PDA

View Full Version : speakers in of uit fase???



Nocki
2 januari 2005, 13:02
Hoi. als ik straks mn speaker cab in elkaar ga zetten moeten de speakers goed aangesloten zitten. nu schijnt het dat ik met ene batterij kan controleren of ze in of uit fase staan. hoe zit dat? en wat zijn de voor en nadelen van een systeem met enkele speakers in of uit fase?

wie kan me wat vertellen?

alvast bedankt.

NOcki

Nocki
2 januari 2005, 13:16
pol



Geregistreerd op: 15-7-2004
Berichten: 109

Geplaatst: 27 Dec 2004 21:22 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

als er maar 1 speaker inzit maakt het niets uit.
als je 2 speakers of meer hebt en wil testen of ze in fase zitten, sluit dan een speakerkabel op de box aan, hou een 9 volt battery tegen de jack, en kijk of de speakers allemaal dezelfde richting uit bewegen.

Nocki
2 januari 2005, 13:19
ok zoek functie lijkt succesvol... het schijnt dat als je de batterij + van de speaker + op elkaar hebt dat dan de conus naar voren beweegt.

klopt dit beide? ik ga ervan uit vanwel. tis even voor de controlle.

Nocki

Robbert
2 januari 2005, 13:19
Klopt ;)

Nocki
2 januari 2005, 13:22
merci. ik wil gewoon graag zeker zijn. dit is trouwens een leuk voorbeeld... de zoekfunctie werkt... al moet ik toegeven dat het vaak lastig zoeken is...

NOcki

Rewind
2 januari 2005, 13:24
Maar maakt dat bij 1 speaker niet uit dan? Ik dacht dat het zelfs dan ook uitmaakte
Het is trouwens ook goed te horen als een speaker uit fase staat, het gaat dan heel iel klinken

Nocki
2 januari 2005, 13:26
heb net gelezen dat het met een speaker niet uit maakt. is ook te begrijpen. alleeen als 2 speakers ten opzichte van elkaar uit fase staan krijg je een opheffig.

mischien wel leuk om een schakeling e maken die in een 4x12 2 speakers uit fase zet door een midi schakeling... heb je nog mee rgeluiden... :-) denk alleen niet dat je buizen amp het leuk vind...

Nocki

Antal
2 januari 2005, 13:55
mischien wel leuk om een schakeling e maken die in een 4x12 2 speakers uit fase zet door een midi schakeling... heb je nog mee rgeluiden... :-) denk alleen niet dat je buizen amp het leuk vind...

Nocki

Je amp maakt het niets uit hoor. Ik denk alleen niet dat het bruikbaar is.

Wormaap
2 januari 2005, 13:56
Het zal je amp werkelijk geen zak boeien. Het klinkt alleen volslagen nergens naar.

pimmetje
2 januari 2005, 14:10
Klinkt idd gewoon nergens naar. Je kan in veel gevallen met meerdere speakers nog beter een speaker weglaten dan er een uit fase hebben staan.

Ik had een weber speakertje waarop ze de + en - vriendelijk verkeerd hadden aangegeven. Bij de eerste test vond ik 't dus allemaal maar verrotte iel klinken. Toen toch maar ff van alle speakertjes de fase gecontroleerd (idd met batterijtje + op + en - op -)... goed aansluiten scheelde absurd veel.

imlikeajungle
2 januari 2005, 16:52
wel opletten dat je die 9v batterij er geen half uur aan laat hangen :D

Han S
2 januari 2005, 18:30
Wij maken in de studio wel bewust gebruik van geluiden welke in tegenfase (dus 180 graden uit fase) staan.

Bij MS recording wordt dat gedaan en dat geeft een kilometer breed stereogeluid.

Maar als je twee speakers uit fase zet heb je er alleen last van.

Wormaap
2 januari 2005, 19:18
Wij maken in de studio wel bewust gebruik van geluiden welke in tegenfase (dus 180 graden uit fase) staan.

Bij MS recording wordt dat gedaan en dat geeft een kilometer breed stereogeluid.

Maar als je twee speakers uit fase zet heb je er alleen last van.
Da's neem ik aan bij 2 microfoons die tegengesteld gericht staan? (Geen flauw idee wat MS recording is, ben maar amateur-opnamen00b :P)

Squier4ever
2 januari 2005, 19:40
juist geluidsgolven bestaan uit buiken en knopen, als je ze uit fase zet, komt er een buik en een knoop bij elkaar en krijg je uitdoving.
Als ze in fase staan, komt er buik bij buik en dus versterking
Toch???

handig he natuurkunde :-D

hadv
2 januari 2005, 23:33
klopt, daarom is 1 speaker nooit uit fase

Guinness
3 januari 2005, 00:09
Het betekend gewoon dat alle speakers van een cab tegeijkertijd naar voren cq naar achteren bewegen. Dus dat de lucht tegelijkertijd naar voren wordt geduwd. Als ze uit fase staan gaat de lucchtdruk van de speaker die naar voren gaat meteen naar het vacuum van de speaker die naar achteren gaat en doven ze elkaar uit wat betekend dat het volume beduidend minder wordt. Dit merk je vooral in de bassen. Hoge tonen hebben hier minder last van omdat de frequentie hoger is en dit verschil niet zo snel uit te doven is omdat de speakers toch op enige afstand van elkaar zitten. Voor je versteker maakt dit geen hol uit omdat die zijn vermogen toch wel kwijt kan. De plus en min aanduiding op de speakers zijn alleen ter indicatie omdat ze bewegen op wisselspanning en dus geen echte plus en min is. Als je de speakers controleerd met een batterij moet je gewoon kijken of ze allemaal naar voren gaan of allemaal naar achteren. Diegene die afwijken moet je gewoon de draadjes omwisselen.

Han S
3 januari 2005, 00:16
Wij maken in de studio wel bewust gebruik van geluiden welke in tegenfase (dus 180 graden uit fase) staan.

Bij MS recording wordt dat gedaan en dat geeft een kilometer breed stereogeluid.

Maar als je twee speakers uit fase zet heb je er alleen last van.
Da's neem ik aan bij 2 microfoons die tegengesteld gericht staan? (Geen flauw idee wat MS recording is, ben maar amateur-opnamen00b :P)

MS betekent Mid Side, daarbij worden twee microfoons gebruikt. De een , een wide cardioid, dus een richtinggevoelige microfoon welke niet super of hyper richtinggevoelig is, wordt gewoon op de geluidsbron gericht.

Direct, zo dicht mogelijk daar achter wordt een microfoon geplaatst met een 8 karakteristiek, waarbij de voor en achterzijde van deze microfoon t.o.v. de Mid microfoon opzij worden gericht.

Elke microfoon wordt op een eigen spoor (track) opgenomen.

Tijdens de mix zet je de mid microfoon gewoon in het midden en heb je dus een mono geluid. De side (fig acht) mic zet je op twee kanalen van het mengpaneel (dat heet 'multing') met een Y snoertje of iets dergelijks.

Zet een van die twee kanalen in tegenfase en zet beide faders op 0. Regel nu met de gain het nivo zodanig in dat ze elkaar 'uitdoven', dus dat je zo weinig mogelijk geluid overhoudt.

Zet nu beide faders op nul en pan ze hard links en rechts. Schuif de faders langzaam omhoog en voeg dit geluid toe aan dat van de mid mic.

Je kunt nu het stereobeeld zo breed maken als je wilt.

Kijk voor meer op www.dpamicrophones.com (microphone university) of kijk op de (gratis) cursus op mijn website.