PDA

View Full Version : vraagje over dimarzio



glacius
1 januari 2005, 22:07
test

glacius
1 januari 2005, 22:10
ik wil graag het geluid van mijn gibson wat hotter hebben, nu dacht ik aan een tonezone in brug positie en een air classic in de hals

iemand ervaring met 1 van deze pickups in een les paul ???

neck element moet helder en transparant klinken, dus niet veel output
brug element moet mooi ranzig zijn..

heb in mijn epiphone een dimarzio super distortion dp100 zitten en dat bevalt me prima, maar voor mijn gibson vind ik hem TE veel van het goeie,...

advies is van harte welkom !

nog de beste wensen allemaal !

Soulflyhigh
1 januari 2005, 22:20
Ik hoor zelf altijd dat die Tonezone vrij bass-heavy is. Dat lijkt me niet zo'n super combinatie met je LP. Aangezien je LP van mahonie hout is zal het dan wat "modderig" gaan klinken. Moet het perse een DiMarzio zijn? Anders misschien een SD JB in de brug

NeeraDJ
1 januari 2005, 22:21
Probeer de Seymour Duncan SH-5 Custom brug en SD SH-2 Jazz hals combinatie precies wat je zoekt. De Tone Zone in een Les Paul wordt erg modderig en is daarom aangeraden voor wat scheller klinkende gitaren, ik had hem een paar maanden geleden in een mahonie bodied Ibanez en was behoorlijk modderig. De Air Classic heb ik geen ervaring mee, maar wat je daar beschrijft is de Jazz: Weinig output, gearticuleerd, alles komt door. De Custom lijkt een klein beetje op de Super Distortion, maar heeft meer growl, iets minder output (maar nog wel krachtig), en zeer strak.

glacius
1 januari 2005, 22:32
dus ik moet iets gaan zoeken met minder bass-response ..

ik wil ze in black/creme kleur hebben, lijkt me erg mooi staan op een honeyburst flametop..

NeeraDJ
1 januari 2005, 22:38
Dan denk ik dat de JB een betere zet voor je zal zijn, de Custom heeft toch nog wel een lekkere low-end, misschien niet zo als de Super Distortion maar wel heel erg close. De JB is wat veelzijdiger en zingender, ik vind het persoonlijk geweldig in een LP klinken, heeft echter meer karakter dan ballen als je begrijpt wat ik bedoel. Heel erg transparant voor harmonics

glacius
1 januari 2005, 22:54
ik ben eens op de dimarzio site gaan kijken ,

de tone zone heeft 375 Mv output en in de toneguide staat

treble 5
mid 8
bas 8

ik ben verder gaan kijken en ik vond de norton een goeie vergelijking alleen veel minder bas

352 Mv output

treble 5
mid 7
bas 6,5

mischien een optie om een norton te testen..

die JB van seymour duncan is die een beetje hot ??

ik zoek dus een geluidje dat lekker ranzig is en toch helderheid heeft zodat het niet een ongedenineerde scheur is .. ik weet het ik ben lastig,
ik vind de std pups in mijn les paul dus niet hot genoeg ...

de air classic is al mijn keuze voor de neck..

glacius
1 januari 2005, 23:17
iig bedankt voor het advies !!

ik ga eens kijken waar ik een air classic vandaan kan halen !

Anders Destium
1 januari 2005, 23:33
Gibson 496 en 500 misschien?

Ik was er op mijn Gibby Explorer erg over te spreken, ontzettend fel en met een hele articulate respons. Ik volg het advies van Neeradj over de Tonezone: niet doen in een mahonie 6-snaar, ik heb het gehad in een mahonie gitaar (met maple top) maar je mist dan de punch :) Norton is wat meer vintage, het is de vraag of je daarnaar op zoek bent!

Orpheo
1 januari 2005, 23:39
he anders,

als je die gibson 496/500 zou moeten vergelijken met een combi van SD, op welke kom je dan uit?

Anders Destium
1 januari 2005, 23:49
Distortion en Custom custom denk ik, maar als je gaat voor dát geluid moet je toch echt aan de Gibson pups :wink:

Orpheo
1 januari 2005, 23:59
tja...ja, ik zoek ongeveer dit geluid in een les paul:

strak, warm, transparant, helder, niet wollig maar romig, met een dikke scheur, maar ook weer helder en transparant...

zeg maar, de sound van zakk wylde, slash en jimmy page moeten die pups kunnen trekken.

kom ik dan uit op die 496/500, of op een SD JB en een SD jazz?

Edit: kortom: Iron Maiden's sound in een LP :wink:


(ps:sorry dat ik dit hier plaats, maar ik vind t onnodig om daar een compleet nieuwe topic voor te openen)

Anders Destium
2 januari 2005, 00:08
Speelt Slash niet over Alnico Pro's, Zakk niet over EMG's en Jimmy Page niet over vintage georienteerde elementen? Als je een Les Paul heb zit je hoe dan ook vast aan het zompige, warme en volle geluid (zeg maar tegengesteld aan het stratgeluid van de gitaristen van Iron Maiden :wink: ). Als je een felle LP wilt die wat meer mid/treble heavy wordt zijn de 496 en 500 echt ontzettend fijne elementen, het geluid uit de Explorer die ik had was echt supervet :)

Orpheo
2 januari 2005, 00:18
Speelt Slash niet over Alnico Pro's, Zakk niet over EMG's en Jimmy Page niet over vintage georienteerde elementen? Als je een Les Paul heb zit je hoe dan ook vast aan het zompige, warme en volle geluid (zeg maar tegengesteld aan het stratgeluid van de gitaristen van Iron Maiden :wink: ). Als je een felle LP wilt die wat meer mid/treble heavy wordt zijn de 496 en 500 echt ontzettend fijne elementen, het geluid uit de Explorer die ik had was echt supervet :)

klopt als een bus!

maar maiden gooit in de strats wel humbuckers en adrian speelt al sinds jaar en dag op les pauls met 490/498 hums erin...

