PDA

View Full Version : akkoorden



sanne
13 juni 2002, 20:21
hoooooi

weet iemand nog een leuk makkelijk liedje om akkoorden mee te leren?? ik kan nu een beetje wer bisto van twarres, die is opzich niet zo moeilijk alleen eht overpakken.... en ik wete niet precies welk ritme je moet aanhouden!

kusss

FreakShow
13 juni 2002, 20:46
ik ben begonnen met het is een nacht van guusje om akkoorden te oefenen, maar je hoeft niet perse een liedje te oefenen, je kan ook gewoon steeds verschillende akkoorden pakken totdat het sneller gaat, tis gewoon een kwestie van oefenen en de tijd geven

kuzzz

doperwt
13 juni 2002, 21:00
probeer eens de combinatie G C G D, is leuk om het te proberen. Dat was mijn eerste akkoorden combinatie, het heette eigenlijk Jesus. maar goed dat zal wel een tekst zijn van die persoon die mij dat leerde. De slag hierbij is bijvoorbeeld: downstroke, upstroke, downstroke (kan je proberen te dempen met je palm) en nogmaals down, up en down en dan volgend akkoord pakken en weer de dezelfde slag. Dit is meteen zo een simpel, lachwekkend kampvuur nummer.
succes.

synesthesia
13 juni 2002, 23:53
wat ook een mooie is: "Pink Floyd - Wish you were here". Goed te doen en erg mooi. Geen barré's (toch de lastigste grepen, zeker in het begin).

synesthesia
13 juni 2002, 23:54
ohhh, succes natuurlijk!!

Japio
14 juni 2002, 10:42
Hoi

Ook ik ben net begonnen met gitaren. Wish You were here is prima te doen. Ik had de akkoorden uit een tijdschrift. Wel heb ik het wat aangepast. Er stond een of ander moeilijk D akkoord in. Daarvan heb ik een D gemaakt en dat klinkt prima. Ook is Hotel California goed te doen. En House of the rising sun. Dat zijn maar 4 akkoorden. Ga ook eens naar de volgende site.

http://www.scoutingcdf.nl/

Barstens vol met leuke liedjes.

Japio

The Edge
14 juni 2002, 11:01
Knockin on Heavens door van Guns N Roses is oon makkelijk g d c en meer eigenlijk niet.

dirkw83
14 juni 2002, 23:04
mijn ervaring leert dat je als je écht snel wilt leren, je gewoon zonder aan te slaan akkoorden moet gaan grijpen. A, G, D, E, C, Am, Em, alles door elkaar. Dat aanslaan, dat komt wel, daar krijg je wel gevoel in als je wat liedjes gaat spelen met de geleerde akkoorden.

Dionyios
14 juni 2002, 23:16
Ja en dan in het begin ook proberen om alle vingers in 1x neer te zetten.

En als je een akkoord 'gepakt' hebt, kan je voor de zekerheid nog even alle snaren één voor één aanslaan. Zo controleer je of je niet per ongeluk één of meerdere snaren afdempt.

sanne
14 juni 2002, 23:20
het gaat nu wel steeds beter alleen klinkt het niet echt het pakken is gewoon oefenen en ik zit ook op les (klassiek/spaans) en daar krijgen we nu ook barre's dus das wel handig

Dionyios
14 juni 2002, 23:58
Het belangrijkste vind ik dat je er plezier in hebt. Dat het in jouw oren niet helemaal lekker klinkt dat maakt niet echt uit. Als je met plezier doorgaat dan leer je veel en zal het uiteindelijk ook beter gaan klinken.

dirkw83
15 juni 2002, 23:23
Op 2002-06-14 22:20, schreef sanne:
het gaat nu wel steeds beter alleen klinkt het niet echt het pakken is gewoon oefenen en ik zit ook op les (klassiek/spaans) en daar krijgen we nu ook barre's dus das wel handig



En welke tactiek van je leraar zit hier achter? Barré's leren als je nog niet eens de open akkoorden degelijk kunt spelen? Vréémd. Het lijkt me toch dat je best een basis hebt voordat je Bar chords gaat doen.

