PDA

View Full Version : Hulp bij experimenteren met squier gevraagd !?!?!?!?!?!



up-guitarman
31 december 2004, 00:29
Ik ben wat aan het experimenteren met mijn Squier Strat (affinity series) en kan best wel wat hulp gebruiken ...

- Het eerste dat ik heb gedaan is de gitaar uit mekaar gehaald (volledig dan echt ...) Tot daar toe is het gelukt :razz:
- 2de is de frets, ik wil er een fretless dingetje van maken, de frets zijn er al uit, nu zou ik graag weten hoe ik de strepen in de hals best kan opvullen ...
- Ik ben de body aan het opschuren ondertussen (was zo'n lelijk rood ding) Iemand een idee hoe je best de body achteraf bewerkt, lak, olie, ... (ik ga hem wss naturel houden, hangt ervan af hoe de houtkleur meevalt of juist niet meevalt ...)
- Ik wil de body ook wat "re-shapen", onderste cut-away wat stomper maken + slagplaat afstompen, ... Mss ook de kop beetje vervormen, ... Hoe kan ik hier best aan beginnen ???

Greetz,
UP-G

ps; ik zal één dezer eens enkele foto's nemen van hoever ik sta met de gitaar[/tab][/google][/list][/list]

nickbongers
31 december 2004, 01:17
- opvullen met donker vloeibaar hout (uit zon tube)
- geen idee
- met een grove vijl of rasp de body, en als je er veel vanaf wilt halen de slijptol of decoupeerzaag. als je em goed vast kan zetten de kop met een dremel / decoupeerzaag / slijptol, en anders gewoon ook de vijl / rasp. mss is een handschaaf ook een uitkomst.. is gewoon kijken wat het beste gaat.

fred dons
31 december 2004, 08:33
kneedbaar hout kan maar is (met name als je niet aflakt) nogal kwetsbaar en een rotwerk om netjes in de zaagsnede van de frets te krijgen, ik heb zelf strookjes fineer in de snede van de frets gedaan (over het algemeen net zo dik als de snede)
in schuiven met wat hout of superlijm, laten drogen en daarna even vlak schuren

up-guitarman
31 december 2004, 11:39
merci voor de eerste reacties,
nog ff vraagje over da fineerhout, is dit steviger dan het kneedbaar hout ???
Over kneedbaar hout heb ik al gehoord dat je de kans hebt dat als je nek krom trekt, het vloeibaar hout er gewoon "uitgeperst" wordt, klopt dit ???

Nog iets zeer belangrijks voor ik aan het opvullen van de frets begin, de nek staat redelijk krom (volgens gitaarbouwer te jong hout gebruikt want staat telkens binnen de week terug krom) en de truss-rod blokkeert gewoon ... Is er een niet te moeilijke "doe-het-zelf"-manier om hieraan te beginnen (veilen, schaven, ... (of nog iets anders) ???)

Greetz,
Erik

fred dons
31 december 2004, 12:03
fineer is sterker dan kneedbaar hout

omdat je bij fretless niet hoeft, niet kan en dus niet gaat benden met de snaren hoef je geen radius in de je toets te hebben, je kan dus de kromming van de neck met een vlakschuurmachine er uit halen (alleen raak je dan wel de gleuven van de frets kwijt in het midden )

overigens omdat je toch geen frets hebt hoef je niet bang te zijn dat je snaren gaan aanlopen :-D

up-guitarman
31 december 2004, 12:10
:-D lol

Bedankt voor de tip

Dus met andere woorden, ik kan mss beter eerst de fineer erin doen en dan de hals recht schuren ... Als ik dan zo'n fretje wegschuur of deels wegschuur heb ik minder problemen achteraf ... Of niet ???

Hoe dicht staan bij een elektrische fretless gitaar de snaren trouwens tegen de hals afgesteld ??? Is dit hetzelfde als eentje met frets of moete ze er dichter tegen ???

m^rton
2 januari 2005, 13:57
Volgens mij heeft er ooit iemand hier een tutorial gemaakt over een fretless nek maken.
Zal je even moeten zoeken

fred dons
3 januari 2005, 08:27
de snaren kunnen dan zeer laag langs de toets lopen (dus lager dan met frets)

longview
3 januari 2005, 12:42
mijn squier body zag er opgeschuurd niet te mooi uit. was licht hout met een donker stuk erin. naturel laten zal dus geen optie zijn tenzij jou squier strat natuurlijk wel mooi afgewerkt is.

