PDA

View Full Version : Intonatievraagje



stomas
12 juni 2002, 18:51
Hallo,

Ik heb een vraagje over het intoneren. Ik weet niet waarmee ik de flageolet op de 12e fret moet vergelijken: met de open snaar zelf of de noot van de 12e fret (1 octaaf hoger)
Voorbeeld: ik ga de lage e-snaar stemmen. Ik stem de e-snaar loepzuiver en vervolgens stel ik de intonatie zo af dat de flageolet op de 12e fret gelijk is aan de open e-snaar zelf.
Is dit de goede manier of niet?

Lacrymosa
12 juni 2002, 19:04
Kan je doen, je kan em ook vergelijken met de toon op de 12de fret

veel maakt het geloof ik niet echt uit, er zit wel een klein verschil in, maar knappe jongen die dat hoort en knap stemapparaatje dat dat opmerkt.

CheerS!!

stomas
12 juni 2002, 19:07
Dat is namelijk mijn probleem! Als ik bijvoorbeeld mijn e-snaar loepzuiver stem dan isde gefrette toon op de 12e fret net iets te laag. Dit komt natuurlijk door de manier van indrukken. Maar wat is nou beter als je speelt. Wat klinkt het zuiverst??

Bedankt voor de snelle reactie trouwens!

aadplagiaat
12 juni 2002, 19:13
De manier van indrukken moet het minste invloed hebben op de toonzuiverheid. Maw: stel zodanig bij dat de snaar ook op het oktaaf zuiver is. Zoek naar de balans in het indrukken. Een snaar klinkt goed als-die stevig op de fret rust. Niet meer en niet minder. Tenzij je een extreem uitgeholde gitaar hebt a la John McLaughlin (Shakti) kun je niet zo erg veel aan je toonhoogte veranderen door harder/zachter te drukken.

stomas
12 juni 2002, 19:14
Snap ik, maar hoe adviseer je me te intoneren??

aadplagiaat
12 juni 2002, 19:24
Ik snap geloof ik je dilemma: het is zoiets als de kip of het ei.

Je moet intoneren op het oktaaf van de grondtoon van de snaar, immers de grondtoon kun je stemmen naar de andere snaren. Het gaat er dus om dat de 12e fret zuiver klinkt tov van de grondtoon. Het maakt niet zoveel uit of je de flageolet of de 12e fret neemt, allebei moeten ze goed zijn.
Ik vind zelf wel dat de flageolet beter in het gehoor ligt.

stomas
12 juni 2002, 19:32
Snap ik, maar hoe adviseer je me te intoneren??

stomas
12 juni 2002, 19:35
Sorry, dat vorige berichtje was niet de bedoeling. Maarre, Aad, bedoel je nou dat ik maar de e-snaar moet stemmen en vervolgens ervoor moet zorgen dat de flageolet op de 12e fret hetzelfde klinkt, of heb ik het verkeerd begrepen???

Dank voor je snelle reply!

aadplagiaat
12 juni 2002, 19:44
Zo is het!
Als je de losse e-snaar aanslaat en vervolgens de 12e fret indrukt en weer aanslaat (of een hammer-on of flageolet) moet dat EXACT gelijk klinken.

graag gedaan.

stomas
12 juni 2002, 19:51
thanx!! Ik doe het alleen met een stemapparaatje, aangezien het een nogal precies kwarweitje is, maar bedankt!!

MetalliCat
12 juni 2002, 19:51
Domme vraag; wat is een flageolet eigenlijk ?

Rinze
12 juni 2002, 20:10
Waar het bij intonatie om gaat is dat je een compromis bereikt qua stemming. Aangezien een gitaar niet absoluut zuiver is te krijgen ( het ontwerp is een compromis) probeer je de afwijkingen over de hele hals zo klein mogelijk te krijgen. De toon op de twaalfde fret ligt net als de flageolet op de helft van de snaarlengte en ze moeten dus hetzelfde klinken en dat dient dan weer een oktaaf boven de losse snaar te liggen. Het is niet een kwestie van of met het een of met het ander vergelijken want het houdt allemaal verband met elkaar. Op mijn site (te bereiken vie het huisjesikoon hieronder) is meer informatie hierover te vinden. Hopelijk binnenkort nog meer...

alexgit
12 juni 2002, 20:36
Op 2002-06-12 19:51, schreef MetalliCat:
Domme vraag; wat is een flageolet eigenlijk ?


As je je vinger op de 12e fret legt, maar niet drukt, je slaat de snaar aan en haalt gelijk je vinger weg, dan krijg je..ja..een apart geluid, ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven, een soort dof geluid..

MetalliCat
12 juni 2002, 21:44
Thnx :smile: