PDA

View Full Version : Is er nog kwaliteitsverschil tussen goedkoop en duur??



willer
31 december 2004, 13:13
Wat is nog het verschil tussen goedkope en dure gitaren??
Ik begon 15 jaar geleden met een goedkope Koreaanse Condor "Dinky" gitaar. Waardeloos geval! Een bedoevend slecht geluid en om de haverklap vals, maar wel een juiste prijs/kwaliteit verhouding, want hij koste ongeveer f 250,-. In de tussentijd heb ik heel wat andere electrische gitaren aan de muur gehad, waarvan goedkope en dure modellen. Ik moet zeggen dat ik de laatse jaren bijna geen verschil meer ervaar tussen de duurdere en goedkopere modellen. Met goedkopere modellen bedoel ik gitaren vanaf +/- €300,- a € 400,- (dus de Playmate en Stagg gitaren uitgezonderd!)

Momenteel bezit ik oa een (Japanse) Jackson DXMG , een Japanse en een Amerikaanse strat. Mijn Japanner klinkt (nadat ik een nieuwe Seymour Duncan elementen had geplaatst) veel beter dan mij Amerikaanse Fender , terwijl deze laatste toch vele malen duurder is. Mijn Jackson (die ik een paar dagen geleden voor 550 euro heb gekocht) knalt al helemaal, is supermooi afgewerkt en al vanaf de fabriek perfect afgesteld). Als ik 'm vol over m'n Marhsall-top gooi klinkt ie zo lekker, dat ik me serieus niet voor kan stellen dat er een veel betere gitaar te koop is (en ik heb al heel wat gehoord in 'm leven!) Ook wanneer ik de verschillen vergelijk tussen de huidige Gibsons en Epiphone Les Pauls…. snap niet dat mensen nog gaan voor zo'n dure gitaar (hooguit nieuwe elementen plaatsen). De allergoedkoopste prullen laat ik natuurlijk nog wel links liggen, maar voor mij geen dure Amerikaanse gitaar meer.

Zijn er meer ervaringen met eigenaren van dure én goedkope gitaren??


ps: Overigens ben ik wel van mening dat een dure versterker wel een goede investering is.