longview
3 januari 2005, 12:43
:(

michielv
3 januari 2005, 13:40
fineer is sterker dan kneedbaar hout

omdat je bij fretless niet hoeft, niet kan en dus niet gaat benden met de snaren hoef je geen radius in de je toets te hebben, je kan dus de kromming van de neck met een vlakschuurmachine er uit halen (alleen raak je dan wel de gleuven van de frets kwijt in het midden )

overigens omdat je toch geen frets hebt hoef je niet bang te zijn dat je snaren gaan aanlopen :-D

Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me dat je op een fretless gitaar vergelijkbare technieken als met de viool gaat gebruiken (en daar heb ik wel weer ervaring mee ;) ). Klopt dit een beetje?

Het lijkt me dat je ook veel meer zoals een viool/cello/contra bas zal gaan spelen (losse noten ipv akkoorden) omdat je minder gemakkelijk akkoorden kunt pakken?

fred dons
3 januari 2005, 14:27
accoorden kan wel (een vriend van me speelt fretless gitaar) maar makkelijk is het zeker niet, je moet je vingers perfect op de noot zetten

up-guitarman
3 januari 2005, 18:01
mijn squier body zag er opgeschuurd niet te mooi uit. was licht hout met een donker stuk erin. naturel laten zal dus geen optie zijn tenzij jou squier strat natuurlijk wel mooi afgewerkt is.

Mja, dat weet ik dus niet, ben nog bezig met opschuren, de enkel stukken hout die ik al kan zien, zijn wel heel licht, maar donkere stukken ben ik nog niet tegengekomen ... Hopelijk blijft dat zo :D
Als da zo blijft mss nen donkere olie/lak erop of ... Weet ik nog niet ...

up-guitarman
3 januari 2005, 18:06
accoorden kan wel (een vriend van me speelt fretless gitaar) maar makkelijk is het zeker niet, je moet je vingers perfect op de noot zetten

Mja, wat ik er net mee ga doen weet ik nog niet...
Slide gitaar me bottle neck, geen geratel van de frets, kan leuk zijn, ben ook van plan op zoek te gaan naar een strijkstok voor viool, geeft echt te coole sound me beke overdrive en wa delay ... :lol:
Wat akkoorden berteft, tjah, zwaar oefenen zeker 8-)

fred dons
3 januari 2005, 22:33
wat een leuk effect is is een sustainer of sustainiac installeren (net als Vai op zijn fretloze gitaar). dan heb je geen strijkstok nodig voor het viool effect :)

up-guitarman
4 januari 2005, 11:52
vet, merci voor de hint !!!
Zo'n e-bow lijkt me ook wel wat op een fretless 8-) sustainen en nooit meer ophoude (tenzij de batterij van je e-bow leeg is)

fred dons
4 januari 2005, 12:47
ik vind een e-bow net teveel werk :D (je moet dan op 2 dingen letten
je linker en je rechterhand, met een sustainer kun je gewoon focussen op
je frethand )

up-guitarman
6 januari 2005, 14:27
Heey allemaal,

Ben gisteren begonnen aan het "re-stylen" van de body, concreet houdt dit momenteel, de punt onderaan de slagplaat eraf gehaald en mooi bol geveild. Ook de onderste cut-away moest eraan geloven, deze is nog niet volledig af maar zou ongeveer moeten gaan lijken op de onderte cut van een jag !!! (hopelijk lukt dit)

De komende 2 weken kan ik niet echt veel doen vermits ik examens heb maar zo gauw ik kan post ik enkele foto's van de vorderingen !!!

Greetz,
Erik

ps; alvast bedankt voor de eerste reacties !!!

up-guitarman
7 januari 2005, 15:56
Vwalla, de eerste foto's zijn er !!!
Let me know wat je ervan vindt, suggesties, advies ...
Btw: Onderste cut is nog niet helemaal af, moet nog wat boller worden, hij is nog wat afgeplat nu ...
Anyway, vind em zelf al mooier als daarvoor :razz:

http://groups.msn.com/FretlessSquier-projects/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1
http://groups.msn.com/FretlessSquier-projects/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2
http://groups.msn.com/FretlessSquier-projects/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=3
http://groups.msn.com/FretlessSquier-projects/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=4

up-guitarman
7 januari 2005, 16:11
Mm, ik kan zelf de foto's niet zien in mijn op deze manier, jullie wel ???


ff een andere weg om ze te bekijken ...

http://groups.msn.com/FretlessSquier-projects/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1
http://groups.msn.com/FretlessSquier-projects/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2
http://groups.msn.com/FretlessSquier-projects/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=3
http://groups.msn.com/FretlessSquier-projects/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=4

Vwalla, comments ???

up-guitarman
7 januari 2006, 13:04
Bumpje !!! Vermits ik hier al een topic over had gemaakt ga ik er nu geen nieuw aanmaken !!!
Maar dus een nieuwe vraag !!!

