PDA

View Full Version : slash sound



scholier
29 december 2004, 16:49
Ik vroeg me af met wat voor gitaar je nou het dichtst bij Slash komt. Ik weet wel dat het vooral in de vingers zit maar ik bedoel gewoon een open humbucker of met zo'n nickel kapje eromheen. En wat is het model (liefst van epiphone, mag ook van andere merken) wat het er het meest in de buurt komt en nog een beetje betaalbaar is. Ikzelf vind de epiphone elitist les paul standard wel mooi, weet iemand ook hoe duur die is?

MazeMouse
29 december 2004, 16:50
Les Paul over een Marshall versterker
Makkelijker kon hij het je niet maken ;)

Random_hero
29 december 2004, 16:51
Rode Gibson Les Paul sunburst en dan een leuke marshall stack achter je.
maw, een epiphone en een marshall transistor bak :-D

scholier
29 december 2004, 16:51
maar wat voor een dan met een dan met een open humbucker of met een kapje eromheen? (ik heb geen marshall versterker :( )

MazeMouse
29 december 2004, 16:52
maar wat voor een dan met een dan met een open humbucker of met een kapje eromheen? (ik heb geen marshall versterker :( )
Die kapjes zijn voor de sier vaak :)

scholier
29 december 2004, 16:53
(en ik heb geen geld voor een Gibson ik ben pas 12 ik heb ook geen geld voor een epiphone maar dan heb ik wat om voor uit te kijken :-D anders vind ik die weer mooi en dan de andere)

guvnor
29 december 2004, 16:58
Dan maar een Richwood LP en een Park versterker...

THW
29 december 2004, 17:40
maar wat voor een dan met een dan met een open humbucker of met een kapje eromheen? (ik heb geen marshall versterker :( )
Die kapjes zijn voor de sier vaak :)
Maar ze dempen meestal wel het geluid
Slash doet als het goed is Seymour Duncan Invaders in zijn les paul

Wormaap
29 december 2004, 17:55
maar wat voor een dan met een dan met een open humbucker of met een kapje eromheen? (ik heb geen marshall versterker :( )
Die kapjes zijn voor de sier vaak :)
Maar ze dempen meestal wel het geluid
Slash doet als het goed is Seymour Duncan Invaders in zijn les paul
Geen Invaders!
Alnico II Pro's, maar wel custom wound voor hem.

scholier
29 december 2004, 18:14
maar ik kan niet een epiphone kopen en die elementen erins stoppen :( Kan je wel die elementen apart kopen waar dan?? en voor hoeveel en hoe duur kost het om ze erin te laten zetten door een gitaar bouwer(dus ook de oude eruit halen :-D ) ik ben niet zo technisch, mijn stiefvader wel maar ik heb geen zin om dan met me gitaar te kloten

Mark S
29 december 2004, 18:19
Gibson Les Paul + Marshall + halselement + toneknop op de helft + hoge hoed + pruik + zonnebank + tattoos =

WHOOHOOHOO SWEET CHILD OF MINE!! 8-)

elementen maken volgens mij niet zo veel uit, ik heb op m'n LP's zowel een SD-Jazz als een Gibson 496R zitten en die klinken allebei erg Slashie maar als je toch helemaal compleet wil zijn: volgens mij gebruikt Slash die Alnico Pro HB's.

Monty
29 december 2004, 18:57
Met http://www.guitarworksltd.com/guitars/epiphone/slash/slash01.jpg en een marshall ampje heb je een leuk beginnerssetje.

The_RockeR13
29 december 2004, 19:28
Dude... voorlopig daar nog niet aan denken, ga nou maar gitaar spelen want je verdoet je tijd met zoiets :D

En waarom wil je precies de Slash sound? Misschien vind je een gibson helemaal niet lekker spelen maar een strat wel.. doe gewoon wat jij het lekkerst vind spelen en het lekkerst vind klinken :D

PeArLjAm
29 december 2004, 19:47
Slash gebruikt ook vaak zijn ouwe les paul (s) ,uit de jaren 50, voor opnames. Die zijn nog helemaal origineel dus daar zitten gewone PAF humbuckers in en geen alnico pro's. (nou ja zon "gewone" paf set kost je tegenwoordig ook al zon 5000 :) ) Dus die alnico pro's die maken niet echt het verschil, ik zou eerder investeren in een goeie amp :D

bat
29 december 2004, 20:01
Ben ik nou gek of heb ik echt gelezen dat Slash' main guitar een Les Paul REPLICA is die voor hem met de hand gebouwd is?

