PDA

View Full Version : Zelf cab in elkaar steken.



The Fallen
30 december 2004, 19:54
Ik zou graag zelf een lege, gebruikte cab voorzien van speakers.

Nu zou ik graag Vintage 30's hebben omdat ik me laten vertellen heb dat deze speakers zowat de beste zijn. Ik heb ook al veel goeds over Eminence gehoord. Kan iemand me zeggen hoeveel deze speakers ongeveer nieuw kosten ?

Kan iemand mij ook vertellen waarop ik vooral moet letten en eventueel welke cab hiervoor het meest geschikt is e. d.

Alvast bedankt !

NeeraDJ
30 december 2004, 20:08
Het beste? Nee hoor, sound is heel persoonlijk, er zijn genoeg mensen op dit forum die de V30 speaker haten. Vintage 30 speakers zijn nieuw net iets over de 100 euro (120 euro had ik ze ergens gezien).

Ik zou goed op de stevigheid van de cab letten, Birchwood plywood is heel erg populair vanwege zijn stevige constructie. Je hebt echter ook cabs die van een wat sterker karton zijn gemaakt, het is je dan ook aangeraden de cab even open te schroeven.

ieme
30 december 2004, 20:11
vraag nocki

pol
30 december 2004, 20:17
vintage 30's zijn prima idd, maar je moet ervan houden.
En het hangt ook af welke versterker je erop wil gebruiken.
Ik vind ze vooral enorm goed in een band mix, als je alleen speelt lijken ze misshien wat veel mids te hebben, maar in een band werkt dit perfect.


Eminces heb ik ook (uit een diezel 4 x 12). Dit is de box die bij de Herbert zit normaal gezien, die zijn ook heel goed, hebben meer hoog en laag als de vintage 30's , en blijven ook op hoge volumes heel zuiver.
Ook op lage stemmingen blijven die maar doorgaan, waar een vintage 30's al iets sneller in de problemen komt , maar da's ook alleen bij belachelijk hoge volumes. Die eminences mogen weg voor 200 Euro trouwens, intresse ?

Nocki
30 december 2004, 20:18
het is erg afhankelik van wat je wilt. ik ben nu zelf bezig met een cabinet met 2 Elektro voice speakers die projecteren en 2 monacor (goedkope shit) die meer spreiden en dus samen met de evm een leuke mix geven.
dit wordt een 8 ohm mono cab en gemaakt van vuren. het wordt niet bekleed en het front wordt van radiator webbing. ik heb een teset versie gemaakt met 2 andere speakers en ben wel tevreden erover. dit test cab is een 2x12 cab helemaal dicht. het 4x12 wil ik zo maken dat de onderste 2 dicht en de bovenste 2 half open zijn.

ik heb gemekrt dat je je aan de standaard maten moet houden en dat hout erg veel doet. ik heb voor vuren gekozen vanwege het uiterlijk (heel persoonlijk) en omdat het goedkoop is en makkelijk te verkrijgen is. maar er is meer hout. het karakter van het vuren hout is er licht. er zit geen lage thump in het geluid maar het heeft wel een leuk karakter voor metal. het lage komt toch ook erg uit mn speakers en uit de amp dus hoeft het niet uit het cabinet te komen. heb gemerkt dat het erg strak gaat klinken. het zal geen bogner worden maar toch niet verkeerd. speaker keuze is verder ook erg persoonlijk. het marshall geluid doet mij niks en het bag end gebeuren ook niet. bogner daarintegen spreekt me erg aan.

succes.

NOcki

The Fallen
31 december 2004, 02:09
Cool. Erg bedankt voor de tips.
I'll keep you updated ;)

Ik ben wel geïnteresseerd in die Eminences, Pol, als ik een geschikte cab zou vinden laat ik je nog iets weten.

Squier4ever
1 januari 2005, 12:52
greenbacks klinken ook errug lekker, uit die TV kasten :D:D

matto
1 januari 2005, 15:12
En vergeet ook niet om te kijken naaar Jensen speakers, niet zo heel erg duur en in de juiste toepassing ook erg goed.
Koch, Fender , Brunotti gebruiken deze speakers standaard in enkele modellen. :P

Thom TK
1 januari 2005, 18:28
En vergeet ook niet om te kijken naaar Jensen speakers, niet zo heel erg duur en in de juiste toepassing ook erg goed.
Koch, Fender , Brunotti gebruiken deze speakers standaard in enkele modellen. :P

Mesa ook geloof ik.

gitaarhaantje
1 januari 2005, 22:14
is dat moeilijk een eigen cabinet bouwen???

Iemand websites met informatie daarover??

pimmetje
1 januari 2005, 22:37
Websites zijn er ongetwijfeld genoeg... als je even via www.webervst.com naar 't speaker-forum gaat, kom je er waarschijnlijk wel wat tegen.

Een heel klein en dun, maar handig boekje over speakercabs is "London Power's DIY Speaker Cabinets for musical instrument applications" door Kevin O'Connor. Verkrijgbaar bij (o.a.) www.pearman-books.com voor pakweg 14pond incl verzendkosten.

Dit boekje gaat overigens vooral over afmetingen, constructies eventuele dempingsmaterialen, aansluitingen/configuraties van speakers, etc. Het gaat NIET over de karakteristieken van specifieke merken/types speakers.