PDA

View Full Version : nieuwe pots voor hoge output element?



ae
2 januari 2005, 18:17
Hoi

Ik ga binnenkort de X2N van dimarzio bestellen. Dit is een hoog output element, moet ik dan ook de standaard volume-pot vervangen?

Anders Destium
2 januari 2005, 18:24
Niet als je hem in je RG1570 gaat zetten, daar zitten al 500mV pots in als het goed is. Je kunt ook een SD Superdistortion of een Tonezone overwegen, die zijn nogal bass-heavy wat prettig is in een gitaar met basswood!

hadv
2 januari 2005, 23:14
Anders, een nieuw jaar, een nieuwe term

what the f*** zijn 500 mV pots
ik maar denken dat een potmeter een weerstand is en dus in ohm wordt uitgedrukt, blijkt het opeens een spanningsbron te zijn (Volt)

gekker moet je het niet maken :razz: :razz: :razz: :razz: :razz: :razz:

Anders Destium
2 januari 2005, 23:18
Gitaren maken gebruik van een externe energiebron (tenzij je actieve elementen of piezo hebt), de pure weerstanden hangen naast je potmeter. Er zijn verschillende typen potmeter, waarbij het verschil niet in het verschil in ohmage maar in het verschil in voltage wordt aangeduid. Dit kun je ook zien als je bij een handelaar nieuwe potmeters haalt of bestelt.

De potmeter zelf is geen pure weerstand maar een regelbare weerstand, als je je control cavity openschroeft kun je dat aan de lijve ondervinden.

bert k
2 januari 2005, 23:44
Bladibladibla, maar je bedoelt natuurlijk 500megOhm :-D

NeeraDJ
2 januari 2005, 23:57
Probeer het eerst met je 500k pots, als het goed is kun je met 1meg echt over the top gaan omdat de X2N insane output heeft! Maar veel meer zul je er ook niet uithalen, wel ietsjes meer

bert k
3 januari 2005, 00:09
Shit, joe got me, bedoelde ook 500k, maar wel Ohm, geen Volt :oops:

Negative K3 fan
3 januari 2005, 00:22
damn andres!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11111111 wtf pot van 500mV wtf emn dan durf je dat ook nog te onderbouwen,

kun je beter napraten van intermnet dan zulke kolder te verkopen

Negative K3 fan
3 januari 2005, 00:23
en wtf externe energiebron ??? :o :-? :???: :x :roll:

Anders Destium
3 januari 2005, 10:33
als in dat je stroom aftapt vanaf je versterker, of steek jij een stekker in het stopcontact direct vanaf je gitaar of loopt hij op batterijen?

Wormaap
3 januari 2005, 13:50
als in dat je stroom aftapt vanaf je versterker, of steek jij een stekker in het stopcontact direct vanaf je gitaar of loopt hij op batterijen?
Je bent dronken hoop ik? :o
Het stroompje dat een gitaar levert komt door inductie van een magneetje dat in de spoel trilt, daardoor wordt een wisselspanningkje opgewekt dat door je amp versterkt wordt. Je gitaar gebruikt totaal geen stroom ofzo.

Thom TK
3 januari 2005, 13:57
als in dat je stroom aftapt vanaf je versterker, of steek jij een stekker in het stopcontact direct vanaf je gitaar of loopt hij op batterijen?
Je bent dronken hoop ik? :o
Het stroompje dat een gitaar levert komt door inductie van een magneetje dat in de spoel trilt, daardoor wordt een wisselspanningkje opgewekt dat door je amp versterkt wordt. Je gitaar gebruikt totaal geen stroom ofzo.

Zonder stroom kan je electrische gitaar niks doen, natuurlijk....dat bedoelt hij gewoon (beetje raar gezegd, anyway).
Maak jullie niet zo druk, kom op zeg.

Wormaap
3 januari 2005, 13:59
als in dat je stroom aftapt vanaf je versterker, of steek jij een stekker in het stopcontact direct vanaf je gitaar of loopt hij op batterijen?
Je bent dronken hoop ik? :o
Het stroompje dat een gitaar levert komt door inductie van een magneetje dat in de spoel trilt, daardoor wordt een wisselspanningkje opgewekt dat door je amp versterkt wordt. Je gitaar gebruikt totaal geen stroom ofzo.

Zonder stroom kan je electrische gitaar niks doen, natuurlijk....dat bedoelt hij gewoon (beetje raar gezegd, anyway).
Maak jullie niet zo druk, kom op zeg.
Hij zegt dat je electrische gitaar stroom aftapt van je versterker, en dat is gewoon totale nonsens. Ik zie persoonlijk geen manier om dat zo te draaien dat het nog ergens op uit komt dat wel klopt.
Overigens no hard feelings AD. maar het klopt gewoon niet wat je zegt.

pol
3 januari 2005, 14:28
ja, dit klinkt wel vrij grappig idd :-D

Anders Destium
3 januari 2005, 14:35
Ik vind het best knap om geluid uit je gitaar te krijgen (behalve het akoestische) zonder de gitaar in te pluggen in een werkende versterker.

