PDA

View Full Version : Improviseren/het fretboard kennen



Maiden Michiel
29 december 2004, 14:34
Ik ben nu alweer een tijdje bezig en met de techniek zit ik aardig goed.
Alleen improviseren vind ik nog steeds erg moeilijk. Ik heb het idee dat je echt goed kunt improviseren als je je fretboard goed kent en meteen weet welke ladder welke tonen heeft.
Ik vind het ook echt moeilijk om snel bij elk vak de bijbehorende toon te benoemen. Ik denk veel te veel in posities ipv tonen.
Ik heb al geprobeerd om telkens de tonen te pakken en de toon op noemen maar dat werkt niet echt.
Heeft iemand een creatief idee dat helpt om het fretboard te leren kennen?

appeltaart
30 december 2004, 21:35
Hier (http://www.progression.co.uk/playing/articles/guitar/notes.html) staat een artikel over het leren van de noten, ik weet niet of het goed werkt, maar ik las het laatst en ik denk dat ik het ook maar ga proberen. In het artikel wordt een manier beschreven waarop je geleidelijk aan de noten leert.

Mithrandir
30 december 2004, 21:45
Handig artikeltje, thanx.

Das Schaap
30 december 2004, 23:32
Alleen jammer van die achtergrond. :-?

Michiel, je kan misschien ook nog met de zoekfunctie nog dat topic van hellogoodbye vinden met de patterns voor sowieso de majeur/mineur met de trappen erbij.

appeltaart
31 december 2004, 09:35
Er staan trouwens nog meer artikelen (http://www.progression.co.uk/playing/frm/frm_guitar.html) op die site, ook over improviseren.

ae
31 december 2004, 11:34
Ik heb laatst een programma pitch coach gekregen van iemand. Hiermee leer je noten door te luisteren te benoemen. Je begint met 2 noten en kan dan steeds meer noten toevoegen totdat je elke noot kan noemen. Ik denk dat dit erg handig is bij improviseren, omdat je dan weet welke noot je wilt spelen en niet welk vakje je je vinger moet neerzetten. Als je interesse heb vertel me je email en dan stuur ik hem :wink:

Soul Grinder
31 december 2004, 11:52
Ik heb laatst een programma pitch coach gekregen van iemand. Hiermee leer je noten door te luisteren te benoemen. Je begint met 2 noten en kan dan steeds meer noten toevoegen totdat je elke noot kan noemen. Ik denk dat dit erg handig is bij improviseren, omdat je dan weet welke noot je wilt spelen en niet welk vakje je je vinger moet neerzetten. Als je interesse heb vertel me je email en dan stuur ik hem :wink:
Yes please.

martin(no_spam)@grinroth.nl

(- het no spam gedeelte :wink: )

Eagel
31 december 2004, 15:59
Lijkt mij ook super handig.. :-D
Kan ik het niet ergens downloaden zodat jij het niet hoeft te versturen..
Mocht je het geen probleem vinden dat graag naar het volgende adres:
macfreak@gmail.com

Das Schaap
31 december 2004, 16:13
Ik heb laatst een programma pitch coach gekregen van iemand. Hiermee leer je noten door te luisteren te benoemen. Je begint met 2 noten en kan dan steeds meer noten toevoegen totdat je elke noot kan noemen. Ik denk dat dit erg handig is bij improviseren, omdat je dan weet welke noot je wilt spelen en niet welk vakje je je vinger moet neerzetten. Als je interesse heb vertel me je email en dan stuur ik hem :wink:

Leon.enzo(at)gmail(punt)com :wink:

appeltaart
31 december 2004, 16:35
Ik wil em ook graag: appeltaart (at) gmail.com

BlackSun
31 december 2004, 17:16
please please!

edwinvdh <at> gmail <punt> com

Reel Big Fish
31 december 2004, 20:28
Ik heb laatst een programma pitch coach gekregen van iemand. Hiermee leer je noten door te luisteren te benoemen. Je begint met 2 noten en kan dan steeds meer noten toevoegen totdat je elke noot kan noemen. Ik denk dat dit erg handig is bij improviseren, omdat je dan weet welke noot je wilt spelen en niet welk vakje je je vinger moet neerzetten. Als je interesse heb vertel me je email en dan stuur ik hem :wink:

Klinkt heel tactisch, als het op ME werkt: j.smit49@chello.nl

Thanks!! :D

sneez0r
31 december 2004, 21:03
Je kan natuurlijk voor de theoretische aanpak gaan. Dat behelst in feite het leren van posities en noten op het fretboard. Niets mis mee. Zeker nuttig, en ook wel nodig, tot op een bepaalde hoogte.

Toch wil je ook los van kunnen komen. Ideaal speel je gewoon de melodie die in je hoofd opborrelt. Het is ook zinnig om daar op te oefenen. Het fretboard leren kennen, maar niet echt puur op een theoretische basis, maar meer gebaseerd op relatief gehoor. Bekende gitaristen zie je zelfs wel eens meehummen met hun solo's/improvisaties. Kan best dus. Je hebt namelijk toch niet altijd tijd om na te denken over de combinatie van een grote sext en een kleine secunde, of wat de vierde trap van de Superlocrische modus van een bepaalde toon nou ook weer is. Zeker als dat bepaalde akkoord maar twee tellen duurt op 150 bpm.

e_lukather
31 december 2004, 22:29
goede site he :)

appeltaart
1 januari 2005, 14:59
Ik heb maar even gegoogled en hier (http://www.hitsquad.com/smm/programs/PitchCoachWin/) kun je Pitch Coach ook downloaden, het is nog freeware ook.

Maiden Michiel
2 januari 2005, 13:33
Hey thanks man!

Die Pitch Coatch vind ik nog niet zo geweldig. Maar dat artikeltje heb ik gelezen en ik ga dat maar eens proberen denk ik.
Maar dat artikel rept alleen niet over # en b. Of wordt er vanuit gegaan dat je dat wel ziet als je de hele tonen kent?

Maiden Michiel
2 januari 2005, 13:45
Nog een ding alleen: nu ken ik over een paar weken die tonen goed. Maar toonladders leren, dat is gewoon stampwerk?
Dus als ik moet gaan improviseren in B moet ik gewoon door stampwerk weten welke tonen erin zitten?
Was dat geintje met die kwintencirkel hier ook niet handig voor?

Soulflyhigh
2 januari 2005, 14:27
je kunt ook gewoon de stappen onthouden. Je leert dus eerst chromatisch (je weet nu welke tonen er zijn) vervolgens doe je voor
majeur: heel-heel-half-heel-heel-heel-half (tonen)
mineur heel-half-heel-heel-half-heel-heel

ja kan je voor je zelf de tonen bepalen.

appeltaart
2 januari 2005, 15:29
Ik denk dat ze inderdaad aannemen dat je de # en b wel ziet als je de hele tonen kent. Wat toonladders betreft, ik denk dat dat gewoon een kwestie van ervaring is. Op een gegeven moment denk ik dat je het haast meteen wel weet enzo.

Ik heb Pitch Coach trouwens nog niet echt goed uitgeprobeerd, ik gebruik voor het herkennen van intervals eigenlijk altijd dat programma van www.musictheory.net omdat ik daaraan gewend ben. Pitch Coach kan volgens mij wel meer dan dat programma, dus ik ga er binnenkort maar eens naar kijken.

Das Schaap
2 januari 2005, 15:33
Nog een ding alleen: nu ken ik over een paar weken die tonen goed. Maar toonladders leren, dat is gewoon stampwerk?
Dus als ik moet gaan improviseren in B moet ik gewoon door stampwerk weten welke tonen erin zitten?
Was dat geintje met die kwintencirkel hier ook niet handig voor?
Je kan ook eerst op gevoel spelen, dan kom je vanzelf vaak in een toonsoort, schrijf em uit spelen. Ook handig om te kijken waar je over speelt, want denk niet dat je vaak echt de hele B toonladder als backing gebruikt.
En dan heb je al meer mogelijkheden en dan blijft het weer proberen en uitschrijven.