Anders Destium
2 januari 2005, 00:24
Een strat met hums klinkt nog lang niet als een mahonie gitaar met hums...

NeeraDJ
2 januari 2005, 00:40
die JB van seymour duncan is die een beetje hot ??
Die JB is "hot" zat, de Norton schijnt de JB van DiMarzio te zijn heb ik gehoord van iemand die het vergeleken heeft, maar dat berust nogmaals niet op eigen ervaring. Als je echt Trash wilt gaan spelen dan kun je beter naar de Distortion kijken, maar die is dan ook niet half zo veelzijdig als de JB

glacius
4 januari 2005, 20:10
ik denk dat ik die jb wel zou willen proberen, hij moet alleen wel meer output hebben dan de orginele burstbuckers uit mijn standard .


een maat van me heeft een gibson les paul classic met die 500 erin maar die vind ik TE kras, beetje onpersoonlijk geluid vind ik zelf.

glacius
4 januari 2005, 20:13
die JB van seymour duncan is die een beetje hot ??
Die JB is "hot" zat, de Norton schijnt de JB van DiMarzio te zijn heb ik gehoord van iemand die het vergeleken heeft, maar dat berust nogmaals niet op eigen ervaring. Als je echt Trash wilt gaan spelen dan kun je beter naar de Distortion kijken, maar die is dan ook niet half zo veelzijdig als de JB

ik wil geen trash gaan spelen, anders had ik er wel dimarzio super distortions in gestopt, net als in mijn epi 8-) dat ding scheurt als de vinketering echt top voor de ruige nummers, maar heeft hier en daar wat ongewenste feedbackjes waar ik onderhand wel mee om kan gaan , maar het is niet het geluid wat ik uit mijn gibson wil halen omdat die idd veelzijdig moet zijn.

gerrekat
4 januari 2005, 20:21
Super Distortion! de manier om een LP te hotrodden


Ik speel metal met mijn Super Distortions maar grappig genoeg zijn ze daar helemaal niet voor ontworpen ze zijn al op de markt gekomen in de vroege jaren 70....

alle klassieke rock platen zijn bijna opgenomen met DiMarzio SD's er was toen ook niet veel anders...

crapton
5 januari 2005, 22:13
abc

crapton
5 januari 2005, 22:13
Heb er al flink wat getest:
1. Epi Sheraton II (= 335 met mahonie blok) - JB + Jazz - duidelijk en direct goed gedefineerd geluid, JB is strak en droog, veel mid, Jazz is clean, warm maar toch heel gebalanceerd. Niet al teveel output. Komt heel heel heel dicht in de buurt van een echte 335. Kan eigenlijk geen miskoop aan doen.
2. Ibanez SAS32 (mahonie) - DiMarzio Tonezone (brug) en Air Norton (nek). Tonezone past hier uitstekend, voor brug volle en stevige sound met ook veel mid maar ook laag, typisch Amerikaanse rockgitaarsound. Vind het geen brij. Vrij veel output, niet geheel clean maar wat ruiger. Goed voor stevig scheurwerk. Air Norton (nek) op zich goed, maar vind ik toch iets te warm en minder gedefinieerd in het hoog - ofwel deze neigt wel naar muddy. Maar clean wel heel bruikbaar enop zich lekker geluid. Beide DiMarzio's hebben zeker NIET de schelle en hoge twang.
3. Idem maar dan Bill Lawrence L-500L en L-500R. Heel clean en gedefineerd, gebalanceerd, met relatief meer hoog en twang. Zelfs iets teveel voor de brug - maar da's smaak. De 500R in nek is vol, warm met net wat extra hoog (twang, beetje singecoil achtig).

Mijn keuze: de JB en Jazz zijn blijvers, altijd goed, allround. De Tonezone ook heel goed meer voor stevige rock, houden. De L-500R voor de nek om net een beetje anders te klinken. De L-500L en Air Norton niet geheel mijn smaak.

Succes

NeeraDJ
5 januari 2005, 22:31
Eroosch na je review te hebben gelezen, heb ik het idee dat je de TZ reviewed als AN, en de AN als TZ :o . De AN is totaal niet modderig, maar juist strak voor Rock, met veel attack, en heel erg gedefineerd :???:

maestro_nl
6 januari 2005, 19:05
PRS Tremonti element.

Orpheo
6 januari 2005, 20:13
ben eindelijk eruit wat ik de meest perfecte pickups vind die er tot nu toe gemaakt zijn.

de 490/498 combi van Gibson!

superstrak, lekker zingend (clean) en heerlijk zware, grommend en brullende scheur. IMO kan daar geen enkele combi tegenop.

Lord Abortion
6 januari 2005, 20:21
Ik heb een X2N en Super2 besteld voor in mijn Beast, zal wel vet klinken me dunkt!

Kevin-D
7 januari 2005, 11:04
PRS Tremonti -treble element
PRS HFS element (Hot Fat Screamin')

En nee kben geen giga PRS fan, maar hun humbuckers klinken vét!
(en clean ook lang niet slecht :o )