PDA

View Full Version : Wat vinden julllie...?



Jax
29 december 2004, 10:00
Ik was van plan om een tweede gitaar te gaan kopen. Ik heb nu al een Epiphone SG en wilde dus nu een strat-achtige gitaar gaan kopen, aangezien ik het single-coil geluid echt mis. Dus ik rondkijken, en wilde dus naar de gitaar winkel gaan om de gitaren te testen, vraagt mijn moeder wat ik ga doen. Naar de gitaarwinkel, zei ik. Toen zei zij, dat ze dat een beetje ononodig vond, omdat ik al een perfecte gitaar had, dus ik zou toch geen tweede gitaar gaan kopen. Nou wel dus, en ik legde uit dat ik nog een gitaar erbij wilde voor het single-coil geluid. Maar haar argument was dat ik dus al een goede gitaar had, en 1 is dus genoeg. Daarnaast vond ze ook dat ik eerst beter moest leren spelen voordat ik een tweede gitaar zou kopen. Het is wel waar dat ik, tot ongeveer een maand of twee geleden ongeveer een jaar lang alleen pingelde, zonder echt gestructureerd te oefenen. Nu ben ik al bezig met goed te oefenen, en heb net, om een idee te geven van mijn niveau het liedje "Burn it down" van Alter Bridge geleerd, en dat gaat wel ok. Daarnaast heb ik met lead spelen nu (het electrische deel van) de intro van "Sanitarium" (van 0:45 tot 1:11) en "Fade to Black" (0:13-0:53) van Metallica wel onder de knie. Verder is het lastig om een beetje een idee te geven van mijn niveau. De meeste technieken als stringbending en pull-offs en hamer-ons, gaan gewoon goed. Alternate picking gaat ook wel lekker.

Mijn vraag is dus, afgaande van deze info, zou ik wel of niet een tweede gitaar moeten mogen kopen? Heeft het zin, op mijn niveau? :???:

marc_o
29 december 2004, 10:06
Een man heeft niet zomaar teveel gitaren, knoop dat maar in je moeders oren.

Tja, zolang zij ze moet betalen, maakt ze de dienst uit natuurlijk. Verder vond en vind ik het juist stimulerend af en toe een andere gitaar te kopen, want je gaat er ook anders mee spelen.

Jax
29 december 2004, 10:11
Tja, zolang zij ze moet betalen, maakt ze de dienst uit natuurlijk.

Ik betaal het van mijn eigen geld. Dus het gaat niet zozeer om het geld, maar meer om het principe.

Bluesbreaker
29 december 2004, 10:25
Tja, zolang zij ze moet betalen, maakt ze de dienst uit natuurlijk.

Ik betaal het van mijn eigen geld. Dus het gaat niet zozeer om het geld, maar meer om het principe.

Als je het met je eigen geld betaald heeft je moeder er toch niks over te zeggen? Mijn ouders hebben ooit mijn Ibanez GRX40 en 20 watt Crate dingetje gekocht, met alles wat ik daarna kocht waren ze het eigelijk niet eens.

Toen ik een buizenversterker wou kopen heb ik ze maar eens meegenomen naar een winkel om ze te laten horen dat er wel degelijk verschil zit tussen buizen en transistor versterkers. Daarna moesten ze me in ieder geval gelijk geven dat een buizenversterker echt een mooier geluid geeft.

Over dat niet goed genoeg kunnen spelen, een nieuwe gitaar (of versterker of effect ed) zal er juist voor zorgen dat je weer meer gaat spelen en dus ook sneller beter zult gaan spelen.

Bins
29 december 2004, 10:29
Moeders (en vriendinnen.. grrr) begrijpen ons nou eenmaal niet.
Het ligt er een beetje aan hoe oud je bent, maar mijn gouden regel was altijd "eerst kopen, dan pas vragen beantwoorden".
Maar zo te horen ben jij nog vrij jong (als je moeder vraagt waar je heen gaat...). Dan moet je je er soms bij neerleggen dat moeders de baas is in huis.

IndiepoprockJesse
29 december 2004, 10:33
pfff ouders... mijnes zaten gisteren ook al te zeuren toen ik een EHX memory man deluxe wilde kopen... hoeveel pedalen heb je wel niet nodig?! en wat gebruik je die dingen nou?!

Soms hebben ze echt een vage kijk op dingen haha..

Jesse//

michielv
29 december 2004, 10:35
Ik ben bang dat moeders nooit zullen begrijpen waar je al die spullen voor nodig hebt. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Misschien kun je haar eens de verschillen tussen gitaargeluiden laten horen en laten horen waarom je die verschillende geluiden wilt kunnen maken.

Aan de andere kant is het misschien ook een leuke uitdaging om te proberen met je huidige gear toch dat geluid te benaderen. Lukt het hoef je geen gitaar erbij, lukt het niet heb je een argument waarom je een extra gitaar zou willen. Kun je anders van iemand eens een tijdje een strat lenen om te laten horen wat het verschil is?

Wat denk ik wel veel uitmaakt is of je muziek speelt die je moeder/ouders kunnen waarderen. Als het voor hun alleen maar herrie is heeft voorlichten weinig zin. Dan luisteren ze niet echt. Op zo'n moment zit je misschien voor jezelf lekker te oefenen maar voor hun ben je alleen maar herrie aan het maken en daar ga je je goeie geld niet aan verspillen niet waar? ;) Om te laten horen dat je echt muziek aan het maken bent zou je kunnen overwegen om ook andere muziek dan metal te gaan oefenen. Al was het maar om te laten zien dat je met een gitaar ook leuke dingen kunt doen (== dingen die zij leuk vinden).

doncker
29 december 2004, 10:48
Idd,

Soms is wat dire straits of elvis en mijn moeder is weer gelukkig , daarvoor en erachter een uur goed doorblazen maar ze onthoud alleen die 2 liedjes. Works all the time. :-D :-D

guvnor
29 december 2004, 10:53
Alleen een gitarist begrijpt een gitarist...
Dit soort gevechten zul je je leven lang moeten voeren. Eerst je ouders, dan je vriendin en uiteindelijk je vrouw.

P****Fred
29 december 2004, 11:03
haha,

mijn vriendin wil later voor al m'n gitaren (die ik ondertussen al van haar zal mogen kopen) een mooie glazen wandkast voor in de huiskamer!

en vindt dat ik ZEKER EN VAST een witte Gibson Les Paul Custom MOET hebben! :-D
EN ook een goldtop :-D

sir_oinksalot
29 december 2004, 11:05
ach, hier draaide ze vroeger ook altijd door als ik nieuwe gear kocht (vooral met mijn fender telecaster kreeg mijn moeder bijna een attack 'wat, €750 voor een gitaar, gij zijt niet goed snik) nu vertel ik het gewoon niet meer als ik iets nieuw koop, zo staat hier al een paar maand een nieuwe versterker, effecten pedalen etc, binnekort nog een gitaartje erbij

michielv
29 december 2004, 11:06
Alleen een gitarist begrijpt een gitarist...
Dit soort gevechten zul je je leven lang moeten voeren. Eerst je ouders, dan je vriendin en uiteindelijk je vrouw.

Meestal begrijp ik mezelf ook niet maar ik weet hoe het voelt voor andere gitaristen *LOL*

Overigens heb ik dat probleem thuis niet. Mijn vrouw is zo'n schat dat ik (binnen vrij redelijke grenzen) best af en toe met nieuwe spullen thuis kan komen. Ik overleg altijd wel eerst maar bij mijn twee grote hobbies heb ik nog nooit echt grote weerstand gekregen. Wat denk ik wel scheelt is dat ik momenteel zoveel spullen heb dat ik door spullen die die ik niet meer gebruik of juist wil vervangen te verkopen al weer het nodige budget kan vrijmaken om een groot deel van de nieuwe aankoop te financieren.

bat
29 december 2004, 11:33
Het is natuurlijk wel erg makkelijk om toe te geven aan GAS en je moeder snapt er natuurlijk helemaal niks van, maar een beetje gelijk heeft ze toch wel.

Je speelt nu net iets meer dan een jaar gitaar, zou je je voorlopig niet eerst wat richten op goed oefenen? En als je huidige gitaar je om de één of andere reden niet bevalt, dan zou ik het eerder zoeken in het vervangen van een gitaar dan er één bij kopen. Het is beter om één goede/betere gitaar te hebben dan 2 "net niet wat je wilt" gitaren, zeker als er geen andere noodzaak is om 2 gitaren te hebben (zoals een bandsituatie of iets dergelijks.)

