel heel leuk om er mee te spelen.
vroeger speelde ik altijd met veel fx maar toen ik in de studio kwam om iets in te spelen kon ik er iks van zonder fx dus benik gaan spelen zonder.

tegenwoordig heb ik een goed amp met een goede overdrive. en heb ik een gmajor gekocht.
vind ik hartstikke leuk om rare dingen te doen en een beetje te spelen.
maar toch zoveel mogelijk mij eigen geluid bewaren vind ik belangrijk.

ik ben eel bezig met brain may like dingetjes zoals delaytjes enzo.

ook mooi vind ik een delay van ongeveer 1600ms en dan een rifje spelen in 4/4 en dat herhalen en er mee spelen door het te spelen op verschillende toohoogeten (5den en een octaaf hoger.)
en gewoon om te spelen dus.

Nocki

Loekie
16 juni 2002, 23:58
Hoi allemaal, en dag pimmetje! Volgens mij hangt het heel erg van de soort muziek af of je 'clean' of overgoten van effect wil spelen. Ik merk vooral bij de bluesspeler (mensen van jouw kaliber) dat ze weinig tot geen andere effecten gebruiken dan de effecten die in hun versterker aanwezig zijn. Zelf behoor ik tot de amateurs in de categorie rock en pop. Vaak is het daarbij bij covers belangrijk dat de klankkleur lijkt op het origineel. Uiteraard ben ik van mening dat je het clean perfect moet kunnen spelen voordat je er een effect overheen gooit. Effecten zijn namelijk niet bedoeld om je muzikale wanprestaties te verdoezelen zeg ik maar. :wink: Juist om deze reden heb ik een boss gt6 aangeschaft (daarover verschillen de meningen vreselijk, zie een andere discussie die onder 'randapparatuur' aan de gang is). Ik ben zelf erg tevreden over het geluid en over de mogelijkheden. Verder gebruik ik de gt6 omdat ik de gitaar fatsoenlijk met mijn pc wil kunnen opnemen. Ik zal binnenkort eens een demootje op mijn (nog te creeren) site zal zetten. Ben benieuwd wat jullie daar dan van vinden!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Loekie op 2002-06-17 00:00 ]</font>

Rectifier
18 juni 2002, 12:48
Eigenlijk is reverb het meest gebruikte effect. Het maakt het geluid ruimtelijk en ook al zit het standaard op veel versterkers, t'is een effect.

Je kunt zoveel kanten op met effecten. Meestal vraag een bepaalde stijl ook wel een effect. Voor country-licks is het lekker om een compressor te hebben, maar een compressor kun je ook gebruiken voor een vette solo.
T'is wel de kunst van het weglaten, je moet niet in elke nummer teveel effecten plaatsen.
Chorus is mooi, maar niet in elk nummer.

En een coverband gitarist zal meer effecten gebruiken dan een Stevie Ray Vaughan cover gitarist....

Rooligan
20 juni 2002, 10:03
Ik speel zowel gitaar als basgitaar, dus zal deze even apart behandelen :grin:

GITAAR:
- Boss CS-3 Compressor
- Akai Shredmaster. Ooit gekocht om een vettere sound te krijgen. Gebruik hem nu vooral bij solo's en riffjes, niet voor accoorden.
- Boss CH-1 Super Chorus
- Pearl FG-01 flanger
- Jim Dunplop JIMI HENDRIX Wah
- Zoom FP-01 Volumepedaal

Mijn basisgeluid is gitaar - compressor - versterker. Op mijn versterker (Marshall VS100R) zitten twee zeer goede overdrives, daar hoef ik vrij weinig zooi omheen. Mijn FX gebruik af en toe tijdens solo's of tijdens riffs &amp; tussenstukken.

BASGITAAR:
- Boss GEB-7 Equalizer
- Boss CH-1 Chorus
- Pearl FG-01 Flanger
- Jim Dunlop JIMI HENDRIX Wah

Alleen de EQ staan constant aan, de FX gebruik ik zeer lichtjes tijdens sommige nummers voor net dat extra.

The Dude
20 juni 2002, 16:59
- Boss Noise Suppresor : Om mijn signaal af te laten kappen als ik niets speel, en als bypass om stil te kunnen tunen, gitaar wissellen of als ik een nummer niet hoef te spelen en wel moet grunten.