Wormaap
3 januari 2005, 14:40
Ik vind het best knap om geluid uit je gitaar te krijgen (behalve het akoestische) zonder de gitaar in te pluggen in een werkende versterker.
Dat klopt volkomen, maar da's niet omdat je gitaar stroom aftapt van je versterker. Da's omdat je versterker de spanning die je gitaar levert verhoogt tot hoorbaar niveau.
Als je een gitaar-element aan een multimeter en je slaat een snaar erboven aan krijg je gewoon een wisselspanninkje te zien.

Wormaap
3 januari 2005, 14:40
Ik vind het best knap om geluid uit je gitaar te krijgen (behalve het akoestische) zonder de gitaar in te pluggen in een werkende versterker.
Dat klopt volkomen, maar da's niet omdat je gitaar stroom aftapt van je versterker. Da's omdat je versterker de spanning die je gitaar levert verhoogt tot hoorbaar niveau.
Als je een gitaar-element aan een multimeter en je slaat een snaar erboven aan krijg je gewoon een wisselspanninkje te zien.

Negative K3 fan
3 januari 2005, 14:40
uhh anders volgens mij snap jij het hele prinbcipe niet. een gitaar heeft per definitie geen externe energiebron. Een versterker versterkt (naam zegt het al, ook per definitie) en is dus geen spanningsabron of energiebron whatsoever. Wormaap hit the nail on its head, inductiestroom opgewekt door de beweging van desnaren, niks energiebronnen.

Anders Destium
3 januari 2005, 14:42
weer wat geleerd :)

Wormaap
3 januari 2005, 14:43
weer wat geleerd :)
En da's de reden dat we allemaal hier zitten :-D

pol
3 januari 2005, 14:50
euh, da's wel iets heel anders dan een gitaar die een externe stroombron nodig heeft he.
een versterker versterkt het signaal van je gitaar. Dit heeft helemaal niets te maken met actieve of piezo pickups. Actieve pickups zijn gewoon passieve pickups waar een voorversterker in de pickups is ingebouwd.

Er gaat geen stroom van de versterker naar de gitaar. Enkel signaal van passieve , actieve of piezo's naar de versterker. Is het nu duidelijk ?

On topic, 500 KiloOhm is standaard voor humbuckers.
250 KiloOhm voor singlecoils.
laat de toonregeling uit het circuit en je geluid wordt nog iets helderder.
Zelfs een toonregeling die op 10 staat neemt nog iets van je hoog weg.

Op www.seymourduncan.com staat een grafiekje met de invloed van de waard van de pots op het geluid.

Thom TK
3 januari 2005, 16:00
Oke, wacht even...ik heb een Ibanez RG470L, en daarin zitten geloof ik geen 500k potmeters...
Ik heb in de brug een SD Evolution zitten...krijg in dus een beter (en een meer high-gain) geluid, als ik deze vervang? Kort gezegd?

guvnor
3 januari 2005, 16:16
Ik vind het best knap om geluid uit je gitaar te krijgen (behalve het akoestische) zonder de gitaar in te pluggen in een werkende versterker.
Dat klopt volkomen, maar da's niet omdat je gitaar stroom aftapt van je versterker. Da's omdat je versterker de spanning die je gitaar levert verhoogt tot hoorbaar niveau.
Als je een gitaar-element aan een multimeter en je slaat een snaar erboven aan krijg je gewoon een wisselspanninkje te zien.

Als iedereen elkaar loopt te verbeteren zal ik ook even meedoen...

Een versterker verhoogt de spanning niet tot een hoorbaar niveau... Elektriciteit is niet hoorbaar. Het wordt versterkt tot een niveau dat hoog genoeg is om een luidspreker aan te sturen.

Het signaal uit de gitaar wordt door een versterker zodanig versterkt dat het elektrische signaal in de spoel van de luidspreker een magnetisch veld veroorzaakt die de conus van de speaker doet bewegen. Die beweging veroorzaakt trillingen in de lucht die wij als geluid ervaren...

:D

Wormaap
3 januari 2005, 16:22
Ik vind het best knap om geluid uit je gitaar te krijgen (behalve het akoestische) zonder de gitaar in te pluggen in een werkende versterker.
Dat klopt volkomen, maar da's niet omdat je gitaar stroom aftapt van je versterker. Da's omdat je versterker de spanning die je gitaar levert verhoogt tot hoorbaar niveau.
Als je een gitaar-element aan een multimeter en je slaat een snaar erboven aan krijg je gewoon een wisselspanninkje te zien.

Als iedereen elkaar loopt te verbeteren zal ik ook even meedoen...

Een versterker verhoogt de spanning niet tot een hoorbaar niveau... Elektriciteit is niet hoorbaar. Het wordt versterkt tot een niveau dat hoog genoeg is om een luidspreker aan te sturen.

Het signaal uit de gitaar wordt door een versterker zodanig versterkt dat het elektrische signaal in de spoel van de luidspreker een magnetisch veld veroorzaakt die de conus van de speaker doet bewegen. Die beweging veroorzaakt trillingen in de lucht die wij als geluid ervaren...