Misschien valt het wat beter uit te leggen aan je moeder dat je een betere gitaar wilt kopen dan je nu hebt en misschien je huidige gitaar ook in gaat ruilen.

Los daarvan: je kunt altijd naar de gitaarwinkel gaan ZONDER meteen iets te (willen) kopen. Lijkt me sterk dat je moeder je dat kan gaan verbieden...

Bluesbreaker
29 december 2004, 11:39
hoe oud ben je eigelijk

Bobbel
29 december 2004, 11:51
Heb ik massel dat mijn pa het gweldig vind dat ik gitaar speel... hij vind het zo mooi om mij (vooral in het begin) steeds beter te zien spelen... (het komt vooral mooi uit dat wij redelijk dezelfde smaak muziek hebben)... dus veel is ook door hem gefinancierd... wat ik je kan aanraden is je moeder meenemen, laat haar horen wat het verschil is... en verzin zoveel argumenten dat ze wel moet toegeven :razz: zoals:

- het grote geluids verschil
- Je betaald hem zelf!

en aangezien het jou moeder is kun je er nog wel een paar verzinnen... :wink:

AART
29 december 2004, 12:25
ach, mijn ouders vinden et best zolang ik het zelf betaal en ik af en toe een keer wat clapton speel, vind mijn vader leuk.... :wink:

frekie
29 december 2004, 12:28
Lees maar eens een paar Gear topics hier, je bevindt je op een hellend vlak :wink:
Het punt is natuurlijk dat je bepaalde gitaargeluiden/stijltjes alleen uit bepaalde gitaren kan halen. Wat jij wil, een stratje erbij is dus helemaal niet zo gek. Een minimum collectie bestaat al gauw uit:

-Strat achtige met single coils en trem
-LP achtige met humbuckers en vaste brug
-ES335/Gretsch/dikke archtop voor jazz/blues/R&R
-evt. metal gitaar met Floyd, EMG etc.
-flattop staalsnarig akoestisch

Evt. uit te breiden met:

-nylonsnarig akoestisch
-12 snarig akoestisch
-Dobro akoestisch
-mandoline, banjo
-lapsteel, pedal steel
-Turkse Saz, Arabische Ud (Integreren Mensen! :-D )
-gitaarsynth/midi
-7 snarige gitaar/tenor gitaar voor lage stemmingen (NuMetal)
etc.

Oh ja versterkers, bijna vergeten :o

-Fender voor clean
-Marshall voor classic rock
-Mesa/ENGL/Koch voor metal

-effect pedalen, rack apparaten, switchers/loopers

Ik kan geen ander instrument bedenken dat zo uit de hand loopt als de gitaar, een violist koopt, leent of huurt de beste viool die hij/zij zich kan veroorloven en concentreert zich daar op. Kan je nog overschakelen op de blokfluit? :-D

Anders Destium
29 december 2004, 12:31
Even voor de nuance, ik heb mijn 7-snaar absoluut niet voor Nu-metal (braak)

Een beetje viool is al snel duurder dan E10000, en dan heb je een goedkope middenklasser :wink:

Jax
29 december 2004, 12:34
Hee, bedankt voor de reacties.


hoe oud ben je eigelijk

Ik ben 16. En over dat naar de winkel gaan, ik bedoel, ze verbiedt me niet om er heen te gaan, dat mag altijd, maar het gaat gewoon over het geld uitgeven. Daarom vindt ze het onnodig dat ik naar een gitaarwinkel zou gaan.


En als je huidige gitaar je om de één of andere reden niet bevalt, dan zou ik het eerder zoeken in het vervangen van een gitaar dan er één bij kopen.

Hij bevalt zeker wel, maar ik mis gewoon de variatie in klank. Ik wil ook een single-coil geluid hebben.