Maargoed, ik denk dat je met een Epiphone Les Paul met een setje goede Seymour Duncan elementen en een Marshall Valvestate voor jou ver genoeg in de richting van het geluid komt dat je zoekt, zonder meteen de bank te laten springen.

Elke goede gitaarwinkel kan die elementen er zonder problemen voor je in zetten.

soup
29 december 2004, 21:27
en scholier, de epiphone etilist kosten al dik boven de +1200euro , dan kan je pas beter doorsparen voor een 2dehands gibson lp


dit heb ik juist gevonden:

http://muziek.2dehands.be/markt/muz_instr/gitaren-electrisch/7517499_Epiphone_Les_Paul_Classic_Slash_Signature_ Translucent_Red_Flametop_van_2002.html?q=les%20pau l

Anders Destium
29 december 2004, 22:06
Slash zijn sound zit in zijn vingers. Met zijn gitaar en versterker kom je een eind, maar het is toch nooit hetzelfde. Koop gewoon dingen die JOU ZELF bevallen...

scholier
29 december 2004, 23:30
Ja oke maar ik bedoel ik hou gewoon van rockmuziek en nu neem ik als voorbeeld de sound van slash het is niet zo dat ik een wanabe ben ofzo :-D En iedereen zegt wel dat het uit je vingers komt en dat is ook wel zo maar het is denk ik niet voor niets dat een heleboel rockartiesten die ik goed vond een les paul of iets anders gibson-humbuckerachtig hebben. :-D Maja bedankt allemaal voor de tips ik denk dat ik ga sparen voor een epiphone les paul standard en daarna zie we wel verder. :cool:

scholier
29 december 2004, 23:30
Ja oke maar ik bedoel ik hou gewoon van rockmuziek en nu neem ik als voorbeeld de sound van slash het is niet zo dat ik een wanabe ben ofzo :-D En iedereen zegt wel dat het uit je vingers komt en dat is ook wel zo maar het is denk ik niet voor niets dat een heleboel rockartiesten die ik goed vond een les paul of iets anders gibson-humbuckerachtig hebben. :-D Maja bedankt allemaal voor de tips ik denk dat ik ga sparen voor een epiphone les paul standard en daarna zie we wel verder. :cool:

Anders Destium
29 december 2004, 23:36
Ik zou eerst sparen totdat je een euro of 400-500 bij elkaar hebt, en dan nog eens hier komen om om advies te vragen! Deal?

Er zijn genoeg mensen die bijv op een Fender strat rock of metal spelen terwijl voor mij die gitaar daar niet voor geschikt is, met gitaren is het redelijk persoonlijk :wink:

NeeraDJ
29 december 2004, 23:59
Slash gebruikt ook vaak zijn ouwe les paul (s) ,uit de jaren 50, voor opnames. Die zijn nog helemaal origineel dus daar zitten gewone PAF humbuckers in en geen alnico pro's. (nou ja zon "gewone" paf set kost je tegenwoordig ook al zon 5000 :) ) Dus die alnico pro's die maken niet echt het verschil, ik zou eerder investeren in een goeie amp :D

Ik dacht het toch niet. Slash heeft een sound die niet moeilijk te nailen is, ik heb vaak genoeg gitaristen gehoord die zijn sound hebben genaild, tone zit idd in de vingers maar bij Slash valt het toch nog wel reuze mee. De purist zou een Les Paul met mahonie hals en body+maple cap moeten kopen, twee custom woud Alnico II Pros (hoe je het ook wendt of keert, dit zijn Slash's elementen, hij gebruikt ze niet exclusief maar wel in 95% van zijn gitaren). De CW A2pros zijn 150$ per stuk. Daarna moet je een JCM800 2555 Jubilee kopen met een Marshall 4x12 geladen met Vintage 30 speakers. Ik ben geen Slash fan, maar heb vaak genoeg over zijn rig gelezen en het komt toch allemaal terug op het bovenstaande

Alhoewel ik clips van een andere gast heb gehoord die zijn sound met een modelling amp nailde (Line6 AX nog wat, voorloper van de Vetta), Gibson LP Std. met 2 A2pros en that's it!

bert k
30 december 2004, 00:08
Kapjes maken geen reet uit. Als je je hand een paar centimeter verplaatst heb je al meer toonverschil dan met of zonder kapje.

vulvasonic
30 december 2004, 01:57
Jij bent 12?

Koop dan in vredesnaam gewoon een Fender-achtige gitaar met een humbuckertje erin. Als je iemand kunt ritselen die er een beetje verstand van heeft kan hij je vast iets goeds aanbevelen voor een prijs waar velen van ons nog geen pedaaltje voor willen kopen (bij wijze van spreken dan).
Koop er dan een klein oefenversterkertje bij waar je ook een beetje oversturing uit kunt halen en je bent voorlopig helemaal klaar. Ik schat dat je niet meer dan 400 of 500 euro hiervoor hoeft kwijt te zijn.

Je sound zal nooit precies hetzelfde zijn als dat van Slash, ook al geef je er 20.000 euro aan uit. Het zal voor de meeste forummers een beetje vreemd in de oren klinken, maar geloof me; voor 95% van het publiek, welk publiek ook, geldt dat ze feitelijk alleen onderscheid kunnen maken tussen een 'clean' gitaargeluid en een 'overstuurd' gitaargeluid. Voor hen is het SLASHgeluid exact hetzelfde als het geluid van al die andere rockgitaristen die ze wel es op de radio voorbij horen komen.

Mark S
30 december 2004, 03:47
er is ook helemaal niet zoiets als de 'SlashSound', iedere LP-speler herkent die typische zingerige sound onmiddelijk en weet dat het de neck pickup van een LP is, het is 's mans speelstijl die hem onderscheid van andere gitaristen en hem idd een redelijk unieke gitarist maken.

bat
30 december 2004, 09:30
Koop dan in vredesnaam gewoon een Fender-achtige gitaar met een humbuckertje erin. Als je iemand kunt ritselen die er een beetje verstand van heeft kan hij je vast iets goeds aanbevelen voor een prijs waar velen van ons nog geen pedaaltje voor willen kopen (bij wijze van spreken dan).
Koop er dan een klein oefenversterkertje bij waar je ook een beetje oversturing uit kunt halen en je bent voorlopig helemaal klaar. Ik schat dat je niet meer dan 400 of 500 euro hiervoor hoeft kwijt te zijn.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben een trough and trough strat-liefhebber, maar ken ook de beperkingen van het geluid. Zelfs met humbuckers schiet je ergens tekort als je echt een LP-geluid wilt.

Daarnaast heeft scholier een bepaald beeld bij wat voor gitaar hij wil. Elk ander soort gitaar zal dus altijd het gevoel van "tweede keus" oproepen. En dat heeft zijn weerslag op zijn gevoel bij die gitaar en ook op zijn spel (hoezeer hij wellicht ook nog maar een beginner is.) Bij gitaarspelen gaat het ook om plezier en als dat plezier al deels wordt "verpest" doordat je op een gitaar moet spelen die niet is wat je eigenlijk wilt...

Daarom: scholier, lijkt me een goed plan. Doorsparen je een nieuwe of tweedehands Epiphone Les Pauls kunt kopen, misschien heeft in dat laatste geval iemand zelfs al een upgrade naar een fijn setje Seymour Duncans gedaan voor je!

Ritch
30 december 2004, 12:33
:-D :-D :-D

http://cosmos.oninetspeed.pt/slashguitarpage/Articles/Photo%20120.jpg

scholier
30 december 2004, 19:56
Jij bent 12?

Koop dan in vredesnaam gewoon een Fender-achtige gitaar met een humbuckertje erin. Als je iemand kunt ritselen die er een beetje verstand van heeft kan hij je vast iets goeds aanbevelen voor een prijs waar velen van ons nog geen pedaaltje voor willen kopen (bij wijze van spreken dan).
Koop er dan een klein oefenversterkertje bij waar je ook een beetje oversturing uit kunt halen en je bent voorlopig helemaal klaar. Ik schat dat je niet meer dan 400 of 500 euro hiervoor hoeft kwijt te zijn.

