PDA

View Full Version : Impedantie bij HIFI speakers...



Diedo
29 december 2004, 21:58
ja luitjes,

Ik kan redelijk goedkoop aan een setje B&W Range 201i komen (50,-)
dit lijkt mij wel een redelijk bedrag; is dat zo, of kan ik beter voor ± 75,- een setje B&W DM110i kopen??

de vraag waar het mij eigenlijk om ging; die Range 201i hebben een impedantie 4 ohm en mijn versterker heeft een impedantie van 6 ohm.
Werkt het nu net als met gitaarversterkers dat je speakers gelijke of hogere impedantie moeten hebben als/dan je versterker? of kan mn versterker dit wel aan? (ik zet em niet uitzonderlijk hard... meestel 1/3 van het volume)

en als er nog tips zijn voor goedkope, doch goede speakers ( voor minder dan 100,- per 2) zijn die tips van harte welkom!

danku!

Negative K3 fan
29 december 2004, 21:58
bij hifi gewoon matchen

bert k
29 december 2004, 22:48
Net als bij gitaar: speakers moeten gelijk of hoger zijn. Dus 4 ohm speaker op een 6 ohm versterker kan eigenlijk niet. (Wat een rare waarde, 6 ohm voor een amp; ben ik nog nooit tegen gekomen???) Meeste moderne versterkers kunnen toch wel 4 ohm hebben.

De DM110 ken ik we: toffe boxen. Maar dierange 201 zegt me niks, dus misschien gewoon eens aansluiten en luisteren.

schwalbe
29 december 2004, 23:49
Ik zou voor die DM's gaan; zijn beter dacht ik.
En die impedantie hoeft geen probleem te zijn; de versterker reageert op de lagere impedantie door meer stroom te willen gaan leveren. Dat betekent dus dat hij wat warmer wordt en dat je de volumeregelaar minder ver kan (en vaak hoeft) open trekken. Als je gewoon oplet dat hij niet te warm wordt tijdens hard en/of langdurig muziek luisteren is er niets aan de hand.

Dude
29 december 2004, 23:53
nogmaals verplaatst dan...

Diedo
30 december 2004, 12:04
Ah ik was mn topic al kwijt geraakt :)

over die impedantie van mn versterker: ja het is nogal vaag...
Het is zoŽn veel te lelijke toren met 3cd wisselaar en md-speler en dubbelcassettedeck:
http://www.sony.jp/CorporateCruise/Press/199907/99-0706/DHC-MDX10.gif

de speakers van dat ding zijn geschikt voor versterkers van 6 tot 16 ohm (lekker vaag)
en ik kan ergens vaag in het boekje vinden dat de versterker 6 ohm is.. maarja.
Ik ben dus die enorme klankkleuring(bassboosts en surroundeffect en groove en veel te veel om op te noemen) van die toren die ik nu heb zat. Veel te veel knopjes ook. Bovendien ruist hij best aardig.

mijn idee was dus om eerst een set goede speakers te kopen en het dan nog even zo op te lossen, en daarna wilde ik gewoon een goede receiver + cdspeler hebben.
ik had zelfs al een ding gespot met cd/ radio/ versterker in een unit van Denon. Die leek mij wel aardig.


Ik dacht zelf ook wel dat die B&W DM 110i heel aardig waren (ik kende die range series ook niet). In de woonkamer hebben we B&W DM570 staan die zich best oke gedragen.
het moeten in ieder geval wel kleine speakers zijn (geen zuilen, want dat past niet in mn kamer)


Alle tips zijn welkom!

bert k
30 december 2004, 13:31
Dat is een duidelijk verhaal. Ik zou gewoon die DM110 eraan hangen. Ik heb zelf de DM220 gehad, en dat waren fijne speakers. En zo'n Jappenkast overleeft dat prima. Kan je later een mooie amp kopen.

Diedo
30 december 2004, 14:16
geinig bert, ik heb ook nog naar die DM220 zitten koekeloeren vanwege de betere laagweergave maar die zijn toch te groot voor mijn kamer (en ik zou ze dan iets hoger moeten zetten, maar het werd me net teveel gedoe met de ruimte.

voor pak em beet 75 euro kan ik denk ik ook niet zoŽn grote buil vallen aan die DM110i en het is sowieso vele malen beter dan wat er nu aanhangt; 5mm geperst zaagsel met een plastic voorkant.