PDA

View Full Version : Mijn eerste stappen.....



vinni
30 december 2004, 21:07
Hallo allemaal,
Samen met een ervaren gitaartechnicus heb ik het plan opgevat om een gitaar te bouwen.

Ik zal niet al mijn vragen in 1X stellen:

Ik wil een gelijmde hals:
-Als je de body laat spuiten moet die hals er dan al aan zitten?
-Wil mijn hals met een hele lichte satijnen lak laten afwerken. Body "gewone". Hoe doe ik dat? waar moet ik rekening mee houden?

De body zal van mahinie Swietenia zijn met een maple top. Maar welke diktes moet ik hanteren? Welke lijm gebruik ik om die twee aan elkaar te zetten?

Groet,
Vinni

fred dons
31 december 2004, 07:46
ik zal niet al je vragen beantwoorden (er is genoeg hier te vinden met de search functie

het is beter eerst de hals te verlijmen voor het lakken omdat de de lijmoppervlakken helemaal schoon moeten zijn (dus zonder lak of plakresten van bijvoorbeeld plakband) verder wil je natuurlijk niet je nieuwe lak beschadigen als je hals tijdens het lijmen in de body klemt

ja je kunt je body een hoogglans geven en je neck mat, op 2 manieren;
1 eerst de body hoogglans lakken- laten drogen (minimaal 1week) afplakken en dan de neck met een zijdeglans lakken
of 2;
alles hoogglans lakken daarna met 1000-2000 grit schuurpapier de hals weer mat schuren

de top zal als je wilt carven 1,8 cm dik moeten zijn, de body (het mahonie) zo'n 2 -2,5 cm
de lijm die je wilt gebruiken is titebond houtlijm

sterkte

vinni
2 januari 2005, 22:34
Hoi Fred....

"Sterkte".....ja....dank je....kan ik wel gebruiken.

Nog één vraag (nou ja....voor nu)

Ik wil een vlakke top geen gecarvde.
Moet de top dan nog steeds 1,8 cm zijn?

Groet,
Vinni

fred dons
3 januari 2005, 07:13
nee dan kun je in principe met 3-5 mm volstaan, je zou ook met fineer kunnen gaan werken omdat een top van 5 mm en minder geen of zeer weinig effect op je totaal geluid zal hebben, alleen vind ik fineer wat moeilijker om mee te werken