PDA

View Full Version : [beginner] Squier - Tele 72 Custom vs. Ibanez - GAX 30 BK



yootje
1 januari 2005, 17:13
Ik zit me te orienteren en een beetje te surfen, ik wil graag beginnen met een elektrische gitaar, daarvoor nauwelijks iets met muziekinstrumenten gedaan. Ik wil vooral rock/metal spelen.

Mijn oog is gevallen op deze 2 gitaren:

http://feedback.nl/nieuw/png_cache/c3F1aWVyLXRlbGU3MmN1c3RvbTM1MDM1MDUwZmZmZmZm.jpg

Squier - Tele 72 Custom



Dit is echt leuk! Een remake van de beroemde Fender Telecaster uit 1972 in het zwart. Humbuckertje voor en achter! Wat kan je nog gebeuren?


http://feedback.nl/nieuw/png_cache/aWJhbmV6LWdheDMwX2JrMzUwMzUwNTBmZmZmZmY=.jpg

Ibanez - GAX 30 BK




Afgeleid van de befaamde Ibanez Artist is dit een verbazingwekkend lekker punkgitaartje geworden! No nonsens, twee humbuckers, vaste brug en een heerlijke hals met 22 frets!


Wat vinden jullie de beste van de 2?

Zelf gaat mijn voorkeur uit naar de Tele, hij is wat goedkoper en ik vind hem mooier. Maar de Ibanez schijnt beter bespeelbaar te zijn voor rock/metal.

Wat zou jullie voorkeur zijn? Graag ook met uitleg, dan leer ik (en misschien nog eventuele lurkers) er ook nog wat van :)

Suggesties zijn natuurlijk altijd welkom :)

Alvast bedankt!

Squier4ever
1 januari 2005, 17:18
Ik heb eerst ook serieus die tele overwogen, ziet er leuk uit, en klinkt ook wel leuk.
je zou misschien voor rock en metal eens naar een les paul kopie kunnen kijken, bijv. Richwood, Jack & danny, maybe zelfs wel epiphone (standard)
voor jack & danny check www.musicstore.de

AART
1 januari 2005, 17:21
die ibanezzen zijn best wel goed op de matige elementen na, zeker voor een beginner een heel puik gitaartje, geen gezeur met zwevende bruggen, gewoon een gitaar.

SiNiSTRaL
1 januari 2005, 19:09
die squier is beter dan die ibanez, dus neem die gewoon :)
is ook niet zo'n zwaar overduidelijk beginnersgitaartje als die ibanez

vulvasonic
1 januari 2005, 19:14
Ik vind eigenlijk dat je je huiswerk sowieso al goed hebt gedaan. Beide gitaren zijn van het no-nonsense type. Ik geloof niet dat de ene beter is dan de andere. Niet per definitie althans. Je moet in deze prijsklasse altijd blijven proberen tot je de goede gevonden hebt.

Twee leerlingen van me kochten ooit beide dezelfde gitaar voor 220 euro. De ene bleek kut, maar de ander bleek zeer goed. Het verschil zit 'm in de details van iedere gitaar an sich en niet zozeer in de modellen.

Succes verder en veel plezier!

AART
1 januari 2005, 19:22
die squier is beter dan die ibanez, dus neem die gewoon :)
is ook niet zo'n zwaar overduidelijk beginnersgitaartje als die ibanez

die ibanez is kwalitatief zeker niet slechter dan die squier, eerder beter, die squier is gemaakt van mdf achtig spul, de ibanez van een goedkope normale houdsoort.
de brug op de ibanez is goed, de hals ook, element kan beter, maar wat wil je voor dat geld.

Squier4ever
1 januari 2005, 19:29
die squier is gemaakt van mdf achtig spul, de ibanez van een goedkope normale houdsoort.

ik herriner me van een ander topic dat squiers van echt hout gemaakt waren hoor, der was een plaatje bij van een kaalgeschuurde strat

Dus das weer Bullshit

AART
1 januari 2005, 19:33
die squier is gemaakt van mdf achtig spul, de ibanez van een goedkope normale houdsoort.

ik herriner me van een ander topic dat squiers van echt hout gemaakt waren hoor, der was een plaatje bij van een kaalgeschuurde strat

Dus das weer Bullshit

kheb in totaal van 3 squiers zekerheid, waren alledrie in de control cavity iets kaalgeschuurd en 2 van de 3 waren van mdf of multiplex of hoe men dat ook noemt.

scholier
1 januari 2005, 19:40
ik vind die squier veel vetter eruit zien, hij heeft meer stijl 8-) , helaas heb ik nooit op hem gespeeld(op de ibanesz ook niet)