Wormaap
29 december 2004, 12:38
Als je't zelf gaat betalen moet je moeder eigenlijk niet zeuren :P
Maar hoe oud ben je? Want als je'n jaar of 14 bent ofzo kan ik me best voorstellen dat je ouders niet willen dat je er al te veel aan uit gaat geven.
Zelf ben ik wat dat betreft wel blij met m'n ouders. Ik werk zelf voor m'n geld en wat ik er mee doe mag ik helemaal zelf weten :-D Soms hebben ze wel eens zoiets van 'heb je dat wel nodig' of 'zou je dat wel doen' maar meestal is het dan 'jup' en dan is het goed :)

Edit: Je bent dus 16, dan vind ik dat je ouders zich er niet mee moeten bemoeien :P

Bobbel
29 december 2004, 12:42
Als je't zelf gaat betalen moet je moeder eigenlijk niet zeuren :P
Maar hoe oud ben je? Want als je'n jaar of 14 bent ofzo kan ik me best voorstellen dat je ouders niet willen dat je er al te veel aan uit gaat geven.
Zelf ben ik wat dat betreft wel blij met m'n ouders. Ik werk zelf voor m'n geld en wat ik er mee doe mag ik helemaal zelf weten :-D Soms hebben ze wel eens zoiets van 'heb je dat wel nodig' of 'zou je dat wel doen' maar meestal is het dan 'jup' en dan is het goed :)

Edit: Je bent dus 16, dan vind ik dat je ouders zich er niet mee moeten bemoeien :P

en gelijk heb je :razz:

Wormaap
29 december 2004, 12:44
'K heb hier nu zelf voor'n kleine 4000 euro aan gitaarspullen staan, en ik speel nog geen 2 jaar :-D
Wel op 50 euro voor m'n eerste amp na (Marshall MG10CD :P) na alles zelf betaald.

vulvasonic
29 december 2004, 12:44
Ik heb mijn hele leven lang aan niets anders geld uitgegeven dan aan gitaren, versterkers en effectapparatuur. Inmiddels ben ik 37, sta op het punt weer een gitaar aan te schaffen, en mijn moeder vind nu nog steeds dat ik mijn geld beter moet besteden :seriousf:

Mijn moeder vond, toen ik zo oud was als jij, dat ik mijn haar moest afknippen (anders zou ik later een kale neut krijgen). Nu, op mijn 37ste, heb ik nog steeds een weelderige bos haar en nog steeds denkt ze dat ik een kale neut ga krijgen door mijn 'lange' haar.

Wat kan ik zeggen. Jouw moeder is een moeder. Leer er mee leven.... :D

Anders Destium
29 december 2004, 13:49
Mijn ouders hebben me altijd gestimuleerd om met instrumenten in de weer te gaan (en blijven). Mijn moeder vindt mijn hobby met verzamelen juist heel leuk (ze is zelf ook verzamelziek, tsja...), het is ook steesd weer een lang lulverhaal waarom deze nieuwe helemaal het einde is :lol: )

Gewoon heel enthousiast blijven, en koop 2ehands zodat je tegen je moeder kunt zeggen dat je hem weer voor hetzelfde geld kunt verkopen (erg belangrijk argument :) )

Marc Oblivian
29 december 2004, 13:59
haha,

mijn vriendin wil later voor al m'n gitaren (die ik ondertussen al van haar zal mogen kopen) een mooie glazen wandkast voor in de huiskamer!



Wat een idee!!!
Zal dit thuis vanavond eens ter sprake brengen!!! :D

Sentenced
29 december 2004, 14:06
Ik snap niet wat jullie nou zeuren over ouders......vriendinnen.......etc.
Dat ze het nooit zullen begrijpen enzo.....
ik heb in 2004...... 3 gitaren gehad van m'n vriendin :-D
Sterker nog.........een paar weken terug verscheen ze op m'n werk met een nieuwe gitaar voor m'n verjaardag....hehe :razz:
zou ze dan toch met kop en schouders boven alle vrouwen uitsteken?.....lijk me wel :-D
En dan te bedenken dat ze zelfs niet moeilijk doet over alle herrie die ze elke dag moet aanhoren........want spelen ken ik niet :-D

jezus.......wat heb ik een geweldig wijf :-D


sorry jax....zal wel pijn doen maar verschil moet er zijn.....sucses :-D

Marc Oblivian
29 december 2004, 14:07
Als je't zelf gaat betalen moet je moeder eigenlijk niet zeuren :P
Maar hoe oud ben je? Want als je'n jaar of 14 bent ofzo kan ik me best voorstellen dat je ouders niet willen dat je er al te veel aan uit gaat geven.
Zelf ben ik wat dat betreft wel blij met m'n ouders. Ik werk zelf voor m'n geld en wat ik er mee doe mag ik helemaal zelf weten :-D Soms hebben ze wel eens zoiets van 'heb je dat wel nodig' of 'zou je dat wel doen' maar meestal is het dan 'jup' en dan is het goed :)

