PDA

View Full Version : Welke hals speelt het soepelst



Pingelaar
28 december 2004, 16:15
Hoi,

Ik begin net met gitaar. Weet nog niet helemaal precies welke soort muziek bij welke gitaar hoort.
Nou heb ik snel last van mijn vingers. Dat betekent dat ik maar kort kan oefenen (wel vaak)

Dus het is voor mij belangrijk om een zo soepel mogelijke hals te vinden.
Ik oefen momenteel met een spaanse gitaar. Maar vind de actie (zo noem je de ruimte tussen het fretboard en de snaren toch?) erg ruim, waardoor b.v. een barrégreep mij erg veel moeite kost.

Verder zoek ik een gitaar waar je met verschillende stijlen op kunt spelen, omdat ik nog niet weet welke kant ik op wil.

Klopt het volgende?
- Een spaanse gitaar is altijd akoestisch. (en altijd nylon snaren)
- Een akoestische is niet altijd spaans
- Een akoestische niet spaanse gitaar gitaar, heeft een smallere hals
en minder actie, waardoor hij lichter speelt.
- Stalen snaren spelen zwaarder
(of is het in het begin alleen pijnlijker en niet per se zwaarder spelen?)
- Een gitaar die soepel speelt is ook automatisch duur.

Daniël_san
28 december 2004, 16:21
Klopt het volgende?
- Een spaanse gitaar is altijd akoestisch. (en altijd nylon snaren)

klopt

- Een akoestische is niet altijd spaans
klopt


- Een akoestische niet spaanse gitaar gitaar, heeft een smallere hals
en minder actie, waardoor hij lichter speelt.

Klopt in de meeste gevallen wel, anders moet haar even laten afstellen.


- Stalen snaren spelen zwaarder
(of is het in het begin alleen pijnlijker en niet per se zwaarder spelen?)
Stalen snaren spelen in het begin soms moeilijk, omdat je iets harder de snaar in moet drukken dan bij een spaanse. Het doet ook wel meer pijn bij een staalsnarige gitaar. (western)


- Een gitaar die soepel speelt is ook automatisch duur.

Niet waar. Je Moet de gitaar gewoon laten afstellen als je haar koopt, dan heb je nergens last van.

MonkeyFace
28 december 2004, 18:38
de meeste vragen zijn al correct beantwoord. Toch wil ik nog even inhaken op het punt 'een fijne gitaar is duur'...

Met een afstelbeurt is inderdaad een hoop goed te maken, maar desalniettemin voel ik toch duidelijk het verschil tussen mijn Crafter D6/N van 260 euro (wat overigens een uitstekende gitaar is) en mijn Ovation (die 5x zo duur was). De Ovation heeft toch een fijnere hals, wat met name met wat ingewikkelder spel merk ik goed dat de Ovation toch wel superieur is qua bespeelbaarheid. Dat wil overigens niet zeggen dat de Crafter niet fijn speelt, want ook die Crafter speelt erg prettig...

Pingelaar
28 december 2004, 18:48
Mag ik dan stellen dat er qua speelgemak geen verschil is tussen spaans en akoustisch? (afgezien van de smallere hals bij akoustisch?)

MonkeyFace
28 december 2004, 19:48
Mag ik dan stellen dat er qua speelgemak geen verschil is tussen spaans en akoustisch? (afgezien van de smallere hals bij akoustisch?)

dat is een kwestie van wat je fijn vindt.. er zijn mensen die zweren bij een spaanse gitaar. Ik vind het vreselijk en speel veel liever op staal. Ik vind het mooier klinken, en fijner spelen. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Janne
28 december 2004, 19:59
Het ligt er ook maar net aan wat je wil spelen. En is ook persoonlijk natuurlijk. Ik vind zelf soms een klassieke hals zelfs fijner met fingerpicking, je hebt ook iets meer ruimte voor je vingers.

iam
28 december 2004, 21:17
ik heb eens halzen van mijn auditorium (ayers) en spaanse gitaar vergelijken...

de stringspacing is quasi gelijk maar gewoon de hals van de spaanse is breder... maar mijn Ayers is dan waarschijnlijk ook bedoeld voor fingerpicken...

bert k
28 december 2004, 22:11
Stalen snaren voelen in het begin scherper aan dan nylon, maar de ervaring leert dat iedereen binnen een paar weken nergens meer last van heeft wegens eelt.
De werkelijke keus zou ik laten afhangen van het klankverschil en de muziek die je wil gaan spelen.

Pingelaar
28 december 2004, 22:33
Bert, jij vind het dus niet zwaarder spelen (omdat het meer moeite kost om een stalen snaar in te drukken?)
Ik kom de term Fingerpicken telkens tegen.
Ik zit op die spaanse uitsluitend met mijn fingers te picken.
Maar er wordt denk ik wat anders mee bedoeld.

Muziekstijl?

bert k
28 december 2004, 22:58
Nee, een stalen snaar is niet zwaarder om in te drukken, maar hij voelt scherper aan dab nylon, dat is veel dikker en zachter. Dus staal is in het begin minder plezierig spelen.
Een heel ander verhaal is de hals. Een Spaanse/klassieke/nylonsnarige gitaar heeft een brede vlakke hals. Een staalsnarige ofwel Westerngitaar heeft een wat smallere hals die licht gebogen is in de breedterichting. Daardoor zijn accoorden wat makkelijker te pakken. Ook zit er een stalen staaf als versterking in de hals waardoor de hals wat dunner gemaakt kan worden, wat ook weer fijn is voor het comfort.
Je zou kunnen zeggen dat een nylonsnarige in het begin iets makkelijker is, maar dat verschil valt snel weg.

Fingerpicking is inderdaad spelen met de vingers van je rechterhand. Zoek maar eens op Tommy Immanuel en je weet wat ik bedoel... Hij is zo ongeveer fingerpicking God.
Flatpicking is spelen met een plectrum, en strumming is slaggitaar, dus accoorden, ook met een plectrum.
(Klassieke gitaristen spelen ook met de vingers, maar datmag je geen fingerpicking noemen... :???: )

Azrael
29 december 2004, 00:44
Nylonsnarig in het begin makkelijker? Werkelijk?

Ik zou het echt niet weten want ik speel als ik op een nylonsnarige speel altijd op zo'n oud barrel dat iemand mee naar school neemt. En die spelen allemaal volkomen kut. Kan er echt niks (ok , heus wel iets maar het speelt rottig en ik zit er vaak naast) op.....maar ben dan ook een staalsnarig Crafter D8 gitaartje gewend....en die speelt wel lekker....

Misschien moet ik eens op een goede nylon gaan spelen en eens kijken of dit inderdaad makkelijker speelt dan mijn western. Geloof er echter om eerlijk te zijn niks van.

Janne
29 december 2004, 10:34
Fingerpicking is inderdaad spelen met de vingers van je rechterhand. Zoek maar eens op Tommy Immanuel en je weet wat ik bedoel... Hij is zo ongeveer fingerpicking God.
Flatpicking is spelen met een plectrum, en strumming is slaggitaar, dus accoorden, ook met een plectrum.
(Klassieke gitaristen spelen ook met de vingers, maar datmag je geen fingerpicking noemen... :???: )
Als je gitaar speelt met je vingers heet dat fingerstyle en daar vallen klassieke gitaristen onder en ook Tommy Emmanuel enzo. En die stijl van spelen van Tommy Emmanuel en Chet Atkins die heet fingerpicking, en dat had te maken met het spelen van baslijn en melodielijn tegelijkertijd ofzo maar dat weet ik ook niet precies.
(stond ooit ergens uitgelegd op een site, ik zal eens zoeken :) )