PDA

View Full Version : Wat voor potmeter hoort in een Wah-wah?



Low-D
1 januari 2005, 21:53
Ik heb iemand ooit de potmeter laten vervangen in een zeer oude Schaller wah-wah. Helaas heb ik de originele pot niet meer. De nieuwe klinkt in elk geval voor geen meter. Ik heb me ooit laten vertellen dat er verschillende soorten pots bestaan (lineair, logaritmisch, parametrisch, weet ik veel) en er wellicht een verkeerd type in mijn wah gemonteerd zit.

Wie heeft hier aanvullende info op? Wat voor pot hoort er in een wah? Of is het allemaal ingewikkelder dan ik denk?

groet,
Low

jensie
1 januari 2005, 22:31
gewoon uitzoeken wat de orginele was

als je op een potmeter kijkt en er staat gewoon een waarde, vb. 100K, dan is die gewoon 100K ohm lineair
als er vb. 100K B staat is die 100K ohm maar met een logaritmische schaal
als het voor het volume te regelen is van je wha wha is het waarsch een logaritmische (met B erop dus)

Antal
2 januari 2005, 12:55
Voor een wah wordt normaal gesproken een semi-logaritmische potmeter gebruikt. Grote kans dat je die niet bij de electroboer kan halen en dat je er dus een echte wah pot in moet stoppen. Lijkt me trouwens ook makkelijker, want die hebben de tandwielen er ook al gelijk aanzitten. De waarde is meestal 100K voor een wah pot.

Antal
2 januari 2005, 12:56
Oh, ja, voor ik het vergeet. Ik zie dat dit je eerste bericht is:

Welkom op dit forum!

Dirk_Hendrik
2 januari 2005, 13:01
gewoon uitzoeken wat de orginele was

als je op een potmeter kijkt en er staat gewoon een waarde, vb. 100K, dan is die gewoon 100K ohm lineair
als er vb. 100K B staat is die 100K ohm maar met een logaritmische schaal
als het voor het volume te regelen is van je wha wha is het waarsch een logaritmische (met B erop dus)

Briljant,
Zou het misschien zo kunnen zijn dat de potmeter is om te wah-en (verschuiving van frequentie) en niet om het volume aan te passen?? ja dus.

Speeddemon
2 januari 2005, 16:33
effe voor de duidelijkheid:
100K A=logaritmisch (Audio)
100K B=lineair
100K C=reversed logaritmisch.

Dirk_Hendrik
2 januari 2005, 17:05
Wat jij opschrijft geld (in elk geval) voor Alps. als ik een ander merk pot te pakken heb is de kans dat A lin en B log is vrij groot.

Speeddemon
2 januari 2005, 17:31
Wat jij opschrijft geld (in elk geval) voor Alps. als ik een ander merk pot te pakken heb is de kans dat A lin en B log is vrij groot.aha,
dat verklaart een hoop.
o.a. dat ik goeie pots gebruik. :razz: