PDA

View Full Version : Shredden: hoe snel voorderingen maken?



ae
2 januari 2005, 18:14
Hoi iedereen,

Hoe snel maken jullie voorderingen met snelheidsoefeningen?
In het begin ging het wel snel bij mij, maar ik loop rond de 160-170 bpm vast met veel oefeningen. En sommige krijg ik alleen netjes rond 144.

Om de hoeveel tijd kunnen jullie iets ong 10bpm sneller spelen?

En moet ik me zorgen gaan maken dat ik mijn doelen nooit zal bereiken? :x Of gewoon nog meer oefenen? :P

Azrael
2 januari 2005, 18:33
Geen idee om eerlijk te zijn........ben er op het moment niet zo mee bezig en ik zou ook echt niet weten hoesnel ik kan spelen. Niet iets wat ik dagelijks test ofzo....vind het nu nog even belangrijker hoe schoon ik kan spelen en niet hoe snel. Ik kan wel slordig snel (1 foutje noem ik al slordig by the way) maar daar heb je weinig aan vind ik. Ik hoor vaak mensen snel spelen en dan hebben ze een timing die om te huilen is. En vaak spelen ze dan de moeilijke stukken net een fractie langzamer dan de rest. En das dus geen spelen....

sneez0r
2 januari 2005, 18:49
Zestiende noten spelen op 170 bpm is behoorlijk lastig. Het klopt inderdaad dat het lastig is op dat punt nog veel vorderingen te boeken. Het eerste jaar dat je speelt boek je 100% vooruitgang, daarna misschien 70%, etc. Waarschijnlijk zal je alleen nog qua snelheid vooruitgaan door nog meer te spelen. Misschien zal je nooit bij de 200 bpm komen. No big deal, dat is niet voor iedereen weggelegd. Iedereen moet zijn doelen ook om de zoveel tijd bijstellen.

Das Schaap
3 januari 2005, 02:28
Om de hoeveel tijd kunnen jullie iets ong 10bpm sneller spelen?

En moet ik me zorgen gaan maken dat ik mijn doelen nooit zal bereiken? :x Of gewoon nog meer oefenen? :P
Hangt ook af van het probleem wat je ervaart. Welke hand bijvoorbeeld, of beiden ? Heb je bijvoorbeeld ook geprobeerd iets eerst nog sneller te proberen en dan weer terug te schakelen (werkt voor sommigen). De manier waarop je iets aanpakt is ook erg belangrijk. Geef anders een wat voorbeelden ofzo. :cool:

moretel
3 januari 2005, 16:26
Hoi iedereen,

Hoe snel maken jullie voorderingen met snelheidsoefeningen?
In het begin ging het wel snel bij mij, maar ik loop rond de 160-170 bpm vast met veel oefeningen. En sommige krijg ik alleen netjes rond 144.

Om de hoeveel tijd kunnen jullie iets ong 10bpm sneller spelen?

En moet ik me zorgen gaan maken dat ik mijn doelen nooit zal bereiken? :x Of gewoon nog meer oefenen? :P

Als je 4 of 6 nootjes per tel bedoelt zal ik me maar geen zorgen maken, als je dan de 120 haalt klinkt het al behoorlijk snel dacht ik zo.

ae
3 januari 2005, 18:28
Azrael: ik ben het met je eens dat precisie het belangrijkst is. Ik weet die snelheden omdat ik alles met een metronoom speel zodat ik geen slecht ritme krijg :wink: .

sneez0r en das schaap: het probleem zit voornamelijk in mijn linkerhand. Met weinig vingerbeweging (open snaar rifjes enzo) haal ik wel 16en op 200 bpm (hoewel ik dit bij de lage e en de a snaar niet kan of niet volhoud). Dus daar moet ik aan werken, vooral de synchronisatie tussen de twee handen, want het wordt af en toe wel rommelig.

moretel: op 120bpm klinkt dat al wel snel, maar ik wil solo's van bijv master of puppets kunnen spelen en dat is toch nog wat sneller dan ik kan :razz: .

FrankS
19 januari 2005, 16:42
(hoewel ik dit bij de lage e en de a snaar niet kan of niet volhoud).
Houd je wel je hand loodrecht tov de hals? En met 4 vingers spelen? Gezien het op de lage snaren niet helemaal lukt heb ik nl het vermoeden dat je je hand schuin houdt waardoor het idd snel zwaarder wordt daar.

ae
19 januari 2005, 20:09
(hoewel ik dit bij de lage e en de a snaar niet kan of niet volhoud).
Houd je wel je hand loodrecht tov de hals? En met 4 vingers spelen? Gezien het op de lage snaren niet helemaal lukt heb ik nl het vermoeden dat je je hand schuin houdt waardoor het idd snel zwaarder wordt daar.