SiNiSTRaL
1 januari 2005, 20:10
die squier is gemaakt van mdf achtig spul, de ibanez van een goedkope normale houdsoort.

ik herriner me van een ander topic dat squiers van echt hout gemaakt waren hoor, der was een plaatje bij van een kaalgeschuurde strat

Dus das weer Bullshit

kheb in totaal van 3 squiers zekerheid, waren alledrie in de control cavity iets kaalgeschuurd en 2 van de 3 waren van mdf of multiplex of hoe men dat ook noemt.

dat zijn zeker affinities ofzo?
die std zijn van gewoon hout hoor...

scholier
1 januari 2005, 20:11
is affinity multiplez :???: Ik dacht dat alleen de bullet dat was

SiNiSTRaL
1 januari 2005, 20:18
ik zei 'ofzo' weet t ook niet precies...
*edit: net nog meer stukjes verf uit mn ouwe affinity gehakt en is volgens mij echt wel multiplex...

scholier
1 januari 2005, 20:24
ik keek net in mun squier blaadje en daar staat : Solid Hardwood body. Ik weet alleen niet wat dat betekent :-D

SiNiSTRaL
1 januari 2005, 20:28
met Hardwood wordt 99 van de 99 keer multiplex bedoeld :D

scholier
1 januari 2005, 20:30
hehe dan had je gelijk :-D sorry :oops:

scholier
1 januari 2005, 20:30
dat houd in dat ik een multiplexe gitaar heb :cry: :( :cry: :( :-( :x :-D

yootje
2 januari 2005, 22:18
Het is bijna zeker, ik heb bijna 300 euro gespaard en ik denk dat ik voor de Tele ga. Een dezer dagen ga ik maar eens naar feedback in Utrecht :) is het echt nodig om iemand met verstand mee te nemen of zijn al die (goedkope) fabrieksgitaren toch wel hetzelfde?

En nog wat: wat is nou een zo goedkoop mogelijke versterker (onder de 100 euro). Letw el, ik ben een beginner, hoeft dus echt niet geweldig te zijn, een beetje ruig vind ik wle leuk juist (White Stripes ga ik veel spelen denk ik in het begin, makkelijk en mooi :) ).

Pete Townshend
2 januari 2005, 22:41
Keef gebruikte zo'n Tele in de jaren 70

http://adam-art.ch/guitar/guitarpic/keith1.jpg

sir_oinksalot
2 januari 2005, 22:43
ik gebruik zo'n ding anno nu (edit: wel een fender, geen squier...)
http://users.skynet.be/fa109948/gitaar5.jpg

yootje
2 januari 2005, 22:45
ik gebruik zo'n ding anno nu
http://users.skynet.be/fa109948/gitaar5.jpg
Zeer stoer :)

Je hebt een versterker over zie ik :roll:

sir_oinksalot
2 januari 2005, 22:48
anyway, ik kan een ding zeggen
als hij ook nog maar voor 1/10 zo goed speelt als mijn fender is hij zeker de moeite!

scholier
2 januari 2005, 22:56
je zou de Dean - Mean 10 kunnen kopen. die kost 49 euro bij feedback, ik heb hem alleen op de site zien staan en ik heb er nooit over gespeeld.

michielv
3 januari 2005, 08:20
Keef gebruikte zo'n Tele in de jaren 70

http://adam-art.ch/guitar/guitarpic/keith1.jpg

Nope, dit is een Custom, met een normale tele brug + pup. De Deluxe heeft twee humbuckers.

BTW: laatst nog op marktplaats een grappenmakker gezien die zijn Morris Tele Deluxe kopie aanprees met 2 PAF's. De (widespaced) humbuckers van Fender zijn echter totaal andere elementen dan de Gibson PAF :roll:

@AART: MDF & multiplex zijn toch wel werelden van verschil hoor. MDF is bijvoorbeeld geen hout maar voornamelijk lijm. Multiplex is over het algemeen nog best redelijk hout, alleen vanwege de haakse ligging van de nerven (waardoor de trillingen dood vallen) niet echt fijn als toon hout. Wel goed om boekenkasten van te maken, net als MDF trouwens ;)

@Sir Oinksalot, koele Tele! Klinkt dat nou nog veel vetter dan een gewone Tele?

ToTaL FaKe
3 januari 2005, 13:29
Het is bijna zeker, ik heb bijna 300 euro gespaard en ik denk dat ik voor de Tele ga. Een dezer dagen ga ik maar eens naar feedback in Utrecht :) is het echt nodig om iemand met verstand mee te nemen of zijn al die (goedkope) fabrieksgitaren toch wel hetzelfde?