Je sound zal nooit precies hetzelfde zijn als dat van Slash, ook al geef je er 20.000 euro aan uit. Het zal voor de meeste forummers een beetje vreemd in de oren klinken, maar geloof me; voor 95% van het publiek, welk publiek ook, geldt dat ze feitelijk alleen onderscheid kunnen maken tussen een 'clean' gitaargeluid en een 'overstuurd' gitaargeluid. Voor hen is het SLASHgeluid exact hetzelfde als het geluid van al die andere rockgitaristen die ze wel es op de radio voorbij horen komen.



Ik heb al een gitaar en een versterker, maar ik wil vernieuwing en nogmaals mensen ik bedoel niet dat ik precies de sound van Slash wil ofzo maar het was gewoon een voorbeeld.(slotje kan erop :-D)

Mitch
30 december 2004, 20:04
Als ik dan een wat betaalbaardere tip mag geven: Ibanez Tube King.
Da's een pedaal dat over een gemiddelde transistor versterker zoals jij die straks kan betalen en gevoed door een gemiddelde LP kopie zoals je die straks kunt betalen toch nog die mooie zangerige lead-toon met kan geven.
Je vindt ze niet nieuw meer, zijn uit de jaren negentig, maar je komt ze nog regelmatig tweedehands tegen.

scholier
30 december 2004, 20:10
Maar ik heb al een goede versterker (oke geen super ding een hughes en ketner 60 watt maar hij klinkt wel goed) en het is niet zo dat het heel lang duurt voordat ik een gitaar kan kopen, ik ging (toen het nog mooi weer was :lol: ) elke zatrdag ochtend voor de c1000 spelen met me akoestische gitaar. Dan verdien je wel mooi 20 euro per keer. Dus per maand is 80 euro..... (zo heb ik ook me versterker kune betalen :-D )

NeeraDJ
30 december 2004, 20:30
ik ging (toen het nog mooi weer was :lol: ) elke zatrdag ochtend voor de c1000 spelen met me akoestische gitaar. Dan verdien je wel mooi 20 euro per keer. Dus per maand is 80 euro..... (zo heb ik ook me versterker kune betalen :-D )

Uhm no offense, maar vonden je ouders dat wel goed? De enige soort mensen die ik voor een supermarkt zie spelen zijn zwervers of beroofde toeristen namelijk :o :roll:

Neals
30 december 2004, 20:42
Mahonie gitaar + hummers doen de truc wel, ik krijg zelf uit een marshall MG iets wat op de slash sound moet lijken.

Mitch
30 december 2004, 20:57
Voor geld ophalen met in het openbaar muziek spelen heb je trouwens wel officieel een vergunning nodig, anders ben je in overtreding en kan de smeris je een bekeuring geven :o
Maar onthoud die Tube King !

Crying Baby
31 december 2004, 12:54
Hoi,

De slashsound krijg je niet zomaar. Zijn setup is duur. Ik ben zelf ook een slashliefhebber, omdat zijn sound en gitaarspel heel EERLIJK klinkt. what you play is what you hear! geen reverb! Slash is een echte muziekkenner en hij krijgt vaak gitaren aangeboden van gibson, maar hij stuurt de meeste terug, omdat hij ze niet goed genoeg vindt klinken. Hij is heel precies als het gaat om geluid en toonverlies en dat soort dingen.

By the way... als je goed luistert naar de solo van november rain gebruikt hij PAF's en niet de alnico 2 pro??? Toch?? dat zou een nieuwe topic kunnen zijn...

Ik zou zeggen kijk op de site van hem snakepit.org??? Daar lees je alles over hem en kun je gelijk lezen over de band slash's snakepit wat helaas niet meer bestaat. Ze zouden nog een album uitbrengen, maar die is helaas niet meer uitgebracht omdat de band toen uit elkaar ging.

yanto
31 december 2004, 15:05
Ben zelf ook ooit een begonnen als Slash fanaat. Totdat ik min of meer een kloon begon te worden en ben daarna toch mijn eigen geluid gaan zoeken.
Maar er zijn slechtere gitaristen om mee te beginnen vind ik.
Met een Les Paul of Les Paul kopie kom je een heel eind en natuurlijk Ernie Ball snaren, die dragen zeker bij aan de sound.
Apetite is idd opgenomen met een zelfbouw Les Paul kopie. tegenwoordig gebruikt hij oude Les Pauls voor opnames en live nieuwe met die Alnico II pro's.
Maar goed een Les Paul (kopie) dus, de versterker maakt niet zoveel uit. de rest zit toch in de man zijn vingers. de truc is om dat ook zelf te kopieëren. dus probeer zelf ook de toon en manier van spelen te kopieëren en niet zozeer de spullen want dat is toch niet haalbaar.
succes.



