PDA

View Full Version : Actie verhogen western



Azrael
2 januari 2005, 00:14
Hey allemaal. Hoe verhoog ik de actie van de snaren bij de brug bij een Western? Ik heb iets dergelijks bij een western nog nooit gedaan.
Moet ik een nieuw topkammetje kopen en kan ik het zelf of moet ik het laten doen?

bert k
2 januari 2005, 00:31
Nee, topkammetje kan je laten zitten. (tenzij de snaren aanlopen bij de eerste fret) Het is heel makkelijk. Haal bij de houthandel een velletje fineer (veneer in het Engels), dat is hout van een tiende mm dik. Snaren loshalen aan de brug, brugzadeltje eruit, en met een scherp mesje een onderleggertje snijden uit het fineer. Gewoon ff aftekenen om het brugzadeltje heen. Alles weer in elkaar zetten, en net zoveel onderleggertjes toevoegen tot de snaren hoog genoeg staan.

[edit] Je kan natuurlijk ook aan je trussrod gaan draaien, maar ik ga er maar ff van uit dat je hals gewoon recht staat, en dan moet je dus NIET aan je trussrod zitten.

Azrael
2 januari 2005, 13:01
Nee, topkammetje kan je laten zitten. (tenzij de snaren aanlopen bij de eerste fret) Het is heel makkelijk. Haal bij de houthandel een velletje fineer (veneer in het Engels), dat is hout van een tiende mm dik. Snaren loshalen aan de brug, brugzadeltje eruit, en met een scherp mesje een onderleggertje snijden uit het fineer. Gewoon ff aftekenen om het brugzadeltje heen. Alles weer in elkaar zetten, en net zoveel onderleggertjes toevoegen tot de snaren hoog genoeg staan.

[edit] Je kan natuurlijk ook aan je trussrod gaan draaien, maar ik ga er maar ff van uit dat je hals gewoon recht staat, en dan moet je dus NIET aan je trussrod zitten.

Mijn hals staat gewoon recht en dat is het probleem ook niet. Mijn actie is op mijn elektrische 3,5mm (pas weer hoger gezet) en op mijn akoestische iets van 1,8mm......en das dus de omgekeerde wereld. Bedankt voor de tip! Ga het binnekort even fixen als ik er nieuwe snaren op gooi. Denk dat ik 4mm voor mijn akoestische ga gebruiken als snaarhoogte.

Azrael
18 januari 2005, 23:27
Gelukt......actie nu op iets van 3mm of meer....

Lekker spelen is anders maar hij klinkt beter. Ben namelijk ook direct naar 0.12 over gestapt. Gaan mijn vingers leuk vinden de komende weken.
8-)

Leen Kap
23 januari 2005, 10:47
Het was misschien beter geweest om eerst de 0.12 erop te zetten en een aantal dagen te laten zitten en dan te kijken of de actie nog aanpassing behoefde. Het aanbrengen van zwaardere snaren heeft namelijk ook effect op de actie.

Leen Kap
23 januari 2005, 10:47
Het was misschien beter geweest om eerst de 0.12 erop te zetten en een aantal dagen te laten zitten en dan te kijken of de actie nog aanpassing behoefde. Het aanbrengen van zwaardere snaren heeft namelijk ook effect op de actie.

Azrael
23 januari 2005, 11:41
Het was misschien beter geweest om eerst de 0.12 erop te zetten en een aantal dagen te laten zitten en dan te kijken of de actie nog aanpassing behoefde. Het aanbrengen van zwaardere snaren heeft namelijk ook effect op de actie.

Tuurlijk heeft dat invloed. Maar niet in die mate. Mijn nek is amper veranderd van 0.10 naar 0.12 maar dat had ik allang verwacht. Mijn actie was echt in zo verre te laag dus ik het echt moest verhogen. Een paar dikkere snaartjes ging mijn probleem niet verhelpen. Ik ben geen fan van een actie van 1,8mm op een akoestische gitaar.....