En nog wat: wat is nou een zo goedkoop mogelijke versterker (onder de 100 euro). Letw el, ik ben een beginner, hoeft dus echt niet geweldig te zijn, een beetje ruig vind ik wle leuk juist (White Stripes ga ik veel spelen denk ik in het begin, makkelijk en mooi :) ).

ik zou dan als ik jou was een Cube 15 (15 watt) kopen.

kost 109 euro bij feedback.http://www.feedback.nl/nieuw/png_cache/cm9sYW5kLWN1YmUxNTM1MDM1MDUwZmZmZmZm.jpg

yootje
3 januari 2005, 14:09
Het is bijna zeker, ik heb bijna 300 euro gespaard en ik denk dat ik voor de Tele ga. Een dezer dagen ga ik maar eens naar feedback in Utrecht :) is het echt nodig om iemand met verstand mee te nemen of zijn al die (goedkope) fabrieksgitaren toch wel hetzelfde?

En nog wat: wat is nou een zo goedkoop mogelijke versterker (onder de 100 euro). Letw el, ik ben een beginner, hoeft dus echt niet geweldig te zijn, een beetje ruig vind ik wle leuk juist (White Stripes ga ik veel spelen denk ik in het begin, makkelijk en mooi :) ).

ik zou dan als ik jou was een Cube 15 (15 watt) kopen.

kost 109 euro bij feedback.http://www.feedback.nl/nieuw/png_cache/cm9sYW5kLWN1YmUxNTM1MDM1MDUwZmZmZmZm.jpg

Die werd mij inderdaad al verscheidene keren aangeraden, dus dat ga ik maar doen ja :)

Over een tijdje heb ik genoeg geld bij elkaar gespaard (300 euro) en dan breng ik een bezoek aan Feedback! Ik heb er heel veel zin in :)

yootje
3 januari 2005, 14:10
Het is bijna zeker, ik heb bijna 300 euro gespaard en ik denk dat ik voor de Tele ga. Een dezer dagen ga ik maar eens naar feedback in Utrecht :) is het echt nodig om iemand met verstand mee te nemen of zijn al die (goedkope) fabrieksgitaren toch wel hetzelfde?

En nog wat: wat is nou een zo goedkoop mogelijke versterker (onder de 100 euro). Letw el, ik ben een beginner, hoeft dus echt niet geweldig te zijn, een beetje ruig vind ik wle leuk juist (White Stripes ga ik veel spelen denk ik in het begin, makkelijk en mooi :) ).

ik zou dan als ik jou was een Cube 15 (15 watt) kopen.

kost 109 euro bij feedback.http://www.feedback.nl/nieuw/png_cache/cm9sYW5kLWN1YmUxNTM1MDM1MDUwZmZmZmZm.jpg

Die werd mij inderdaad al verscheidene keren aangeraden, dus dat ga ik maar doen ja :)

Over een tijdje heb ik genoeg geld bij elkaar gespaard (300 euro) en dan breng ik een bezoek aan Feedback! Ik heb er heel veel zin in :)

yootje
3 januari 2005, 14:13
Het is bijna zeker, ik heb bijna 300 euro gespaard en ik denk dat ik voor de Tele ga. Een dezer dagen ga ik maar eens naar feedback in Utrecht :) is het echt nodig om iemand met verstand mee te nemen of zijn al die (goedkope) fabrieksgitaren toch wel hetzelfde?

En nog wat: wat is nou een zo goedkoop mogelijke versterker (onder de 100 euro). Letw el, ik ben een beginner, hoeft dus echt niet geweldig te zijn, een beetje ruig vind ik wle leuk juist (White Stripes ga ik veel spelen denk ik in het begin, makkelijk en mooi :) ).

ik zou dan als ik jou was een Cube 15 (15 watt) kopen.

kost 109 euro bij feedback.http://www.feedback.nl/nieuw/png_cache/cm9sYW5kLWN1YmUxNTM1MDM1MDUwZmZmZmZm.jpg

Die werd mij inderdaad al verscheidene keren aangeraden, dus dat ga ik maar doen ja :)

Over een tijdje heb ik genoeg geld bij elkaar gespaard (300 euro) en dan breng ik een bezoek aan Feedback! Ik heb er heel veel zin in :)

Ritch
3 januari 2005, 16:08
3 cubes!! :-D




flauw... i know.. kkon het niet laten :D

yootje
3 januari 2005, 16:21
3 cubes!! :-D




flauw... i know.. kkon het niet laten :D

Foutje :P