Nou ja, ik neem jou niets kwalijk natuurlijk maar eerder je leraar. Nou ja, jij zult wel meer info over je leraar hebben denk ik?



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dirkw83 op 2002-06-15 22:25 ]</font>

Boer Bavo
16 juni 2002, 01:21
Waarom dat een vreemde strategie vinden? Een barré is een gitaartechniek zoals een andere... Moet ooit aangeleerd worden. Ja, tuurlijk, 't is even oefenen, maar nodig heb je het sowieso...
Op dat vlak is klassieke gitaar ook wel anders dan het spelen op een western. Op klassieke gitaar kan je barrés eigenlijk maar moeilijk vermijden, op een western kan je dat vaak wel, zeker als je akkoorden strumt of tokkelt. Zal zeker wel meespelen in de "strategie" van die leraar....

sanne
16 juni 2002, 12:26
nou kijk... ik zit op les en daar leer ik tokkelen en daar krijg ik nu ook barres bij maar thuis probeer ik zelf wat akkoorden te leren

sanne
16 juni 2002, 12:44
en wat is strumen?

Boer Bavo
16 juni 2002, 13:39
Strummen is gewoon "slaan" hoor. Met een plectrum of met je hand over je snaren strijken. Maar ja, akkoorden slaan klinkt zo agressief, ik sla mijn gitaren niet. :smile:

sanne
17 juni 2002, 20:00
nee das zielig!

dirkw83
17 juni 2002, 21:41
Op 2002-06-16 00:21, schreef Boer Bavo:
Waarom dat een vreemde strategie vinden? Een barré is een gitaartechniek zoals een andere... Moet ooit aangeleerd worden. Ja, tuurlijk, 't is even oefenen, maar nodig heb je het sowieso...
Op dat vlak is klassieke gitaar ook wel anders dan het spelen op een western. Op klassieke gitaar kan je barrés eigenlijk maar moeilijk vermijden, op een western kan je dat vaak wel, zeker als je akkoorden strumt of tokkelt. Zal zeker wel meespelen in de "strategie" van die leraar....



het is een vreemde strategie omdat Bar akkoorden gebaseerd zijn op de open E/A/C akkoorden. Als je die goed kent, snap je ook veel sneller de logica achter de barrés. Had ik tenminste.

Boer Bavo
17 juni 2002, 22:47
Klopt, maar je hebt het nu over akkoorden. Inderdaad, een f, f#, etc akkoord is eigenlijk gewoon een verschoven E-akkoord.
Maar als ik klassieke muziek speel bekijk ik de dingen meer in "grepen", dan in akkoorden. Inzien dat die grepen eigenlijk ook een (ok, soms wel redelijk raar/complex) akkoord voorstellen, is soms erg handig, maar niet echt noodzakelijk, vind 'k.
ach, eigenlijk geldt dat voor alle muziek waarbij je op de gitaar zelf ook de melodie speelt: dan ben je gewoon meer bezig met het naar voor brengen van die melodie en het nemen van de grepen die daarbij horen, dan met "het akkoord dat erachter zit". Terwijl je echt met de akkoorden in je hoofd zit wanneer je bv zang begeleidt of zo...

dirkw83
19 juni 2002, 20:58
mmm jah, waar, maar we kunnen in principe zeggen dat een akkoord een greep is - al klopt de definitie van het woord dan niet meer. Plus voor een beginner is het toch zaak dat ie snel zo veel mogelijk grepen kent en als hij snapt dat je vanuit E allerlei bar chords kunt spelen ipv dat de A hét barchord A is in plaats van een barchord in een serie logisch opeenvolgende barchords, dan is dat stimulerender.

sanne
19 juni 2002, 21:37
ik snap er niks van!!

sanne
20 juni 2002, 20:46
kan iemand ff een spoedcursus muziek theorie geven?? wat is een barchord?

dirkw83
20 juni 2002, 20:52
wat is een barchord? Weet je hoe je een E moet spelen?
doe het volgende:
zet je middelvinger op het eerste vakje van de G-snaar (als je die niet kent, zoek dan maar op hoor :smile:). Zet je Ringvinger op het tweede vakje van de A snaar en je pink op het tweede vakje van de D snaar.
Schuif deze greep twee plaatsen naar rechts en nu komt de BAR: plaats je wijsvinger voorlangs de gehele twede fret.
Nu heb je een met 2 halve noten verhoogde E majeur.
dit is - een voorbeeld van - een barchord.