- Boss Metal Zone : Voor de Ruige Scheur, rustig haal ik uit versterker of uit een Boss DS-1 (zou dan hiervoor staan)

- Boss Digital Delay met tappedaal : Om bepaalde stukken het gevoel van twee gitaren die hetzelfde spelen na te bootsen. En omo echo's mee te maken. Het tappedaal om zelf de delaysnelheid mee te tappen.

- Ibanez Phaser : Om de cleane intro's en outro's mee te vullen

- Ibanez Chorus/Flanger :
Chorus : Om solo's mee te benadrukken, en om clean extra dikte te geven.
Flanger : Om als solobegeleiding (voor de andere gitarist) zacht een teringherrie te produceren.

Dat is het geloof ik.

lars
20 juni 2002, 17:42
op het moment:

gitaar --> boss gt6 ---> mesa boogie 50/50 poweramp --> 2 kasten met 2x 12 speakers. onderste voor lage tonen, bovenste voor hoog.

ik gebruik op die gt6 2 banks, de eerste is cleane distortion, 2e is distortion met compressie en beetje chorus en reverb, 3e is distortion met delay en reverb voor lead, en 4e is een hele heldere mooie clean.
op de 2e bank zit een basgitaar, een acoustische sim.

op de overige banks zitten nog wat specefieke dingen voor bepaalde nummers maar die eerste banks zijn mijn vaste geluiden.

guvnor
21 juni 2002, 14:46
Ik gebruik nu:

Epi Les Paul > Tubescreamer > Marshall Guv'nor > H&amp;K Tubeman > Dynacord DC120 Combo

De Tubescreamer gebruik ik voor wat lekkere Blues. De Guv'nor gebruik ik voor de "Still got the Blues" sound van Gary Moore. Dit is mijn favoriete geluid. De Tubeman geeft mijn versterker (solid state) het buizengeluid.

Mijn effects gebruik ik dus wel om iemands geluid te imiteren. Ik zou natuurlijk ook gewoon een Gibson uit '59 kunnen kopen en een goeie Marshall buizenamp, maar helaas heb ik daar de centen niet voor.

Henri_Ibanez
26 juni 2002, 00:04
Ik heb bijna altijd met losse boss-pedalen gewerkt omdat ik die qua geluid (vooral de distortions) beter vond dan al die multi-effects. Toch heb ik een tijdje terug een Boss ME8 gekocht. Eigenlijk vooral omdat daar een external-overdrive (-send &amp; return) opzit. Dan kan je toch je analoge pedaaltje inpluggen en in je banken opslaan en wat bewerken met EQ en bv. chorus. Ik gebruik niet echt veel effecten; clean met chorus, distortion voor ritme en distortion met beetje reverb, chorus en meer mid.tonen voor solo. Ik wil gewoon niet dat het een circus-show wordt. Maar als ik dit met losse pedalen voor mekaar wil krijgen wordt het dat wel. Je moet dan ongeveer 4 pedalen intrappen om van een clean/chorus-geluidje naar een scheursolo te switchen. Dit is volgens mij voor meerdere gitaristen een probleem en met zo'n ME8 los je dat eigenlijk wel op. Die dingen zie je trouwens niet veel te koop op marktplaats ofzo, maar ze zijn retevet!

Bouke
1 juli 2002, 14:26
Ik speel blues/rock (covers) en m'n opstelling is momenteel:

Strat > Boss OD1 > TS-9 > Wah > Twin.
POD2 in de effects send/return voor de leslie (tijdelijk, wordt een Tube Rotosphere van H&amp;K).

Een tijdje terug speelde ik op een podium met een soort verende vloer. Hierdoor begon de veer in de reverbtank van de Twin te klapperen en werden band, publiek en ikzelf gek van dat geluid. Snel reverb uitgedraaid en verder gespeeld zonder reverb.

Voor gammele podia neem ik dus nu een Alesis Microverb mee die ik in de effectlijn zet. Werkt ook nog als extra voorversterker.

Het scheurkanaal van de Twin gebruik ik voor de wat (hard)rockachtige solo's.

De Boss OD1 en de TS-9 gebruik ik afwisselend bij het clean kanaal, als boost bij (cleane) solo's of als powerboost samen voor heftig geluid!

Bovenstaande is voor elektrieke laif opteredens. Akoestiekies werk ik nu veel met de Seagul S6 (+ CW) en de POD2 rechtreeks in de PA.

Bouke

O ja, ik had een Boss ME8 maar die gebruik ik niet meer... hier kon je ook watervalletjes enzo mee nadoen &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bouke op 2002-07-01 14:28 ]</font>