PDA

View Full Version : Afwerking USA cg hals



onZ
30 december 2004, 22:10
Ik heb hier al het één en ander door gelezen, maar kom er toch niet uit.
Ik wil de USA custom guitar hals afwerken. Hij is van maple met een rosewood toets. Moet de hals gesealed worden? Als ik de hals wil afwerken met poly-urethrane (satin)hoe kan ik dan het best te werk gaan? Hoeveel lagen, met welk schuurpapier. En wat kan ik het beste doen met de toets?

stratokai
31 december 2004, 02:51
Heb zelf ook veel op dit forum en op internet i/h algemeen gezocht. Het blijft lastig een keuze te maken. Je kunt hals ook oliën, maar daar heb ik geen ervaring mee. Vaak vervalt garantie omdat er grotere kans schijnt te zijn op torderen van de hals. Daarnaast moet je het af en toe herhalen. Speelcomfort schijnt wel groot te zijn.
Dat PU-satin klinkt alsof je dat bij Vox-Humana wilt halen. Ik neem aan dat je de catalogus niet hebt; anders blz: 104. Ik ga er wel vanuit dat je de hals geen kleur geeft. Anders wordt het verhaal nog langer.

Toets: Volgens mij hoef je nu niks met de rosewood toets te doen. Af en toe oliën voorkomt uitdroging. Zoekfunctie geeft vaak lemon-olie (geen citroensap!) en teakoil. Hebt ook speciale flesjes in gitaarwinkel.

Hals licht schuren (Iemand graag corrigeren als ik dit niet goed heb, maar ik denk met korrel ergens tussen de 400-1000)

Vanaf nu komt verhaal uit catalogus Vox-H:
PU-lak in spuitbus opbrengen. Na 15 tot 30 minuten een tweede laag aanbrengen. NIET langer wachten i.v.m. hechting. Minstens 24 uur wachten voor het aanbrengen van een tweede/derde laag. Body/hals eerst weer licht opschuren met K400
Na 2 weken is de lak echt goed uitgehard. Stofjes evt. met staalwol 0000 verwijderen. Hiermee kan ook meer gematteerd worden.
Voorzichtig poetsen met polijstmiddel geeft meer glans.

Mijn ervaring: polijsten geeft meer glans, maar is wel stroever als je wat vochtige handen hebt.

Succes!

onZ
31 december 2004, 06:36
Dank je, erg helder antwoord!
Blijven toch nog een paar vraagjes hangen. Hoe kun je na het schuren het beste de hals stofvrij krijgen? Mocht ik de hals toch een kleur willen meegeven, welke stappen komen er nog bij dan?

fred dons
31 december 2004, 07:22
als je de hals wilt tinten (transparant) eerst met waterbeits een kleurtje
aanbrengen (je bent dan wel verplicht af te lakken omdat anders de kleur
blijft afgeven tijdens het spelen, olien is dan geen optie meer)

voor een maple neck met rosewood toets volstaat 2 lagen lak als je een matte lak wilt, wil je hoogglans dan zal je een laag of 5 moeten gebruiken.
het stofvrij krijgen is een kwestie van met een tissue even het stof van de hals halen :D (het stof wat op de hals achterblijft zijn lakdeeltjes die weer in de nieuwe laklaag weg smelten, alleen haren of pluisjes kunnen een probleem zijn maar dat is een kwestie van niet met je vers gelakte hals door je angora trui heen rollen :wink: )

onZ
31 december 2004, 15:44
Dank jullie voor de hulp, moet zo gaan lukken!

borrel
15 januari 2005, 12:52
Kijk hier ook eens:

http://home.wanadoo.nl/harryvanwees/afwerken.htm