Edit: Je bent dus 16, dan vind ik dat je ouders zich er niet mee moeten bemoeien :P

en gelijk heb je :razz:

Je kan overigens beter je geld uitgeven aan een creatieve hobby dan dat je het in de gokkast lazert, verzuipt, aan gsmkosten je portemonne uit ziet vliegen, aan drugs uitgeeft of er een scooter van koopt waar je jezelf mee de vernieling inrijdt....
En als je 16 bent dan mag je best een beetje zelfstandigheid hebben in het doen van aankopen op het gebied van een totaal onschuldige hobby... :wink:

schizo910
29 december 2004, 15:54
zou ze dan toch met kop en schouders boven alle vrouwen uitsteken?.....lijk me wel :-D

Nah, mijn twee Gretsches heb ik ook gekregen van mijn vrouw :lol:

Sentenced
29 december 2004, 15:58
Dan moet ik toch wat gaan doen aan mijn "lik-techniek" :-D :-D :-D

Mrs.Sentenced
29 december 2004, 16:02
En jij kan ook echt spelen??? :-D

Sentenced
29 december 2004, 16:03
schat......zie je?..........

die wil ik ook :o

morgen kopen? :evil: :wink: :-D

schizo910
29 december 2004, 16:03
En jij kan ook echt spelen??? :-D

Nah, ik kan redelijk faken

Mrs.Sentenced
29 december 2004, 16:04
Schat....morgen gaan we ook naar de Bart Smit..ok?? :-D :-D

Sentenced
29 december 2004, 16:06
hoezo bart smit?...
nu al weer uitgekeken op je barbie? :evil:
of krijg ik nieuwe gitaar? :-D

schizo910
29 december 2004, 16:06
Als de Bart Smit in Almere ook Gretsches verkoopt, dan hebben ze een uitgebreider assortiment dan hier! :lol:

michielv
29 december 2004, 16:07
<knip>Sterker nog.........een paar weken terug verscheen ze op m'n werk met een nieuwe gitaar voor m'n verjaardag....hehe :razz:

<knip>
jezus.......wat heb ik een geweldig wijf :-D


Wat, moet jij werken van je vrouw? Nou, dan zou ik er toch maar goed over nadenken of ze wel zo geweldig is ;) :D

Mrs.Sentenced
29 december 2004, 16:08
Je moest is weten wat de Bart Smit hier allemaal verkoopt :wink:
En...popjuh....hehe...als ik een nieuwe barbie mag ...mag jij een nieuwe gitaar... :-D

Sentenced
29 december 2004, 16:10
Ik zal het je nog sterker vertellen.....al mijn gitaren komen uit mijn eigen zak :o
moest gelijk alle bankpassen inleveren toen ik bij haar ging wonen......maar .......toch lief dat ze van mijn geld gitaren voor me koopt :lol:

Mrs.Sentenced
29 december 2004, 16:11
Gaan we klagen??? :(

Sentenced
29 december 2004, 16:11
is er maar 1 die mag klagen....die begon dit topic....jax :-D

Sentenced
29 december 2004, 16:14
kan iemand trouwens uitleggen hoe je een vrouw gitaar leert spelen?.....
mij is het nog niet gelukt......nou kan het liggen aan het feit dat ze mij hoort spelen en denkt: wie wil dat nou kennuh :-D

Mrs.Sentenced
29 december 2004, 16:15
Daar laat ik me verder nie over uit :lol:

Anders Destium
29 december 2004, 16:17
Kennen jullie de regels mbt slowchatten?

Sentenced
29 december 2004, 16:18
was dat? anders? :-D

Sentenced
29 december 2004, 16:19
er zijn geen regels....vraag maar aan Bin 8-)

Sentenced
29 december 2004, 16:20
denk dat we langzaam zijn met reacties :oops:

Sentenced
29 december 2004, 16:21
typ me suf idioot :evil:
hehehe

Sentenced
29 december 2004, 16:22
even "on-topic".........ik vind dat de pappa en mamma van jax niet zo naar moeten doen :roll: