PDA

View Full Version : Aansluiting bestaande speaker laten zitten?



Genesis
30 december 2004, 19:30
Hallo.ik heb twee zelfbouwspeakercabinets aangeschaft met 2 Celestion speakers erin.Als ik ze aansluit op mijn MesaBoogie DC 3 moet ik dan de bestaande speakerplug eruit halen of kan ik deze laten zitten? De bestaande plug zit op een aansluiting van 8 ohm en de externe hebben 2 x 4 ohm.

Groeten Genesis

Nocki
4 januari 2005, 08:24
Hoi.

zijn je extra cabs 4 ohm??? wat die 2 extra aansluitingen zijn bij elkaar 8 ohm. daar mag je wel 2x 8 ohm aan hangen maar niet lager.
3 speakers eraan hangen lijkt me neit slim.

vertel even predcies wat het ohmage is van je speakers.

Nocki

pimmetje
4 januari 2005, 09:25
de externe hebben 2 x 4 ohm
Dit kan op twee manieren gelezen worden:
- de externe cabs hebben een totale impedantie van 4ohm per stuk.
- de externe cabs hebben een impedantie van 2x4ohm (dus 2 of 8 ohm per cab)

Voordat je allerlei antwoorden krijgt, lijkt 't me handig om dit 100% duidelijk te hebben.

Bins
4 januari 2005, 09:37
Ik heb geen antwoord, maar wel eenzelfde vraag. Ik heb een 8ohm speakerout, waar mijn 4x12 aan hangt, en 2 speakerouts van elk 4ohm.
Wat nu als ik een extra cab eraan wil hangen? Hoevel ohm zou dit dan idealiter moeten zijn? Of kan het gewoon niet met mn huidige 4x12 en moet ik 2 cabs hebben van elk 4 ohm?

In principe dus dezelfde vraag als Genesis, alleen zit hij met de interne speaker.

lemon sole
4 januari 2005, 10:10
Ik heb eveneens een ongeveer zelfde vraag.
Achteraan mijn combo heb ik drie uitgangen
-1 van 8ohm (waar mijn combospeaker mee is verbonden)
-2x4ohm voor in stereo

Als ik hier nu een cab wil aanhangen dat zowel stereo als mono kan? Aan wat moet die cab dan voldoen?

pimmetje
4 januari 2005, 10:34
Bij de mesa dc3 is de 8ohm gemaakt voor één 8ohm speakerkast (logisch) en de twee 4ohm uitgangen zijn voor twee 8ohm speakerkasten. Deze zijn parallel geschakeld, dus wordt de impedantie van 2 8ohm kasten 4ohm in totaal.

Ik weet niet welke versterkers jullie precies hebben, maar het zit er heel dik in dat het net zo is als bij die dc3.

lemon sole
4 januari 2005, 11:27
Bedankt,

ik heb idd een DC-5. Maar toch nog een vraagje: ik zou dus als cabinet 1 nodig hebben van 8ohm mono, maar kan ik dit stereo schakelen of is dat gewoon onmogelijk met 1 cabinet?

lemon sole
4 januari 2005, 11:29
Bedankt.

Ik heb idd een DC-5. Als ik het goed begrijp heb ik dus een cab van 80hm mono nodig. Maar kan ik 1 cab stereo schakelen of niet??

Bins
4 januari 2005, 11:47
Bij de mesa dc3 is de 8ohm gemaakt voor één 8ohm speakerkast (logisch) en de twee 4ohm uitgangen zijn voor twee 8ohm speakerkasten. Deze zijn parallel geschakeld, dus wordt de impedantie van 2 8ohm kasten 4ohm in totaal.

Ik weet niet welke versterkers jullie precies hebben, maar het zit er heel dik in dat het net zo is als bij die dc3.

Ok, dat is precies wat ik wilde weten. Bedankt
(ik heb trouwens een voorlopen van de dc serie)

Genesis
4 januari 2005, 20:07
Mijn speakerkasten zijn elk 8 Ohm dit had ik er bij moeten vermelden sorry.
Waar het mij om gaat is of ik de bestaande interne speaker los moet koppelen als ik de externe cabs gebruik. En wat bedoelen ze met stereo schakelen? ik heb nu twee versterkers ,kan ik dan als ik stereo wil spelen met 1 versterker toe en hoe is de aansluiting op mijn TC stereo chorus?

Groet Genesis