PDA

View Full Version : issolatie



michielleke
13 juni 2002, 20:06
Ik ben van plan ons repetitiekot te issoleren met eierdozen. Dat zou nogal goed het geluid tegen houden. Maar ik vraag me af dat dit geen vals geluid geeft binnen in de kamer? Heeft iemand hier ervaring mee of kan er iemand wat tips geven?

Thnx
Michiel

pimmetje
13 juni 2002, 20:15
Als je alleen maar eierdozen op de muur plakt, dan heb je inderdaad meteen ook een ander geluid in de ruimte. Dat spul slurpt je geluid op (net als dat je allemaal dikke wollen truien aan je muur zou plakken.

Als je een bouwframe op de muur maakt met latten met een diepte van een eierdoos, dan kan je binnen het raam van al die latten eierdozen plakken. Daarna kan je dat bouwframe gebruiken om er gipsplaten aan te bevestigen.

Op die manier heb je gewoon weer je ruimte terug met alle karakteristieken van een normale ruimte. Het is echter wel naar buiten toe meer geïsoleerd... je hebt natuurlijk wel nog geluid dat doorklinkt door het contact van de gipsplaten, het bouwframe en de buitenmuren.

lars
13 juni 2002, 20:33
of je kunt wollen truien en eierdozen aan je instrumenten plakken....

aadplagiaat
13 juni 2002, 21:15
Tsja...ehh
Het ligt er denk ik aan wat voor eierdozen je gebruikt. Als het verse eieren waren (en dit is algemeen bekend) dan absorberen die geluid sneller dan minder verse eieren.

Verder begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt met "vals geluid".

michielleke
13 juni 2002, 22:12
grapjasjes

Sandman
13 juni 2002, 23:31
De kantine in de loods van een boomkweker waar ik in een grijs verleden ooit werkzaam was, was ook voorzien van deze eierdozen. Effect: nihil, werkelijk nul komma nul. Het geluid kwam net zo soepeltjes door de muren, als zonder toepassing van deze eierdoostheorie.

Het type eierdoos was van een 4 granen scharrelei; rechtsgedraait, links gehopt. Iemand commentaar?

Addixx_
14 juni 2002, 12:17
DAT is pas 'n grapjasje :wink:

The Edge
14 juni 2002, 12:22
lijkt me wel een gaaf idee een kamer vol eierdozen, maar dan ook op alle ramen en deuren. da´s makkelijk weet je gelijk niet meer waar de uitgang is.

eff serieus... eierdozen tegen de muur nooit van gehoord.

pimmetje
14 juni 2002, 12:59
Het is een heel simpel principe... de lucht isoleert... niet de eierdozen. Die eierdozen werken wel (mits goed toegepast). Als je alleen eierdozen 1 kant op plakt zonder ze af te dekken, komt het geluid natuurlijk net zo gemakkelijk tegen de muren aan. Het is eigenlijk hetzelfde principe als dubbel glas.

DOLBY
14 juni 2002, 14:14
zoals Sandman al heeft aangegeven helpen eierdozen geen f**k om geluid te isoleren. Het enig wat ze (enigszins) doen in de ruimte zelf is de galm een beetje verminderen (in studios en meetruimten gebruiken ze grote wigvormige schuimrubber wandbekleding ^^^^^^ om de ruimte "geluidsdood" te maken).
Als je echt wilt isoleren moet je een zogenaamde "doos in een doos" maken (ja sorry, zo heet dat bij geluidstechneuten, trouwens die dozen heb je misschien wel nodig als je al die eieren hebt opgegeten)dwz een spouwmuur rondom met zelfs een dubbele deur en als het kan een zwevende vloer. (en vergeet het plafond niet)
Misschien kun je beter een ander repetitiekot zoeken, of anders andere buren.

michielleke
15 juni 2002, 01:23
Wat gebruiken jullie nu eigenlijk als issolatie? Wat denken jullie nu zelf dat het beste isoleert , of wat het makkelijkste toe te passen is en dus wel een waarneembaar effect heeft op de geluidsdoorgang?

Greetz
Michiel

DOLBY
17 juni 2002, 10:13
Is het een vrijstaand hok?
Pak eerst alle lekken aan: waar lucht door kan, kan ook geluid door.
Dan de zwakke plekken: heb je er ramen in zitten: doe er dan luiken voor, of maak ze van dubbel glas (plus luiken).
Verder alle wanden en plafond dubbelwandig maken (bijv. met gipsplaat) met voldoende lucht er tussen. Het beste is als er geen mechanisch contact tussen de wanden is.

jaccoos
17 juni 2002, 13:24
Het beste zou zijn om een ruimte te maken met een dubbele wand waartussen een vacuum heerst. Dat zou het beste isoleren.

Sjaak
17 juni 2002, 17:33
Klopt waar wij nu repeteren is schuimrubber geplakt. Maar op 1 of andere manier klinkt het geluid dan idd doffer (zal de weerkaatsing wel zijn) dat zal dus met eierdozen ook het geval zijn en ik denk ook niet dat de doosjes echt effect hebben op de geluidsmindering. Het beste helpt om tussen twee muren de lucht weg te zuigen. Dat schijnen ze in studio's ook te doen. Alleen bouw je natuurlijk niet even een tweede muur om de eerste om daar vervolgens de lucht tussen ut te trekken.

BLOK182
17 juni 2002, 18:18
Misschien kan je de huizen van je buren volplakken met eierdozen?

Phizer
18 juni 2002, 21:26
tapijt op de muur helpt ook, is in 'het gitaar kamertje' op de muziek school ook zo.
trouwens ook in de drumstudio, waar we vaak repeteren

Sandman
5 juli 2002, 14:09
Mijn kamer is voorzien van spouwmuren, althans de muren die ik deel met de buren.
En dat helpt echt. Ik kan een heel eind gaan voordat ze ook maar iets horen. Bij mij thuis is dat een heel ander verhaal, aangezien tussenmuren geen spouw hebben.

Kjiratsiekoedel
5 juli 2002, 14:23
Ga ik de ruimte spelen. Huur het ISS voor een week en plak alles vast (anders zweeft het weg).

Niemand zal jullie herrie horen :grin:

:B