Na LANG stilgelegen te hebben wil ik mijn projectje opnieuw oppikken. De body is ondertussen zo goed als klaar, ik heb ook dunne strookjes hout in de sleuven van de frets gelijmd.

Wat er nu nog moet gebeuren ...
- Elektronica moet opnieuw gesoldeerd worden. Welk soort bedrading gebruik ik best ???

- De body moet nog een klein beetje opgeschuurd worden en moet gespoten worden. De vraag hierbij is; Kan het kwaad dt ik de body laat spuiten bij de gerage aan de overkant (met autolak dus) ???

- Alles moet terug in mekaar gezet worden ...

Dirk W
7 januari 2006, 17:12
omdat je bij fretless niet hoeft, niet kan en dus niet gaat benden met de snaren hoef je geen radius in de je toets te hebben, je kan dus de kromming van de neck met een vlakschuurmachine er uit halen (alleen raak je dan wel de gleuven van de frets kwijt in het midden )

Om omdat je niet gaat benden is het toch juist verstandig een heel bolle toets (lage radius) te hebben? Dat speelt toch comfortabeler? met het nadeel dat je niet kan benden? dat heb ik iig begrepen.
Dirk

up-guitarman
14 januari 2006, 13:43
Om omdat je niet gaat benden is het toch juist verstandig een heel bolle toets (lage radius) te hebben? Dat speelt toch comfortabeler? met het nadeel dat je niet kan benden? dat heb ik iig begrepen.
Dirk

Mwah, voor de toets is het te laat, die is al gedaan ... (en ik hou em zoals hij is) Nog een klein vraagje, moet de toets na het opschuren behandeld worden op één of andere manier ???

En dan de 2 bovenstaande vragen he:
- Kan het kwaad autolak te gebruiken?
- Welke bedrading gebruik ik best (goed afgeschermde maar welke dikte e.d.?)

Mattia
14 januari 2006, 14:52
Mwah, voor de toets is het te laat, die is al gedaan ... (en ik hou em zoals hij is) Nog een klein vraagje, moet de toets na het opschuren behandeld worden op één of andere manier ???

En dan de 2 bovenstaande vragen he:
- Kan het kwaad autolak te gebruiken?
- Welke bedrading gebruik ik best (goed afgeschermde maar welke dikte e.d.?)

Ebben en rosewood toetsen hooguit een enkele keer olien (met iets a la fretboard conditioner, te koop bij de betere gitaarwinkel), maple moet gelakt worden. Als de ingelijmde stukkies hout licht van kleur zijn, en je ze schoon wil houden, is het aan te bevelen om ze lichtjes te behandelen met een penseeltje van secondenlijm en/of schellac oid. Doe ik regelmatig bij m'n maple bindings op de hals, anders worden ze heel snel heel vies.

up-guitarman
23 januari 2006, 20:49
- Hals is ok (behandelt met fretboard conditioner, bedankt voor de tip !!!)
- Elektronica zou ook in orde moeten zijn ...

Ben wel de 6 schroefjes kwijt om de brug vast te zetten heb ik gezien ... Nog eens goed zoeken, waar kan ik er desnoods andere vinden ???

Nu de body nog:
- Laten spuiten met autolak (of is dit een slecht plan?)

up-guitarman
27 januari 2006, 02:30
- Hals is ok (behandelt met fretboard conditioner, bedankt voor de tip !!!)
- Elektronica zou ook in orde moeten zijn ...

Ben wel de 6 schroefjes kwijt om de brug vast te zetten heb ik gezien ... Nog eens goed zoeken, waar kan ik er desnoods andere vinden ???

Nu de body nog:
- Laten spuiten met autolak (of is dit een slecht plan?)

Ow ja, is het overigens een goed plan om de nek eventueel te lijmen + dan de schroeven er nog extra in te draaien ???

ps: schroefjes van de brug nog niet teruggevonden :-s