PDA

View Full Version : concorde?



Stitch
29 december 2004, 12:46
He guys...

Ik ben nog steeds op zoek naar de roots van een gitaar, namelijk een Concorde strat. Er staat alleen concorde op dus weet niet of dat het merk of het type is.

Waar het me vooral om gaat is wat de gebruikte houtsoorten zijn! Het zijn in ieder geval meerdere stukken, zie de foto's. Is het gewoon ordinair multiplex of misschien iets fanciers?

Kheb em hier al eerder gepost maar toen wist niemand er echt raad mee. Misschien nu wel? Ook googlen/internet helpt niet!

http://home.student.utwente.nl/r.j.b.pieper/gitaarnet/DSC00975.JPG

http://home.student.utwente.nl/r.j.b.pieper/gitaarnet/DSC00976.JPG

http://home.student.utwente.nl/r.j.b.pieper/gitaarnet/DSC00979.JPG

http://home.student.utwente.nl/r.j.b.pieper/gitaarnet/DSC00980.JPG

http://home.student.utwente.nl/r.j.b.pieper/gitaarnet/DSC00981.JPG

Thanks!

michielv
29 december 2004, 12:55
Ik ken deze gitaar niet maar een kennis van me had eens een suzuki (!) strat die er ook zo uitzag. Volgens mij is het geen multiplex maar best serieus hout. Al met al zou ik er geen bezwaar tegen hebben om op zo'n strat te spelen, het ziet er niet onaardig uit en met goede pups (als die er niet inzitten) heb je een aardig dingetje hoor! :D

Kevin-D
29 december 2004, 12:57
Err... sorry hoor maar dat is GEEN multiplex, ik heb geen verstand van hout maar dat is nog eerder Swamp Ash dan multiplex!
't ding ziet er SCHITTEREND uit!, het lijkt erop alsof hij Neck-Through is maar dat zie je niet vaak! Als dat zo is... WOW zo 1 wil ik er ook wel :)

Wormaap
29 december 2004, 13:01
WOW :o
Als je'm niet lief vindt mag je'm aan mij verkopen hoor, ik vind'm prachtig!
Lijkt verdacht veel op een doorlopende hals, en PRACHTIG hout.

schwalbe
29 december 2004, 14:24
De hals is doorlopend esdoorn (neck-through maple), de body zou swamp ash kunnen zijn, maar daar ben ik niet zeker van.
Het lijkt me zelfbouw, of een hele kleine gitaarbouwer.
Leuk ding, ziet er nogal eighties uit; enig idee van het bouwjaar?

Stitch
29 december 2004, 14:52
Ben der ook blij mee hoor, wordt dus niet verkocht... :-D

Het zou zo maar eens swamp-ash kunnen zijn. Heb net wat plaatjes opgezocht en ik zie wel enige overeenkomst!
Het jaartal weet ik niet, ook geen idee van. Misschien dat jullie aan de hand van de plaatjes er iets over kunnen zeggen? Aan de hand van de kop ofzo (geloof dat de trussrod niet altijd hetzelfde gemonteerd werd?)

De hals van maple had ik wel verwacht.
Inderdaad neck-through:
http://home.student.utwente.nl/r.j.b.pieper/gitaarnet/DSC00982.JPG

thanks

michielv
29 december 2004, 14:54
Nee man, dat is geen zelfbouwer. Dit is gewoon een Japanner of Koreaan (wel een goede, dat wel, maar er komen best goede spullen uit die hoek ;) ), vergelijkbaar met de doorlopende hals-modellen van Ibanez, Aria, Westone enz.

Swamp-ash: ik denk dan eerder dat dit gewoon essen is, SA is nl een flink stuk duurder.

iam
29 december 2004, 15:29
waar heb je hem vandaan?
en hoeveel heeftie gekost?

Stratman70
29 december 2004, 15:53
Mooi ding man!

wietse
29 december 2004, 17:06
een 80er jaren japanner of koreaan , neckthrough waren in de die tijd erg populair , en bijna elk model werd wel in het verre oosten met die constructie gemaakt. (heb zelfs wel eens een neckthrough tele gezien uit die tijd)
ik vind deze erg mooi voor een strat :-D alleen al door de mooie houtkleuren.

John P
29 december 2004, 17:32
Ik heb wel meer gitaren van dit merk gezien; idd een 80-er jaren merk, Wietse. De doorlopende hals is daar een aanwijzing voor. Toen moest alles ineens een doorlopende hals hebben. De ouderwetse Fender bassen, bijv., waren toen opeens heel erg uit. Je moest een Ibanez Musician hebben of een Aria. Je kon toen voor een schijntje Fenderbassen kopen.
Ik vind deze Strat erg mooi, hoor! De kop is mahonie, in ieder geval. Mooie inleg in de kop! Lekker houden, deze Strat. Ik denk dat het ding uit Japan komt, gezien de prachtige afwerking. In Korea waren ze toen nog niet zover. Daar hadden ze toen Hondo's bijv. en dat was echt niks.

wietse
29 december 2004, 18:20
Ik denk dat het ding uit Japan komt, gezien de prachtige afwerking. In Korea waren ze toen nog niet zover. Daar hadden ze toen Hondo's bijv. en dat was echt niks.

niet te hard zeggen ik heb ook een neckthrough uit korea uit de 80er jaren en ook daar is niks mis mee kwa afwerking.
ze konden het heus wel , ook hondo bouwde erg goede gitaren voor de thuismarkt , is nu nog net zo het beste spul houden ze zelf .
wat hierheen komt is minder en in het geval van hondo veel minder , alhoewel daar ook wel eens een goede tussendoor glipte.
tegenwoordig maakt hondo goede gitaren , alleen van die slechte naam afkomen dat duurt lang.
daarbij hondo is een japans merk met ook een fabriek in korea.

Stitch
29 december 2004, 19:42
essen of swamp-ash dus! Hij is idd heel netjes afgewerkt. De frets zijn echter al redelijk ingesleten, en ik ben niet tevreden over de pickups. Ik vroeg me dus af of het de moeite waard was de pups te vervangen, misschien dat ik er nog een keer een beter setje inzet.

Trouwens, ik heb em van een familie lid gekocht voor 80 gulden :-D Hij had em van een vriend van em gekocht maar kwam er toch achter dat gitaarspelen niks voor hem was -> heel vervelend :wink:

ResNovae
29 december 2004, 19:51
Hee da's een bekend ding! Ik heb precies dezelfde finish & slagplaat vandaag in een winkel in Tilburg gezien. Het zou een Concorde geweest kunnen zijn, maar weet het niet zeker. Hij leek er in ieder geval vreselijk veel op. Dat ding kostte iets van 200 euro meen ik mij te herinneren. Het is denk ik 'gewoon' essen, want hij had niet zo gek veel sustain (en hier staat swamp-ash toch om bekend).

Wel een mooi gitaartje!

wietse
29 december 2004, 20:28
essen of swamp-ash dus! Hij is idd heel netjes afgewerkt. De frets zijn echter al redelijk ingesleten, en ik ben niet tevreden over de pickups. Ik vroeg me dus af of het de moeite waard was de pups te vervangen, misschien dat ik er nog een keer een beter setje inzet.


mischien kan je de fretten eens laten vlakken , dat kost niet zoveel .
en andere pups kan altijd de gitaar is het wel waard , zolang hij tenminste ook lekker speelt .
heb je wel een heel bijzonder plankje op het podium ,al zal niet iedereen dat gelijk zien.

THW
30 december 2004, 10:34
Ik vroeg me dus af of het de moeite waard was de pups te vervangen, misschien dat ik er nog een keer een beter setje inzet.

Wat voor geluid zoek je dan?