Set Wenker
3 januari 2005, 23:54
Ik heb Pitch Coach trouwens nog niet echt goed uitgeprobeerd, ik gebruik voor het herkennen van intervals eigenlijk altijd dat programma van www.musictheory.net omdat ik daaraan gewend ben. Pitch Coach kan volgens mij wel meer dan dat programma, dus ik ga er binnenkort maar eens naar kijken.

Thx voor deze site. Er staan wel coole dingen op waarmee ik ook maar eens aan de slag ga. Vooral die trainers zijn handig.

moretel
4 januari 2005, 17:27
Het oefenen van drieklanken is ook goed, bv met een open E snaar (of meespelende bas), vervolgens maak je drieklanken die oplopen. Het zijn allemaal noten die dan in de toonladder zitten.
Je speelt dan een Lage E met drieklanken uit b.v.
E-mixolydisch
E-aeolisch
E-Majeur
E-Dorisch.
Eerst oplopend voor de herkenning etc., daarna op gehoor.
Direkt een goede oefening voor je accoordwerk, die meelopende E is onmisbaar voor het klankeffect.
Speel tussen de accoorden wat riffjes en loopjes uit de verschillende ladders.
De drie klanken kun je dan ook op alle verschillende snarensets spelen, wat open noten erbij. Zo leer je de accoorden in de ladder en de ligging zonder al teveel in posities te denken en ben je direkt muzikaal bezig.
En iedere gitarist gebruikt weer zijn eigen ezelsbruggetjes om dit allemaal te onthouden.
Hetzefde principe kun je ook doen met open A en D snaar
(luister maar eens naar het intro van Run Like Hell van Pink Floyd, allemaal drieklanken uit de D-ladder met een open d snaar als pedal tone).
Ook Van Halen is het beluisteren waard.

sneez0r
4 januari 2005, 23:47
Ja, erg handig. Beter nog om je lage e-snaar een toon lager te stemmen naar d, anders heb je helemaal geen bereik meer.
Je krijgt trouwens te maken met een reusachtig aantal modi en toonladders: 7 modi * 3 toonladders (majeur/nat. mineur, harm. min. en mel. min.) + nog een aantal overgebleven knaapjes; wholetone/halftone, halftone/wholetone, wholetone, en de pentatonische toonladders. Chromatisch vergeten?
Dat alles maal drie pedal tones (e, a en d). Eventueel: alles keer alle drieklanken en septimeakkoorden.
Veel plezier en tot over twee jaar.

moretel
5 januari 2005, 23:58
Die lage E naar D zou ik niet doen want dan is het effect weg.
Het gaat juist om die E met de drieklanken uit een E ladder etc.
Niet dat D niet kan klinken, uiteindelijk kan alles.
Vergt inderdaad een tijdje voor je een en ander beheerst.

sneez0r
6 januari 2005, 17:04
Ja, maar dus D met drieklanken uit D-toonladders. Snappez-vous?

moretel
7 januari 2005, 20:04
Lage D met D toonladder snap ik,
maar van dat bereik niet zo, zal wel afhangen van het soort gitarist denk ik, ik ben niet zo'n verstemmer, behalve open G en een verlaagde D bij bluesstukjes.
Zal er eens mee experimenteren.

sneez0r
9 januari 2005, 14:12
Nee, ik ook niet, maar alleen verstemmen voor de oefening dus. Dat je de oefening met drie 'grondtonen' uit kan voeren. Als je de vierde snaar (D) moet gebruiken als 'drone', heb je alleen nog de bovenste snaren over voor de oefening.