http://home.planet.nl/~venusenvy/images/IMG_2820.jpg

UnbrokenGuitarPlayer
31 december 2004, 15:41
Ikzelf vind de epiphone elitist les paul standard wel mooi, weet iemand ook hoe duur die is?

ja , ik zelf ben ook aant " sparen " voor deze gitaar en nieuw kost deze +- 1200 euro , maar ga eens kijken op duitse online shops , daar vind je ze goedkoper 8-)

Negative K3 fan
31 december 2004, 15:50
de versterker maakt niet zoveel uit. de rest zit toch in de man zijn vingers.

om nou guns n roses te gaan spelen met een blackface fender is ook weer zoiets... maar ik ben het er wel ee eens dat veel slash toon in de vingers zit, ik vind de toon die uit zn versterker komt zelf vrij schel en zelfs een beethe fizzy als je begrijpt wat ik bedoel.

yanto
31 december 2004, 16:04
yanto schreef:
de versterker maakt niet zoveel uit. de rest zit toch in de man zijn vingers.


om nou guns n roses te gaan spelen met een blackface fender is ook weer zoiets... maar ik ben het er wel ee eens dat veel slash toon in de vingers zit, ik vind de toon die uit zn versterker komt zelf vrij schel en zelfs een beethe fizzy als je begrijpt wat ik bedoel.

Ja vind zelf eigenlijk dat het meer om de gitaar en vingers gaat dan om de versterker.
Ik bedoel bijvoorbeeld de typische les paul, strat en tele sound daar kan geen versterker iets aan veranderen. een versterker, versterkt het geluid wat je erin stopt, dus gitaar en spel(vingers).

de sound van slash is wel veranderd door de jaren, Appetite klinkt heel erg fizzy, Use Your Illusion al een stuk minder hetzelfde geld voor Velvet Revolver.

Kitaarhiero
1 januari 2005, 23:52
Voor geld ophalen met in het openbaar muziek spelen heb je trouwens wel officieel een vergunning nodig, anders ben je in overtreding en kan de smeris je een bekeuring geven :o
Maar onthoud die Tube King !

In de meeste gemeenten mag je gewoon op straat muziek maken voor geld mits:
- Je niet langer dan 20 minuten op dezelfde plek staat
- geen versterking gebruikt
- het verkeer niet hindert
- je eventuele "bandje" niet meer dan een x aantal leden heeft (weet ik even niet uit mijn hoofd. tot en met 5 man is geloof ik toegestaan).

scholier
2 januari 2005, 10:39
ik sta gewoon in min eentje soms wel 1 1/2 uur voor de C1000. De politie vind het denk ik niet zo groot probleem want ze zijn al iets van 2 keeer door de winkelstraat(Het heet de laanstraat) gereden en ze konden duidelijk zien waar ik mee bezig was.

scholier
2 januari 2005, 10:40
ik sta gewoon in min eentje soms wel 1 1/2 uur voor de C1000. De politie vind het denk ik niet zo groot probleem want ze zijn al iets van 2 keeer door de winkelstraat(Het heet de laanstraat) gereden en ze konden duidelijk zien waar ik mee bezig was.

Kitaarhiero
2 januari 2005, 12:45
Ik denk dat de politie oudere muzikanten wel aanspreekt. van jonge kinderen en pre-pubers (tot 16 jaar?) vinden ze het niet erg. ik zie vaak genoeg kinderen accordeon spelen bij de super-markt, of op straat oud speelgoed verkopen aan voorbijgangers. maakt de politie niet zoveel uit. als er echter een of andere 30er daar anderhalf uur gaat staan...

scholier
2 januari 2005, 12:52
ja oke ik denk ook dat als er iemand van 45 daar vader jacod loopt te spelen dat hij geen geld krijgt :-D

Relluhtank
2 januari 2005, 22:32
en zijn solo in Always on the run by kravitz dat geluid is ook weer heel anders van hem hoor

das trouwens wel een zeer relaxte sound