Ik houd mijn hand wel loodrecht op de hals. Bij de e en lage e is vooral mijn rechterhand het probleem, die dan snel moe wordt (ik denk door de extra weerstand van een dikke snaar). Maar ik weet wel dat ik heel snel de fout in ga bij te snel spelen. Ipv dan geconcentreerder te picken ga ik meer kracht geven waardoor ik nog sneller ritme raak :razz: Iig nu ik geconcentreerder speel gaat het beter :)

Maar hoe gaat het nou met jullie voorderingen?

taylor
20 januari 2005, 11:16
snelheid komt vaak ook gewoon door de jaren heen veel spelen,er echt op focussen(als doel) heb ik nooit 1 goed idee gevonden.

zelf hou ik wel van gitaristen die als het moet(of de song er vraagt) ook kunnen shreden maar die alleen daar mee bezig zijn dat vind ik weer helemaal niks.

Das Schaap
20 januari 2005, 13:20
sneez0r en das schaap: het probleem zit voornamelijk in mijn linkerhand. Met weinig vingerbeweging (open snaar rifjes enzo) haal ik wel 16en op 200 bpm (hoewel ik dit bij de lage e en de a snaar niet kan of niet volhoud). Dus daar moet ik aan werken, vooral de synchronisatie tussen de twee handen, want het wordt af en toe wel rommelig.

Ach open snaren tellen nooit mee, dan hoor je je eigen slordigheid vaak minder omdat er geen synchronisatie is tussen links en rechts en het toch meer een brij begint te worden. Vreemd dat je juist op de hoge snaren het dus makkelijker kan dan op de lage snaren, meeste mensen die ik ken hebben het omgekeerd. Maar wat voor dingen oefen je ook, is het gewoon standaard 16Žen spelen op en af of van die irritante Gambale oefeningen ?
En tja heb je mn eerdere advies (gejat van petrucci maar toch) geprobeerd, want je vingers trekken het gewoon niet denk ik, dus ga echt een tijdje de snelheden die je kan af, niet 1x 140 dan 1x 150 etc. Maar echt een tijdje dezelfde, en als je em echt euh dan telkens strak speelt, ga je weer verder.
Altijd met metronoom, en zowel clean als de true high gain shredding. :P
Hoewel clean spelen veel leuker blijft. :roll:

Matt19
30 januari 2005, 15:27
he ae

Ik ben het laatste ander half jaar ook veel bezig geweest met het opbouwen van snelheid. Ook met als doel de solo van master of puppets te kunnen spelen maar zeker ook solo's van yngwie malmsteen, marty friedman satriani etc.

Heel veel dicipline bij het opbouwen van je snelheid is noodzakelijk heb ik gemerkt. Dus elke dag minstens een uur oefeningen doen die je snelheid bevorderen. Een heel goed hulpmiddel daarbij is het boek speed mechanix fo lead guitar. Wat ik zelf ook goed vind is om tijdens het opbouwen toonladders te oefenen, dan doe je tegelijkertijd wat aan je theorie en kennis van posities van toonladders.

Maar mijn regels voor het opbouwen van snelheid zijn als volgt:

- Het allerbelangrijkste is te ontspannen ook bij het opbouwen van je snelheid. Verkrampen is het laatste wat moet gebeuren. Als je langdurig bezig bent met snelheidsoefeningen en je verkrampt voordurend dan heb je binnen korte tijd spierpijn of erger RSI.

- Denk niet dat je binnen enkele maanden snelheden haalt van Gilbert of Vai. Je moet het echt de tijd gunnen.

- Laat je ook niet dwingen door de metronoom. Veel gitaristen die hun snelheid aan t opbouwen zijn willen perse hun snelheid van de dag ervoor overschreiden. Sommige dagen gaat t gewoon even minder.

- En doe natuurlijk de snelheidsoefeningen frequent. Elke dag maar zorg dus dat je geen spierpijn krijgt.

En om de synchronisatie tussen beide handen te verbeteren is het misschien een goede oefening om chromatische oefeningen te doen. OF kijk een keer naar Malmsteen's trilogy.

Succes

Veel succes[/b]

ae
31 januari 2005, 15:55
Dankje voor de tips! Ik merk ook dat het beter is om tot perfectie langzaam te gaan, dan klinkt het later veel beter. Ik heb die 3 video's van malmsteen gezien, maar vond ze niet bijzonder goed. Gelukkig heb ik wel de boekjes met oefeningen op mijn pc :-D Succes iig!

Over die mop solo: ik merk dat er een aantal lastige stukjes inzitten, maar dat hele snelle op 1 snaar lukt me wel nu :)