:D
http://home.planet.nl/~snijd952/mierenneuken.gif
Mierenneuker :razz:
Het klopt wat je zegt, maar ik wilde er niet een al te lang verhaal van maken, omdat het deel dat jij typt algemeen bekend is :)

guvnor
3 januari 2005, 16:33
Ik vind het best knap om geluid uit je gitaar te krijgen (behalve het akoestische) zonder de gitaar in te pluggen in een werkende versterker.
Dat klopt volkomen, maar da's niet omdat je gitaar stroom aftapt van je versterker. Da's omdat je versterker de spanning die je gitaar levert verhoogt tot hoorbaar niveau.
Als je een gitaar-element aan een multimeter en je slaat een snaar erboven aan krijg je gewoon een wisselspanninkje te zien.

Als iedereen elkaar loopt te verbeteren zal ik ook even meedoen...

Een versterker verhoogt de spanning niet tot een hoorbaar niveau... Elektriciteit is niet hoorbaar. Het wordt versterkt tot een niveau dat hoog genoeg is om een luidspreker aan te sturen.

Het signaal uit de gitaar wordt door een versterker zodanig versterkt dat het elektrische signaal in de spoel van de luidspreker een magnetisch veld veroorzaakt die de conus van de speaker doet bewegen. Die beweging veroorzaakt trillingen in de lucht die wij als geluid ervaren...

:D
http://home.planet.nl/~snijd952/mierenneuken.gif
Mierenneuker :razz:
Het klopt wat je zegt, maar ik wilde er niet een al te lang verhaal van maken, omdat het deel dat jij typt algemeen bekend is :)

dat vermoeden had ik al :D



ONTOPIC: Humbuckers hebben inderdaad 500kOhm potmeters nodig. Potmeter met lagere weerstand zullen i.c.m. de ingangsweerstand van de versterker een te hoge belasting vormen voor de elementen waardoor het signaal daarvan "instort". Je zult dus nooit de beoogde hoge output halen wanneer je 250 kOhm potmeters hebt.

Let ook op bij de aanschaf van potmeters. Goedkope potmeters kunnen best veel afwijken van de waarde die erop gedrukt staat. Nameten is de beste optie of kies gewoon voor potmeters van een goede kwaliteit. Daar betaal je iets meer voor, maar je krijgt waar je voor betaald. Ze gaan ook langer mee. Potmeters blijven mechanische dingen en zullen altijd slijten ( de ene sneller dan de andere).

NeeraDJ
3 januari 2005, 16:40
Oke, wacht even...ik heb een Ibanez RG470L, en daarin zitten geloof ik geen 500k potmeters...
Ik heb in de brug een SD Evolution zitten...krijg in dus een beter (en een meer high-gain) geluid, als ik deze vervang? Kort gezegd?

Nee, de Evo heeft niet zóveel output. Bekijk het zo: Single coils hebben over het algemeen weinig output (en dat heb ik het niet over stacked scs) en verliezen daarom niets met 250k pots. Humbuckers (overigens niet alle hummies) hebben over het algemeen meer output, en hebben daarom een hogere potmeterwaarde nodig omdat het element anders mid-hoge tonen en output verliest. 500k is voornamelijk de standaard zoals al eerder in dit topic gezegd, maar over-the-top elementen zoals de X2N en Invader hebben toch net een beetje meer output. Het verschil is niet ongelooflijk groot, maar het is er wel. Daarom gebruiken mensen bijv met de SD JB in een schel klinkende strat, gewoon met een 250k pot, het temt het hoog maar verliest wel output!

NeeraDJ
3 januari 2005, 16:51
Actieve pickups zijn gewoon passieve pickups waar een voorversterker in de pickups is ingebouwd.

Zelfs een toonregeling die op 10 staat neemt nog iets van je hoog weg

Klopt helemaal daarom zijn er veel gitaristen die de tonepot uitschakelen. De tonepot zuigt namelijk echt hoge tonen en output. Probeer het maar eens een keertje los te solderen, soms is het gevolg niet baanbrekend, maar soms ook weer wel! Er bestaan ook no-load pots, voor mensen die al het tone uit hun elementen willen, maar clean bijv toch het hoog willen temmen. Ik soldeer ze meestal gewoon los wanneer ik niet genoeg output uit mijn elementen weet te krijgen of de pups modderig klinken though.

Actieve elementen hebben overigens nog meer voordelen behalve het "hoge" output. Passieve elementen bestaan uit magneten (varierend van sterk denk aan X2N, tot vrij slap denk aan een PAFje), hoe hoger je een element plaatst hoe meer het de trilling van je snaar beïnvloedt en dus sustain wegneemt. Actieve elementen hebben hele zwakke magneten, het signaal wordt echter gepusht door de voorversterker tot een "duidelijk" signaal. Ook heb je met actieve elementen weinig last meer van feedback of ruis hierdoor.

ae
3 januari 2005, 18:21
Bedankt voor alle reacties! Ik hoef dus geen nieuwe potmeter te kopen :) En een tone-pot soldeer ik niet mee omdat ik die toch nooit gebruik :D .