sanne
20 juni 2002, 20:56
dan heb je tog een barreakkoord?

jpb
21 juni 2002, 11:37
Mischien is het handiger om onderscheid te maken tussen zg open en gesloten posities/grepen. Open betekent dat minimaal een snaar in je accoord/greep niet ingedrukt wordt maar wel meeklinkt. Gesloten kan een barre zijn, waarby je met een vinger (vaak wijsvinger) twee of meer snaren indrukt (bar=streep) dus leg je je vinger haaks op de snaren. Niet alle gesloten accoorden zijn barre. B.v. G6 kan zijn: 3x243x (de x demp je of sla je niet aan. Vingers: 2x143x)
Open accoorden gebruik je voor eenvouige begeleiding, maar kunnen ook uitermate complex zijn wanneer je, in een willekeurige positie/accoord hoger op de hals, een of meerdere open snaren speelt (b.v. jazzgitarist Jim Hall).
Gesloten accoorden kun je verschuiven zodat je met een vaste linkerhand verschillende accoorden kan spelen, al dan niet gebruikmakend van een barre.

doperwt
22 juni 2002, 00:13
Misschien is het voor Sanne wel handig om een taal en een aanduiding te gebruiken voor dingen. Chord is engels voor akkoord.
Dus barchord is the same as barakkoord. (barre)

dirkw83
22 juni 2002, 21:46
ow sorry, niet aan gedacht. Het probleem is dat als je wat langer speelt, je dingen normaal gaat vinden die je in het begin niet snapte. Ik dacht altijd dat A niet hetzelfde was als A majeur (in theorie ook niet, maar toch, wat betreft akkoorden dan) en als ik toen iemand hoorde dat hij een A ging spelen, wist ik nooit of het nu majeur of mineur, of wat dan ook was...mmm, je snapt het wel.

jpb
23 juni 2002, 15:52
Een 'A' accoord is altijd majeur; pas bij mineur wordt dat aangegeven: Am. Majeur wordt alleen in de notatie aangegeven voor een Majeur septiem accoord maar dan slaat het op de toevoeging (Amaj7 of A met een driehoekje). Maj7 wordt gebruikt om verwarring te voorkomen met het dominant-septiem accoord, waarvan de septiem een halve toon hoger ligt: A7, of de mineur vorm Am7.

aadplagiaat
23 juni 2002, 17:14
Op 2002-06-14 10:01, schreef The Edge:
Knockin on Heavens door van Guns N Roses is oon makkelijk g d c en meer eigenlijk niet.


Ter informatie: Knocking on heavens door is oorspronkelijk van Mr. Bob Dylan. Afkomstig van het album Billy the Kid.
Ook in z'n orginele vorm erg mooi.

Dkong
23 juni 2002, 21:58
Ik krijg dinsdag mijn Fender, en vrijdag ga ik op vakantie, gitaat kan niet mee, vinden mijn ouders niet leuk :smile:. Na de vakantie ga ik op les, maar ik wil meteen zoveel mogelijk leren, wat raden jullie me aan om te doen in die paar dagen?

Leen Kap
25 juni 2002, 20:42
Je bedoelt: strummen. Ver-nederlandsing van het engelse strumming ofwel: akkoorden aanslaan ipv fingerpicken (tokkelen).

070_RHCP_070
11 april 2008, 23:05
maar weet je al hoe je het ritme van twarres doet? want dat wil ik eignelijk ook wel weten :soul: ik bedoel het topic is al zo oud ;) nu zou je het wel moeten weten tog ;)

hendrix2
11 april 2008, 23:32
Voor het ritme richt je je op een youtube filmpje, of open je een topic in tablatuur of speeltechnieken.

Deze gaat echt nergens over en doe ik op slot om simpele redenen dat ik reacties die op jouw post gaan komen wil vermijden! (en mijn 'ervaring' zegt mij dat die reacties zeker gingen komen.

Vragen/opmerkingen --> PM.

Hendrix2