PDA

View Full Version : a-snaar 'zingt' op mijn nieuwe gitaar



Gazpacho
13 juni 2002, 22:45
Ik heb twee weken geleden een Höfner HF12 klassieke gitaar gekocht voor EUR 220, en ik ben er zeer blij met het mooie geluid en het fichte ongelakte bovenblad. Heeft er iemand anders op dit forum ervaringen met deze gitaar?

Echter, er is een ding waar ik me aan stoor. Wanneer ik mijn a-snaar (en ook soms d) indruk bij de tweede of derde fret, en ik sla de snaar wat harder aan, dan *zingt* er iets mee. Zelfs als je de snaar helemaal op de hals drukt vlak achter een fret.

Eerst dacht ik dat de snaar op de volgende fret meetrilde, maar het zingende geluid lijkt van de kast/brug te komen (of lijkt dat maar zo omdat het daar versterkt wordt?)

Ik ga er nog zeker mee terug naar de muziekwinkel na mijn tentamens maar ik hoop dat iemand mij voor die tijd al enkele suggesties kan geven over wat het precies is.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Gazpacho op 2002-06-13 21:47 ]</font>

Crutch
14 juni 2002, 01:19
Scheurtje binnenin;
Stukje uiteinde snaar bij stemknoppen;

TIP: Probeer dezelfde noot te maken op een andre snaar, als er dan nog iets mee trilt is het niet op een fret.

Gazpacho
14 juni 2002, 01:37
Nou, even geprobeerd, en in feite zingt ie op alle tonen, dus ik neem aan dat de actie te laag is.

Nu is de vraag: moet de brug of de kam omhoog, zit hier verschil in?

DOLBY
14 juni 2002, 12:30
Ik ken je gitaar niet maar bij mij kun je vrij simpel de aktie verhogen. Het zadel, het stripje bot op de brug waar de snaren overheen lopen kun je als het goed is uit het gleufje halen waar het in zit (als je alle snaren verwijderd heb). Leg daar dan een heel dun stripje plastic of ander materiaal onder, waardoor die iets omhoog komt. Een fractie van een milimeter kan al genoeg zijn.
Kijk ook eens op http://www.frets.com bij de onderwerpen: "Buzz diagnosis" en "lowering action at the saddle"

alexgit
14 juni 2002, 13:36
Op 2002-06-14 00:37, schreef Gazpacho:
Nou, even geprobeerd, en in feite zingt ie op alle tonen, dus ik neem aan dat de actie te laag is.

Nu is de vraag: moet de brug of de kam omhoog, zit hier verschil in?


Het zou kunnen dattie omhoog moet, maar het kan ook zijn dat de uiteinden van je snaren tegen je bovenblad aankomen, dan hoor je ook zoiets, controleer dat even.
Anders is het misschien dat de hals te strak zit, dan moet je hem een tikje losser (laten) maken, dat was bij mij ook een probleem eeen tijdje geleden.