PDA

View Full Version : installeren earvana compensated nut



john.3001
2 januari 2005, 17:59
Hallo, dit is niet bepaald een zelfbouw topic, maar het gaat wel over knutselen aan je gitaar dus...

Ik ben van plan om een earvana compensated nut op m'n strat te zetten, want zelfs met een professionele setup kan de intonatie beter vind ik...
Is dit een klus die ik aan professionele gitaarbouwers moet overlaten? Dat gaat me waarschijnlijk te veel geld kosten, en ik denk dat ik het ook wel makkelijk zelf zou moeten kunnen.

Ik vraag me nu af, ik zal eerst de originele topkam moeten verwijderen, hoe ga ik dat doen (met een beiteltje, of vijlen?). Dan moet de earvana kam erin. Dat ding bestaat volgens mij uit 2 delen? Een stukje met gaatjes erin dat komt te zitten op de plaats van de originele kam en dan een soort van kapje wat je daar op schroeft?

http://www.earvana.com/images/product_retrofit.jpg

Ik ga er niet zo maar aan zitten kloten, misschien zijn er mensen die zo een klus al eens eerder hebben uitgevoerd?

fred dons
3 januari 2005, 08:25
het installeren is niet zo moeilijk, het intoneren wel (om het effect echt te merken heb je een zeer goede tuner nodig bij het intoneren liefst een stroboscoop tuner)
als ik een earvana installer dan tik ik meestal met een klein schroevendraaiertje op de zijkant de originele kam eruit, indien er over de topkam heen gelakt is snij ik eerst op die plek door de lak heen zodat ik geen grote stukken lak meeneem bij het wegtikken
soms moet je de gleuf iets wijder maken of het onderste stukje iets dunner (met een vijltje) let op de nut wordt in verschillende breedtes /stringspacings verkocht dus eerst meten
(warmoth nekken hebben een gleuf waar de earvana direkt inpast, de overige nekken moeten bijgevijld worden)

het stukje met de gaatjes lijm je in de gleuf, het stukje dat je er op schroeft is het intoneerbaare gedeelte (als het te hoog is vijl je het onderste stukje bij niet het top stukje)
als het de eerste keer is kan het geen kwaad om te laten doen bij een bouwer, ik denk dat de prijs uiteindelijk nog al meevalt (De Brug in Monnickendam vraagt iets meer dan de prijs van de kam zelf en heeft een stroboscooptuner, ze zijn wel met vakantie op dit moment tot 15/1)
succes

john.3001
3 januari 2005, 10:30
Thanks, misschien moet ik het voor de zekerheid toch maar niet zelf doen. En intoneren doe ik sowieso meestal niet zelf (ik ken iemand die het een stuk beter doet dan ik... :oops: )
Die kammetjes kosten rond de 40 euro? Dus de installatie ook? Nouja, dan heb ik voor 100 euro een nieuwe kam + een afstelbeurt, dat is nog wel te doen...

fred dons
3 januari 2005, 15:28
ik krijg ze tegen inkoopsprijs dus ik heb geen idee wat ze kosten

je kunt het eerst zelf proberen (kun je altijd nog naar een bouwer gaan)

john.3001
4 januari 2005, 13:38
Ja, ik weet wanneer ik moet ophouden met kloten en naar een bouwer moet gaan... :-?